
Pac-Mannel kutatják az intelligenciát az ELTE-n
További Tudomány cikkek
-
Magyarországon élő kannibál kígyót vizsgált egy új tanulmány
- Titkos küldetést teljesített a SpaceX kémműholdja, ami a látványos kék fényspirált okozta az égen
- Egy háromgyermekes édesanya megrengette az asztrofizika világát
- A mesterséges intelligencia segíthet nemsokára a gyermekgyógyászatban
- Amikor a rendőr agya jelzi a veszélyt
A Pac-Man az egyik legsikeresebb videojáték, 1980-as megjelenése óta rengeteg folytatás és klón készült belőle, a legtöbb konzolon és kézikonzolon újra kiadták, netes mutációja is ismert. A játék kiadója szerint a programmal több mint tízmilliárdszor játszottak a 20. században. Japánban új százjenes érméket kellett verni, mert a Pac-Man (és egy hasonlóan népszerű játék, a Space Invaders) a játéktermi gépekbe szippantotta a meglevő érméket – a legenda szerint egy időben a japán játékbarlangokban százötven jenért adták a százjeneseket.
Ehhez a játékipari klasszikushoz (illetve egész pontosan a folytatásához, az első résztől alig különböző Ms Pac-Manhez) készített olyan algoritmust az ELTE-n az NIPG két kutatója, Lőrincz András és Szita István, ami legalább olyan jól játszik a programmal, mint egy átlagos ember. Az algoritmusról a Journal of Artificial Intelligence Research című szaklapban közöltek publikációt, de a New Scientist is írt a magyarok eredményéről.
Egészen emberi
Valószínűtlen, hogy az Index olvasója ne látott volna a Pac-Mant, de régen volt, amikor még Atarin szórakoztunk a játékkal, ezért elevenítsük fel röviden. A címszereplő főhős egy sárga körcikk, aminek pontokat kell ennie egy egyszerű labirintusban, miközben szellemek üldözik. A pálya négy sarkában található egy-egy olyan pont, amitől Pac-Man rövid ideig sérthetetlen lesz – ekkor a szellemek menekülnek előle, mert a félelmetes síkidom ilyenkor őket is meg tudja enni. A cél az összes pont feltakarítása, amihez az ügyességen kívül némi taktikai érzék is szükséges. A játékban 255 pálya található, de Pac-Mannek csak három élet áll rendelkezésére.
Az algoritmus megalkotásakor Lőrincz és Szita lehetséges helyzeteket és akciókat definiált. Ilyen helyzet például a "szellem van a közelben" vagy a "szellemölő pont van a közelben", akció pedig a "menekülj" vagy a "öld meg a közeli szellemet". Az algoritmus sokféle viselkedéskombinációt kipróbál, amiknek a legtöbbje meglehetősen bugyuta: "ha szellemet látsz a közelben, akkor kezdj el pontokat gyűjteni", vagy "ha közel van egy ehető szellem, akkor menj a legközelebbi kereszteződés felé". Ha valamelyik szabálykombináció véletlenül kicsit sikeresebb a többinél, akkor azt gyakrabban fogja alkalmazni. Néhány százezer játszma – körülbelül egyórányi tanulás – után összeáll egy egyszerű, de ügyes stratégia.
Az algoritmus önállóan megtanulja, hogy Pac-Man számára mindig a saját épsége (tehát a szellemek elkerülése) a legfontosabb szempont, második helyen áll az éppen megehető szellemek üldözése. Ezen túl, ha több irányba is lehet mozogni, a körcikk nem fordul vissza addig, amíg egy adott irányban meg nem ette az összes pontot. A tesztek során a magyar kutatók algoritmusa picit jobban teljesített, mint az átlagos emberek (persze a legjobb Pac-Man-játékosokat nem tudná felülmúlni: akad olyan, aki az összes pályát végigjátszotta egyetlen élet elvesztése nélkül).
Tanulni, tanulni, tanulni
Az algoritmus vizsgálata azonban csak kis része egy nagyobb kutatásnak. A projektben az NIPG a Segítő Kommunikáció Módszertani Központtal működik együtt, céljuk intelligens környezet kialakítása fogyatékkal élő gyerekek számára. Ennek részeként azt próbálják elérni, hogy a környezetet vezérlő számítógép a gyerekek mosolyát, szemmozgását és hasonló jelzéseket felismerve segíthessen a gyermekeknek. A probléma egyik kulcsmozzanata a megerősítéses tanulás, a célorientált tanulási algoritmusokat pedig olyan feladatokon próbálják ki a kutatók, mint például a Pac-Man.
"Ebből a szempontból érdekesek a számítógépes játékok, mert valamit mondanak a természetes intelligenciáról, aminek még ma sincs elfogadott, pontos definíciója" – fogalmaz Lőrincz. Egy viszonylag egyszerű játéknál a hiányosságok is szembetűnőbbek: a gépi algoritmus magától nem fejleszt ki olyan taktikákat, mint az emberek. A Pac-Man esetében például arra ugyan rájött, hogy akkor érdemes megenni a szellemölő pontot, ha közel van egy szellem, de arra nem, hogy több szellemet is érdemes odacsalogatnia.
Nem ez az első játék, amit a kutatók vizsgálnak: tavaly a Tetrishez készítettek olyan algoritmust, ami minden korábbinál okosabban tetrisezik. Egy Finnországban rendezett nemzetközi szakkonferencia szervezői külön versenyfelhívást írtak ki: keresik azt az algoritmust, ami meg tudná verni a magyarok munkáját. "Egy ilyen probléma megoldásánál két dolgot teszünk egyszerre: egyrészt mérnöki módon megtervezzük, milyen jellemzőket, feltételeket ismer a gép a környezetről, másrészt fejlesztünk egy tanulóalgoritmust, ami megpróbál a megadott környezetben egyre jobb eredményt elérni" – mondja Lőrincz. "Meg vagyok győződve arról, hogy az egész algoritmus annál jobb, minél kevesebb a készen kapott jellemző, és minél többet tud tanulni a program."
A módszer bonyolultabb játékokban is működik: a kutatók ígéretes eredményeket értek el számítógépes szerepjátékokban, és Szita tervei között szerepel az is, hogy valósidejű stratégiai játékra és táblás társasjátékra (olyanokra, mint például a Catan telepesei) tanítsa a számítógépet.
Gépi asszociációk
Az említett projektben a játékok addig érdekesek, amíg a tesztelt eszközöket, algoritmusokat nem tudják integrálni a környezet intelligenciájába, ezen túl a kutatás igen messzire vezet. "Távoli, meseszerű célunk, hogy a számítógép úgy kommunikáljon a felhasználóval, hogy felismeri annak emócióit, szinte kitalálja a gondolatait" – magyarázza a kutató. Ennek első lépéseként most olyan eszközt fejlesztenek, aminek segítségével a fogyatékkal élők fej- vagy szemmozgással irányíthatják a számítógép kurzorát. "Ebben az esetben a fejmozgás és a szemmozgás követésének kalibrálása, valamint a tekintet irányának becslése olyan feladat, ami kapcsolódhat a játékokhoz, elképzelhető, hogy a jövőben valamilyen repülés-szimulátor játékot is bevonunk ebbe" – fogalmaz Lőrincz.
Az NIPG egyébként nagyobb európai projektekben is részt vesz, amelyekben a képfeldolgozás szakértőivel, pszichológusokkal, emóciókutatókkal és neurobiológusokkal is együtt dolgoznak. A Drezdai Műszaki Egyetem vezetésével azt kutatják, hogy ha festményt nézünk, mi vonzza először a tekintetünket, hova nézünk másodszor, milyen érzések jönnek létre bennünk, milyen kontextusát vizsgáljuk a művészeti alkotásnak.. Az eredményt több területen is szeretnék hasznosítani, például szakértők tudását kívánják értékelni röntgenképek vizsgálata során. Az intézet egy másik projektben egy hollandiai egyetem partnere: ebben egyaránt kutatják az evolúciós tanulás, az egyéni tanulás, és a társas tanulás folyamatát.
Az NIPG harmadik nagy vállalkozását pedig az amerikai légierő informatikai igazgatósága finanszírozza: a kutatásban az vizsgálják, hogyan kerülhetne összhangba gép és felhasználó. "Megpróbáljuk elérni, hogy a gépnek hasonló asszociációs képzetei legyenek, mint az embernek" – mondja a kutató. "Ha a program fel tudja mérni a felhasználó érdeklődési irányát és asszociációit például az internetes böngészés során, akkor a rendelkezésre álló hatalmas adatbázisból gépi asszociációs eszközökkel információt gyűjthet és munkájában segítheti a felhasználót. Különösen fontos lehet ez fogyatékkal élő gyermekeknél, akiknek még sok tanulnivalójuk lenne, de nehezen jutnak információhoz."

Az oldalról ajánljuk
- Gazdaság
Újabb bank merített hatalmasat a húsosfazékból
Kiemelkedő, sikeres, milliárdokban gazdag 2024-et tudhat maga mögött az MBH Bank.
március 21., 09:29
- Atlétika
Áttörés az M4 Sporton: világszerte minden magyar nappalijába beköltözik a nancsingi fedett pályás vb
Az internet tényleg leküzdi az országhatárokat.
március 21., 09:20
- Belföld
Rá sem ismerünk a Kárpát-medence időjárására, nem a fűtésre költünk majd legtöbbet
Szegedi tudósok kutatócsoportja vizsgálja, miért kezdett el a város klímája Rómáéhoz hasonlítani.
március 21., 09:06
- Külföld
Újabb csúcstalálkozót tart a „tettre készek koalíciója” Párizsban
Emmanuel Macron jelentette be a hírt.
március 21., 09:26
- Külföld
Donald Trump aláírta a rendeletet az oktatási minisztérium megszüntetéséről
Ezzel beváltotta egyik kampányígéretét.
március 21., 08:33
- Külföld
Olyan mértékű büntetést szabtak ki a Greenpeace-re, amely csődbe viheti a szervezetet
Zaklatás, rágalmazás és birtokháborítás miatt perelte be őket egy olajcég.
március 21., 09:10
- Gazdaság
Ingatlanvásárlás 3 százalékos kamattal? Lehetséges, de nem mindenkinek
Van azonban buktató, ami súlyos milliókba fájhat.
március 21., 08:02
- Külföld
Csehország határellenőrzést vezet be a Magyarországon is terjedő halálos kór miatt
A cseh rendőrség megelőző intézkedéseket jelentett be.
március 21., 08:51
- Belföld
Orbán Viktor: A külföldiek értsék meg, hogy a magyarokat nem lehet kifosztani
A kormányfő ezúttal is Brüsszelből jelentkezett.
március 21., 07:44
- Kultúr
Ez a doboz meghatározta a rendszerváltás előtti időszakot, az állam játékszerként használta
Azt remélik, nem tér vissza.
március 21., 05:55
- Külföld
A náci propagandaminiszterhez hasonlította a leendő német kancellárt a korábbi orosz elnök
Kemény vádat fogalmazott meg Dmitrij Medvegyev.
március 21., 07:34
- Futball
Az utolsó másodpercekben döntött Vinícius Júnior, kulcsfontosságú meccsen nyertek a brazilok
Ezzel négy pontra közelítették meg a listavezető argentinokat.
március 21., 10:04
- Cinematrix
A nőnek csak kussolni volt szabad – film, amely lenyomta a Barbie-t és az Oppenheimert is
A verés állandó, a nő cselédnek sem jó.
március 21., 09:52
- Belföld
Az a baj, hogy a vásárlók nem értik az áruházi kínálatot – vizsgálódik a GVH a teljes kiőrlésű termékek körül
Minden tizedik magyarnak fontos lenne, hogy a boltok ne csaljanak.
március 21., 05:54
- Külföld
Bécsben is tüntettek a magyar Pride betiltása ellen
Több százan voltak jelen az eseményen.
március 21., 09:54
- Reklám
Ez a filmecske két perc alatt olyat mutat, amire évtizedek múlva is emlékezünk
Mindenkiről szól.
március 21., 05:54
- Belföld
VSquare: Orbán Viktor utasította a titkosszolgálatot a külföldről támogatott civilek és újságírók listázására
Kérdéses, mit kezd a kormány a jelentéssel.
március 21., 07:23
- Belföld
Éjszakai fagyok és szikrázó napsütés, nagy hőingásra számíthatunk
A legmagasabb nappali hőmérséklet döntően 13 és 18 fok között alakul.
március 21., 06:05
- FOMO
A filmvászon kaméleonja, akinek a lábai előtt hever a szakma
67 éves lett Gary Oldman.
március 21., 05:59
- Külföld
Tűz ütött ki Európa legnagyobb repülőterénél, egész napra bezártak
Az incidensben több mint ezer járat érintett.
március 21., 06:32
- FOMO
Alig két év házasság után újra válik Sia
Az énekesnő második házassága is tönkrement.
március 21., 06:10
- Belföld
Gulyás Gergely Magyar Péterről: Bolondokkal lehet barátkozni, árulókkal nem szabad
A miniszter egy interjúban beszélt a Tisza Párt elnöke és közötte lévő kapcsolatról.
március 21., 06:05
- Külföld
Miért engedi az Egyesült Államok az oroszok területi terjeszkedését?
A Kreml remek lehetőséget lát, hogy kedvező alkut kössön.
március 21., 06:55
- Külföld
Donald Trump ellenségeskedése miatt felmerült, hogy Kanada az Európai Unióhoz csatlakozna
Egyáltalán lehetséges ez?
március 21., 06:55
- Külföld
A lengyel belügy arra kéri az embereket, hogy három napra elegendő élelmiszerrel készüljenek fel a válsághelyzetekre
Új védelmi stratégiát dolgozott ki a kormány.
március 21., 06:52
- Belföld
Három férfi erőszakolt meg egy nőt egy 11 éves gyerek szeme láttára
Az elkövetőket letartóztatták.
március 21., 09:38
- Külföld
2024-ben mintegy négyezren választották az eutanáziát Belgiumban
Az igénylők száma 16,6 százalékkal növekedett egy év alatt.
március 21., 07:13
- Belföld
Mintegy félmilliós tartozása miatt vertek agyon egy nyugdíjas taxist Pestszentimrén
A feltételezett gyilkost órákon belül elfogták.
március 21., 05:59