
Hogyan mondja egy űrhajós, hogy állj?

További Tudomány cikkek
-
A legújabb kutatás szerint közvetlen kapcsolat van a légszennyezés és a csökkenő születésszám között
- Az elnyomott érzelmek pusztító fegyverként szántják fel a női testet
- Az anya egészsége forog kockán, ha nem jókor szül
- Lassan, de biztosan bezöldül a világ legnagyobb tava
- Öt M-osztályú napkitörést regisztráltak, mágneses viharok jöhetnek
Óriási láng- és füsttenger csap ki a rakétákból, pedig ez csak a start. Ha baj van, az pillanatok alatt megtörténik, alig van idő reagálni, néha még a teljesen számítógép-vezérelt repülésirányítási rendszer sem lát néhány másodperccel tovább a jövőbe. Persze amíg csak műholdak, tudományos kísérletek felszerelése, esetleg az űrállomásra küldött kaja van a csomagtérben, nincs olyan nagy baj – még akkor sem, ha a kár legtöbbször milliárdos. A közvélemény általában nincs nagyon oda ilyenkor, sőt, kevés népszerűbb videó van az óriási, de emberéletet nem követelő robbanásokat lassítva megmutatóknál.
Azonban azzal, hogy egyre közelebb jön az emberes, sőt a tömeges űrutazások új hajnala, az új személyszállító űrhajók, kapszulák és siklók tervezőinek számításba kell venniük azt, hogy néha előfordul, hogy a rakéta nem szép fokozatosan, hanem egyszerre adja le minden erejét, a pokolnál is forróbb tűzben pusztítva el mindent, ami a környéken van.
Rakétára rakéta
A megoldás egyszerű: az embereket valahogy, lehetőleg minél gyorsabban el kell rántani a környékről, még azelőtt, hogy nekik is bajuk esne. A tervezők általában mentőrakétákban gondolkoznak, amerikai és orosz rendszerek is használnak ilyesmit. A rakétatoronynak hívott szerkezet pontosan az, amit a neve sugall: egy toronyra szerelt rakétahajtómű, amit közvetlenül az utaskabinhoz rögzítenek, és ha kell, begyújtanak.

Az amerikaiaknál persze az űrsiklók külön kategóriát képeztek, ott ilyesmi rendszer nem volt. Egész pontosan az űrsiklók a felszállás közben nem rendelkeztek semmilyen menekülési lehetőséggel (a Challenger katasztrófájában ez komoly szerepet játszott, főleg, hogy az űrhajósok ott nem a robbanásba haltak bele, többségük még élt, mikor az utasokat is tartalmazó kabin az Atlanti-óceánba csapódott), de leszállás közben volt egy kis esély.
Természetesen nem a leszállásnak abban a szakaszában, mikor a sikló izzó hullócsillagként ereszkedett, hanem jóval lejjebb, akkor, mikor az űrrepülésből csak a repülés, pontosabban az irányított siklás volt igaz. Ha ilyenkor lépett fel valami végzetes probléma, az űrhajósok hátrakúszhattak egy, a külvilágba nyíló csapóajtóhoz, ahol kimászhattak volna, hogy ejtőernyővel érjék el a talajt. Ilyen menekülésre nem került sor, a Columbia tragédiájánál a legénység még azelőtt elégett a szétporladó űrsiklóban, hogy egyáltalán elgondolkozhattak volna a menekülésen. Ahhoz, hogy ezt bevezessék, viszont a Challenger tragédiája kellett. Az űrsiklóprogram leállításának számtalan oka volt, ezek közül az egyik pont a mentőrendszer kivitelezhetetlensége volt. Készültek ugyan tervek, de túl nehéz és túl bonyolult megoldás lett volna alkalmazni őket, és kicsi az esélye, hogy a két tragikus sorsú küldetésnél bármelyikben is segítettek volna.
A négyhüvelykes küldetés
A legviccesebb startok versenyét egyértelműen az 1960. november 21-én lezajlott Mercury-Redstone 1-es vezeti: a rakéta mindössze négyhüvelyknyit, vagyis úgy 10 centit emelkedett el az indítóállványról. A mentőrakéta automatikája azonban érzékelte, hogy leáll a hajtómű, ezért azonnal indított, hogy mentsen. Sajnos a rakétatorony repült csak el, a megmentendő kapszula a helyén maradt, így különösen nevetséges a hirtelen kipattanó, majd ernyedten lefittyedő ejtőernyő.
Érdekesség, hogy a szovjet űrsiklón, a Buranon volt lehetőség a gyors távozásra: az űrhajósok katapultülésben ültek – volna, ha a szovjet űrsikló valaha járt volna emberes küldetésen. Az amerikai űrsiklókon csak az első néhány repülés során volt aktív katapultülés a két pilóta alatt, így a tesztűrsikló, az Enterprise légköri próbarepüléseikor, illetve a Columbia első négy útján, aztán a későbbi küldetéseknél már teljesen elvetették ezt a megoldást.

A hagyományos, kapszula formájú űrhajóknak megvan az a nagy előnyük, mármint menekülés szempontjából, hogy elég kicsik és könnyen leválaszthatók ahhoz, hogy egy külön rakétarendszerrel egy pillanat alatt el tudják rántani a személyzetet a fő veszélyt jelentő rakétafokozatoktól. Emberes misszió során eddig egyetlen egyszer volt ilyen, 1983-ban a Szojuz T-10a küldetésekor.
Vlagyimir Titov és Genadij Sztrekalov elméletileg a Szaljut–7 űrállomásra repültek volna, hogy leváltsák az ott szolgáló társaikat, azonban a start előtti visszaszámlálás során az indítás tervezett ideje előtt másfél perccel végzetes hiba keletkezett az egyik gyorsító fokozat turbószivattyú-rendszerében, szivárogni kezdett a rakéta-üzemanyag a rendszerből. Az űrhajósok mindebből csak a szokatlan zajokat észlelték, a keletkező tűzből semmit sem vettek észre. A földi irányítás döntött a mentőrakéta indítása mellett, azonban ez sem ment egyszerűen: az indítást kiváltó jel átviteléhez szükséges kábel már elégett a rakéta lábánál egyre jobban tomboló tűzben. A tartalékrendszer egy rádiós jeladó volt, azonban ahhoz, hogy ezzel indítsák be a mentési folyamatot, két ember egyidejű gombnyomása kellett. Jó húsz másodperces küzdelem után összejött a dolog, az erre kialakított töltetek leválasztották az utaskabint a fő rakétatestről, és beindultak a kabin tetejére, egy toronyszerű szerkezetre épített mentőrakéták.
Az űrhajósokat 14-17 g terhelés érte, öt másodpercen keresztül 137-167 métert tettek meg másodpercenként. A folyamat további lépései rendben lezajlottak: levált az ebben az esetben csak ballasztként működő hőpajzs, kinyíltak a vészfékező ejtőernyők, és az utolsó pillanatban bekapcsoló fékezőrakéták is működésbe léptek. A két űrhajós számtalan zúzódást szerzett, de komoly bajuk nem esett: a mentésükre érkezőktől cigit kértek, a nagy izgalmat pedig még ott helyben vodkával öblítették le. A mentőrakéta jó négy kilométerre dobta őket, az eredeti helyszínen maradt rakéta mindössze két másodperccel az ő vészstartjuk után robbant fel. Titov egy évekkel később adott interjúban elmesélte, hogy a mentőrakéták beindulása után, mikor végre meg tudott mozdulni, első dolga volt a kabin hangrögzítőjének kikapcsolása, hogy ne maradjon meg, mennyire káromkodnak.
Olyan eset sem volt sokkal több, ahol ember ugyan nem volt az űrhajóban, de a mentőrendszer beindult. A szovjeteknél maradva egy másik eset volt, még 1966 decemberében, amikor az indítás leállítása után harminc perccel azért kapcsolt be az élesített mentőrendszer, mert az automata a Föld 8 fokos elfordulását a rakéta elfordulásának értelmezte, és ez egyike volt a korábban megállapított és bedrótozott feltételeknek. A baj csak az volt, hogy időközben a földi személyzet visszament a rakétához, a mentőrakéta beindulása óriási robbanást okozott, amelyben sokan meghaltak.
Az amerikaiaknál egy hasonló eset volt, a Mercury-program idején, 1961 áprilisában. Személyzet nem volt a Mercury-Atlas 3-asban, csak egy szenzorokkal teletömött robotűrhajós. A küldetés összesen 20 másodpercig ment rendben, a földi irányítás ekkor vette észre, hogy a rakéta nem követi az előre beprogramozott irányt, hanem egyenesen repül felfelé. Végül az ezért a döntésért felelős irányító működésbe hozta az önmegsemmisítőt, hogy a rakéta ne sodorhasson veszélybe a földön senkit. A mentőtoronyra szerelt rakéták is beindultak, a Mercury–8-as űrkabin levált, eltávolodott, és végül ejtőernyőkkel visszaereszkedett, és annyira épségben úszta meg a kalandot, hogy a következő indításnál is fel tudták használni.
A Marshoz már nem lesz elég
A mentőrendszerek a mostanában tesztelt és csak a következő évtizedekben szerepet kapó űrhajóknál is fontos szerepet kapnak. A fejlődés azonban itt is látszik: a két polgári változatnál, a SpaceX Dragonjánál, illetve a Blue Origin New Shepardjánál nem a Mercurytól az Apollókig (kivéve a Gemini-programot, ahol sima katapultülést szereltek a kapszulákba, hogy spóroljanak a súllyal) megszokott rakétatorony kap szerepet, hanem a kapszulák testébe építik be az iszonyú erős, de csak rövid ideig működő hajtóműveket. Legutóbb pont a Blue Originnél tesztelték le a megoldást, ráadásul valós körülmények között, repülés közben. A siker óriási volt: a kapszula levált, legyorsulta az alatta robogó rakétát, majd néhány kilométerrel odébb biztonságban földet ért, de úgy, hogy közben a rakétának sem esett baja. Annyira nem, hogy sikerült leszállni vele, pont úgy, mintha semmi sem történt volna.
A SpaceX megoldása ennél eggyel érdekesebb. A SuperDraco nevű hajtóművek ugyanis nemcsak a mentésnél jönnek jól, de a tervek szerint a Dragon űrhajó ezek segítségével akár landolhatna is majd a Mars felszínén anélkül, hogy ejtőernyőkre vagy bármi másra szüksége lenne.

Érdemes szót ejteni a NASA legújabb, egyelőre egyetlen tesztrepülést teljesítő űrhajójáról, az Orionról. Itt ugyanis a régi, jól bevált rakétatornyos rendszert használják annak ellenére, hogy azért az elmúlt ötven évben az is kiderült, mi a konstrukció hátránya. A dolog egyszerű: a mentőrakétákat tartó torony a kapszula tetején kap helyet, és ha nem használják el, ami azért bőven a gyakoribb eshetőség, akkor valamikor a pályára állás előtt meg kell szabadulni tőle. Mármint nemcsak azért, mert felesleges, hanem mert konkrétan útban van: a torony alatt vannak ugyanis az ejtőernyők, melyek a leszálláskor jutnak szerephez. A lényeg tehát, hogy bár a mentőtornyok ötlete kiváló, két oroszt meg is mentett (ők köszönetet is mondtak Maxime Fagetnek, a rendszer amerikai feltalálójának), de ma már meghaladott konstrukcióról van szó.
Persze hogy pontosan milyen mentőrendszerek lesznek a jövőben, az most még nem nagyon látszik, hiszen az sem teljesen világos, milyen űrhajók milyen küldetésekre indulnak. Vegyük például Elon Musk közelmúltban bejelentett tervét, amelyben arról beszélt, hogy egyszerre akár száz embert szállító óriásűrhajókat kell majd indítani a Marsra. Hogy ezeket hogyan mentenék meg, ha valami félrecsúszna, egyelőre talány – valószínűleg úgy, ahogy az Amerikába induló hajók utasait a 16. században: sehogy.
Cover fotó: SpaceX

Az oldalról ajánljuk
- Vélemény
Matolcsy, a lottómilliárdos – a teljesítmény nélküli vagyon átka
Extrém luxusélet: Porschéval, új feleséggel, magánrepülővel.
március 28., 08:00
- Külföld
Túlélőcsomag a béke árnyékában – mire készül az Európai Unió?
Orbán Viktor elmondta, mit jelent az unió 72 órás túlélési terve.
március 28., 09:03
- Külföld
Árvíz sújtott le Horvátországban, sürgősségi evakuálást rendeltek el
Ha a helyzet tovább súlyosbodik, krízisközpontokat is létrehoznak.
március 28., 08:20
- Belföld
Jogerős az ítélet, be kell zárni Szegeden Iványi Gábor iskoláját
Budapesten pedig még kedvező döntés született számukra.
március 28., 08:54
- Külföld
Irán kész a közvetett tárgyalásokra az Egyesült Államokkal
Donald Trump még 2018-ban léptette ki országát a korábbi megállapodásból.
március 28., 09:13
- Belföld
Megérkezett a legújabb politikai édesség Hódmezővásárhelyre, az örökbe fogadható Zebra
Folytatódik a politikai édességsorozat.
március 28., 08:25
- Külföld
Földrengés Délkelet-Ázsiában: rendkívüli állapot a térségben, Európától kértek segítséget
A Richter-skála szerinti 7,7-es erősségű földrengést mértek pénteken.
március 28., 08:36
- Gazdaság
Maxon pörög a magyar munkaerőpiac, lehet azonban némi bökkenő
A kormány szerint Magyarország Európa élmezőnyéhez tartozik foglalkoztatottságban.
március 28., 09:18
- Belföld
Kiderült, mikor búcsúztatják Wachsler Tamást
Az egykori országgyűlési képviselő 59 évesen halt meg.
3 perce
- Brand and Content
Évente 15 ezer ember élete lehetne jobb, ha elterjedne ez a technológia
12-15 ezer csípőprotézis műtét történik Magyarországon évente. Az operációk után jellemzően hosszú ideig elhúzódik a felépülés, ami sok esetben nem is teljes. Pedig orvostechnológia innovációk állnak rendelkezésre, hogy ez ne így legyen.
március 28., 00:06
- Belföld
Felhős idővel zárul a hét, de a napsütés így sem tűnik el teljesen
A naposabb területeken akár 16 és 21 fok közötti idő is lehet.
március 28., 05:53
- Tenisz
Újabb lépést tett Djokovics a történelmi siker felé, búcsúzott a torna meglepetésembere
A szerb szupersztár mindössze két győzelemre van attól, hogy begyűjtse pályafutása 100. ATP-serlegét.
március 28., 09:31
- Belföld
Lucernaföldön vesztegel a Honvédelmi Minisztérium milliókkal támogatott repülőgépe
A rendőrség nyomozást indított, a Magyar Honvédség már szervezi a visszaszállítást.
március 28., 09:38
- Külföld
Kiderült, mi okozta a Szindbád tengeralattjáró tragédiáját Egyiptomban
Számos biztonsági kérdés merült fel a baleset után.
március 28., 07:13
- Futball
Szoboszlaiék és a párizsiak már fogják az aranyat, óriási csata Spanyolországban
Az öt topligából négyben már csak a lefújást várjuk, a La Ligában viszont még bármi lehet.
március 28., 05:56
- Belföld
Hármas karambol történt az M3-as autópályán
Két személyautó és egy kisbusz ütközött.
március 28., 09:18
- Kultúr
Carlos Santana: Ellenséges erők próbálták meg elpusztítani Michael Jacksont
A legendás gitáros most is kiáll Jackson mellett.
március 28., 09:39
- Belföld
Megzavarták Orbán Viktor rádióinterjúját, rendőrök szedték szét a tiltakozókat az MTVA székházánál
Bedő Dávid szerint a kormányfőt a teherportán vitték be.
március 28., 07:44
- Belföld
Orbán Viktor: Provokációs verseny van az ellenzéki pártok között
A kormányfő ismét a Kossuth rádió vendége volt.
március 28., 07:41
- Külföld
„Aki Ukrajna gyorsított EU-csatlakozását tolja, az tulajdonképpen Putyin szekerét tolja”
Nem véletlen, hogy Moszkva nem ellenezné Ukrajna uniós tagságát.
március 28., 05:58
- Futball
Bognár György elárulta a paksi titkot: egy rúd szalámi, meg a szuperhatékony kémhálózat
A tréner szerint túlmisztifikált dolog a statisztika és az adatelemzés, mégis fél évvel a konkurencia előtt járnak.
március 28., 05:57
- Kultúr
Rejtély övezi az ötszörös Nobel-díj-jelölt halálát
Az őrzője gyilkolhatta meg.
március 28., 05:57
- Külföld
Vlagyimir Putyin: Komolyan kell venni a Grönlandra vonatkozó amerikai igényt
Az orosz elnök az együttműködés híve az Északi-sarkvidéken.
március 28., 06:35
- FOMO
Heath Ledger teljesen padlóra küldte színésztársait
Michael Caine nosztalgiázott a színészről új könyvében.
március 28., 06:38
- Külföld
A német hírszerzés szerint Vlagyimir Putyin nagyszabású háborúra készül a NATO ellen
március 28., 06:00
- Külföld
Donald Trump fontolgatja a kínai vámok csökkentését, hogy meggyorsítsa a TikTok eladását
Januárban elhalasztotta a törvény végrehajtását.
március 28., 06:40
- Belföld
Második világháborús légibombák kerültek elő a Liszt Ferenc repülőtérnél
A Magyar Honvédség központi gyűjtőhelyére szállították a bombákat.
március 28., 07:01
- Belföld
Börtönbüntetést kért az ügyészség a Svájcból érkező farkas haláláért felelős két férfira
A vád szerint egyikőjük gyermeke ölte meg az állatot.
március 28., 06:09
- Belföld
Börtönbüntetést kapott két volt rendőr, akik megütöttek és magára hagytak Ózdon egy kiskorú fiút
Az ítélet nem jogerős.
március 28., 06:37