Válsághelyzetben a legkönnyebb visszavágni a demokráciát

GettyImages-1211557863
2020.03.23. 14:37

Mostanra a világ összes kormánya éjt nappallá téve dolgozik azon, hogy megfékezze vagy legalább lelassítsa a koronavírus-járványt. Mára világos, hogy a közösségi eltávolítás, azaz az üzletek, iskolák, szórakozóhelyek bezárása és az otthon maradás mellett a tömeges tesztelés lehet a kulcs a fertőzések számának kordában tartásához, de országonként eltérő, hogy emellett milyen más módszerekkel igyekeznek kontrollálni a helyzetet.

Több ország kormánya próbálkozik digitális nyomkövetéssel, hogy minél pontosabban belőjék, merre jártak a fertőzöttek és kikkel érintkezhettek, illetve hogy az érintettek mozgásának figyelésével betartassák a karantént. Ezek a módszerek azonban komoly adatvédelmi és személyiségi jogi aggályokat is felvetnek, és a kritikusok szerint a járvány elcsendesedése után az állampolgárok totális megfigyelését lehetővé eszközök maradhatnak a kormányok kezében. ()

A kérdés megítélését nehezíti, hogy járványhelyzetben valóban hatékonyak a békeidőben az elnyomás eszközének tartott módszerek. Kézenfekvő példa erre Kína, ahol a vírus terjedésének visszaszorításában a digitális megfigyelés is szerepet kapott. A kínai kormány kiadott például egy Alipay Egészségkód nevű appot is, amely a fertőzési kockázat szerint, átláthatatlan szempontok alapján kategorizálja és színkóddal látja el az embereket, akik aztán eszerint a kód szerint vehetnek igénybe bizonyos szolgáltatásokat, például utazhatnak tömegközlekedéssel, vagy nem.

Az app azonban egyúttal újabb nyomkövető eszközt ad az egyre hatékonyabb digitális diktatúrát kiépítő kormány kezébe. A félelmek szerint a fertőzésveszélynek nagyobb eséllyel kitett állampolgárokat piros kóddal megbélyegző rendszer az államhatalom által nem kívánatosnak tartott egyének diszkriminációjára is tökéletesen alkalmas lehet.

Egyéni jogok és társadalmi érdek

Ahogy arról a terrorizmus kapcsán is írtunk korábban, nemcsak a hatóságok hajlamosak a személyiségi jogokat háttérbe szorítani egy-egy válsághelyzet idején, hanem maguk az emberek is minél inkább veszélyben érzik magukat, annál engedékenyebben fogadják a biztonság nevében hozott szigorúbb intézkedéseket. A mindenkori kormányok és az állami intézményrendszerek iránti állampolgári bizalom nélkülözhetetlen a járványhelyzet hatékony kezelésében, hiszen a legradikálisabb korlátozások is akkor vezetnek csak eredményre, ha az emberek betartják azokat. Ezért a kormányok felelőssége, hogy ne éljenek vissza ezzel a bizalommal, és a rendelkezésükre álló eszközöket valóban a járvány elleni harchoz használják csak fel. 

Ha már terrorizmus: Izraelben Benjámín Netanjáhú miniszterelnök múlt szombaton jelentette be, hogy a koronavírus terjedése ellen olyan eszközöket is bevetnek, amelyeket ezelőtt a civilekkel kapcsolatban nem használtak, így az eddig a terrorizmus elleni harcban alkalmazott digitális módszereket is kiterjesztik: felhatalmazta a nemzetbiztonsági szolgálatot, hogy mobiltelefonos helyadatok segítségével visszakövesse a fertőzöttek mozgását, és azonosítsa azokat, akikkel érintkezésbe léptek.

A Shin Bet nevű szolgálat egy olyan mobilos helyadatbázis felhasználásához kapott engedélyt, amelynek a nyilvánosság eddig a létezéséről sem tudott. Netanjáhú azzal indokolta a jogvédők és az izraeli adatvédelmi hatóság által is túl extrémnek tartott és ellenzett intézkedést, hogy ezzel a módszerrel hatékonyan tudják lokalizálni és izolálni a vírust, ahelyett hogy egy egész országok kellene izolálniuk.

Izrael demokrácia. Fenn kell tartanunk az egyensúlyt az egyének jogai és a társadalom szükségletei között, és mi épp ezt tesszük

– mondta.

Iránban viszont már nemcsak elméleti lehetőség, hogy a kormány visszaélhet a koronavírus-helyzettel az állami megfigyelés kiterjesztéséhez. Egy Nariman Gharib nevű iráni kutató március elején vette észre, hogy az egészségügyi minisztérium egy olyan app letöltésére buzdította az embereket, amely elvileg a koronavírusos tünetek azonosításában segített volna (azt most hagyjuk, hogy pusztán a tünetek alapján nem is azonosítható a vírus), de valójában a kontaktlistát és a helyadatokat gyűjtötte be a telefonokról. A Google néhány nappal később eltávolította az alkalmazásboltjából az AC19 nevű appot, majd az egészségügyi minisztérium közölte, hogy azt nem is ők, hanem az infokommunikációs minisztérium fejlesztette.

Túlzásba vitt transzparencia

A széles körű tesztelésben élen járó Dél-Korea is az izraelihez hasonló eszközöket vetett be. A tesztek elvégzéséhez elengedhetetlen a kontaktkutatás, azaz az igazolt fertőzöttekkel kapcsolatba került, ezért potenciálisan szintén fertőzött személyek előkerítése. A hatóságok ezért minden követ megmozgatnak, és a betegek mobiltelefonos cellaadataitól kezdve a hitelkártyájuk vásárlástörténetén át biztonsági kamerák felvételein keresztül minden eszközzel próbálják lekövetni a mozgásukat, illetve értesítést küldeni a közelben tartózkodóknak. Az otthoni karanténba kerültek mozgását pedig egy mobilappal követik nyomon.

Ezeket az adatokat aztán a transzparencia jegyében közzé is teszik. Ezt a lépést az váltotta ki, hogy, 2012-ben a MERS-koronavírus által előidézett járvány idején sok kritika érte a kormányt, amiért nem közöltek adatokat a betegeket kezelő kórházakról. Ezután döntöttek úgy, hogy bővebb tájékoztatást fognak adni a fertőzöttekről – a mostani kritikák szerint azonban most a ló túlsó oldalára estek át.

Rendőrök védenek egy kormányépültet Dél-koreában 2020 január 31-én.
Rendőrök védenek egy kormányépültet Dél-koreában 2020 január 31-én.
Fotó: NurPhoto / Getty Images Hungary

Bár a neveket nem teszik közzé, olyan részletes adatokat adnak ki mindenkiről, hogy sok esetben kitalálható az illetők személyazonossága. A Washington Postnak egy dél-koreai nő például arról beszélt, hogy nem mer többé melegbárba járni, mert attól tart, hogy ha később elkapja a fertőzést, és utólag közzéteszik, hol járt, az felér egy nyilvános coming outtal. Indzsin Jun, a szöuli Korea Egyetem szociológiaprofesszora szerint arról most még nincsenek adatok, hogy ez a fajta nyomkövetés hozzájárult-e a fertőzések csökkentéséhez, de az már most látszik, hogy sok beteg válik ítélkezés vagy nevetség tárgyává a kiadott adatok alapján.

Puszan városában egy koronavírusos beteg az adatvédelmi hatósághoz is fordult, miután közzétették az utazási adatait. A hatóság helyt is adott a panasznak, és a szükségesen túlinak nevezte az ilyen adatok kiadását. A dél-koreai járványügyi hatóság igazgatója szerint ilyen helyzetben valóban az egyéni emberi jogok elé helyezik a közérdeket, de megpróbálják majd megtalálni az egyensúlyt a kettő között.

A másik végletre egyébként épp a magyar hatóságok szolgáltatnak példát azzal, hogy arra hivatkozva, hogy érzékeny személyes adatokról van szó, gyakorlatilag semmilyen információt nem osztanak meg az azonosított magyarországi fertőzöttekről a puszta számukon túl. Még a területi eloszlásukat sem közlik, holott ezt az influenza esetében jelenleg is megteszik bármiféle adatvédelmi aggálytól mentesen.

Óvatos amerikai próbálkozások

Egyes amerikai jogvédők attól tartanak, hogy az a járványhelyzet fokozódásával az Egyesült Államokban is felmerülhet hasonló adat alapú nyomkövetési megoldás bevetése (ha már a teszteléssel óriási késésben vannak), hasonlóan ahhoz, ahogy a 2001. szeptember 11-i terrortámadások után a szövetségi kormány jelentősen kiterjesztette az állami megfigyelést a terrorizmus elleni harc jegyében.

Polgárjogi ügyvédként azt tartom az egyik legijesztőbb dolognak, hogy az ilyen krízishelyzetekben alakíthatók át leginkább a normák. 9/11 és sok másik válság tanulsága, hogy nagyon könnyű visszavágni a demokráciát, és aztán nagyon nehéz ezt visszaszerezni

mondta Albert Fox Cahn, aki a megfigyelési technológiák felügyeletét célzó projekt vezetője az Urban Justice Center nevű amerikai jogvédő szervezetnél.

Az állami megfigyelőgépezet működését leleplező 2013-as Snowden-szivárogtatások óta azonban az amerikai hatóságok valamivel óvatosabban nyúlnak ilyen eszközökhöz. A kormány inkább a Szilícium-völgy cégeinek, például a Google-testvércég Verilynek próbálják delegálni a koronavírus elleni technológiai harcot, egyelőre inkább kevesebb, mint több sikerrel. 

Sajtóértesülések szerint a nagy techcégekkel tárgyalnak arról is, hogy a mobilos helyadatokat hogyan lehetne felhasználni a vírus terjedésének monitorozásához. Ehhez nem az egyes felhasználók adataira van szükség, hanem azok összesített, anonimizált adathalmazára. A helyadatoknak ez a fajta felhasználása elméletben a jogvédők szerint se lenne probléma. Az más kérdés, hogy a gyakorlatban mennyire lehetne garantálni, hogy a helyadatok valóban anonimak maradnak – a közelmúltban többször kiderült már, hogy a helyadatok értékes nyersanyagnak számítanak, és minden óvintézkedés ellenére sokszor könnyen összeköthetők a tulajdonosaikkal, akikről így érzékeny információk kerülhetnek illetéktelen kezekbe.

Bár ez a cikk elsősorban a digitális eszközök használatáról, illetve az azokkal való potenciális visszaélésekről szól, nem csak ezek teszik próbára a demokrácia intézményeit a koronavírus-járvány idején. Hasonló jellegű vita zajlik most épp Magyarországon a felhatalmazási törvény néven emlegetett javaslat kapcsán, amellyel a kormány a veszélyhelyzetre hivatkozva jelentősen kiterjesztené a jogköreit. A parlament elé terjesztett törvénytervezet többek között engedélyezné, hogy a kormány határozatlan ideig felfüggessze egyes törvények alkalmazását, illetve egyéb rendkívüli intézkedéseket hozzon. Nagy-Britanniában is napirenden van egy hasonló tervezet.

(Borítókép:  Katonák egy olaszországi ellenőrzőponton 2020 március 10-én - fotó: Emanuele Cremaschi / Getty Images)

Frontvonal

Átfogó elemzések, világátalakító kérdések és jövőképek egy kötetben.

MEGVESZEM
Durva influenza vagy veszélyes világjárvány?

Vannak, akiknek már nincsenek kérdéseik,
És vannak, akik az Indexet olvassák!
Támogasd te is a független újságírást, hogy ebben a nehéz helyzetben is tovább dolgozhassunk! Kattints ide!

Ma is tanultam valamit 1-2-3-4-5

5 könyv
Több mint 600 meghökkentő, érdekes és tanulságos történet!

MEGVESZEM