no

Döglődik a Google+

2011.09.21. 21:59
Ahhoz képest, hogy sokan a Facebook pozícióinak megrendítését várták tőle, egyre nyugtalanítóbb a Google júniusban elindított közösségi szájtjának helyzete. Az aktivitás csökkenésére több elemző is felhívta a figyelmet, de mivel ők nem férnek hozzá a belső adatokhoz, a Google könnyedén cáfolja az inaktivitásra vonatkozó állításokat. Ám eközben saját számokat nem hajlandó közzétenni. A + az új Facebook vagy a + az új Buzz?

Hiába az ígéretes indulás, hiába a nyáron egy hónap alatt feliratkozó 25 millió felhasználó, az elmúlt hetek híreiből egyre inkább úgy tűnik, hogy a Google júniusban bemutatott közösségi szájtja, a + nem fog felkapaszkodni a Facebook mellé, sőt az is megtörténhet, hogy amilyen gyorsan szárnyra kapott, olyan gyorsan eltűnik a süllyesztőben.

google-plus-sad-orig

Az első nyugtalanító hírek augusztus végén kezdtek terjedni: akkor a Bime Analytics elemzőcég azt jelentette, a Google+ felhasználóinak 83 százaléka inaktív, vagyis nem csinál semmit azon kívül, hogy egyszer regisztrált a szájtra. Akkor a Google-párti bloggerek dühödt fúriaként támadtak a cégre, mondván, az adatok csak a publikus posztokra vonatkoznak, és a Google-ön kívül senki nem tudhatja, hányan vannak, akik csak saját köreikkel osztják meg posztjaikat, miközben a külső vizsgálódók szemében nem csinálnak semmit. A Bime visszatáncolt, és bocsánatot kért az elhamarkodott kijelentésért.

A múlt héten viszont a 89n nevű ausztrál cég állt elő meglepően szomorú számokkal: ezek szerint az elmúlt egy hónapban 41 százalékkal csökkent a Google+-on megjelenő publikus posztok száma.

graph

Ehhez gyorsan hozzá kell tenni, a kimutatás ismét nem teljes, hiszen a 89n csak azt a 7280 felhasználót vizsgálta, akik a ManageFlitter nevű szolgáltatást használják, hogy a Twitterre szánt bejegyzéseiket automatikusan posztolják a Google szájtján is. A minta tehát nem reprezentatív, és a csökkenést könnyen lehet arra fogni, hogy a + felhasználói csak az ismeretlenek szemében inaktívak, miközben saját köreikben be sem áll a szájuk. A publikus posztok számának ilyen drasztikus csökkenése ezzel együtt sem elhanyagolható, mindenképp rossz irányba mutat, akkor is, ha a magánüzenetek száma közben nő, amire viszont nincs bizonyíték: a Google szokásához híven hallgat, mint a sír, és nem hajlandó közzétenni a rendelkezésére álló adatokat.

A Networkworld múlt pénteken arra hívta fel a figyelmet, hogy az indulás után feltűnően aktív Larry Page, a Google vezérigazgatója egy hónapja egy árva szót sem posztolt a nagyközönségnek. Page, aki mostanra több mint 300 ezer követőt gyűjtött össze, és korábban még a nyaralásán készült privát képeket is megosztotta mindenkivel, jó ideje hallgat – persze lehet, hogy közeli ismerőseivel folyamatosan kapcsolatban áll a Google+-on, de kifelé gyanús a csend.

Larry Page utolsó bejegyzése bő egy hónappal ez előttről
Larry Page utolsó bejegyzése bő egy hónappal ez előttről

A Google egy szóvivője annyit fűzött hozzá a jelenséghez, hogy a cég nem kommentálja az egyes felhasználók aktivitását, és ismét felhívta a figyelmet arra, a publikus posztok hiánya nem jelenti azt, hogy a felhasználók saját köreikben ne használnák a szolgáltatást. Mint a cég megjegyzi, a +-on kétszer-háromszor valószínűbb, hogy a felhasználók a köreikkel osztanak meg valamit, és nem a nagyközönséggel.

Mit titkol a Google?

Az azonban továbbra is tény, hogy a Google érdemben nem nyilatkozik sem a +-ra feliratkozott felhasználók számáról, sem az aktivitás mértékéről. A cég annyira titkolózik, hogy a független szakértők a legfurfangosabb eszközöket kénytelenek bevetni, hogy legalább megközelítő képet kapjanak a + állapotáról – erre jó példa Paul Allen kínkeserves módszere, amely a ritka nevek előfordulásából próbálja kikövetkeztetni a felhasználók számának alakulását.

A Google nincs könnyű helyzetben, mert a network effect néven ismert elmélet szerint egy hálózat legfontosabb értéke a hálózathoz csatlakozók száma, és a közösségi szájtok esetében a piac is a mennyiséget – a felhasználószám és az aktivitás növekedését – értékeli a legtöbbre. A csökkenő aktivitás akkor is rossz jel, ha csak Larry Page-et és a publikus posztokat érinti. A helyzeten egyáltalán nem segít, hogy a Google még cáfolataiban is kriptikus, és nem hajlandó konkrét számokat közzétenni – így nehéz lesz a közönséget, az elemzőket és a tőzsdét meggyőzni arról, hogy a + nem jut a túlhájpolt, majd nyom nélkül kimúlt Buzz vagy a Wave sorsára.

Szerdán mindenesetre a Google diadalmasan bejelentette, lezárult a 90 napos bétaperiódus,  így mostantól mindenki meghívó és trükközés nélkül bátran regisztrálhat a Google+-ra. Már ha látja bármi értelmét.

Elindult az Indamedia média és marketing-kommunikációs kiadványa.

További szakmai tartalmakért kattints és kövess bennünket!

MEGNÉZEM
Ma is tanultam valamit 1-2-3-4-5

5 könyv
Több mint 600 meghökkentő, érdekes és tanulságos történet!

MEGVESZEM