
További Hardver cikkek
Kiszúrás a pilótákkal. Eddig az oktatás Amszterdamban folyt, kivitték a legénységet 12-13 napra, állták a szállásukat, kajájukat, napközben két órát ültek a szimulátorban, aztán be lehetett járni az összes csatornát, meg coffee shopot a városban. Mostantól meg ott a ferihegyi kopottas épület, húszéves berendezéssel, pálmakertet idéző, óriásnövényekkel eltakart ablakokkal, meg a Boeing 737NG szimulátorral. Na jó, ez utóbbi tényleg a csúcstechnikás izé, de Budapest külvárosa akkor is sokkal unalmasabb, mint Amszterdam.
Olcsóbb így
Az egész azzal kezdődött, hogy a Malévnál osztottak-szoroztak, és arra jutottak, hogy semmivel sem drágább lízingelni, telepíteni, majd működtetni egy ilyen szimulátort, mint állandóan külföldre cipelni azt a 173 pilótát, akik nap mint nap vezetik a légitársaság 18 újgenerációs 737-esét. Ráadásul lesz egy csomó szabad kapacitásuk, azt meg kiadják bérbe, úgyhogy még spórolhatnak is egy keveset.
Korábban már volt szimulátor Budapesten, a TU-154-est kiszolgáló számítástechnikai szörnyeteg egy közepesebb szobát elfoglalt, a gép kapacitása 64 kilobájt volt, bár szakértők szerint remekül ellátta feladatát. A Malév viszont évek óta nem használ Tupoljevet, azóta lehetett külföldre járni gyakoroltatni.
A csarnokszerű épület egy hátsó termében várt letakarva a szimulátor. Gönczi János, a Malév vezérigazgatója rántotta le a kék leplet, az ünnepélyességet a légitársaság felharsanó himnusza fokozta. A lepel alól egy nagy fehér gömb bújt elő, legalább 6-7 méter magas, támasztéka hat óriási rúd.
A rudak valójában lábak, amik az amúgy elterjedt hidraulikus helyett pneumatikus módszerrel emelgetik a 6,5 tonnás testet. Ennél viszont sokkal többet kell bírniuk, egy-egy hirtelen manőver közben 50 tonna is nehezedhet a lábakra, de a talajra is: az óriási tömeget a földbe épített 1,8 méter magas betonoszloppal ellensúlyozzák.
Fűrész
A gépet a kanadai Mechtronix Systems készítette, a cég szakembere a helyszínen volt. Kollégái viszont lehet, hogy a bemutató időpontjában is a kaliforniai Mojave sivatagban kutattak roncsok után. A sajtótájékoztatón Gönczi János elmesélte, hogy egy repülőgép orrát nehéz leutánozni, nem is bajlódnak vele a szimulátorgyártók, inkább kimennek a repülőtemetőbe, és lefűrészelik a kiselejtezett gépek orrát. Az ülések is eredetiek, a többi csak másolat, arról viszont fogalmam sincs, hol lehet az orr, mert csak a nagy fehér gömb látszik.
A három projektor 1920x1080-as felbontásban vetíti a képet a vásznakra. A hardver meglehetősen hétköznapi, abból viszont elég sok jutott. Hat Pentium 4-es és egy darab kétmagos Xeon gondoskodik a „repülőgép” elektronikus berendezéseiről, míg egy másik dobozban három processzor és három Nvidia 7900 GTX dolgozik a grafikus megjelenítésen. Ez azért jó, mert ha valami elromlik, elég kiszaladni kispestre, és bármelyik kereskedésben meg lehet vásárolni a szükséges alkatrészt.
Öt repülőtér részletes képét vásárolta meg a Malév, pályánként 25-30 ezer dollárt kell a társaságnak fizetnie, ezért cserébe viszont a kifutó 70 kilométeres körzete a dobozban van, pár méteres részletességgel.
Mielőtt beengedtek volna minket a gépbe, Molnár Attila, a Malév oktatója mesélt arról, hogy a mai repülőkkel már ablak nélkül is el lehetne jutni New Yorkba: szinte mindent a számítógépgép végez, a pilótának sokszor kifejezetten tiltják, hogy dolgozzon. Európán belül például tilos kikapcsolni a robotpilótát, mert a gépek olyan közel repülnek egymáshoz, hogy nem merik emberre bízni az irányítást. Felszállás meg leszállás között lehet kártyázni.
A pilóta azért kell, mert ha baj van, az elektronika meghülyül, akkor kell valaki, aki kiigazodik a négyszáz kapcsoló, meg bigyó között, és képes letenni a gépet. Ezekre az esetekre gyakorolnak minden évben a pilóták, mert ha beállna a vészhelyzet, tűz ütne ki a fedélzeten, kilyukadna a géptest, akkor nincs az az operációsrendszer, amelyik ijedtében ne vezetné sziklának a Boeinget. Szerencsére vészhelyzet elég ritkán van, mondta Molnár Attila, és ezt gyorsan le is kopogta az asztalon.
Szivárog a hajtómű
Előkerült a használati utasítás is, ezt lapozgatják serényen a pilóták, ha tényleg nagy a baj. A sárga könyv nem bonyolítja túl a dolgot, pár sorban ad választ olyan vidám kérdésekre, hogy mitévők legyünk, ha leáll az egyik motor, vagy eltűnik az üzemanyag („ellenőrizd, lehet, hogy szivárog”).
Maga a szimulátor pont akkora, mint az irányítófülke. Meg pont olyan is. Kapcsolók, kijelzők, mutatók mindenfele, nekem ne akarja beadni senki, hogy van ember, aki kiigazodik rajtuk. Egy leszállást szimulálunk. A főpilóták finoman csökkentik a magasságot, egymással angolul kommunikálnak. Ahogy navigálnak, ahogy a 6,5 tonnás kaszni mocorog, tényleg olyan, mint egy repülésnél, bár gondolom egy zuhanást, meg becsapódást nem tudna szimulálni a szerkezet. Nem mintha tudnám, hogy az milyen.
A kilátás tényleg remek, valamilyen vizuális trükkel (tükrökkel) elérik, hogy a pár méterre vetített kép végtelen távolságúnak tűnjön. A grafika viszont nincs túlbonyolítva, a műholdképekből összeállított felszín inkább célszerű, semmint lenyűgöző: a Flight Simulator 2006 jobban néz ki.
Ahogy közelítünk a földhöz, furcsa kapcsolók kezdenek el kattogni, majd a számítógép közli, hogy mennyi van még hátra. Finoman leérkezünk, és elgurulunk a kapuk felé.
Kiszállás.

Az oldalról ajánljuk
- Sport
Meccs közben vezették el a rendőrök a magyar sportcsapat vezetőedzőjét
A klub közleményben reagált a történtekre.
március 17., 06:42
- Belföld
Lebontják Pécs omladozó kísértetépületét
Egy jobboldali javaslatot fogadott el a közgyűlés.
március 17., 06:49
- Vélemény
Mintapolgár nem kábítózik
Mostantól a rendet a törvényi elrettentés és a bulvárba csomagolt szadizmus garantálja.
március 17., 07:00
- Kultúr
Márkó és Barna Síkideg – Lila fény a szomszédban
Mi a baj a lila fénnyel a szomszédban? Miért a legkínosabb dolog becsekkolni egy szállodába, és miért nem kényszeres mindenki más? Ezekről volt szó a Márkó és Barna Síkideg legújabb adásában.
március 17., 07:01
- FOMO
Bejelentette a Neoton Família Sztárjai, hogy mikor érkezik a Finálé
Gőzerővel készülnek a koncertre.
március 17., 07:03
- Futball
Jakuzziban ünnepelte a Barca a hihetetlen győzelmét, és még a fotóst is beengedték...
Óriási lépés a bajnoki cím felé.
március 17., 07:20
- Belföld
Fába szorult világháborús robbanótest került elő Fejér vármegyében
Több mint 80 éve csapódhatott egy élő, akkor még fiatal fába.
március 17., 07:18
- Külföld
Ötven autó rohant egymásnak – halálos tornádók söpörnek végig az Egyesült Államokban
A heves szél a légi közlekedést is megnehezíti, több repülőtéren szünetel a forgalom.
március 17., 07:02
- Külföld
Szigorítások a Fudzsi-hegyen: díjemelés és időbeli korlátozások lépnek életbe
A szabályozás célja a túlzsúfoltság csökkentése és a környezet védelme.
március 17., 07:10
- Futball
Nagy elismerésben részesült az elképesztő teljesítményt nyújtó Gulácsi Péter
A magyar kapus őrületbe kergette az ellenfél támadóit a Bundesliga szombati rangadóján.
március 17., 07:24
- Belföld
Visszatérnek az éjszakai fagyok, jelentős lehűléssel és viharos széllel indul a hét
Átmeneti havas eső, hózáporok is várhatók.
március 17., 05:53
- Degusztátor
Zebegényben magasabban van az étterem, mint a minőség, de az irány jó
Natura Hill, és ami ott van.
március 17., 06:38
- Belföld
Hatalmas felújítási munkálatok kezdődtek az M3-as autópályán, erre figyeljen, ha autóba ül
A leghosszabb munkálatok május végéig tartanak.
március 17., 07:43
- Gazdaság
Olcsóbb élelmiszerek: több mint ezer terméket érint a kormány új intézkedése
A 30 érintett kategóriában akár 15-20 százalékkal is élénkülhet a kereslet.
március 17., 05:57
- Külföld
A választási fiaskó után új pártelnöke lesz a német szabaddemokratáknak
Christian Lindner még a voksolás éjszakáján lemondott.
március 17., 05:57
- Belföld
Megérkeztek az első sérültek Magyarországra a halálos északmacedón diszkótűz után
Hajnali háromkor landolt a repülőgép Budapesten.
március 17., 07:32
- Külföld
Mesterséges intelligenciát fognak tanulni Pekingben már a kisiskolások is
Ősztől lesz kötelező tantárgy.
március 17., 06:41
- Külföld
Elvesztette szlovák állampolgárságát, mégis ő a felvidéki magyarok vezetője
Gubik László azt is elmondja, miért fontos nekik Orbán Viktor gatyamadzagja.
március 17., 07:57
- Tech-Tudomány
Elon Musk 2026 végén indítaná az első Mars-missziót
Lassan tíz éve erről álmodik a techmogul.
március 17., 06:23
- Belföld
Horváth László: a fonói gyilkosság is bizonyítja, nincs könnyű- és nehézdrog
A kormánybiztos szerint azok is gyilkosok, akik mérgeket adnak az embereknek.
március 17., 06:12
- Külföld
CNN-felmérés: rekordalacsonyra esett a Demokrata Párt népszerűsége
Nem egységes a párt szavazótábora.
március 17., 05:59
- Kultúr
Russell T Davies szerint óriási veszélyben van a meleg társadalom Trump miatt
A Doctor Who forgatókönyvírója szerint ez a gyűlölködés már az Egyesült Királyságban is érezhető.
március 17., 06:00
- Futball
Messi megfiatalodott, efféle alábökős gólokat húsz éve rugdosott
Ilyen az, amikor a zseni megrázza magát.
március 17., 06:21
- Külföld
Felgyújtotta feleségét egy német férfi
A rendőrség a villamos vezetőjének és több utasnak is pszichológiai segítséget ajánlott fel.
március 17., 06:00
- Belföld
Tehervonat gázolt el egy embert Debrecemben
A balesetkor a fénysorompó jól működött, a közút felé pirosat mutatott
12 perce
- Belföld
Agyhalottá nyilvánították az orvosok a Fonón bántalmazott idős nőt
A bíróság hétfőn dönt a fonói gyilkos letartóztatásáról.
március 17., 05:58
- Belföld
Horror Csepelen: 25 négyzetméteres lakásban élt a négytagú család harminc lesoványodott állattal
A tartási körülmények olyan rosszak voltak, hogy a pusztulásukhoz vezetett volna.
március 17., 05:58
- Külföld
Azerbajdzsán azzal vádolja Örményországot, hogy tüzet nyitott állásaira
Több mint három évtizede húzódik a konfliktus Hegyi-Karabah hovatartozása körül.
március 17., 06:01