A vadludak, a jeges víz és egy pilóta hőstette
További Bulvár cikkek

A repüléstörténet bámulatos hőstettének nevezte az amerikai Airbus A320-as kényszerleszállását a Hudson folyóra Peter Goelz, az amerikai közlekedésbiztonsági hivatal (NTSB) volt vezérigazgatója. Michael Bloomberg New York-i polgármester szerint a pilóta "mesterien" tette vízre a gépet, és nem hagyta el a fedélzetet, amíg nem bizonyosodott be arról, hogy egy utas sem maradt a fedélzeten. Kétszer is visszament a gépre, miután már mindenkit épségben kimenekítettek. Csak egy ember sérült meg súlyosabban, neki mindkét lába eltört.
A máris "hőssé" kikiáltott pilótát Chesley B. "Sully" Sullenbergernek hívják. Negyvenéves repülési tapasztalattal rendelkezik. 1980 óta szolgál az US Airwaysnél, korábban hét évig vadászpilóta volt a légierőnél. Sully jelenleg oktatóként is dolgozik.
A US Airways Airbus A320-as gépének fedélzetén 150 utas és 5 fős személyzet tartózkodott. A gép a LaGuardia repülőtérről szállt fel csütörtök délután 3.26-kor, az úti cél az észak-karolinai Charlotte volt. A gép a felszállás után percekkel valószínűleg egy lúdrajjal ütközött, és a gép mindkét hajtóműve felmondta a szolgálatot. A gép végül Manhattantől nyugatra, a 48. utca magasságában esett a New Yorkot New Jersey-től elválasztó Hudson-folyó 6 fokos, jeges vizébe (a levegő hőmérséklete -6 fok volt).
A repülőgépek nap mint nap összeütköznek madarakkal, de ez csak a legritkább esetben idéz elő katasztrófát. Évente mintegy 5 ezer madárütközést jelentenek a pilóták, és az elmúlt két évtizedben 200 esetben vezetett katasztrófához a jelenség. Szüle Zsolt a Skyeurope volt magyarországi főpilótája két hónappal ezelőtt egy amszterdami leszállás előtt találkozott egy madárrajjal. Egy tompa puffanásszerű hang utalt arra, hogy egy sirály belement a hajtóműbe, mondta az Indexnek a Boeing 737-es oktatókapitány.
Miután a légkondicionáló a hajtóműből kapja a levegőt, hamarosan az utastérben is érezni lehetett a nyers hús bűzét, több utas emiatt rosszul is lett. Szüle Zsolt tapasztalatai szerint ilyenkor olyan gyorsan történnek a dolgok, hogy ezt elkerülni nem lehet, a pilóta dolga, hogy épségben földet érjen. A leszállás után a hajtómű csupa vér volt, szét kellett bontani és alaposan átvizsgálni.
Ha egy nagyobb madár a hajtómű külső körébe csapódik, az ugyan feldarálja a szárnyat, de eközben széteshetnek, megszorulhatnak a lapátok. Ez egy nagyon érzékeny rendszer, s egy ilyen eset alaposan megzavarja a működését, magyarázta Szüle Zsolt. Ha a madár a hajtómű belső körébe kerül, megzavarhatja az abban folyó áramlást, és úgynevezett lángkialvást okozhat. A hajtómű bizonyos esetekben ugyan újraindítható, de ha erre nincs lehetőség, akkor a hajtómű leáll és a tolóerő megszűnik.
Egy gép egy működő hajtóművel is tud tovább haladni és leszállni, de ez a pilóta aktív közreműködését igényli. A hajtóművet a gyártók úgy is tesztelik, hogy nagyobb testű madarakat lőnek bele.
A repülőterek közelében különböző módszerekkel űzik el a madarakat. Riasztó puskát vagy automata hangágyúkat alkalmaznak a madárrajok távoltartására. Jól beválik az a módszer is, hogy ragadozó madarakat, például sólymokat röptetnek a környéken. Szüle szerint a pilótáknak is vannak módszereik a madarak elriasztására: sok esetben a gép lámpájától is megijednek, s a tapasztalatok szerint a gép radarsugarai is hatással vannak madarakkal.
Az eddig közzétett információk alapján a járat nem a repülőtér közvetlen közelében, hanem a felszállás után néhány perccel ütközhetett a madarakkal, mondta az Indexnek Keszőcze János, a Malév Boeing 737-es főpilótája. A gép körülbelül 3000 láb (kb. 1000 méter) magasságban ütközött a madárrajjal. Ilyen magasságban főként nagytestű, vonuló madarakkal lehet találkozni. A jelek szerint a Hudson folyóra leszálló gépnek mindkét hajtóműve leállt. Ebben az esetben a repülő egy vitorlázógéphez hasonlóan működik: irányítható, de emelkedésre nem képes.
Repülési szakértők szerint kivételes eset az, amikor sikerül vízen landolnia egy utasszállító gépnek, anélkül, hogy kettétörne. "A vízre való landolás általában nagyobb rombolással jár, mint a szárazföldi landolás. Bámulatba ejtő, hogy egy sugárhajtású Airbus képes volt leszállni egy folyón anélkül, hogy darabokra tört volna" - mondta Max Vermij légi balesetekkel foglalkozó kanadai nyomozó. Szerinte a gép óránkénti mintegy 250 kilométeres sebességgel ért vizet, és ilyenkor a becsapódáskor általában letörnek a szárnyak és a hajtóművek, víz került a gép belsejébe, és ez szétszakítja a gép törzsét.
Európában elsősorban az az elv, hogy ha lehet, a gépet kényszerleszállás esetén a betonra tegyék le a pilóták, mondta Szüle Zsolt. A vízreszállásnál ugyanis számos kockázati tényező van. Az Airbus A320-as hajtóműve például a szárnyról erősen lefele áll, és az egyik előbb ér a vízbe, „beakadhat” és a gép széttörhet vagy átfordulhat. Nagy kérdés az is, hogy a hideg vízbe ereszkedésnél milyen túlélési esélyei vannak az utasoknak, ha nem jön időben segítség.
A vízreszállásnál a pilótáknak egy előre begyakorolt mozdulatsor szerint kell cselekedniük, de nagyon fontos a lélekjelenlét, hiszen erre nincs sok idő, legfeljebb néhány perc, mondta Keszőcze János. Ilyenkor a futóműveknek nem szabad kint lenni, kiengedett fékszárnyakkal kell a gépet a lehető legkisebb sebességre fékezni és farokra húzott állapotban kell landolni.
Ha a gép a vízre ereszkedett, nem merül el azonnal. Ha nem sérül meg a géptörzs, akkor a szigetelésnek köszönhetően a víz nem áramlik be. Mivel a farka nehezebb, az süllyed le, így az utasok az első ajtón tudnak menekülni. Nagyon fontos, hogy a személyzet felkészítse az utasokat a vízre szállásra és mindenkin legyen mentőmellény. Ez meglehetősen ritka manőver, így nincs túl sok valós tapasztalat erről, mondta Keszőcze János, de a Malév pilótái szimulátoron 3 évente rendszeresen gyakorolják ezt és más vészhelyzeteket.
A New York-i kényszerleszállásnál sokat számított, hogy nem egy elhagyatott területen landolt a gép, így az utasokat hamar ki tudták menteni a környéken lévők hajók. Az utasok beszámolói szerint a gépen először pánik tört ki, amikor a kapitány bemondta, hogy készüljenek fel a becsapódásra. Ezután azonban a rendezett káosz volt jellemző: néhányan kiabálva nyugalomra próbálták inteni az utasokat, az emberek felvették a mentőmellényeket, és először a nők és gyermekek menekültek ki a gépből.
Az oldalról ajánljuk
- FOMO
Egyházi körökben tudtak Bényi Ildikó titkáról, megszólaltak a lelkészek
A műsorvezető életében a hit és a vallás kiemelt szerepet kapott.
március 16., 09:12
- Belföld
Poloskák, korrupt politikusok, Orbán-dinasztia – ilyen volt Orbán Viktor és Magyar Péter beszéde
Egy évvel azután, hogy Magyar Péter megtartotta első tömegrendezvényét, március 15-én ismét egymás után mondott beszédet a két politikus.
március 16., 08:30
- Tech-Tudomány
Tényleg a hasunkkal gondolkodunk? A válasz még a kutatókat is meglepte
Szorosabb a kapocs az agy és a belek között, mint gondolnánk.
március 16., 08:56
- Külföld
Pokollá vált koncerthelyszín: legalább 50 ember meghalt egy észak-macedóniai klubtűzben
A hatóságok letartóztatták a rendezvény szervezőit
március 16., 09:36
- Kultúr
Nem kellett hosszú kényszerpihenőre vonulnia a Zalaegerszegen balesetet szenvedő színésznőnek
A színésznőnek az egyik bordája tört el.
március 16., 08:56
- Atlétika
Ami Zuglóban fél évre elég, az Csepelen egy napra – kivár a magyar atlétika
Van ötlet a két éve átadott budapesti vb-helyszín kihasználtságának növelésére, de ahhoz további fejlesztések szükségesek.
március 16., 09:51
- Külföld
Patkányokkal és rovarokkal teli fogolytáborban él egy brit anyuka Thaiföldön
Ellis Matthews tiktokker borzalmas körülmények között él thaiföldi táborban.
március 16., 09:37
- Belföld
Tiszások március 15-én: Az adócsökkentés kamu, az áfa-visszatérítés semmi, Orbán retteg
Egy éve annak, hogy Magyar Péter megszervezze első nagy tüntetését. Március 25-én ismét színpadra állt, hogy beszédet mondjon a szimpatizánsainak.
március 16., 08:19
- Gazdaság
Megcsapta a forintot a béke szele, rég láttuk ilyen stabilnak a hazai valutát
Tartósan 400 forint alatt maradt az euró.
március 16., 10:53
- Tech-Tudomány
Az űrben rekedt asztronauták 300 nap után hazatérhetnek, megérkezett a váltás
Még ma sem egyértelmű, mi történt pontosan.
március 16., 10:40
- Gazdaság
Trump hatalmas üzletre készülhet Putyinnal, pénzért elkelhet Európa jövője
Ez lehet a Fehér Ház és a Kreml legnagyobb dobása, és megint Európa feje fölött döntenek.
március 16., 06:02
- Belföld
Először szél és eső érkezik, majd támad a tavaszi hózápor
Döntően erősen felhős vagy borult időre számíthatunk vasárnap.
március 16., 06:04
- FOMO
Vannak kockázatai és mellékhatásai a házasságnak, főleg a férfiaknál
Náluk háromszor nagyobb esély van bizonyos egészségügyi problémák kialakulására, mint az egyedülállóknál.
március 16., 10:04
- Kultúr
Napokkal a halála előtt már erős fejfájás gyötörte
Nevét színház, kamaraterem, díj és fesztivál is őrzi.
március 16., 08:11
- Külföld
Leállította a Szabad Európa finanszírozását Donald Trump
Elon Musk szerint Európa már egyébként is szabad.
március 16., 08:15
- Külföld
50 millió dollár kártérítésre kötelezték a Starbucksot, amiért egyik vendégüket súlyosan megégette a forró kávé
Az ítéletet többek között az átélt lelki gyötrelem, szorongás, megaláztatás is indokolta.
március 16., 06:10
- FOMO
Leáldozóban a Tinder-huszárok kora? Már belefáradtunk a jobbra-balra húzogatásba
A lassú víz újra partot mos.
március 16., 07:05
- Külföld
A Hamász csak a tűzszüneti megállapodásért cserébe engedné el az utolsó élő amerikai–izraeli túszt
A 21 éves fiatal férfi 2023 októbere óta van fogságban.
március 16., 07:25
- Kultúr
A koncert közepén kapcsolta le Busa Pistát a yard, pedig csak Mari hónaljáról beszélt
Az Irie Maffia húszéves jubileumi bulija hatalmas durranás lett.
március 16., 06:21
- Külföld
Beváltotta fenyegetését Donald Trump, kíméletlenül lecsapott az Egyesült Államok Jemenre
Több tucat halálos áldozatról érkezett jelentés.
március 16., 07:24
- Forma-1
Kiadós káosszal startolt a szezon, Lando Norris izgalmas harc után nyert Ausztráliában
Hatan is elbúcsúztak a versenytől; a konstruktőri bajnokok házi csatát vívtak, aztán majdnem kiestek.
március 16., 07:05
- Külföld
Tovább pusztítanak a tornádók az Egyesült Államokban, 34-re nőtt a halálos áldozatok száma
250 ezer ház maradt áram nélkül, további viharok várhatók.
március 16., 06:49
- Külföld
Alekszandar Vucsics reagált a belgrádi tüntetéshullámra, megértették az üzenetet
Különösen büszke a rendőrség munkájára.
március 16., 07:54
- Belföld
Vascsővel vert agyon két kismalacot az egyik berettyóújfalui sertéstelep munkatársa
Az elkövető szerint az állatok betegek voltak, és neki ilyenkor ez a dolga.
március 16., 08:55
- Külföld
Halálos tornádók pusztítanak az Egyesült Államokban, és a neheze még hátravan
március 16., 10:00
- Futball
A török sztár a magyarverés után: Megmutattuk, hogy a nagyokkal is felvesszük a harcot
Az első tétmeccsét játszó, két gólpasszal záró isztambuli szélső történelmet írna a válogatottal.
tegnap, 23:44