Verstappen rajt-cél győzelmet aratott az osztrák sprintfutamon

GettyImages-1241798274
2022.07.09. 17:23
Max Verstappen senkitől sem zavartatva nyerte meg a sprintfutamot, a második helyen Charles Leclerc, a harmadikon Carlos Sainz végzett.

A Red Bull hazai pályán versenyez a hétvégén, az ausztriai Spielberg közelében fekvő Red Bull Ring az F1 jelenlegi állomása. Az Osztrák Nagydíj sprintes hétvégét bonyolít le. Ennek megfelelően csak két szabadedzésre került sor, illetve a pénteki napon az időmérő is lezajlott. Az első szabadedzésen még a holland címvédő diktálta a tempót, a szombati második gyakorláson már a Ferrari legutóbbi futamgyőztese, Carlos Sainz győzött.

A delfinezés szabályozása újabb mérföldkőhöz érkezett.

Az FIA ígérte, hogy nem fogja azokat az autókat átengedni az ellenőrzésen, amelyek túlságosan vibrálnak a gyors egyenesekben. Egy olyan megoldást vett elő a szabályozó szerv, amit már korábban is alkalmazott az autó-hasmagasság szabályozására. Az autó alján olyan korongokat kell elhelyezni, amiknek a kopását a verseny után ellenőrzik. Amennyiben túl sok a kopás, úgy az autót kizárják a versenyből. Ez az ellenőrzés mérnöki kihívásokat eredményez: a csapatok arra törekednek, hogy ezeknek a korongoknak a megtámasztása a lehető legrugalmasabb legyen, így csökkentve a kopás mértékét, amikor az autó hasa leér a földre. A korongok környékének merevségét készül az FIA tovább szigorítani. Jelenleg a Ferrari és a Red Bull tiltakozik a módosítás ellen a legjobban, így feltehetően eddig ebből előnyt húztak. Amennyiben korlátot fog jelenteni a korongok kopásának mértéke, úgy a csapatok kénytelenek lesznek az autó hasmagasságát megemelni, és ezáltal csökkenni fog a delfinezés is.

A pénteki időmérő edzést Max Verstappen zsebelte be, ám a Q3 legnagyobb drámája a Mercedes háza táján zajlott, ugyanis mindkét autójuk a falban végezte. 

A hétszeres világbajnok a 7-es kanyar csúcspontján elvesztette az autója felett az irányítást, és nagy erővel, oldalról csapódott a gumifalnak. Hamilton vállalta a felelősséget, elnézést kért a csapattól. Russell pár perccel később szintén eldobta a Mercedest, a fiatal brit a célegyenes bejáratánál dobta el az autót, amely végül a bukóteret átszelve, háttal csapódott a falnak.

A pénteki kvalifikáció alapján Max Verstappen indulhatott az élről a sprinten, mögüle a ferrarisok rajtolhattak Charles Leclerc, Carlos Sainz sorrendben. A sprintversenyeket az idei évben bőkezűen súlyozza az FIA, az első nyolc helyezett világbajnoki pontokban részesül (8-7-6-5-4...), így érdemes nagyobb kockázatot vállalni a félórás megmérettetésen.

Mit kell tudni Spielbergről?

A Red Bull Ring egy nagyon motorerő-igényes pálya. Hosszú egyenesek vannak benne éles kanyarokkal, emellett óriási szintkülönbségek. Ezt a képernyőn annyira nem érzékeli a közönség, de a célegyenes előtti kanyar és az azt megelőző egyenes egy szánkópályának is kényelmesen elmenne. A kanyarok érintési pontjain kívül magas bukkanókat helyeztek el, így ha valaki rossz helyen hagyja el a pályát vagy szélesíti ki/vágja le a kanyart, úgy akár jelentős károkkal is számolhat az autó alján vagy a futóművön. A pálya egyébként több előzési ponttal rendelkezik, így izgalmas csatákat láthatunk akár már a sprintfutamon is

– fejtette ki mérnök kollégánk, Kling Sándor.

Sprint

Az időmérős rajtsorrend Sergio Pérez szabálytalan Q2-es gyorskörének elvétele után módosult, végül Lando Norris indulhatott a negyedik helyről, a mexikóit a 13. helyig sorolták vissza. Fernando Alonso már a felvezető körre sem tudott elindulni, így az Alpine Esteban Oconnal egytényezős maradt a sprintfutamon. Ráadásul Csou Kuan-jü technikai problémái miatt újabb felvezető kör vette kezdetét.

Verstappen jól kapta el a rajtot, Sainz lerajtolta Leclerc-t, majd a monacói pár kanyar után visszavette a második pozíciót. A ferrarisok akciója alatt a hollandnak sikerült meglépnie, bő két másodperces előnyt kiépítve az élen. A hátsóbb régiókban Hamilton és Gasly ért össze, ami a francia kicsúszásával végződött.

Carlos Sainz a silverstone-i győzelme után vérszemet kapott, folyamatosan nyomás alatt tartotta Charles Leclerc-t. Több aggresszív előzési manővert is megkísérelt a spanyol, a ferrarisok azonban nem izgulták túl, szabad volt a verseny csapaton belül.

Sergio Pérez is hatalmas formában autózott, a sprint félidejében a mexikói már a négy pontot érő ötödik helyen állt. 

Lewis Hamilton megkezdte a felzárkózást, egészen Mick Schumacherig sima előzési manővereket hajtott végre, és a kilencedik helyig menetelt. A Haas azonban feladta a leckét a britnek. Mick bravúrosan védekezett, valamint a tempóelőny is a Ferrari motoros Haasnál volt. A német egészen a 22. körig bírta a hétszeres világbajnok nyomását, így a világbajnoki egy pont a brit zsebében landolt.

Verstappen senkitől sem zavartatva nyerte meg a sprintfutamot, és zsebelte be a nyolc világbajnoki egységet, a második helyen Leclerc, a harmadikon Sainz végzett. A vasárnapi főfutam rajtsorrendjét a sprintfutam alakítja, ennek értelmében Max indulhat az élről az osztrák főfutamon.

Az osztrák hétvége programja vasárnap a 15.00-kor rajtoló futammal zárul.

Sprint utáni interjúk

Max Verstappen:

Hihetetlen az orange-army. Jó verseny volt, végig padlógázzal mentem, ilyen egy jó sprint. Az első körökben a ferrarisok csatáztak egymással, a holnapi futam hosszabb lesz, az abroncsok szempontjából nehezebb lesz a helyzet. Az autó jó, remélem, holnap is hasonló lesz.

Charles Leclerc:

Nehéz volt a futam első fele, nagyon nyomta Max, és Sainzcal is csatáztam. A főfutamon, remélem, elcsípjük Maxot is.

Carlos Sainz:

Kicsit csatáztunk ma Charles-lal, jó volt. Kicsit túlmelegedtek az abroncsaim, ezért szándékosan leszakadtam a vége felé. A verseny elején jobb volt a tempónk, holnap hosszú verseny lesz, mindent megteszünk, hogy legyőzzük Maxot.

Ezt a cikket az Index szakmai együttműködő partnere, az egyForma készítette.

(Borítókép: Max Verstappen. Fotó:  ANP / Getty Images)