Dacol a válsággal és az inflációval – fél perc több mint 7 millió dollárba kerül!
További 120 yard cikkek
-
Több mint 1000 milliárd forintot költöttek el egy este alatt
- Vérfertőzéssel és nemi erőszakkal vádolják az NFL korábbi sztárját
- Több ezer milliárd forint forog kockán, mégsem tudják magukat komolyan venni
- Fojtogatás: családon belüli erőszak miatt vették őrizetbe a sztársportolót
- Újabb hét nő vádolta meg szexuális visszaéléssel a Super Bowl-győztes sportolót
Mert bár az ország történetének 31 legnézettebb műsorából 30 is valamelyik Super Bowl volt, a tengerentúli profi amerikaifutball-bajnokság (NFL) idényének nagydöntője a meccsen kívül is óriási show.
A szünetben rendezett Halftime Show akkora esemény, hogy sokan csak ezért kapcsolnak a fináléra – idén Rihanna lép fel –, miközben a játékidőt kitöltő reklámok is külön szintet képviselnek.

Miközben hazánkban egy reklámblokk a villámgyors mosdószünetet jelenti általában, addig kint ezeknek a kis hirdetéseknek is nagy kultuszuk van, és akadnak, akik csak a hirdetések miatt nézik a Super Bowlt!
Hogyan lehetséges, hogy a reklámok ilyen hatást érnek el, hogyan képesek a nézőket a kanapéba szögezni?
„Kreativitás, egyediség, ötletesség, ez a három szó fejezi ki legjobban azt, amit a Super Bowl-reklámoktól elvár az ember – válaszolta kérdésünkre Gaál Sándor Norbert közgazdász, a „The business of football” blog szerkesztője. – Az Egyesült Államok lakosai már hozzászoktak ahhoz, hogy ilyenkor a legnagyobb cégek a legjobb reklámfogásaikhoz nyúlnak, a lehető legérdekesebb reklámot igyekeznek elkészíteni. A kultusz így nem túlzás, a verseny is adott a cégek között, az amerikai átlagpolgár számára legalább olyan izgalmas a kísérő reklámok köre, mint maga a mérkőzés. A háztartásokban élők minél jelentősebb impulzusokra várnak, és sokszor egy-egy reklámnak azonnal érezhető hatékonysága van. Gondoljunk csak arra, hogy a mérkőzések alatt egy kreatív pizza- vagy sörreklám milyen gigantikus rendelésállományt hozhat pár másodperccel a 30 másodperces-egyperces reklámot követően. Sokszor találkozunk 500-szoros vagy 1000-szeres rendelésállománnyal a nem esti élelmiszer- vagy italfogyasztáshoz köthető termékek esetében is, már a Super Bowl napján, vagy az azt követő napon az év addigi átlagos napi értékesítéséhez képest.
A kultusz túlmutat a háztartásokon, a média pontozza, értékeli a cégek próbálkozásait, így nemcsak a nézők kegyeiért versengenek a cégek, hanem a kedvező médiavisszhangért is, mert mindkettőnek jelentős a fogyasztásgeneráló szerepe. Korunk társadalma fogyasztói társadalom, amelyben az egyre növekvő számú javak és szolgáltatások fogyasztása az emberi lét egyik társadalmilag elfogadott célja, és sokak számára ez az egyik legfontosabb személyes motiváció is. A fogyasztói társadalom mintaképe pedig az Egyesült Államok lakossága, ahol hatványozottan jelenik meg a fogyasztás és felhalmozás szerepe, amely a kultúra és a mindennapok alapvető részévé vált. Nem csoda tehát, hogy itt a legszignifikánsabb egy-egy marketingpróbálkozás hatékonysága is.”
Amerikában szinte minden, így ez is a pénzről szól, a Super Bowl alatti reklámok értéke is döbbenetes átalakuláson ment át:
Az első 30 másodperces felületért még csupán 37 500 dollárt kellett fizetni, ez az összeg 2000-re (a 36. Super Bowlra) már 2,2 millióra emelkedett, 2015-re több mint duplájára (4,5 millióra) nőtt, tavaly pedig már 7 millió dollár volt a beugró.
Milyen hatással van a világban tapasztalható pénzügyi recesszió a mostani költségekre? Tovább emelkedhetnek a költségek, és ha igen, meddig? Vagy elértük már a plafont, sőt, beszakadó árakra lehet számítani?
„Jelentős gazdasági válság söpör végig jelenleg a világon, ez több tényezőre vezethető vissza, azonban ezúttal nem feladatunk az okok taglalása. Amit tudunk, hogy globális jelenség az infláció emelkedésének mértéke, egyes országokban kisebb, másokban jelentősebb mértékben. A kisebb inflációemelkedést mutató országokban az életszínvonal-romlás, a fizetések értékállóságának jelentős csökkenése kevésbé jellemző. Az amerikai piacot vizsgálva 2022-ben 8 százalékos átlagos havi inflációt mérhettünk az előző év hasonló időszakához mérten, amely amerikai szinten jelentős az előző évek viszonylatában. A csúcsot a júniusi 9,1 százalékos adat jelenti, a legalacsonyabb értéket a december hozta 6,5 százalékkal. Az amerikai infláció csökken nyár óta az előző év hasonló időszakához képest. A bruttó hazai össztermék (GDP) terén az USA két negyedévet is csökkenéssel, az évet pedig minimális növekedéssel zárta. A globális vállalkozásoknak azonban nemcsak az amerikai piaccal, hanem globális, vagy regionális trendekkel is szembe kell nézniük, ahol sok esetben jobban elszabadult az infláció, és a bruttó hazai össztermék is zsugorodott. Így nem okoz meglepetést, hogy az elmúlt két hétben is hallhattunk olyan globálisan tevékenykedő technológiai vagy informatikai cégekről, akik elengedtek 10 000-12 000 munkavállalót.
Mindezek fényében nem meglepő az, hogy az árak a marketingköltségek terén és a Super Bowl-reklámspotoknál is emelkedtek.
Egyrészt inflációs hatás is ez, másrészt viszont a nagy érdeklődésnek is árfelhajtó szerepe van, a kereslet még mindig nagyobb, mint a kínálat. A 30 másodperces reklámblokkok átlagos értéke a Fox Sportsnál idén 6,9 és 7 millió dollár közé esett, de tudunk olyan reklámblokkról, amelynek 30 másodpercéért 7,5 millió dollárt fizetett az azt lekötő vállalkozás. Kétoldali árnövelő hatásként jelentkezik itt az infláció és a keresletoldali többlet, amely a jövőben sem fog megszűnni. Így véleményem szerint a stabil növekedés a Super Bowl reklámáraiban nem törik meg még a válság miatt sem. Egy Super Bowl-reklámversenybe invesztáló globálisan ismert cégnek megéri ezeket az összegeket kifizetni, nem fogja őket visszatartani az árak növekedése.”

Gaál Sándor Norbert hozzátette, a nagyvállalatok nagy része – hasonlóan a kis cégekhez – költségcsökkentéssel reagál a válságra, azonban itt más léptékről beszélünk.
„Míg egy hazai kisvállalkozás (amennyiben nem zár be végleg) elsőként az adminisztrációs és marketingköltségéhez nyúl, utána a humánerőforrás-költségszintet csökkenti, addig a nagyvállalatoknak megvan az az előnyük, hogy a költséghatékonyságot szem előtt tartva osztályok összevonásával, a humánerőforrás-állomány csökkentésével átvészelje a válságokat.
A nagyvállalatok sosem felejtik el azt, hogy elsősorban nekik értékesíteniük kell, ehhez pedig a hatékony marketing elengedhetetlen.
Természetesen ebbe belefér az, hogy költségesebb, vagy nem kellően hatékony marketingcsatornákat leépítenek. Lehet szó átcsoportosításról is hatékonyabb csatornákra. Azonban egy biztos, azoknak a vállalkozásoknak a többsége, akik a Super Bowlt reklámszempontjából kiemelt lehetőségként kezelik, ott van a jelentkezők között most is. Többségük éves marketingkeretéből nem számít olyan jelentős költségnek a Super Bowl-kampány, még ha a reklám idejét tekintve jelentős tétel is, de az elért, több mint 100 millió potenciális fogyasztó megfelelő „kárpótlás” ezért.”
A közgazdász kiemeli, hogy hiába van fix ára egy reklámblokk megjelentetésének, ez nem jelenti azt, hogy a cégóriások számára ez lenne az összes költsége a hirdetésnek.
„A reklámot el is kell készíteni, azért is egy teljes stábnak jut majd fizetés, és itt a határ a csillagos ég is lehet akár. Így a reklámra költött tétel valójában többszöröse a közölt reklámblokkértéknek.
A Fox Sports tájékoztatása szerint az októberben kezdődő értékesítés során hamar megérkeztek a foglalók, és január 23-ig minden reklámblokk értékesítésre került. Az értékesített reklámhelyek együttes értéke meghaladta a 675 millió dollárt. A számok magukért beszélnek, a vállalkozásokat inkább a versenyelőny megtartása vagy kialakítása mozgatja, mintsem a költségek lefaragása. Egy érdekes jelenség zavarta meg az értékesítést, mégpedig az, hogy az NFL-partner FTX kriptotőzsde csődje miatt az előzetesen foglalót benyújtó nagy kriptotőzsdék mégsem vásárolták meg blokkjaikat, így ilyen jellegű reklámmal idén nem találkozunk majd, pedig tavaly jelentős számban jelentek meg ilyen cégek a palettán.
A Super Bowl-reklámok mellett kitérnék még egy olyan jelentős területre, amelyen esetleg érezhetnénk marketingszempontból a válság hatását, ez pedig a szponzori bevételek mértéke. A csapatok szponzoroktól származó bevételei 2021-ről 2022-re 14 százalékkal nőttek a SponsorUnited ügynökség mérése alapján, 2022-ben már több mint 2 milliárd dollár érkezett így a csapatokhoz, míg a ligaszintű és csapatszintű szponzoráció összértéke 2,7 milliárd dollár volt. A szponzorok száma ugyanebben az időszakban 7 százalékkal emelkedett, jelenleg már 3195 partnerrel állnak kapcsolatban az NFL csapatai. Látható, hogy a válság hatása ezen a területen sem érzékelhető egyelőre. Fontos még megemlítenünk a 2022 januárjában indított nemzetközi IHMA projektet, amely jelentősen hozzájárult ahhoz, hogy az NFL saját mérései szerint az elkötelezett szurkolók száma 26 százalékkal nőtt globálisan, immár 240 millióra bővítve a rendszeres NFL-követők körét. Ez a növekedés pedig újabb kiaknázatlan lehetőséget nyit meg a vállalkozások számára” – zárta gondolatait Gaál Sándor Norbert.
Az 57. Super Bowlt, amelyen a Kansas City Chiefs és a Philadelphia Eagles csap össze, magyar idő szerint hétfő 0.30-kor játsszák le, a találkozót élőben közvetíti az Aréna4.
NFL 2022, RÁJÁTSZÁS
AZ 57. SUPER BOWL
0.30: Philadelphia Eagles (16–3)–Kansas City Chiefs (16–3)
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Sport
Kilencvenöt helyet javított a világranglistán a karriercsúcsot jegyző Tóth Amarissa
Marozsán Fábián nem tudta megvédeni pontjait Indian Wellsben, öt helyet rontott a ranglistán.
március 17., 11:01
- Sport
68 évesen ismét apai örömök elé néz a magyar futball ikonikus alakja
A Honvéd legendája tervezte a babát a nála 25 évvel fiatalabb nejével.
március 17., 09:57
- Sport
Az MTK szurkolói is kiakadtak Orbán Viktor ünnepi beszédén
A klub drukkerei szerint a kormányfő dehumanizáló megjegyzést tett a magyarok egy csoportjára.
március 17., 09:15
- Sport
Egyetlen anyaországi jégkorongcsapat maradt talpon az Erste Ligában
Kialakult az elődöntő mezőnye.
március 17., 11:19
- Sport
Nagy elismerésben részesült az elképesztő teljesítményt nyújtó Gulácsi Péter
A magyar kapus őrületbe kergette az ellenfél támadóit a Bundesliga szombati rangadóján.
március 17., 07:24
- Sport
Jake Paul ezúttal a darts egyik világbajnokát hívta ki bokszmeccsre
Gerwyn Price szerint egy ütéssel végezne ellenfelével.
29 perce
- Mindeközben
Mikes Anna romantikus fotóval köszöntötte fel Krausz Gábort a születésnapján
tegnap, 21:32
- Mindeközben
Kovács Patrícia: Negyven felett bennem is megjelent az érzés, hogy az élet véges, azóta sokkal bátrabb és hedonistább vagyok
tegnap, 20:02
- Címlapon
Orbán Viktor előre megmondta, kinek a malmára hajtja a vizet Németország történelmi lépése
A miniszterelnök jóslata, úgy tűnik, kezd valóra válni.
1 órája
- Címlapon
Izrael kiiktatta a Hamász legfőbb politikai vezetőjét
Imádkozás közben érte őket a rakéta.
4 órája
- Sport
Sérülés miatt Marco Rossi változást eszközölt a magyar válogatott keretében
Két NB I-es játékos is utólag kapott meghívót a szövetségi kapitánytól.
március 17., 10:11
- Sport
Éleződik a belharc, nyílt levélben követelik Szujó Zoltán lemondását
Jelentős feszültség halmozódott fel a magyar autósportban.
március 17., 08:41
- Sport
Kulcsfontosságú hét előtt Magyarország: eldől, van-e helyünk az európai elitben
Az is kiderül, hogy az ősszel észak vagy nyugat felé vezet az utunk.
március 17., 14:22
- Sport
Sergio Ramos begyűjtötte karrierje 30. piros lapját, de még messze van az abszolút csúcstól
Ismét túlzásba vitte a keménykedést a rutinos hátvéd.
március 17., 13:15
- Címlapon
Kormánytisztviselő tenyerében robbant kézigránát Újdörögdön, mindkét kezét elveszítette
Az újdörögdi balesettel kapcsolatban nyilatkozott Somogyi Zoltán vezérőrnagy.
tegnap, 10:22
- Sport
Messi megfiatalodott, efféle alábökős gólokat húsz éve rugdosott
Ilyen az, amikor a zseni megrázza magát.
március 17., 06:21
- Sport
Gulácsi mindig is vissza akart térni, Tóth Alex körül feje tetejére állt a világ
Kapusunk kirobbanó formában véd, talán életében nem volt ilyen jó, mint most.
március 17., 16:33
- Sport
Dzsudzsák Balázs a válogatottról: Szerintem a világ elitjébe tartozunk
A válogatottsági rekorder úgy látja, szép jövő előtt áll a csapat.
március 17., 13:34
- Sport
Meccs közben vezették el a rendőrök a magyar sportcsapat vezetőedzőjét
A klub közleményben reagált a történtekre.
március 17., 06:42
- Címlapon
Orbán Viktor egy füzetbe írta fel a 2030-ban világbajnoki döntőt játszó csapat összeállítását
Egy régi történetet is elmesélt a kormányfő.
39 perce
- Címlapon
Hajuknál fogva rángatta egy orosz óvónő a kislányokat egy óvodában
Börtönőrként viselkedett a gyermekekkel, a szülők már vallomást tettek az ügyben.
3 órája
- Címlapon
Donald Trump: Nincs senki a világon, aki megállíthatná Vlagyimir Putyint rajtam kívül
4 órája
- Címlapon
Élete első pole-pozícióját máris győzelemre váltotta, Piastri nyerte a Kínai Nagydíjat
Verstappen nem jelentett gondot; Leclerc sérült elemmel is kiválóan teljesített; Bearman átrepült a mezőny felén.
42 perce
- Sport
A Barcelona kétgólos hátrányból fordítva nyert az Atlético Madrid otthonában
Lamine Yamal oroszlánrészt vállalt a fordításból.
március 16., 23:04
- Sport
Szoboszlai gyengélkedett, de ezzel nem volt egyedül ebben a halvány Liverpoolban
Ha az egész csapat pocsék, nehéz kiemelkedni.
március 16., 20:25
- Sport
Csak döntetlenre futotta Montenegró ellen, egyelőre nincs bebiztosítva az Eb-szereplése a magyar kézilabda-válogatottnak
Egy ponton még öt góllal is vezetett a magyar csapat.
március 16., 20:06
- Sport
Meghalt a Bayern München korábbi elnöke
Közel harminc évig szolgált a csapat kötelékében.
március 16., 14:38
- Mindeközben
Aurelio alig tudja elhinni, hogy Pákó egy logikai játékban győzte le Blága Tündét
tegnap, 18:02
- Mindeközben
Imádni való felvételen, ahogy a Nyíregyházi Állatpark jegesmedvebocsai úszni tanulnak
tegnap, 17:02
- Sport
Tükörsima vereséget szenvedett a Juventus Firenzében
Ezzel a torinóiak lecsúsztak a Bajnokok Ligája-indulást jelentő negyedik helyről.
március 16., 20:58
- Sport
Megtört a 70 éves átok: a fásult Liverpoolnak nagy falat volt Anglia leggazdagabb klubja
Nem jött össze a címvédés Szoboszlai Dominikéknak.
március 16., 19:30
- Sport
Hétgólos meccsen, az utolsó pillanatokban szerezte meg a győzelmet a Bayer Leverkusen
Már csak hat pont az előnye a listavezető Bayernnek.
március 16., 21:42
- Sport
Megtörte nyeretlenségi sorozatát az Arsenal, egygólos meccsen nyert a Chelsea elleni városi rangadón
Nem tudtak mit kezdeni a vendégek az „ágyúsok” védekezésével.
március 16., 16:29
Rovataink a Facebookon