Hogyan került a nagyregény a tévére?

2014.11.28. 21:06
Ahogy az irodalmi műveknél is vannak eltérő ízlések a műfajokat tekintve (vers, novella, nagyregény), a sorozatvilágban is vannak websorozatok (általában rövid epizódok, a sztorijuk nem feltétlenül összefügő), epizodikus sorozatok (a karakterek, az alapfelállás ugyanaz, de a sztori hétről hétre más fókuszt kap, a történések nem szoros egymásutánban követik egymást), minisorozat (összefüggő történet, limitált epizódszámmal) és a szerializált sorozatok (egy összefüggő sztori, az egyes epizódok nem egyszer attól a mondattól indulnak, ahol a előző abbamaradt). De hogyan alakultak ki az alapvetően heti bontásban, azaz epizodikus formában fogyasztott sorozatokból azok a népszerű formátumok, amikből egy részt sem tanácsos kihagyni?

Ha azt hiszük, ez Lost óta létező újkeletű dolog, nagyon tévedünk. A szerializált tartalom az irodalomból jött a tévébe, honnan máshonnan, a heti darabokban kiadott filléres rémregények voltak a 19. század legnépszerűbb tömegtermékei, egy penny áráért a célközönség (munkásosztálybeli férfiak) kiválóan elszórakozott a bögyös szőkére abajgató vérfarkason és azt levadászó dalia kalandjain.

Az irodalom a moziba szivárgott be elsőként, a szeralizált tartalom itt 1911-ben mutatkozott be, és az ötvenes évek közepéig maradt is. Ezekre a filmsorozatokra alapvetően jellemző volt, hogy egy teljes, összefüggő sztorit daraboltak fel, és adtak le részletekben úgy, hogy az egyes szegmensek végére ún. cliffhangert illesztettek, azaz olyan jelenetet, amiben a főhős sorsa nem tisztázott, és ha tudni akarjuk, mi történik vele, meg kell nézni a folytatást. Ezeket a kisfilmeket jellemzően nem külön, hanem egy nagyfilm előtt vetítették le, mennyivel jobb lehetett, mint az előzeteseket bámulni!

A műfajukat tekintve leginkább westernekről volt szó, mivel ez volt annak idején a legolcsóbban elkészíthető kontent, de ott volt a Flash Gordon-sorozat, ami egy komoly költségvetésből forgatott sci-fi volt, simán megélt volna rendes filmként is - így viszont többet kerestek rajta.

Az ötvenes évekre a nézőket azonban a tévé már sokkal jobban érdekelte, a régi filmsorozatokat ráadásul folyamatosan ismételték a kis képernyőn, nem volt értelme tovább kínlódni a moziverziókkal.

A mozival párhuzamosan fejlődött a szerializált sorozatok másik előfutára: a rádiós hangjáték. Bizonyos tekintetben sokkal nagyobb hatással is bírt, hiszen a korabeli háziasszonyok, akiknek a folytatásos történetek elsősorban készültek, házimunka közben leginkább a rádióban hallható rádiójátékokkal szórakoztatták magukat. 

A drámai sorozatkészítés non plus ultrájának tartott sorozatok, a tévézés szakmai és kreatív szempontjából újabb aranykornak tartott időszak olyan fontos darabjai, mint a Tiszta szívás (Breaking Bad), a Trónok harca, a The Walking Dead, a Reklámőrültek (Mad Men), a Lost vagy a Maffiózók elődei bizony ma már azért meglehetősen lenézett szériák voltak, amiket egyszerűen csak szappanoperának nevezünk.

Pedig a főleg női közönségre kihegyezett, és eleinte leginkább háztartási tisztítószereket és kozmetikai termékeket gyártó cégek szponzorálta tartalmak felépítésükben nem sokban különböztek mai társaiktól. 

Tehát túlélés szempontjából a legszívósabb tévés formátumnak tekinthetjük őket, igaz, eleinte nem a venezuelai ültetvényes lányára nyomult a kertész (akiről persze később kiderül, hogy a szomszéd földbirtokos törvénytelen gyermeke), hanem kertvárosi feleségek élték mindennapjaikat két bevásárlás között, amelyek során szigorúan a szponzor termékeit vették csak meg.

A szappanoperák közül messze kiemelkedik a The Guiding Light, ami eredetileg az NBC rádión mutatkozott be 1937-ben, és került át a CBS-re 1952-ben. A sorozat utolsó, 15 762. epizódját 2009 szeptemberében sugározták. A szappanoperákra jellemző, hogy ahogyan hozzászokott a tévéhez a közönség, a készítők egyre bátrabbak, kísérletezőbbek lettek, a tévétársaságok pedig elkezdtek azon gondolkodni, hogyan lehetne a 15 perces epizódokkal indított, aztán félórásra, majd hatvan percesre (kereskedelmi időtartamról beszélünk, a reklámok miatt nettó 13, 22 ill. 43 perces játékidőről van szó) bővített részekkel valami értelmeset is kezdeni a legújabb hintőpor vagy ablaktisztító folyadék reklámozása mellett. A hetvenes években indították el az éjszakai szappanoperákat is, a Soap című vicces szériában egy meleg karakter is szerepelt, ami akkoriban egyáltalán nem volt olyan természetes, mint manapság.  

A késő esti próbálkozás nem volt hosszú életű, de arra pont elég volt, hogy a tévék rájöjjenek, az összefüggő történetekkel operáló sorozatokra van igény. 

A következő, logikus lépés a szappanoperák, és az akkoriban már a tévék főműsoridős, azaz este 8 és 11 közötti műsorsávját részben uraló drámák összeházasítása volt - ebből született meg az 1978-as Dallas, az egyik legsikeresebb főműsoridős szappanopera, amit számos más sorozat igyekezett másolni (Dynasty, Knots Landing, Falcon Crest, Flamingo Road vagy Hotel), kisebb-nagyobb sikerrel. A Dallas sikere volt az, aminek köszönhetően a korábban lesajnált műfaj megvethette a lábát a tévében, és a második, kilencvenes években tapasztalt hullámban olyan sikersorozatokat termelt, mint a Beverly Hills 90210 vagy a Melrose Place. Mindkét sorozatra jellemző volt, hogy szép emberek szerepeltek bennük, és dél-amerikai telenovellákat megszégyenítő fordulatokkal mutatták be a főhősök életét, legyenek azok gimnazisták vagy fiatal hollywoodi álláskeresők.  

Dallas - Jockey vs Bobby esti bunyó

Átívelő sztori vs. epizodikus történetmesélés

Szerializált sorozatról akkor beszélünk, amikor a történet regényszerűen ölel fel egy vagy több évadot, az egyes epizódok egymásra épülnek, a sztori követéséhez és megértéséhez elengedhetetlen az előzmények ismerete - nem egy esetben (pl. Lost) évadokkal korábban látott eseményekre reflektálnak későbbi részekben. Extrém esetekben (True Blood) egy-egy évad mindössze pár nap eseményét öleli fel, és az egyes epizódok utolsó jelenete a következő részben szó szerint ott folytatódik ahol abbahagyták. A legdurvábban szerializált sorozat természetesen a 24, ami 24 epizódban 24 óra eseményeit meséli el (nem feltétlenül egy napét, azaz nem éjféltől éjfélig tart egy-egy évad), és csak úgy érthető meg, ha minden részt látunk belőle.       

Az epizodikus vagy procedurális sorozatokban egy-egy rész története lezárt, a nyomozás végén megvan a tettes, a beteg meggyógyul, a vádlottat felmentik. Ezekben a sorozatokban is vannak átívelő szálak, leginkább a szereplők magánéletéhez kapcsolódók, esetleg olyan ügyek, melyek időről időre előkerülnek, de a sztori megértéséhez az előzmények nem feltétlenül szükségesek. Az amerikai sorozatok közül ilyen a Helyszínelők- és az NCIS-család, a Hawaii Five-0, az Esküdt ellenségek-sorozatok, vagy a Vészhelyzet. A Gyilkos elméket is sugárzó, és idősebb korosztályra sepcializálódott CBS például annyira nem foglalkozott a szerializált sorozatokkal, hogy 2012-ig nem is nagyon volt a műsorán ilyen tartalom. 

Vannak olyan hibrid sorozatok, melyek a két alműfaj bizonyos elemeit vegyítik, és egyszerre epizodikusak és szerializáltak - ilyen volt például az X-Akták, amiben minden héten volt valami természetfeletti ügy, amit szépen meg is oldottak, de közben lassan haladt elő az adott évad nagy átívelő szála is, amihez apróságokat tettek hozzá, de ebben a kategóriába tartozott a Buffy, a vámpírok réme vagy a Fringe - A rejtély is. Az is előfordul, hogy egy szerializált sorozat (Alias) vált, és epizodikusabb formátumban kerül képernyőre, ez jellemzően akkor szokott előfordulni, amikor a nézettség csökken, és a fejesek idegesek lesznek.

A nézőknek akkor lett elegük ezekből a plasztikus kalandokból, amikor a 2000-es évek elején megindult a reality-boom az első Survivorral (a döntőt 50 millió amerikai látta) amit egy tévés évadon belül annyi valóságshow követett, hogy az amerikai tévében szinte hetente került elő egy-egy újabb percemberke, akit a sajtó piedesztálra emelhetett vagy éppen a pokolba taszíthatott. A reality-k és énekes tehetségkutatók (American Idol) mellett nem sok babér termett a szerializált sorozatoknak, hiszen ezek a reality-műsorok kielégítették az összefüggő történetekre vágyó nézőket, megvolt a folytatólagosság, a folyamatos, hetente adagolt, de egy ívre felhúzott élmény. 

A szerializált kontent pedig eleve sokkal kockázatosabb volt, mint az epizodikus, hiszen utóbbihoz sokkal több alkalmi nézőt be lehetett vonzani, egy-egy krimisorozat-epizódot vagy sitcomot úgy is meg lehet nézni, hogy fogalmunk sincs arról, mi történt az előző hatban, egy 24 esetében viszont csak sok sikert tudunk kívánni a próbálkozáshoz. 

A második tévés aranykornak tartott kétezres évek szerializált sztársorozatait a kritikusok nagyon szerették, mert az alkotók sokkal összetettebb, komolyabb, elgondolkodtatóbb történeteket tudtak írni úgy, hogy nem volt megkötve a kezük. Az igazi boom az amerikai kábelcsatornáknak köszönhető, mert ott nem kellett évi 22-24 epizódot forgatni. Az amerikai földi sugárzású tévék jellegzetessége, hogy a tévés évad szeptember végétől május végéig tart, decembertől márciusig tartó szünettel, ezt kell tartalommal megtölteni, úgyhogy 10-13 részben lezavarnak egy-egy évadot, amik így sokkal töményebbek lehetnek, nincs haszontalan kontent, felesleges epizód, amivel csak az időt húzzák. A forgatókönyvírók sokkal jobban odafigyelnek arra, hogy a nézőket lekötő, elgondolkodtató történeteket írjanak, van idejük foglalkozni a karekterekkel, amit viszont a színészek szeretnek nagyon, mert így már nem olyan alantas meló a tévé, mint egy nyomozós sorozatban, ki tudnak teljesedni, ráadásul nem egész évben kell melózniuk, csak 4-5 hónapon keresztül. 

Előzetes: The Walking Dead

Az első olyan, Dallas utáni szerializált sorozat, ami berántotta a nézőket, a Twin Peaks (1990-1991) volt, aminek eszement története, egyértelműen filmes eszközökkel megvalósított epizódjai és az egész évadon át húzódó rejtély (ki ölte meg Laura Palmert?) a Fox csatorna elé ültette a nézőket hétről hétre. A filmcsatornának induló HBO, és későbbi testvére, a Showtime vezetősége is rájött, hogy újabb előfizetőket akkor szerezhetnek, ha olyan tartalmat adnak hétről hétre, amire a néző visszakapcsol.

Ilyen volt az HBO-n 1999 és 2007 között vetített Maffiózók, a Sírhant művek (2001-2005), A drót (2002-2008), a True Blood (2008-2014) vagy a jelenleg is látható Trónok harca, a Showtime-on a Dexter (2006-2013) és most a Homeland. A szerializált sorozatok egyik újkori Mekkája a nemrég Magyarországon is piacra lépő kábelcsatorna, az AMC, ahol csak ilyen drámák készülnek (The Walking Dead, Breaking Bad, Mad Men, Low Winter Sun, Turn, Halt & Catch Fire - Kontrol nélkül) vagy az FX, ahol a Kés/alatt, az American Horror Story, a The Americans vagy a Sons of Anarchy is látható.

Mivel ezek a sorozatok egyre nagyobb nézőközönséget érdekelnek, az amerikai tévék, főleg a már említett kábelcsatornák és az új típusú, neten elérhető streamingszolgáltatók (Amazon, Netflix, Hulu, Yahoo) nagyüzemben gyártják az ilyen tartalmat. A lényeg a nézők odaszoktatása a csatornákra, amihez viszont minőségi tartalomra van szükség. A The Walking Dead nem véletlenül érdekel hetente 14-16 millió nézőt, az HBO sem csak a készítők két szép szemért költ húzós összeget a Trónok harcára (az első évad óta folyamatosan emelkedik a nézettsége, a legutóbbi, negyedik etap részeit átlagosan 6,5 millió néző látta, mígy az elsőt csak 2,6 millió), a nézők tévéhez kötése minden pénz megér.

Az átalakuló médiapiac vesztesei a nagy országos tévék, ahol a korábban 20 milliós nézettséget is simán hozó procedurális, epizodikus sorozatok közül szinte csak az NCIS tartja magát és a The Big Bang Theory című sitcom - már az American Idolt sem nézik a fiatalok, inkább a merészebb, komolyabb, minőségibb kontentet kínáláló kábeladókra kapcsolnak.

Mint minden, a televíziózás is ciklikus. Most éppen a szerializált sorozatok élik virágkorukat, korábban a hetente egy esetet megoldó nyomozó vitte a prímet, vagy a szituációs komédiák, egy rövidebb időszakon át pedig a valóságshow-k. Hogy mi lesz a trend öt vagy tíz év múlva, azt senki nem tudja megjósolni, de az biztos, hogy egyelőre mindenki átívelő történetszálakkal operáló, minőségi tartalomba fektet. És ezzel mi nézők járunk a legjobban.

Ehhez a cikkhez ajánljuk

  • Kultúr
Az AC/DC-vel bulizik a magyar humorista, Ganxsta Zolee a dzsungelben verekszik

Az AC/DC-vel bulizik a magyar humorista, Ganxsta Zolee a dzsungelben verekszik

A rajzolt valóságban bármi megtörténhet.

március 31., 17:13

  • Kultúr
Meghalt Bruce Glover, a Bond-filmek emlékezetes bérgyilkosa

Meghalt Bruce Glover, a Bond-filmek emlékezetes bérgyilkosa

A színész 92 éves volt.

március 31., 13:08

  • Kultúr
Bocs, Steve, de hagyjátok már békén a krokodilokat!

Bocs, Steve, de hagyjátok már békén a krokodilokat!

Jelenleg 47 ezer fajt fenyeget a kihalás.

4 órája

  • Kultúr
Nagyot akart durrantani a Volvo, pöffentés sem lett belőle

Nagyot akart durrantani a Volvo, pöffentés sem lett belőle

Nagy semmi a semmiről, de legalább semmibe sem került.

március 31., 18:35

  • Kultúr
Plágiummal vádolták meg a Munkácsy-díjas festőt

Plágiummal vádolták meg a Munkácsy-díjas festőt

Egy szobrászművész szerint a sértettség vagy a gyűlölködés vezényelheti a kritikusokat.

március 31., 13:33

  • Kultúr
Okos, és közben teljesen hülye, legjobban a nőktől fél

Okos, és közben teljesen hülye, legjobban a nőktől fél

Ez a fiúk sorsa, ha magukra maradnak kételyeikkel.

március 31., 20:01

  • Kultúr
Meghalt a Dráma a tengerparton című film rendezője

Meghalt a Dráma a tengerparton című film rendezője

Yves Boisset 86 éves volt.

március 31., 20:18

  • Kultúr
Átfogó vizsgálatot rendelt el a minisztérium a Magyar Állami Operaházban

Átfogó vizsgálatot rendelt el a minisztérium a Magyar Állami Operaházban

A vizsgálat lezárultáig nem engedték Ókovács Szilveszter főigazgatónak, hogy évadot hirdessen.

április 1., 05:54

  • Kultúr
A két család csak néhány buszmegállóra lakott egymástól

A két család csak néhány buszmegállóra lakott egymástól

Más okból, de mindkettő hallgatott.

március 31., 16:44

  • Kultúr
Távozik a Színház folyóirat teljes szerkesztősége

Távozik a Színház folyóirat teljes szerkesztősége

Minimum négyfős szerkesztői csapatok jelentkezését várja a Színház Alapítvány.

március 31., 18:58

  • Kultúr
Vámos Miklós: Gőzerővel indul Esterházy lakóházának felújítása, de több a probléma, mint gondoltuk

Vámos Miklós: Gőzerővel indul Esterházy lakóházának felújítása, de több a probléma, mint gondoltuk

Nagyon sokan ajánlották fel a segítségüket.

március 30., 05:51

  • Kultúr
Milliókat nyerhetünk a YouTube-on, amihez most elég egy jó ötlet és kitartás

Milliókat nyerhetünk a YouTube-on, amihez most elég egy jó ötlet és kitartás

Tíz év után a One Magyarország főtámogatásával tér vissza a tehetségkutató, ahol a siker csupán a versenyzőkön múlik.

április 1., 08:58

  • Kultúr
Sportos verdák, sportos csajok, lüktető basszus

Sportos verdák, sportos csajok, lüktető basszus

Sistergő romantika, tűéles körömcipő.

április 1., 12:51

  • Címlapon
Marine Le Pen: Nem ismerem a megadást, Franciaország léte a tét

Marine Le Pen: Nem ismerem a megadást, Franciaország léte a tét

Párizs központjában a szélsőjobb gigatüntetése.

2 órája

  • Címlapon
Évtizedeken át gyilkolt, mire rábukkantak az elismert építész nyomára

Évtizedeken át gyilkolt, mire rábukkantak az elismert építész nyomára

A mai napig nem tudni pontosan, hány áldozatot szedhetett.

4 órája

  • Kultúr
Beszállsz a Király utcában egy liftbe, és nem tudod, hova érkezel

Beszállsz a Király utcában egy liftbe, és nem tudod, hova érkezel

Igazi időutazás Budapest szívében.

március 30., 08:37

  • Kultúr
Valóban akkora hős volt Hunyadi János, mint ahogy azt gondoljuk?

Valóban akkora hős volt Hunyadi János, mint ahogy azt gondoljuk?

Életkora merő találgatás, karrierjét csupa rejtély övezi.

március 30., 09:04

  • Kultúr
Bajban a Budapesti Fesztiválzenekar, nem kapnak elegendő támogatást az államtól

Bajban a Budapesti Fesztiválzenekar, nem kapnak elegendő támogatást az államtól

Egy decemberi kormányhatározat döntheti romba terveiket.

március 31., 06:34

  • Címlapon
Lőttek az oroszoknál a hétvégi alkoholárusításnak?

Lőttek az oroszoknál a hétvégi alkoholárusításnak?

Az egyik régióban már sikerrel vezettek be korlátozásokat.

47 perce

  • Címlapon
Szép csendben feloszlott az egyik hazai párt

Szép csendben feloszlott az egyik hazai párt

Pedig még parlamenti képviselője is volt.

4 órája

  • Kultúr
A megzenésített kokain az óriások tápláléka lett

A megzenésített kokain az óriások tápláléka lett

Majdnem olyan népszerűek, mint a királyi család.

március 30., 16:55

  • Kultúr
Meghalt Richard Chamberlain

Meghalt Richard Chamberlain

A színész 90 éves volt.

március 30., 15:22

  • Kultúr
Megvakulhat a legendás frontember, őszintén beszélt egyre romló egészségéről

Megvakulhat a legendás frontember, őszintén beszélt egyre romló egészségéről

Roger Daltrey londoni koncertjén mesélt a közönségnek állapotáról.

március 30., 18:42

  • Kultúr
Meghódította Olaszországot, és már kívülről látja magát, ahogy hisztériázik

Meghódította Olaszországot, és már kívülről látja magát, ahogy hisztériázik

Egy magyar fiatal valóra váltotta az álmait.

március 30., 13:08

  • Kultúr
Hollywood sötét hercege három évtizedig állt az FBI szolgálatában

Hollywood sötét hercege három évtizedig állt az FBI szolgálatában

Walt Disney felnőttkorát alapvetően határozták meg gyermekkori élményei.

március 30., 11:26

  • Kultúr
A tűzfalak rengetegjét csak Pataki Ági arcképe törte meg

A tűzfalak rengetegjét csak Pataki Ági arcképe törte meg

A Belváros sokat látott városkapuja, a Kálvin tér története.

március 30., 20:33

  • Kultúr
Hetvenöt év után ismét legális, de még mindig kérdéseket vet fel

Hetvenöt év után ismét legális, de még mindig kérdéseket vet fel

Hamvaiból éledt újra a magyar agár.

március 30., 19:04

  • Kultúr
Master-Lab Comics

Master-Lab Comics

március 30., 16:52