Az Evolúció Mundruczó Kornél eddigi legjobb filmje

2021.11.17. 18:06

Bátran kijelenthetjük, a Cannes-ban a versenyszekcióban bemutatott Evolúció Mundruczó Kornél eddigi legjobb filmje. Szerkezetileg tökéletes, képileg sokkoló és drámai erejű, mondanivalójában pedig nemcsak újszerű, de időszerű is. Ha most valaki felzúdul azon, hogy a holokauszt traumáin, annak filmes ábrázolásán mi az újszerű, annak innen üzenjük, hogy az Evolúció nem erről szól, hanem a második és a harmadik generációról, arról a nemzedékeken átívelő megkerülhetetlen eseménysorozatról, a megbélyegzett, béklyóként cipelt múltról, amely anyáinkkal, nagyanyáinkkal esett meg, s melyet, ha akarjuk, ha nem, tovább visznek gyermekeink, az utánunk következők.

Kapcsolódó
Mundruczó Kornél: A magyar nem homofób nemzet

Mundruczó Kornél: A magyar nem homofób nemzet

A nagy sikert aratott Evolúciónak januárban még nem állt össze a finanszírozása, de Cannes-ban állva tapsoltak utána.

ha valaki a gázkamra lefolyócsatornájából, majd a hadikórházból és Mengele karmai közül menekül, annak akaratán, tud(a)tán kívül olyan túlélési ösztöne alakul ki, amely talán a túlélés egyik lehetséges módjaként az intimitás, a közelség formáit kizárja,

lehetetlenné teszi, mert védekezik, mert fél vagy mert ki sem alakul benne. Ez történik a filmbéli anyával, Évával.

De mit kezdjen egy olyan, immáron jó ideje a felnőttkorba érő, már szülővé vált, az élet viharai által megtépázott, frissen elvált gyermek, aki nem feltétlenül a trauma árnyékában és az arra adott védekezési mechanizmussal kívánja leélni az életét?

Mit kezdjen az, hogyan kezdje, aki nem túlélni, hanem élni akar? Mert az auschwitzi születés a túlélésre megtanít ugyan, de az élésre nem, sőt a kettő kizárja egymást. A helyzet és a film legnagyobb konfliktusa, legnagyobb megjelenítendő traumája ez, és ez nagyon jól sikerül neki, anélkül hogy az önsajnálat, a lamentálás, a puszta traumatizálás csapdájába esne. Az anyát kiválóan játszó Láng Annamária szájából hangzik el, hogy mindegy, hogy tagad vagy beleáll, hogy a traumára vagy annak eltávolítására, a drámára vagy a hiányra építi fel az életét, a végén úgyis ugyanaz marad; ő egy holokauszttúlélő, sőt a legnagyobb pusztítás és halál közepén született anya gyermeke, s bár meggondolhatja, hogy ezért anyja nevében díjat vesz át vagy sem, bármit is dönt, az mindenképp belső dilemmához vezet.

A film nyitójelenete, amikor három férfi a gázkamrát takarítja, fertőtleníti, olyan drámai, amilyen drámai volt Mundruczó előző filmje, az otthon szülő nő tragédiáját feldolgozó Pieces of a Woman hosszú, majd negyvenperces nyitójelenete, de az Evolúció azzal a filmmel ellentétben végig tudja vinni az ebből fakadó traumát, az egy életen át hordozott megrázkódtatást.

Amikor a lengyel katonák a fal lukaiban-repedéseiben, a lefolyócsatornában és a föld mélyedéseiben megtalálják az elgázosítottak hálóvá, csomóvá gabalyodó-gubancolódó megmaradt haját, olyan sokk éri őket, hogy alig tudják a munkát, a fertőtlenítést folytatni,

s ahogy egyre több és több, már ágakká sűrűsödött hajcsomó, hajmaradék tárul elénk, már szinte az undor kerülget minket, s bár talán istenkáromlás ezt mondani az ilyen szörnyű módon életüket végző áldozatokról, ezt is eléri Mundruczó a puszta képi hatással, nyilván apellálva vegyes, drámainál drámaibb érzéseinkre, mely a döbbenettől, a borzalomtól, a szörnyűségtől és a traumatikus sokktól a fizikai undorig terjed.

A második rész vagy 75 évet ugrik az időben. Aki a szekvencia első részében az ereszből felsíró kisgyerek volt, most demens, ijedtében a parkettára csináló öregasszony (Monori Lili kivételes játékával), aki nem akar elmenni a múltjával, identitásával, túlélésével összefüggésbe hozható díjátadó ünnepségre, nem akar semmiféle díjat egykori szenvedéseiért, sorsáért átvenni, ahogy pénzt se akar felvenni ezért, és az sem érdekli, ami viszont a lányát igen, hogy a német zsidó szervezeteknél az eltelt idő, a válás és névváltoztatás után igazolja zsidó mivoltát, mert egyszerűen elege van ebből. A listákból, összeírásokból, igazolásokból. És megértjük ezt, ahogy a lányát is megértjük, hogy egyszer az életben a sok szenvedésért „cserébe” már át lehet egy díjat vagy egy – természetesen semmiféle kárpótlást nem nyújtó – pénzösszeget venni, lehet kísérletet tenni arra, hogy valamilyen módon feldolgozzuk a múltat, aminek ez egy esetleges, aprócska, nagyon részbeni lehetősége. Nem ezen múlik a dolog, a falakból, csövekből, múltból ránk zúduló özönvíz így is, úgy is elér bennünket, nem menekülhetünk előle. 

Csodálatos, ahogy a valós csőtörés szimbolikus özönvízzé válik a polgári lakás konyhájában,

ahol a lány még próbálja menteni a menthetőt, a könyveket, értékeket, aztán csak áll, és hagyja, hogy zubogjon rá a mindenhonnan előtörő vízzuhatag. Az első részben a víz a múlt szörnyűségeinek fizikai és lelki megtisztítására hivatott, itt a sors, az ismeretlen, a váratlan jelképe, amely eláraszt bennünket.

A harmadik rész a tizenkét év körüli kisfiú és anyja berlini, ha nem is magára zárt, de tulajdonképp egyedülálló anyaként és gyerekként is magányos, a mában játszódó élete – apa nincs, kapkodva lopott percek vannak a nyilvánvalóan nem a „napbarnította szépfiú a tengerparton” kategória szakállas-pocakos, inkább visszataszító, mint nem kolléga szeretővel – az elfedett, ki nem mondott, fel nem vállalt iskolai botrány, amely vagy antiszemitizmus, vagy nem, s 

mondanánk, hogy a kamasszá érő kisfiú életében már nincs benne az Auschwitzban született nagymama traumája, de nem lenne igaz.

Sőt a letaglózóan drámai kezdőjelenet után számomra a film legszívszorítóbb pillanata az, amikor a kisfiú (Goya Rego) az anyja által közeledési, hibaelboronálási szándékból az osztálytársaknak sütött tepsi flódnit a csúfolódó, kirekesztő osztálytársaknak már meg se kísérli odaadni, hanem néhány lopva bekapott falat után a kukába dobja.

Ez a momentum, a süteménykidobás a mindenkori kirekesztés, a konfliktusok korokon átívelő megújulásának és az abból fakadó magánynak a záloga, amely azt mutatja, hogy az ellenségkeresésnek, a bármiféle másság kirekesztésének mindig, folyamatosan lesz utánpótlása, a társadalom sehol, még a nyitottság és multikulturalizmus fellegváraként számon tartott Berlinben sem képes arra a szellemi-lelki nyitottságra, felülemelkedésre és megnyugvásra, amely mindenkori együttélésünk záloga lenne. Ettől szomorít el nagyon a film, noha a végkicsengése pozitív: a kisfiú megtalálja saját vegyes identitásában is a szépséget, és az új világban társra lel. Talán ez adhat erőt traumáink elviseléséhez, hogy az idáig tartó, generációkon átívelő út maga az, amely ezt az édes-bús, keserű, de felemelő választ önmagából kitermeli.

Evolúció, német-magyar koprodukció

Mundruczó Kornél és Wéber Kata filmje

Forgatókönyv: Wéber Kata

Operatőr: Yorick Le Saux

Exekutív producer: Martin Scorsese

Ehhez a cikkhez ajánljuk

  • Kultúr
Bíróság elé áll Gerard Depardieu

Bíróság elé áll Gerard Depardieu

Továbbra is tagadja a vele kapcsolatos vádakat a színész.

március 23., 07:05

  • Kultúr
Gryllus Dániel: A Gryllusok sem a Vereckei-hágón keresztül érkeztek a Kárpát-medencébe

Gryllus Dániel: A Gryllusok sem a Vereckei-hágón keresztül érkeztek a Kárpát-medencébe

Ünnepi ebéd a Kaláka vezetőjével.

március 23., 06:41

  • Címlapon
Földrengés rázta meg Thaiföld fővárosát, kártyavárként omlott össze egy felhőkarcoló

Földrengés rázta meg Thaiföld fővárosát, kártyavárként omlott össze egy felhőkarcoló

A Richter-skála szerinti 7,7-es erősségű földrengést mértek pénteken.

2 órája

  • Címlapon
Meghalt Tolnai Ottó

Meghalt Tolnai Ottó

A Kossuth-díjas író, költő 84 éves volt.

tegnap, 23:20

  • Címlapon
Kiderült, mi okozta a Szindbád tengeralattjáró tragédiáját Egyiptomban

Kiderült, mi okozta a Szindbád tengeralattjáró tragédiáját Egyiptomban

Számos biztonsági kérdés merült fel a baleset után.

3 órája

  • Kultúr
Gyilkosság rózsaszín graffitivel

Gyilkosság rózsaszín graffitivel

Fekete festéket rendeltem, nem pinket! Most mi a fenét csináljak?

március 23., 07:35

  • Kultúr
Száműzött orosz író regényétől retteg a Kreml

Száműzött orosz író regényétől retteg a Kreml

A száműzetésben élő orosz író szerint Putyin rendszere túl korrupt és nem elég hatékony.

7 perce

  • Kultúr
Egész életében az apjával küzdött, aki végül belátta, fiának igaza volt

Egész életében az apjával küzdött, aki végül belátta, fiának igaza volt

Philip Zimbardóra emlékezünk.

március 23., 06:42

  • Kultúr
Sós Bálint Dániel: 100 millió forint közpénzről beszélünk, nagy volt a felelősség

Sós Bálint Dániel: 100 millió forint közpénzről beszélünk, nagy volt a felelősség

A Berlini Filmfesztiválon bemutatkozó rendező-forgatókönyvírót filmje hátteréről kérdeztük.

március 22., 15:16

  • Kultúr
Meghalt Muskát László

Meghalt Muskát László

A színházi szakember 77 éves volt.

március 23., 16:54

  • Kultúr
Meghalt Kadlott Karcsi

Meghalt Kadlott Karcsi

A mulatós énekes 80 éves volt.

március 23., 17:26

  • Kultúr
Új korszak kezdődött a Disney-nél, ingoványos talajra léptek

Új korszak kezdődött a Disney-nél, ingoványos talajra léptek

A vezérigazgató szerint óvintézkedéseket tesznek a felelősségteljes működésért.

március 24., 05:49

  • Kultúr
Bepillantást nyerhetünk az idén érkező Alien sorozat hátborzongató világába

Bepillantást nyerhetünk az idén érkező Alien sorozat hátborzongató világába

A kedvcsináló A nyolcadik utas: a Halál hangulatát idézi.

március 23., 16:06

  • Címlapon
A TEK szabadított ki egy fogva tartott 12 éves kislányt, akit osztrák anyja terrorizált

A TEK szabadított ki egy fogva tartott 12 éves kislányt, akit osztrák anyja terrorizált

A nő fia korábban már megszökött anyjától, mert nem bírta elviselni a lelki és testi bántalmazást.

7 perce

  • Kultúr
Még annál is borzasztóbb lett az új Hófehérke-film, mint amire számítottunk

Még annál is borzasztóbb lett az új Hófehérke-film, mint amire számítottunk

A Disney most megint meggyalázott egy sokak által imádott meseklasszikust.

március 22., 19:22

  • Kultúr
A nőnek csak kussolni volt szabad – film, amely lenyomta a Barbie-t és az Oppenheimert is

A nőnek csak kussolni volt szabad – film, amely lenyomta a Barbie-t és az Oppenheimert is

A verés állandó, a nő cselédnek sem jó.

március 21., 09:52

  • Kultúr
Ellopták és eladták Eminem több tucat kiadatlan dalát

Ellopták és eladták Eminem több tucat kiadatlan dalát

Egy férfit már meg is vádoltak az ügyben.

március 21., 12:31

  • Kultúr
Mész az utcán, nevetnek rád, de nem tudják, hogy benned van József Attila

Mész az utcán, nevetnek rád, de nem tudják, hogy benned van József Attila

Ez az őrület egy formája.

március 22., 11:20

  • Kultúr
Úgy fordították előnyükre a világválságot, mint senki más

Úgy fordították előnyükre a világválságot, mint senki más

Talán egyetlen nemzedéket sem érintett annyira a változás, mint az Y generációt.

március 21., 16:05

  • Címlapon
Megzavarták Orbán Viktor rádióinterjúját, rendőrök szedték szét a tiltakozókat az MTVA székházánál

Megzavarták Orbán Viktor rádióinterjúját, rendőrök szedték szét a tiltakozókat az MTVA székházánál

Bedő Dávid szerint a kormányfőt a teherportán vitték be.

2 órája

  • Kultúr
Metál a harcmezőről: amikor Tolsztoj és Kafka találkozik a páncéltörő rakétákkal

Metál a harcmezőről: amikor Tolsztoj és Kafka találkozik a páncéltörő rakétákkal

Ha egy ország harcban áll, nem táncdalokra van szüksége.

március 21., 15:33

  • Címlapon
Kövér László büntetőfeljelentést tett a parlamentben füstgyertyákat gyújtó politikusok ellen

Kövér László büntetőfeljelentést tett a parlamentben füstgyertyákat gyújtó politikusok ellen

A dokumentumot a Legfőbb Ügyészséghez nyújtotta be.

14 perce

  • Kultúr
A Peaky Blinders alkotója utánozhatatlannak nevezte Cillian Murphy alakítását Thomas Shelbyként

A Peaky Blinders alkotója utánozhatatlannak nevezte Cillian Murphy alakítását Thomas Shelbyként

Steven Knight a többi színész teljesítményéről is elmondta a véleményét.

március 21., 21:25

  • Kultúr
Szívszorító kéréssel fordult a rendőrséghez Gene Hackman lánya

Szívszorító kéréssel fordult a rendőrséghez Gene Hackman lánya

Telefonon beszélt a hatóságokkal, miután holtan találtak a sztárpárra.

március 22., 14:04

  • Kultúr
Napóleonnal is mulatott a nőcsábász utazó, aki a mai napig hatással van az életünkre

Napóleonnal is mulatott a nőcsábász utazó, aki a mai napig hatással van az életünkre

Mennyire ismeri Goethét, a nőcsábász kalandort, aki megreformálta az udvart és az irodalmat?

március 22., 05:50

  • Kultúr
Gálvölgyi János a politikai hovatartozásáról vallott

Gálvölgyi János a politikai hovatartozásáról vallott

A színész a mai televíziózásról is kifejtette a véleményét.

március 22., 06:03