Az Evolúció Mundruczó Kornél eddigi legjobb filmje
További Cinematrix cikkek
-
Genetikai betegség, ami majdnem tönkretette a bámulatos ikerpár karrierjét
- Elképesztő sztárparádét vonultat fel az új Bosszúállók-film
- Megérkezett az egyik legjobban várt Star Wars-sorozat új évadának kedvcsinálója
- Így néz ki Jude Law Vlagyimir Putyinként az orosz elnökről szóló filmben
- A Kamaszokból is ismert Erin Doherty az Indexnek: Felszabadító, amikor ennyire domináns nőt játszhatok
Bátran kijelenthetjük, a Cannes-ban a versenyszekcióban bemutatott Evolúció Mundruczó Kornél eddigi legjobb filmje. Szerkezetileg tökéletes, képileg sokkoló és drámai erejű, mondanivalójában pedig nemcsak újszerű, de időszerű is. Ha most valaki felzúdul azon, hogy a holokauszt traumáin, annak filmes ábrázolásán mi az újszerű, annak innen üzenjük, hogy az Evolúció nem erről szól, hanem a második és a harmadik generációról, arról a nemzedékeken átívelő megkerülhetetlen eseménysorozatról, a megbélyegzett, béklyóként cipelt múltról, amely anyáinkkal, nagyanyáinkkal esett meg, s melyet, ha akarjuk, ha nem, tovább visznek gyermekeink, az utánunk következők.
Mundruczó Kornél: A magyar nem homofób nemzet
A nagy sikert aratott Evolúciónak januárban még nem állt össze a finanszírozása, de Cannes-ban állva tapsoltak utána.
ha valaki a gázkamra lefolyócsatornájából, majd a hadikórházból és Mengele karmai közül menekül, annak akaratán, tud(a)tán kívül olyan túlélési ösztöne alakul ki, amely talán a túlélés egyik lehetséges módjaként az intimitás, a közelség formáit kizárja,
lehetetlenné teszi, mert védekezik, mert fél vagy mert ki sem alakul benne. Ez történik a filmbéli anyával, Évával.
De mit kezdjen egy olyan, immáron jó ideje a felnőttkorba érő, már szülővé vált, az élet viharai által megtépázott, frissen elvált gyermek, aki nem feltétlenül a trauma árnyékában és az arra adott védekezési mechanizmussal kívánja leélni az életét?
Mit kezdjen az, hogyan kezdje, aki nem túlélni, hanem élni akar? Mert az auschwitzi születés a túlélésre megtanít ugyan, de az élésre nem, sőt a kettő kizárja egymást. A helyzet és a film legnagyobb konfliktusa, legnagyobb megjelenítendő traumája ez, és ez nagyon jól sikerül neki, anélkül hogy az önsajnálat, a lamentálás, a puszta traumatizálás csapdájába esne. Az anyát kiválóan játszó Láng Annamária szájából hangzik el, hogy mindegy, hogy tagad vagy beleáll, hogy a traumára vagy annak eltávolítására, a drámára vagy a hiányra építi fel az életét, a végén úgyis ugyanaz marad; ő egy holokauszttúlélő, sőt a legnagyobb pusztítás és halál közepén született anya gyermeke, s bár meggondolhatja, hogy ezért anyja nevében díjat vesz át vagy sem, bármit is dönt, az mindenképp belső dilemmához vezet.

A film nyitójelenete, amikor három férfi a gázkamrát takarítja, fertőtleníti, olyan drámai, amilyen drámai volt Mundruczó előző filmje, az otthon szülő nő tragédiáját feldolgozó Pieces of a Woman hosszú, majd negyvenperces nyitójelenete, de az Evolúció azzal a filmmel ellentétben végig tudja vinni az ebből fakadó traumát, az egy életen át hordozott megrázkódtatást.
Amikor a lengyel katonák a fal lukaiban-repedéseiben, a lefolyócsatornában és a föld mélyedéseiben megtalálják az elgázosítottak hálóvá, csomóvá gabalyodó-gubancolódó megmaradt haját, olyan sokk éri őket, hogy alig tudják a munkát, a fertőtlenítést folytatni,
s ahogy egyre több és több, már ágakká sűrűsödött hajcsomó, hajmaradék tárul elénk, már szinte az undor kerülget minket, s bár talán istenkáromlás ezt mondani az ilyen szörnyű módon életüket végző áldozatokról, ezt is eléri Mundruczó a puszta képi hatással, nyilván apellálva vegyes, drámainál drámaibb érzéseinkre, mely a döbbenettől, a borzalomtól, a szörnyűségtől és a traumatikus sokktól a fizikai undorig terjed.

A második rész vagy 75 évet ugrik az időben. Aki a szekvencia első részében az ereszből felsíró kisgyerek volt, most demens, ijedtében a parkettára csináló öregasszony (Monori Lili kivételes játékával), aki nem akar elmenni a múltjával, identitásával, túlélésével összefüggésbe hozható díjátadó ünnepségre, nem akar semmiféle díjat egykori szenvedéseiért, sorsáért átvenni, ahogy pénzt se akar felvenni ezért, és az sem érdekli, ami viszont a lányát igen, hogy a német zsidó szervezeteknél az eltelt idő, a válás és névváltoztatás után igazolja zsidó mivoltát, mert egyszerűen elege van ebből. A listákból, összeírásokból, igazolásokból. És megértjük ezt, ahogy a lányát is megértjük, hogy egyszer az életben a sok szenvedésért „cserébe” már át lehet egy díjat vagy egy – természetesen semmiféle kárpótlást nem nyújtó – pénzösszeget venni, lehet kísérletet tenni arra, hogy valamilyen módon feldolgozzuk a múltat, aminek ez egy esetleges, aprócska, nagyon részbeni lehetősége. Nem ezen múlik a dolog, a falakból, csövekből, múltból ránk zúduló özönvíz így is, úgy is elér bennünket, nem menekülhetünk előle.
Csodálatos, ahogy a valós csőtörés szimbolikus özönvízzé válik a polgári lakás konyhájában,
ahol a lány még próbálja menteni a menthetőt, a könyveket, értékeket, aztán csak áll, és hagyja, hogy zubogjon rá a mindenhonnan előtörő vízzuhatag. Az első részben a víz a múlt szörnyűségeinek fizikai és lelki megtisztítására hivatott, itt a sors, az ismeretlen, a váratlan jelképe, amely eláraszt bennünket.

A harmadik rész a tizenkét év körüli kisfiú és anyja berlini, ha nem is magára zárt, de tulajdonképp egyedülálló anyaként és gyerekként is magányos, a mában játszódó élete – apa nincs, kapkodva lopott percek vannak a nyilvánvalóan nem a „napbarnította szépfiú a tengerparton” kategória szakállas-pocakos, inkább visszataszító, mint nem kolléga szeretővel – az elfedett, ki nem mondott, fel nem vállalt iskolai botrány, amely vagy antiszemitizmus, vagy nem, s
mondanánk, hogy a kamasszá érő kisfiú életében már nincs benne az Auschwitzban született nagymama traumája, de nem lenne igaz.
Sőt a letaglózóan drámai kezdőjelenet után számomra a film legszívszorítóbb pillanata az, amikor a kisfiú (Goya Rego) az anyja által közeledési, hibaelboronálási szándékból az osztálytársaknak sütött tepsi flódnit a csúfolódó, kirekesztő osztálytársaknak már meg se kísérli odaadni, hanem néhány lopva bekapott falat után a kukába dobja.
Ez a momentum, a süteménykidobás a mindenkori kirekesztés, a konfliktusok korokon átívelő megújulásának és az abból fakadó magánynak a záloga, amely azt mutatja, hogy az ellenségkeresésnek, a bármiféle másság kirekesztésének mindig, folyamatosan lesz utánpótlása, a társadalom sehol, még a nyitottság és multikulturalizmus fellegváraként számon tartott Berlinben sem képes arra a szellemi-lelki nyitottságra, felülemelkedésre és megnyugvásra, amely mindenkori együttélésünk záloga lenne. Ettől szomorít el nagyon a film, noha a végkicsengése pozitív: a kisfiú megtalálja saját vegyes identitásában is a szépséget, és az új világban társra lel. Talán ez adhat erőt traumáink elviseléséhez, hogy az idáig tartó, generációkon átívelő út maga az, amely ezt az édes-bús, keserű, de felemelő választ önmagából kitermeli.
Evolúció, német-magyar koprodukció
Mundruczó Kornél és Wéber Kata filmje
Forgatókönyv: Wéber Kata
Operatőr: Yorick Le Saux
Exekutív producer: Martin Scorsese
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Kultúr
Bíróság elé áll Gerard Depardieu
Továbbra is tagadja a vele kapcsolatos vádakat a színész.
március 23., 07:05
- Kultúr
Gryllus Dániel: A Gryllusok sem a Vereckei-hágón keresztül érkeztek a Kárpát-medencébe
Ünnepi ebéd a Kaláka vezetőjével.
március 23., 06:41
- Mindeközben
Jenna Ortega üvegből készült ruhában jelent meg egy tévéműsorban, csoda, hogy nem repedt szét rajta
40 perce
- Mindeközben
Teljesen kiborult az internet népe egy méregdrágán árult éttermi csirke miatt, bizarr okból kerül egy vagyonba
2 órája
- Címlapon
Földrengés rázta meg Thaiföld fővárosát, kártyavárként omlott össze egy felhőkarcoló
A Richter-skála szerinti 7,7-es erősségű földrengést mértek pénteken.
2 órája
- Mindeközben
Visváder Tamás posztolt egy titkos videót A Nagy Duettről, ezen a bakin nevet az internet népe
3 órája
- Címlapon
Kiderült, mi okozta a Szindbád tengeralattjáró tragédiáját Egyiptomban
Számos biztonsági kérdés merült fel a baleset után.
3 órája
- Kultúr
Gyilkosság rózsaszín graffitivel
Fekete festéket rendeltem, nem pinket! Most mi a fenét csináljak?
március 23., 07:35
- Kultúr
Száműzött orosz író regényétől retteg a Kreml
A száműzetésben élő orosz író szerint Putyin rendszere túl korrupt és nem elég hatékony.
7 perce
- Kultúr
Egész életében az apjával küzdött, aki végül belátta, fiának igaza volt
Philip Zimbardóra emlékezünk.
március 23., 06:42
- Kultúr
Sós Bálint Dániel: 100 millió forint közpénzről beszélünk, nagy volt a felelősség
A Berlini Filmfesztiválon bemutatkozó rendező-forgatókönyvírót filmje hátteréről kérdeztük.
március 22., 15:16
- Címlapon
Lucernaföldön vesztegel a Honvédelmi Minisztérium milliókkal támogatott repülőgépe
A rendőrség nyomozást indított.
28 perce
- Kultúr
Új korszak kezdődött a Disney-nél, ingoványos talajra léptek
A vezérigazgató szerint óvintézkedéseket tesznek a felelősségteljes működésért.
március 24., 05:49
- Kultúr
Bepillantást nyerhetünk az idén érkező Alien sorozat hátborzongató világába
A kedvcsináló A nyolcadik utas: a Halál hangulatát idézi.
március 23., 16:06
- Mindeközben
A Farm VIP Kiara Lordja elárulta, milyen szigorú elvárásai vannak a férfiak felé
tegnap, 20:34
- Címlapon
A TEK szabadított ki egy fogva tartott 12 éves kislányt, akit osztrák anyja terrorizált
A nő fia korábban már megszökött anyjától, mert nem bírta elviselni a lelki és testi bántalmazást.
7 perce
- Mindeközben
Blága Tünde a párjáról mesélt: „Nem egyszerű neki, hogy a tévében mással lát”
tegnap, 18:28
- Kultúr
Még annál is borzasztóbb lett az új Hófehérke-film, mint amire számítottunk
A Disney most megint meggyalázott egy sokak által imádott meseklasszikust.
március 22., 19:22
- Kultúr
A nőnek csak kussolni volt szabad – film, amely lenyomta a Barbie-t és az Oppenheimert is
A verés állandó, a nő cselédnek sem jó.
március 21., 09:52
- Kultúr
Ez a doboz meghatározta a rendszerváltás előtti időszakot, az állam játékszerként használta
Azt remélik, nem tér vissza.
március 21., 05:55
- Kultúr
Ellopták és eladták Eminem több tucat kiadatlan dalát
Egy férfit már meg is vádoltak az ügyben.
március 21., 12:31
- Kultúr
Mész az utcán, nevetnek rád, de nem tudják, hogy benned van József Attila
Ez az őrület egy formája.
március 22., 11:20
- Kultúr
Úgy fordították előnyükre a világválságot, mint senki más
Talán egyetlen nemzedéket sem érintett annyira a változás, mint az Y generációt.
március 21., 16:05
- Címlapon
Megzavarták Orbán Viktor rádióinterjúját, rendőrök szedték szét a tiltakozókat az MTVA székházánál
Bedő Dávid szerint a kormányfőt a teherportán vitték be.
2 órája
- Kultúr
Metál a harcmezőről: amikor Tolsztoj és Kafka találkozik a páncéltörő rakétákkal
Ha egy ország harcban áll, nem táncdalokra van szüksége.
március 21., 15:33
- Címlapon
Kövér László büntetőfeljelentést tett a parlamentben füstgyertyákat gyújtó politikusok ellen
A dokumentumot a Legfőbb Ügyészséghez nyújtotta be.
14 perce
- Kultúr
A Peaky Blinders alkotója utánozhatatlannak nevezte Cillian Murphy alakítását Thomas Shelbyként
Steven Knight a többi színész teljesítményéről is elmondta a véleményét.
március 21., 21:25
- Kultúr
Szívszorító kéréssel fordult a rendőrséghez Gene Hackman lánya
Telefonon beszélt a hatóságokkal, miután holtan találtak a sztárpárra.
március 22., 14:04
- Kultúr
Napóleonnal is mulatott a nőcsábász utazó, aki a mai napig hatással van az életünkre
Mennyire ismeri Goethét, a nőcsábász kalandort, aki megreformálta az udvart és az irodalmat?
március 22., 05:50
- Kultúr
Gálvölgyi János a politikai hovatartozásáról vallott
A színész a mai televíziózásról is kifejtette a véleményét.
március 22., 06:03
Rovataink a Facebookon