Ókovács Szilveszter: Mi nem megyünk feljelenteni

PAP 7590
2022.09.05. 11:08
Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója az Origón közölt Édes Néném sorozatában bírálta a hazai táncképzést. A Magyar Táncművészeti Egyetem védelmében Kossuth-díjas művészek ragadtak tollat, nyílt levelüket az Index közölte elsőként. Most Ókovács Szilveszter pontokba szedve válaszolt nekik.

A főigazgató említett cikkében azt írta, hogy „a hazai táncképzés immár huzamosabb ideje képtelen évente öt-hat olyan profi balettművészt kiforogni magából, aki magyar, aki klasszikusban is erős, és aki itthon képzeli el a karrierjét”. Ókovács Szilveszter megjegyzi, hogy nem csak a Magyar Táncművészeti Egyetemmel működnek együtt, „ahol gyenge a vízhozam, másik kúttal is kell próbálkozni: 2016 óta működtetjük a Magyar Nemzeti Balettintézetet, ahol több mint 100 kis magyar gyerkőc tanul balettozni”.

Ártalmas és romboló a táncosok szerint

A Magyar Táncművészeti Egyetem (MTE) védelmében Kossuth-díjas táncművészek – köztük Orosz Adél, Volf Katalin, Bozsik Yvette, Zsuráfszky Zotán – nyílt levelet fogalmaztak meg Ókovács Szilveszternek, a Magyar Állami Operaház főigazgatójának, amit az Index szerkesztőségéhez juttattak el.

Ebben visszautasítják a Magyar Táncművészeti Egyetemet ért alaptalan támadást. Mint írták, „a magyar kultúra ezen kis, ám igen sikeres területén, a táncművészetben, kifejezetten ártalmas, romboló az ön véleménynyilvánítása, mellyel sárba tiporja a táncszakma múltját, valamint az utánpótlás jelenét és jövőképét. Mindezt úgy, hogy amit állít az intézményről, tényszerűen nem igaz. Kérjük, a továbbiakban tartózkodjon a Magyar Táncművészeti Egyetem szakmai megítélésének nyilvános közzétételétől!”

Kiss János a „becsmérlő szavakról”

Az Indexnek nyilatkozott Kiss János, a Magyar Táncművészeti Egyetem alapítványának kuratóriumi elnöke, aki azt mondta: felháborodását és csalódottságát nehéz szavakba önteni, de a Magyar Táncművészeti Egyetem fenntartójának vezetőjeként nem hagyhatja szó nélkül Ókovács Szilveszter írását.

A Magyar Nemzeti Balettintézetet és a Magyar Állami Operaházat eddig csak azért nem szólítottuk meg a balettképzést, illetve a művészeti munkát illetően, mert véletlenül sem szerettünk volna a művésztársadalmon belül vitát generálni, most azonban főigazgató úr a levelével átlépte a Rubicont

– mondta.

A kuratórium elnöke leszögezte, hogy míg a Magyar Táncművészeti Egyetemen professzionális, kilenc évig tartó, egyetemi szintű táncművészképzés folyik – és csupán három ilyen egyetemi szintű táncképzés létezik Európában –, addig az Operaház, amelynek nem alapfeladata a táncművészképzés, csupán amatőr tanfolyam jellegű képzést tart fenn, amelyet három-négy év után kénytelenek elhagyni a tanulók, nincs fejlődési lehetőség. „Tehát ebből a kútból biztosan nem tud táplálkozni az Operaház” – teszi hozzá Kiss János, aki szerint teljesen felesleges az Operának képzést indítani, miközben az egyetemen ezt művészpedagógusok végzik.

„Az egyetem feladata a művészeti oktatás, az Operaházé a művészeti nevelés lenne, de ebben sajnos nem tudtunk együttműködni – mondja a kuratórium elnöke. – Főigazgató úr becsmérlő szavait úgy fogalmazta meg, hogy az MTE egyetlen eseményén sem jelent meg, annak ellenére, hogy minden főbb rendezvényünkre meghívtuk.” Kiss János a kialakult helyzetről tájékoztatja Csák János kultúráért és innovációért felelős minisztert.

Ókovács Szilveszter: „Mi ütésállók vagyunk”

A táncművészek felháborodására – miután a témát átvette a Magyar Nemzet is – most válaszolt Ókovács Szilveszter. Pontjait eljuttatta a szerkesztőségünkhöz.

  • „1. Az inkriminált sorok nem az MTE minőségéről, hanem a magyar végzősök mennyiségéről szólnak: egyszerűen túl kevés magyar balettművész végez ahhoz, hogy a Magyar Nemzeti Balett csak rájuk építhessen, ezért alapítottunk saját, fizetős iskolát hat éve.
  • 2. Az állításokkal szemben az elmúlt években nem nulla, hanem 19 végzőst szerződtettünk az MTE-ről, a kapcsolat és az együttműködés is folyamatos.
  • 3. Az Operának el kell viselnie, hogy az MTE leamatőrözi a balettképzését, az MTE-nek pedig el kell viselnie, hogy megtört a monopóliuma egy civil kezdeményezéstől – mi ütésállók vagyunk, és nem megyünk feljelenteni.
  • 4. Az »amatőr« operás balettnövendékek nemzetközi sikereiről a Magyar Nemzet c. lap is beszámolt hasábjain, és én hiszek az egykori lapomnak.
  • 5. Ha elegendő számú magyar balettművész végezne »Kiss János egyetemén«, akkor lenne-e 30 százalék feletti számú külföldi művész »Kiss János Győri Balettjében«?
  • 6. Kiss Jánost és Bozsik Yvette-et néhány éve az Operaház színpadára szerződtettük egy közös szilveszteri keringőre: igyekszem így gondolni rájuk, nem pedig ennek a méltatlan és igaztalan levélnek az aláíróiként. (A tételes választ saját cikkemben teszem majd közzé.)”

– zárja válaszát a Magyar Állami Operaház főigazgatója.

(Borítókép: Ókovács Szilveszter. Fotó: Papajcsik Péter / Index)