Gödör lesz az elzavart Sirály helyén a Király utcában

P  4632
2021.07.07. 19:30
Ha Filep Ákos tacskó lenne, a gazdái már rég elvitték volna pszichológushoz, mert folyton gödröket csinál. Szerdán jelentette be, hogy megint újranyitja a már kétszer elzavart Gödör Klubot. Jordán Tamás, Víg Mihály, Müller Péter Sziámi, Bárdos Deák Ági és Bródy János zenélt a harmadik Gödör színpadán szerda délelőtt a Király utcában, az egykori Sirály helyén megnyíló régi-új helyen.

Filep Ákos, a kultúrfertőzött építész kétezerkettőben hozta létre az első Gödör Klubot a város túlsó felébe transzportált Nemzeti Színház helyén, az Erzsébet téren. A nemzeti gödör helyén kialakult pesti kulturális centrumban, közösségi térben és koncerthelyszínen tíz évig zenéltek, rendeztek kiállításokat, performance- és táncelőadásokat, kaptak helyet civil kezdeményezések, tematikus és összművészeti fesztiválok – mindez állami támogatások nélkül. Tíz év után menniük kellett, mások másmilyen gödröt akartak.

Az eredeti Gödör-közösség valamennyire együtt maradt, és saját mélyedés híján ideiglenesen a Velencei-tó mellé költözött. Ez volt az agárdi Gödör Kemping fesztivál, ősztől pedig már az új helyen, a Király utca Deák térhez közelebbi felén folytatódott a történet.

A második Gödör egy jókora épületegyüttesben talált helyet, ahol üzletek, lakások, irodák közötti terekben folytatódtak a koncertek, kiállítások, színházi és egyéb városi programok.

Ez öt évig tartott, 2019-ben innen is menniük kellett.

A gödörszenvedély azonban továbbra sem szűnt meg. Az építész-rendezvényszervező-kocsmáros Filep Ákos talált egy, a Király utca 50. szám alatt omladozó épület hasznosítására szóló pályázatot. A beszögezett ajtók mögött romladozó épületből 2013-ban sikerült elkergetni a hatóságoknak a 2006-óta ott működő Sirály nevű, független színházaknak is helyt adó, kicsit romos, sokak számára nagyon fontos független és progresszív művészeti központot.

A Sirályt elreptették, de a rom maradt. Ezt pályázta meg 2019-ben a rendíthetetlen Filep, és legnagyobb meglepetésére el is nyerte az üzemeltetés jogát. A sikerben nyilván az is közrejátszott, hogy a többi pályázó nem hitt a lassan életveszélyessé rogyó egykori Hild-épületben folytatható üzleti tevékenység jövedelmezőségében.

Filep építészként és krónikus Gödör-alapítóként ezt másképp látta. Tíz évre szóló bérleti szerződés birtokában – amelyet az épület vonatkozó részeiért társtulajdonosként felelős fővárossal és a VI. kerülettel is megkötöttek – felújította, amit kellett, és ősztől

megint lesz Gödör Klub a Király utcában.

A megnyitó ceremónián Jordán Tamás elmesélte, hogy az öccse együtt kosarazott Ákossal, de kapcsolatuk akkor vált személyesebbé, amikor az építész segített rendbe tenni az egykori Merlin Színház néhány terét. Ezt követően a szombathelyi Weöres Sándor Színház átépítésére is Filepet kérte fel. A színházat Jordán Tamás alapította, és 2007-től 2021. január 31-ig az ő igazgatósága alatt működött.

Amikor Jordánt Tamást arról kérdeztük, hogy mik a további tervei, azt mondta, az új Gödör Klubban is gyakori fellépő lesz. Tiszteletbeli házigazda. Mindössze egy kikötése van: kizárólag kortárs szerzők műveit hajlandó előadni.

Fel is sorolta három kedvenc szerzőjét, akik legpontosabban fogalmazzák meg napjaink gondjait: Platón, Ady Endre és József Attila.

Arról, hogy mit gondol a színházi életben éppen zajló változásokról, azt mondta, hogy lesújtónak találja az egészet. El van képedve, meg van döbbenve és már semmin sem lepődik meg. Mindenre fel van készülve, semmi sem éri váratlanul, minden lehetséges. Szörnyűség, ami történik, erdőtűz van, aki tud, menekül, ő segít a tűzoltóknak.

Ahol lehet, elmondja Szókratész védőbeszédét – ne akarj meggazdagodni, törődj az erkölccsel és a belső értékekkel.

Arra a kérdésre, hogy ha húsz évvel fiatalabb lenne, megint belevágna-e a színházalapításba, gondolkodás nélkül igennel felelt.

Ha húsz évvel fiatalabb lennék, kikövetelném, hogy gyorsan hozzák rendbe a Merlin Színházat, és adják megint nekem. Most hosszas tanácskozások folynak a témában, de még a koncepciót sem sikerült eldönteni.

Ezt követően Szókratész védőbeszédéből, majd egy Ady Endre-publicisztikából adott elő néhány fájóan időszerű részletet az összegyűlteknek hihetetlen energiával és átéléssel.

Az új klubban tehát biztosan lesz színház, kortárs művészet, lesznek koncertek, performance-ok, helyet kap a filmklub, az irodalom és a környezetvédelem is. A harmadik Gödör, ahol gondolatokat talál az ember, és még szórakozhat is közben.

Mindez ősztől, addig is augusztus második felében Gödör Camp Fesztivál a Balaton-felvidéki Diszeli Kúriában. Gödör-zenészek – Bródy János, Rutkai Bori, Anima Sound System, Gryllus Vilmos, ef Zámbó Happy Dead Band, Európa Kiadó, Pál Utcai Fiúk, Víg Mihály és a Balaton, Müller Péter Sziámi az AndFriendsszel és a Kontroll Csoporttal, Bárdos Deák Ági, Kiss Laci.

Az újranyíló helyet és a fesztivált beharangozó eseményen Sziámi – aki véletlenül mindhárom Gödör-megnyitón szerepelt – a Romano Drom két tagjával zenélt. Bródy János dalolt és gitározott egyet, halkan protestálva a társadalmat megosztó „Mariana-árok” ellen. Bárdos Deák Ági is elénekelt egy örökzöldet, majd egy Térey János-feldolgozást, végül megérkezett Víg Mihály. Egy régi Illés-szám parafrázisával indított, kicsit módosítva Bródy refrénjét, amit a Mondd, hogy nem hiszed el című dalhoz írt annak idején: „Lölőt szeretem, képzeletem létrehozta, bennem él, mondd, hogy nem hiszem el.”

Majd elénekelte Ady Endrétől a Hőkölés népe című verset.

(Borítókép: Bodnár Patrícia / Index)