
Weiler Péter képzőművész munkássága és portfóliója mesterséges intelligenciával fűszerezve.
MEGVESZEMDéry a hírekben olvasott a fesztiválról, és annak botrányáról: a legendás motoros banda, a Hell's Angels 500 dollárnyi sörért elvállalta a rendezvény biztosítását, csak a piával előbb végeztek. A Rolling Stones ingyenes koncertjén egy 18 éves fekete bőrű férfi meghalt a Pokol Angyalainak közreműködésével, persze ez mind csak izgalmas díszlet a nagy kapitalista vircsaft erkölcsi fertőjének részletes bemutatására. A 77 éves író valószínűleg tényleg erkölcs- és történetfilozófiai vizsgálódásra alkalmasnak tartotta a témát, bár a beatdolgokhoz semmi köze nem volt. Állítólag a kor kultúrfeje, Aczél György személyes kérésére, a hippikultúra kritikájaként írta meg a szöveget, hogy bebizonyítsa, ez a létező világok legrosszabbika. Mármint az amerikai: ész nélkül drogoznak és dugnak az emberek, plusz mindenki náci.
Hősünk, József New Yorkba disszidált magyar, aki a Rolling Stones ingyenes, altamonti koncertjére tart, amit 1969-ben azzal az elképzeléssel szerveztek, hogy ez lesz a nyugati part Woodstockja. A háromszázezres tömeget Déry nem bírta felfogni, amit nem csodálunk, hiszen a Sziget teltháza is kibírhatatlan, de a 77 éves írót annyira sokkolta, hogy a pokolt vizonálta, és benne az ördögöt, aki fűszoknyában énekli a Sympathy for the Devilt.
A belülről bomlasztott rendszer Medgyessy Péter-féle tétele itt sem áll, hiszen a regényben a lehető legvisszataszítóbb helynek írja le a zenei fesztivált, ahol egy bebaszott náci csoport veri agyon a négereket. Igen, a 71-es kiadásban még fontosabb volt az imperialista kapitalizmus lerombolása a politikai korrektségnél, de legalább nem majmoztak, mint Mészöly Kálmán.
Déry fogta a hírt, majd sötét, fortyogó pokolként létrehozta az amerikai popfesztivált. Az irodalmár, Pomogáts Béla szebben mondja: Dante Infernóját jeleníti meg, sőt: „Az értelmetlenül s rend nélkül burjánzó létezés képe, amely valóban evokatív módon jellemezhető a fesztivál groteszk, zűrzavaros és ijesztő jeleneteivel, először a kapitalista társadalom anarchiáját leplezi le. Mint ahogy szociológia értelemben is e társadalom egyik legsúlyosabb és legjellegzetesebb válságtünete az a kábítószer-élvezet, nemi anarchia és gyilkosságig fajuló erőszak között dühöngő tömeges őrület, amely a pop-fesztiválon alakot ölt.”
Egy igazi beatkönyv szex nélkül nem íródik meg, de nekünk itt csak egy nyamvadt homoerotikus testleírás és felkínálkozás jut, biztos azért, mert ahogy írták az értelmezők: „Műve, ha kell, tárgyilagos, mint egy katalógus, máskor metaforikus, mint egy kötlemény.” A Képzelt riport a beatirodalom klasszikus motívumát felhasználva egy országúti utazással indít (mondjuk mi mással?), ahol egy „befaroló” Forddal szedi fel József a „a fiatal, rendezett vonású, bár kissé nőies arcú” stoppost, akinek „jó alakja volt, feszes, a vékony dereka alatt hosszú combokkal s kissé lányosan húsos, izmos ülepével”. 1971-ben eléggé megzavarodhatott az olvasó, amikor József finoman rákérdez, hogy megkúrhatja-e legalább, vagy valami. Ezt Presserék hogyan énekelték meg?
A Kritika 1972/1-ben Almási Miklós azt írja, hogy elbeszélésével parodizálja Déry a levegőkapkodó elbeszélésmódot. Ne menjünk bele, hogy ez vajon mit jelenthet, nagyjából a sok és gyors nézőpontváltást, ami lehet erény, de inkább idegesítő, mivel a fesztivál története egybeíródik a magyarországi zsidóüldözésekkel. Így válhatnak a Pokol Angyalai náci katonákká.
Egyébként ezt érdemes matematikai képletben levezetni: a náci úgy aránylik a Pokol Angyalához, mint a zsidó a néger koncertlátogatóhoz, miközben mindkét világ maga a pokol. A sok unalmas bibliai parafrázis közül a tízméteres kígyóval való beszélgetés lóg ki, amiben a madáchi hagyományt keveri a szerző a Hunter S. Thompson-ival. József nem szívott, egyszerűen annyira hülyén érzi magát a szövegkörnyezetben, hogy kígyókkal beszélget.
Az első százvalahány oldallal még nincs is különösebb gond, addig olyan, mintha a Fókuszt Pilhál Gyuri bácsi tudósítaná a Sziget alatt: József minden spanglira és szexre rácsodálkozik, majd rögtön valami erkölcsi tanítást böfög fel. Tehát 71-ben ez lehetett nagyon előremutató, meg hát tényleg csak hírekből és képekből tudta összetenni Déry, mi is történik olyan messze. Szóval nagyon meleg van, hatalmas porfelhő ül rá a fesztiválra, a Rolling Stones lép fel, az LSD és a fű megy, a dugás olyan népi játék, mint a fogócska. József katolikus iskolákban is kínos bibliai történetekkel szól hozzá az éppen folyó beszélgetésekhez, miközben azon szenved, hogy nem találja az ő Eszterét.
A második száz oldalon lép be a képbe Eszter, aki végig a zsidó sorson kesereg: nyilasok és nácik jönnek elő a rémképekben, akik LSD-t árulnak. Miért? Mert Déry sugalmazása szerint a Pokol Angyalai megfeleltethetők a nyilasoknak, így legalább a nácikártyát is ki tudja játszani a szerző. Ezt a meszidzset minden olvasó könnyen megfejtheti, és végre világosan láthatja, mi zajlik egy ilyen fesztiválon. A Civil Sziget zsidó sátrát már pakolják is össze. Ha valakinek ez sem világos, akkor egy idézet az ideológiai zagyvából: „Úgy hallottuk, Hitler parancsára gettóba zárják a négereket, akarom mondani a zsidókat.” Eszter a saját történetszálában folyamatosan azon kesereg, hogyan ölték meg a családját, illetve hogyan menekült meg („Nem menekültem meg!” - Eszter). A nő a sátrak világában bújkálva menekül saját zsidósorsa és barátja elől, míg a tragikus befejezés el nem következik.
Tényleg egy kurzusdarab született volna? A háttérben Aczél és Déry barátságáról (a korban ezt a fogalmat nehéz értelmezni) lehet tudni: 66-68 között a főelvtárs segít az írónak a lakása komfortosításában, 71-ben Déry soron kívül kap Citroent, majd cserébe kéziratait Aczélra bízta. E barátság hátterében egyébként állítólag Böbe, a feleség állt. Mondjuk mindez azután történt, hogy az írót 57-ben börtönbe zárták.
Dérynek van néhány munkája (G. A. úr X-ben, Felelet, A befejezetlen mondat), amivel foglalkozik az irodalomtudomány, levelezését, írásait filológusok rendezgetik, de a Képzelt riportot a kevésbé sikerült időskori művek közé sorolják, ezért nem beszélnek róla, mintha nem is lett volna soha.
A korabeli sajtóban valóságkritikaként méltatták a szöveget, sőt Ungvári Tamás kiemelte: „Déry nem stílusban realista, hiszen eszközeit rendszerint nem a realizmus fegyvertárgyából válogatta. De éppen valóságtisztelete, valóságszeretete avatja egy mélyebb és emberibb világ igazságának megfejtőjévé”. Míg Marx József ÉS-beli kritikájában így foglalta össze: „Déry Tibor, mind az intellektus (József), mind az érzelmek (Eszter) oldaláról elítéli – természetesen fenntartásosan és árnyaltan – a >>művi édeneket<<, amelyeket a jelenkori Amerika kínálhat.” A szakértő közönség tehát rendesen az emberek szájába rágta, mennyire szar Amerikában.
A musical megint egy másik dolog. A Jézus Krisztus Szupersztár felfoghatatlan siker volt világszerte, Magyarországnak is kellett valami, ami dalban mondja el, hogy a fiataloknak miért jó a Kárpát-medencében. Az Illés együttes és Bródy János is visszautasította, hogy ebből musicalt csináljanak, feltehetőleg, mert Déry a porba gyalázta azt a kultúrát, amiért annyira rajongtak. De ekkor jött az Adamis Anna-Presser Gábor páros, akik biztos a belülről bomlasztás jól ismert stratégiája miatt elkészítik az előadást, miközben teljesen kitörlik az emberek fejéből, mennyire súlyos baromságokat írt le Déry.
Mára a Képzelt riport ugyanolyan béna házibulizene, mint az István, a király. Plusz a kiherélt ideológiai maszlag a háttérben mégis csak megmaradt, elég elolvasni a musical dalszövegeit, ezért érthetetlen, miért ezzel ünneplik a Sziget 15. évfordulóját.
Weiler Péter képzőművész munkássága és portfóliója mesterséges intelligenciával fűszerezve.
MEGVESZEMPedig soha nem is tűnt el.
április 15., 19:45
Most a minisztériumon a sor.
április 15., 15:48
Békés tüntetés volt, csak a parlamentet gyújtották fel.
április 15., 17:26
2 órája
II. János Pál pápát sem ott temették el, ahol kérte.
3 órája
Bemutatták Darida Veronika Képérintések. Kommentárok Vojnich Erzsébet festészetéhez című könyvét.
április 15., 14:22
A nevezés hamarosan indul a One főtámogatásával készülő produkcióra.
április 15., 16:34
Ledaráltuk a Last of Us új évadát.
április 15., 16:45
Borbély Zsuzsa a filmek világán keresztül ad valami különlegeset az embereknek.
3 órája
Grammy-díjas énekes is érkezik a Balaton partjára.
április 15., 18:19
Bizonytalan a városi kultúra jövője.
április 15., 14:43
Az amerikai elnök is reagált Chris Columbus kijelentésére.
április 16., 06:45
5 órája
A Vatikán megerősítette a korábbi sajtóhírt.
3 órája
Ukrán Udvar Budapest szívében.
április 14., 05:43
50 éves a Panta Rhei és 30 esztendős a Djabe.
április 14., 05:56
6 órája
A lista ennél is hosszabbra nyúlt.
április 15., 09:48
91 éves lett a Nemzet Színésze.
április 15., 21:24
A Random című filmet a „magyar Fargóként” is emlegetik.
április 15., 21:53
A búcsúztatón a legendás színész három gyermeke is jelen volt.
április 16., 08:31
89 éves volt, családja körében, Limában érte a halál.
április 14., 06:31
Állandó járőrözés és bírósági ügy tarkította a tábor történetét.
április 15., 13:39
Ungár Péter nem írta bele, de sok minden mást igen.
április 14., 16:52
Egy ásatás nyomán újra reflektorfénybe került az ókori Mithrász-kultusz.
április 14., 07:55
Perselus Piton szerepére sikerült megnyerni Paapa Essiedut.
április 14., 16:12
Most azt is elárulták, miből készül.
április 14., 19:42
Foglalkozunk-e napi szinten az iglukkal és a futóhomokkal, miért nincs nyolcmilliárd ember a földön, és mit csinál már megint Gyurcsány Ferenc?
április 14., 06:58
Történelmet írhat a bíboros.
6 órája
Az olasz énekes az Instagram-oldalán jelentette be a világkörüli turnéját.
április 14., 18:18
Erről Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes beszélt.
4 órája
A banda rendszeresen reagál az aktuálpolitikai helyzetre.
április 14., 11:50
Néhány évvel ezelőtt „demens vénembernek” nevezte őt.
4 órája