Megtudtuk: rengeteg ügyfél bankszámláját zárolhatják a bankok

2019. május 10. 05:41

Sok tízezer ügyfél nem végezte még el a kötelező banki adategyeztetést - ez derül ki a Pénzcentrum körképéből, amelyben bankokat kérdeztünk arról, hogy ügyfeleik hány százaléka érintett, és mennyien végezték már el azt. A kép nagyon változatos: van bank, amelynek teljes lakossági ügyfélköre elvégezte már azt, másoknál még több mint fele nem tette meg. Minden bank ügyfele számíthat arra, hogy kap tájékoztatást a következő hetekben, ennek módja azonban szintén bankonként változik. Összességében azonban az látszik, hogy inkább a vállalati ügyfelek számlái vannak kitéve zárolásnak, a lakossági ügyfelek esetén a bankok jól állnak. Bár több pénzintézet is volt, aki nem kívánta elárulni többszöri kérdésünkre sem, hogy az ügyfelek milyen aránya nem végezte még el az adategyeztetést.

Szorít a határidő, hamarosan több tízezer banki ügyfél bankszámláját zárolhatják - rengetegen nem végezték még el ugyanis a banki adategyeztetést. A pénzintézeteknek 2017. június 26-án elfogadott pénzmosás és terrorizmus finanszírozása elleni törvény miatt két éven belül, azaz legkésőbb 2019. június 26-ig el kell végeznie az ügyfelek átvilágítását. Hogy miért is van szükség erre és hogy néz ki, azzal ebben a cikkben foglalkoztunk:

Röviden annyi az ügyfelek teendője, hogy le kell adni a bankban a személyazonosító okmányokat, amelynek segítségével a bank megvizsgálja az adatainkat, majd készít róla egy másolatot. A dolog egyáltalán nem bonyolult, mégis rengetegen vannak azok, akik még nem végezték el. Hogy pontosan mennyi ilyen ügyfél van, arról megkérdeztük a bankokat. Több pénzintézet volt ugyanakkor, aki nem kívánta elárulni, hogy mennyi ügyfélnek kell még átesnie ezen. Ezen kívül azt is megkérdeztük a bankoktól, hogy milyen módon tájékoztatják az ügyfeleket.

Budapest Bank

A bank azt írta válaszában, hogy lakossági ügyfeleit nem érinti az adategyeztetés, mivel a jogszabály által megkövetelt adatokat (például a kiemelt közszereplői státuszt) a korábban lefolytatott ügyfél-azonosítási folyamat során már rögzítették. Nem csak a Budapest Bank járt el így, hiszen több bank is az egyszerű ügyintézés során a fiókokban elvégzi az adategyeztetést. A vállalati ügyfelek esetén már nem ilyen egyértelmű a helyzet: válaszunkra a bank közölte, hogy egyelőre csak az ügyfelek 20 százaléka végezte el azt. Arra a kérdésünkre, hogy miképp értesítik az ügyfeleket, ezt írta a bank:

A Budapest Bank az érintett vállalati ügyfeleinek már februárban kiküldte a postai értesítést. Bankunk minden kommunikációs csatornát felhasznál az ügyfelek tájékoztatásához: a postai küldeményen túl e-mailben, a Business Terminalon (ez a vállalati internetbank) megjelenő üzenetben, bankszámlakivonaton, SMS-ben, valamint telefonon is megkeressük őket. Ezeken felül a honlapunkon külön oldalon hívjuk fel ügyfeleink figyelmét az ügyfél-átvilágítás részleteire.

Azok az ügyfelek, akik nem végezték még el az adategyeztetést (ismét kiemeljük, hogy ezek vállalati ügyfelek), személyesen, valamint postai úton tudnak eleget tenni az adategyeztetési kötelezettségnek. A Budapest Banknál tehát a videós/netbankos azonosítás nem működik.

Válassz olcsó folyószámlát a Pénzcentrum kalkulátorában!

CIB Bank

A CIB azt írta válaszában, hogy már tavaly óta folyamatosan végzik a tájékoztató kampányt az adategyeztetéssel kapcsolatban. Ahogy a bank írta:

A kampány során már valamennyi érintett ügyfelünket tájékoztattuk, ugyanakkor a még nem azonosított ügyfélkörre vonatkozóan folytatjuk a kampányt egészen a június 26-i határidőig.

A tájékoztatás több fronton zajlik: ügyfélpreferenciák függvényében elektronikus és postai levélben, mobilapplikáción, internetbankon és SMS-ben végzik. A CIB Bank postai úton és e-mailen is lehetőséget biztosít az ügyfeleknek arra, hogy elvégezzék az adategyeztetést, ahogy írják: bizonyos korlátozásokkal. Természetesen az adategyeztetés bankfiókban is elvégezhető. Kérdésünkre a bank elárulta, hogy az ügyfelek 29 százaléka még nem végezte el az adategyeztetést.

Erste Bank

Az Erste azt közölte lapunkkal, hogy a dokumentumokat és nyilatkozatokat elektronikusan, postán és személyesen várják az ügyfelektől. Az előzetes tájékoztatást nem kell megvárnia az ügyfeleknek, ez nem feltétele ugyanis, hogy elvégezzék az adategyeztetést - írja az Erste. Ezt írja a bank:

Érdemes ezt minél hamarabb megtenni, mert ennek hiányában 2019. június 27-től az adott pénzügyi intézmények nem teljesíthetik az érintett fogyasztók vagy vállalati ügyfelek megbízásait.

A vállalati ügyfeleket az Erste jelenleg is értesíti, és folyamatosan érkeznek be a dokumentumok. A lakossági ügyfeleket áprilisban keresték meg, netbankon, mobilbankon, e-mailen és sms-ben. Az Erste azt írja, hogy postai úton csak azokat az ügyfeleket keresik meg, akiket az előbbi csatornákon nem sikerült elérniük.

K&H Bank

A K&H azt írja válaszában, hogy az adategyeztetés során előzetes ütemtervük szerint haladnak, és állításuk szerint időarányosan megfelelően állnak. Elmondásuk szerint az ügyfelek immár 80 százaléka elvégezte az adategyeztetést. Akik mégsem végezték el, azoknak célzottan küldenek ki értesítéseket - hogy pontosan milyeneket, azt a bank nem fejtette ki válaszában.

Cseréld le drága bankszámlád olcsóbbra. Kattints kalkulátorunkra!

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

MKB Bank

Az MKB azt írta, hogy általában azokat az ügyfeleket szólítják meg, akiknek tényleges tulajdonosi nyilatkozatot és PEP nyilatkozatot kell tenniük. Ők csak azokat az ügyfeleket szólítják fel nyilatkozat tételére, akik esetében nem áll rendelkezésre adat, a rendelkezésre adat nem egyértelmű, abból nem állapítható meg egyértelműen, hogy az ügyfél a nyilatkozattétel szempontjából érintett-e (ez a kiemelt közszereplőkre vonatkozik).

A tájékoztatást levélben, e-mailen (azok esetén, akik ezt a bank rendelkezésére bocsátották), mobilbankon és netbankon keresztül végzik el. Azt az MKB sem árulta el, hogy hány százalékuk nem végezte még el az adategyeztetést, annyit írtak csak, hogy mindent megtesznek annak érdekében, hogy a megjelölt határidőig mindenki elvégezze azt, és így ne kelljen zárolni. A dokumentumokat a bank ügyfelei postán és e-mailen is el tudják küldeni (de természetesen személyesen is).

OTP Bank

Ügyfeleink értesítése számos kommunikációs csatornán keresztül történik, ideértve a bankfiókot, a papír alapú (értesítő, számlakivonat) és elektronikus (weboldal, e-mail, internetbank, telefon) tájékoztatást. Az érintett vállalati ügyfeleket az OTP Bank levélben és emailben tájékoztatta, hogy milyen nyilatkozatokat szükséges a bank részére benyújtani

- írta az OTP arra a kérdésünkre, hogy milyen módon tájékoztatják az ügyfeleiket. Azt, hogy hányan nem végezték még el az adategyeztetést, az OTP kérdésünkre nem árulta el.

Raiffeisen Bank

A bank azt írta, hogy esetükben néhány tízezer ügyfelet érint az adategyeztetés. Arra a kérdésre, hogy milyen módon tájékoztatnak, azt írták: az ügyfélkört e-mailen, számlakivonaton, internetbankon, valamint telefonon már értesítették, a közeljövőben egy részüket ismételten megkeresik telefonon. Kérdésünkre azt válaszolta a bank, hogy az ügyfelek több mint egyharmada végezte el az adategyeztetést- azaz feltehetően kb. kétharmaduk még előtte áll.

Takarék Csoport

Az értesítést többféle módon küldtük ki. Akik rendszeresen kapnak bankszámlakivonatot, azoknak ahhoz csatolva küldtük az értesítést a kötelező átvilágításról: postán, netbankban, e-mailben, mindenkinek azon a csatornán, amelyen a számlakivonatot is kapja. Aki nem kap kivonatot, annak önálló levélben küldtük meg az értesítést. Emellett a Takarék Csoport honlapjain is tájékoztatjuk ügyfeleinket, több nyelven. Minden érintett ügyfelünk figyelmét felhívjuk arra, hogy el kell végezni az azonosítást. Munkatársaink, azon ügyfeleknél, akik ügyintézés céljából betérnek a Csoport fiókjaiba és érintettek az átvilágításban, elvégzik a szükséges pontosítást, hogy újból ezért már ne kelljen bejönni.

- írta válaszában a Takarékbank. Arra a kérdésünkre, hogy mennyien végezték el az adategyeztetést eddig, azt írták, hogy az adategyeztetés állása területenként eltérő, és napról napra változik, mert folyamatosan megy az ügyfelek azonosítása.

Cseréld le drága bankszámlád olcsóbbra. Kattints kalkulátorunkra!

UniCredit

A bank azt válaszolta, hogy a törvény által előírt teljes körű ügyfél-átvilágítás teljesítéséhez ügyfeleinek kevesebb mint egy ötödének - köztük lakossági, vállalkozói és vállalati ügyfelek - aktív közreműködésére van szükség. Azaz náluk is kevesebb, mint 20 százalék nem végezte még el az adategyeztetést. Az azonosításra személyesen és sok esetben postai úton is van lehetőség. Erről az érintettek postai levélben és elektronikus úton is kaptak/kapnak értesítést.

Mi a teendő?

A banki válaszokból tehát az látszik, hogy a lakossági ügyfelek kevésbé vannak kitéve a zárolás veszélyének, de jónéhány tízezer ügyfél esetén még mindig nem történt meg az adategyeztetés. A bankok nagy része már értesítette az ügyfeleket, de aki nem, válaszaik szerint az is kiküldi az értesítéseket a teljes ügyfélkörnek. Nem kell azonban ezt megvárni, hiszen az adategyeztetés bármikor elvégezhető 2 perc alatt személyesen, postán, és - ahogy látható, sok bank esetén elektronikus csatornán is.

NEKED AJÁNLJUK
PC BLOGGER & PODCASTER
MEDIA1  |  2024. április 18. 19:12
Az előző felelős szerkesztő több mint három év után távozott a népszerű YouTube-csatorna stábjának é...
Bankmonitor  |  2024. április 18. 16:39
Az ingyenes készpénzfelvételi lehetőség kiterjesztésre kerül a postára is, ez a javaslat látott napv...
Kasza Elliott-tal  |  2024. április 18. 14:37
Havonta ránézek egyszer azokra a papírokra, amikből előbb vagy utóbb venni szeretnék. Általában a he...
Holdblog  |  2024. április 18. 12:13
A MicroStrategy 2020-ban kezdett el bitcoint vásárolni. A szoftvercég eredetileg csak többletlikvidi...
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 18. csütörtök
Andrea, Ilma
16. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem