Olcsóbb lesz, ami nem büdös

2004.02.19. 15:04
A február elsejéig használatos fogyasztási adó még százalékos arányban drágította az autót, az újonnan bevezetett regisztrációs díj azonban fix összeg, tehát nem veszi figyelembe az autó vételárát. A sok félreértést tisztázandó az Index úgy döntött, tisztázza a helyzetet, és tételesen végigveszi, mire lehet számítani. Lássuk méretre, dízelre és benzinesre, újra és használtra lebontva a piacot! Ugyanitt környezetvédelmi termékdíj. A lényeg: Euro III-as autóval jobban jár, környezetszennyezővel rosszabbul, mint eddig.
Az autó ára eddig az eredeti árból, a fogyasztási adóból, majd az egészre számított áfából állt össze, február elsejétől annyi a változás, hogy a fogyasztási adót felváltja a regisztrációs díj. Visszaosztva kiszámolható, hogy egy kétmilliós autó eredeti ára korábban nagyjából 1 450 000 forint körül járt. Igazság szerint még ez sem a pontos összeg, hiszen nem tudjuk, hogy a márkakereskedő mekkora haszonkulccsal dolgozik, de ez utóbbi tételt önkényesen elhagyjuk, mert a változások nem a kereskedői haszonra vonatkoznak.

Új autók, benzinesek

Új autót forgalomba állítani Európában csak akkor lehet, ha teljesíti az Euro 3-as környezetvédelmi normát, ezért erre a kategóriára a táblázatnak csak az első oszlopa érvényes. Vegyünk egy Peugeot 206-ost, 1,1 literes motorral, melynek az ára körülbelül kétmillió forint, ami behozatal előtt (nagyjából) egymillió 450 ezer forint körül járt. Erre jött rá eddig a tízszázalékos, azaz 145 ezer forintos fogyasztási adó, melyet februárban a 90 ezer forintos regisztrációs adó vált fel. Hasonló a helyzet az egész kategóriában, 1,4 literes motor alatt.

Középkategória, 1,6 literes Skoda Octavia, 4,3 millió forint. Februárig nagyjából háromszázezer forint volt a forgalmi adó erre az autóra, februártól pedig, mint minden 1,4 literesnél nagyobb új benzinesre, 150 ezer forint regisztrációs díjat fizetünk. 1,6-1,8 literes benzinesek esetében még kedvezőbb a helyzet, hiszen 1,6 liter felett a fogyasztási adó már eléri a húsz százalékot (egy hárommilliós autónál ez 600 ezer forint), a regisztrációs adó azonban változatlanul marad 150 ezer forint.

Regisztrációs díj
Euro 3-as és jobb Euro 1-es és 2-es
Benzines 1400 cm3-ig és Dízel 1700 cm3-ig 90000 Ft 200000 Ft
Benzines 1401-1800 cm3-ig és Dízel 1701-2000 cm3-ig 150000 Ft 400000 Ft
Benzines 1800 cm3 és dízel 2000 cm3 felett 640000 Ft 1600000 Ft

A következő ugrás 1,8 liter felett érhető tetten, ekkor teljesedik ki a regisztrációs adó, s éri el az új autók esetében megfigyelhető legnagyobb, 640 ezer forintos értéket. Egy kétliteres Ford Mondeo esetében ez annyit jelent, hogy az eddigi húsz százalékos, cirka 850 ezer forintos fogyasztási adó még mindig magasabb mint a legdrágább regisztrációs díj.

Ahogy növekszik a gépkocsi értéke, úgy lesz egyre nagyobb a különbség a régi és új adó között, ez utóbbi (és a vásárló) javára. Hogy egy egészen extrém példát említsünk, jellemző a Porsche 911 GT2 esete, mely eddig 73 millió forintba került, az új rendszernek köszönhetően azonban februártól kilencmilliót spórolhat a vásárló magának.

Új autók, dízelek

A benzinesek és dízelek útjai 1,4 liter fölött vállnak el, hiszen ettől a mérettől a benzinesekre már 150 ezer forint regisztrációs díj hárul, dízeleknél marad a kilencvenezer forint egészen 1,7 literig. Nagy különbség a régi és új rendszer között 1,6-1,7 literes dízelek esetében figyelhető meg. Hisz - mint az a táblázatban is látható - a kilencvenezer forintos regisztrációs díj 1700 köbcentiig változatlan, a fogyasztási adó azonban 1,6 liter felett már húsz százalékra váltott. Ebből adódhat, hogy a 4,1 millió forintos, 1,7 literes Opel Astra 540 ezres fogyasztási adóját a még mindig 90 ezer forintos regisztrációs díj váltja fel. A különbség itt már majd félmillió forint.

Ha feljebb megyünk, 1700 és 2000 köbcenti között a regisztrációs adó már 150 ezer forint, az 1,9 literes dízel Passat esetében ez az összeg az eddigi 800 ezer forintos fogyasztási adó helyébe lép. Két liter felett már dízelek esetében is elérjük a 640 ezres regisztrációs díjat, ami még mindig alacsonyabb, mint példának okáért a Volvo V70-es 2,4-es dízelének eddigi 1,3 milliós fogyasztói adója. Látható, hogy új autók esetében szinte minden körülmények között olcsóbb az új rendszer, ami persze nem jelenti automatikusan azt, hogy a különbözetet (vagy annak egy részét) a hazai kereskedő nem nyeli le.

Használt autók

A helyzet már nem ennyire vidám használt autók esetén. A régebbi autók ugyanis olcsóbbak, tehát alacsonyabb a százalékos alapon számolt fogyasztási adó összege, ezért eleve nem nyernénk olyan sokat a változáson. Ha példának okáért behozunk az országba egy három éves Ford Focus 1.8 TD-t, amely cirka 6500 Euróba, azaz egymillió hétszázezer forintba kerül a kedélyes németeknél, akkor az eddigi 340 ezer forintos fogyasztási adó helyett 150 ezer forintot fizetünk február elsejétől. Bár a különbözet kisebb, mint új autóknál, de még mindig jobban járunk a regisztrációs rendszerrel. Pláne, hogy az ilyen Fousok kínálat ára jelenleg jóval kétmillió feletti a hazai piacon.

Na de ha az autó nem Euro 3-as! Akkor van a baj. Hiszen az egy-két éves autókat leszámítva csak kevés használt gépkocsi teljesíti a megfelelő környezetvédelmi normákat, így ezen autók egy része már egy következő kategóriába esik, s a regisztrációs adó teljes szigora több százezer forinttal növelheti a használt autó árát.

A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy egy nyolcszázezres használt kisautóra az eddigi 80 ezer forintnyi fogyasztási adó helyett akár kétszázezres regisztrációs díjat is fizethetünk. Az egymillió négyszázezres középkategóriás 1,6 literes autóra az eddigi 140 ezer forint helyett négyszázezer forintot rónak ki. Ha pedig valaki beállít az országba egy környezetszennyező, kétliteres motorral szerelt régebbi autóval, melynek ára - a példa kedvéért - valahol egymillió-nyolcszázezer forint körül mozog, az eddigi 360 ezer forinttal szemben február elseje után egymillió hatszázezret fog fizetni, tehát közel annyit, mint amennyibe az autó került.

Fogyasztási adó
Fogyasztási adó
Benzines és dízel 1600 cm3 alatt 10 százalék
Benzines és dízel 1600 cm3 felett 20 százalék

Ha egy kicsit utánaszámolunk, akkor kiderül, hogy az Euro 3-as környezetvédelmi normát nem teljesítő 1,4 liternél kisebb autónak legalább kétmillió forintba kell kerülnie használtan (a behozatal előtt, természetesen, adósítva, áfásítva 2,7 millióba), hogy az új rendszer ne hozzon magával drágulást, ugyanez az összeg 1,6 literes autónál négymillió (5,5 millió), 1,8 literesnél nagyobb motorok esetében pedig nyolcmillió (11,2 millió) forint. A dízeleknél (akár az új autóknál) a regisztrációs adó ugyan magasabb köbcentinél ugrik, de ha az autó nem teljesíti az Euro 3-as követelményeket, az ár növekszik.

Várjunk májusig!

Hogy a helyzet még bonyolultabb legyen, a kormány átmenetileg megtiltotta az Euro 3-as normát nem teljesítő autók behozatalát az országba, ez a határozat azonban a csatlakozással érvényét veszti, sőt, az erős támadásoknak köszönhetően lehet, hogy a szabályozás hamarabb kimúl.

Változást május hozhat. Bár a közösségen kívülről érkező, és/vagy hat hónapnál fiatalabb, illetve hatezer kilométernél kevesebbet futott (tehát de jure új) járgányok helyzete marad a régi, a használt autók esetében már jelentős változásokra lehet számítani.

Az uniós csatlakozás után ugyanis nem a hazai, hanem a vásárlás helyén érvényben lévő általános forgalmi adót kell megfizetnünk a gépkocsi után, ami kedvezőbb lehet egyrészt azért, mert egyes országokban a nálunk érvényben lévő 25 százalékos áfánál alacsonyabb értékekkel találkozunk, másrészt pedig azért - és ez a lényeg - mert az autó árára a határon rámászó regisztrációs adó után már nem kell fizetünk áfát.

Környezetvédelmi termékdíj

Ha minden egyéb költséget kifizettünk, jöhetnek a környezetvédelmi termékdíjak. Fizetnünk kell a gumi és az akkumulátor után is. Egy teljesen új gumi után kilónként 70 forint termékdíjat kell fizetnünk a határon, egy felújított kilencven, a még menthető 283, a használt kategóriába eső lestrapál pedig 1700 forintért hozható be az országba.

Mivel általában négy kereke van egy autónak, plusz a pótkerék, egy átlagos gumi pedig (a totalcar részleg sebtében összehozott kilóellenőrzési tanácsának kétharmados többséggel elfogadott véleménye szerint) közel öt kilogramm, a régi importgumik akár 42 ezer forinttal is megdrágíthatják a gépjárművet, jobb nem belegondolni abba, hogy mekkora lenne ez az összeg egy traktor esetében.

Ha megvan a gumi, jöhet az akku, mely elektrolittal fel nem töltött állapotában 140 forint plusz költséget jelent kilónként, ha pedig hozunk az országnak egy kis elektrolitot, akkor negyven forintot elengednek hálából, azaz már csak száz forintba fog kerülni egy kiló akku. Egyéb költségként jelentkezik még a 92,4 forintos kilónkénti olajár (hogy hogyan mérik le hány kiló az olaj az autóban, rejtély). Változás jövő év január elsejével léphet életbe, amikor alapvetően átalakul a környezetvédelmi termékdíj.

2005-től ugyanis várhatóan a gépkocsi tömege után is fizetnünk kell, ám az összeg az ígéretek szerint nem fogja elérni a vételár egy százalékát, ami egy négymilliós autónál negyvenezer forintot jelent. Várhatóan kibújhatunk majd a fizetési kötelezettség alól, ha Istenbizony megígérjük, hogy röpke 20-30 év múlva, amint roncsautóvá nemesedik a behozott járgány mi önként elvisszük a gépkocsit az ócskatelepre, hiszen ebben az esetben nem kell kifizetnünk a termékdíjat, mely lényegében a roncsautók begyűjtésének költségét fedezné.

Ehhez a cikkhez ajánljuk

  • Gazdaság
Ötszázezer forintra emelné az ingyenes készpénzfelvételt a Mi Hazánk

Ötszázezer forintra emelné az ingyenes készpénzfelvételt a Mi Hazánk

Novák Előd törvényjavaslatot is benyújtott az ügy érdekében.

március 25., 10:35

  • Gazdaság
Árulkodik a tojás, ez már a kormány beavatkozása

Árulkodik a tojás, ez már a kormány beavatkozása

Lejtőre kerültek az árak.

március 25., 13:56

  • Gazdaság
Hűtlen kezelés miatt nyomoznak az MNB-alapítványok ügyében

Hűtlen kezelés miatt nyomoznak az MNB-alapítványok ügyében

Az Állami Számvevőszék feljelentése után ez a legfrissebb fejlemény.

március 25., 13:32

  • Címlapon
Több mint 140 halott, 732 sérült – drámai a helyzet a földrengés sújtotta Mianmarban

Több mint 140 halott, 732 sérült – drámai a helyzet a földrengés sújtotta Mianmarban

7,7-es erősségű földrengés rázta meg a területet.

tegnap, 20:58

  • Címlapon
Példátlan lépés Kövér Lászlótól, de olyat sem láttunk még, amire ezzel reagált

Példátlan lépés Kövér Lászlótól, de olyat sem láttunk még, amire ezzel reagált

Zajlik az élet a magyar parlamentben.

tegnap, 17:16

  • Gazdaság
Varga Mihály kemény üzenetet küldött, Orbán Viktortól is kért egy fontos dolgot

Varga Mihály kemény üzenetet küldött, Orbán Viktortól is kért egy fontos dolgot

Ez a hét legfontosabb hazai gazdasági történése.

március 25., 14:00

  • Gazdaság
Elárulták, kik tartoznak Orbán Viktor középosztályába

Elárulták, kik tartoznak Orbán Viktor középosztályába

Most ellenőrizheti, hogy középosztálybelinek számít-e.

március 25., 15:44

  • Gazdaság
Orbán Viktor olyat tett Donald Trumppal, amit előtte még senki

Orbán Viktor olyat tett Donald Trumppal, amit előtte még senki

Meg is lett a jutalma.

március 25., 06:20

  • Címlapon
Húszmilliárd forintos a vesztesége, feljelenti az államot és a Fideszt a magyar milliárdos

Húszmilliárd forintos a vesztesége, feljelenti az államot és a Fideszt a magyar milliárdos

A vállalkozó szerint megpróbálták belülről szétverni a cégét.

tegnap, 21:25

  • Gazdaság
Varga Mihály váltott, új vezérigazgató a magyar tőzsde élén

Varga Mihály váltott, új vezérigazgató a magyar tőzsde élén

Tóth Tibor május 1-től tölti be a pozíciót.

március 26., 09:23

  • Címlapon
Bepoloskázták a balatonalmádi polgármesteri hivatalt, több ügyben is vizsgálat zajlik

Bepoloskázták a balatonalmádi polgármesteri hivatalt, több ügyben is vizsgálat zajlik

Megszólalt az Indexnek a polgármester.

tegnap, 19:39

  • Gazdaság
Újabb ingyenpénzre lehet jelentkezni vidéken

Újabb ingyenpénzre lehet jelentkezni vidéken

5–30 millió forintos támogatást igényelhetnek a kkv-k.

március 24., 14:03

  • Gazdaság
Lázár János egyeztetett Orbán Viktorral, minden magyar településre ATM-et telepítenek

Lázár János egyeztetett Orbán Viktorral, minden magyar településre ATM-et telepítenek

Mindezt az elkövetkezendő hetekben szeretnék megvalósítani.

március 22., 17:34

  • Gazdaság
Donald Trump emberének lefőhet a kávé, leidiótázták a nemzetbiztonsági tanácsadót

Donald Trump emberének lefőhet a kávé, leidiótázták a nemzetbiztonsági tanácsadót

Bődületes szarvashibát követhetett el Mike Waltz.

március 25., 17:36

  • Gazdaság
Az államtitkár szerint közel 900 élelmiszer ára csökkent az árrésstop bevezetése óta

Az államtitkár szerint közel 900 élelmiszer ára csökkent az árrésstop bevezetése óta

Zsigó Róbert úgy véli, az áprilisi inflációs adatok igazolják majd az intézkedés bevezetését.

március 26., 09:42

  • Gazdaság
Úgy néz ki, hogy 2024 a bankok éve volt Magyarországon

Úgy néz ki, hogy 2024 a bankok éve volt Magyarországon

Magyarország hetedik legnagyobb bankja is történelmi évet zárt tavaly.

március 25., 18:23

  • Gazdaság
A Matolcsy-éra végnapjaiban lezavart cégátadási ügy kezd kiegyenesedni

A Matolcsy-éra végnapjaiban lezavart cégátadási ügy kezd kiegyenesedni

Varga Mihályék léptek.

március 22., 11:37

  • Gazdaság
Magyar Péter csapdát állított magának, Orbán Viktor pedig most kér egy kávét

Magyar Péter csapdát állított magának, Orbán Viktor pedig most kér egy kávét

Nem véletlen, hogy a kérdéseket nem valódi referendum keretében tették fel.

március 24., 15:35

  • Címlapon
Miniszterelnöki megbízást kapott Gáspár Győző

Miniszterelnöki megbízást kapott Gáspár Győző

Orbán Viktor személyesen írt neki levelet.

tegnap, 19:51

  • Gazdaság
Spanyolország döntött: törvényi erővel csökkentenék az élelmiszer-pazarlást az országban

Spanyolország döntött: törvényi erővel csökkentenék az élelmiszer-pazarlást az országban

Megjelentek a részletek a jogszabályról.

március 24., 06:44

  • Gazdaság
Csaknem negyedmilliárd forintot értek ezek a számok a hatos lottón

Csaknem negyedmilliárd forintot értek ezek a számok a hatos lottón

Kihúzták a nyerőszámokat.

március 23., 16:58

  • Címlapon
A BYD miatt különös összeesküvés-elméletek terjednek Szegeden

A BYD miatt különös összeesküvés-elméletek terjednek Szegeden

A Kutyapárt szerint baj van a városi kommunikációval.

tegnap, 20:26

  • Gazdaság
Kiderült, mikor juthatnak hozzá a pénzükhöz a nyugdíjasok áprilisban

Kiderült, mikor juthatnak hozzá a pénzükhöz a nyugdíjasok áprilisban

Bankszámlára történő folyósítás esetén korábban kapják meg a járandóságukat.

március 24., 11:14

  • Gazdaság
Mi van a füst mögött? A szabályozás és a tudomány csatája a dohányiparban

Mi van a füst mögött? A szabályozás és a tudomány csatája a dohányiparban

Kulcskérdés, hogy a káros hatások csökkentésére irányuló törekvések és a piaci szabályozások összhangba kerüljenek.

március 22., 19:21

  • Gazdaság
Orbán Viktor előre megmondta, kinek a malmára hajtja a vizet Németország történelmi lépése

Orbán Viktor előre megmondta, kinek a malmára hajtja a vizet Németország történelmi lépése

A miniszterelnök jóslata, úgy tűnik, kezd valóra válni.

március 23., 08:57

  • Gazdaság
Lecsapott a jegybank, nagy büntetést kapott a K&H Bank

Lecsapott a jegybank, nagy büntetést kapott a K&H Bank

Több hiányosság is előjött.

március 24., 11:44

  • Gazdaság
Ezek a számok 425 millió forintot értek

Ezek a számok 425 millió forintot értek

Kihúzták az ötös lottó nyerőszámait.

március 22., 20:49

  • Címlapon
„Csókosok” kétharmada játszhatott szerepet a Munkácsy-díj Bizottság lemondásában

„Csókosok” kétharmada játszhatott szerepet a Munkácsy-díj Bizottság lemondásában

Kérharmados többségbe kerülhettek a protekciósok.

tegnap, 20:59