További Magyar cikkek
Új autók, benzinesek
Új autót forgalomba állítani Európában csak akkor lehet, ha teljesíti az Euro 3-as környezetvédelmi normát, ezért erre a kategóriára a táblázatnak csak az első oszlopa érvényes. Vegyünk egy Peugeot 206-ost, 1,1 literes motorral, melynek az ára körülbelül kétmillió forint, ami behozatal előtt (nagyjából) egymillió 450 ezer forint körül járt. Erre jött rá eddig a tízszázalékos, azaz 145 ezer forintos fogyasztási adó, melyet februárban a 90 ezer forintos regisztrációs adó vált fel. Hasonló a helyzet az egész kategóriában, 1,4 literes motor alatt.
Középkategória, 1,6 literes Skoda Octavia, 4,3 millió forint. Februárig nagyjából háromszázezer forint volt a forgalmi adó erre az autóra, februártól pedig, mint minden 1,4 literesnél nagyobb új benzinesre, 150 ezer forint regisztrációs díjat fizetünk. 1,6-1,8 literes benzinesek esetében még kedvezőbb a helyzet, hiszen 1,6 liter felett a fogyasztási adó már eléri a húsz százalékot (egy hárommilliós autónál ez 600 ezer forint), a regisztrációs adó azonban változatlanul marad 150 ezer forint.
|
A következő ugrás 1,8 liter felett érhető tetten, ekkor teljesedik ki a regisztrációs adó, s éri el az új autók esetében megfigyelhető legnagyobb, 640 ezer forintos értéket. Egy kétliteres Ford Mondeo esetében ez annyit jelent, hogy az eddigi húsz százalékos, cirka 850 ezer forintos fogyasztási adó még mindig magasabb mint a legdrágább regisztrációs díj.
Ahogy növekszik a gépkocsi értéke, úgy lesz egyre nagyobb a különbség a régi és új adó között, ez utóbbi (és a vásárló) javára. Hogy egy egészen extrém példát említsünk, jellemző a Porsche 911 GT2 esete, mely eddig 73 millió forintba került, az új rendszernek köszönhetően azonban februártól kilencmilliót spórolhat a vásárló magának.
Új autók, dízelek
A benzinesek és dízelek útjai 1,4 liter fölött vállnak el, hiszen ettől a mérettől a benzinesekre már 150 ezer forint regisztrációs díj hárul, dízeleknél marad a kilencvenezer forint egészen 1,7 literig. Nagy különbség a régi és új rendszer között 1,6-1,7 literes dízelek esetében figyelhető meg. Hisz - mint az a táblázatban is látható - a kilencvenezer forintos regisztrációs díj 1700 köbcentiig változatlan, a fogyasztási adó azonban 1,6 liter felett már húsz százalékra váltott. Ebből adódhat, hogy a 4,1 millió forintos, 1,7 literes Opel Astra 540 ezres fogyasztási adóját a még mindig 90 ezer forintos regisztrációs díj váltja fel. A különbség itt már majd félmillió forint.
Ha feljebb megyünk, 1700 és 2000 köbcenti között a regisztrációs adó már 150 ezer forint, az 1,9 literes dízel Passat esetében ez az összeg az eddigi 800 ezer forintos fogyasztási adó helyébe lép. Két liter felett már dízelek esetében is elérjük a 640 ezres regisztrációs díjat, ami még mindig alacsonyabb, mint példának okáért a Volvo V70-es 2,4-es dízelének eddigi 1,3 milliós fogyasztói adója. Látható, hogy új autók esetében szinte minden körülmények között olcsóbb az új rendszer, ami persze nem jelenti automatikusan azt, hogy a különbözetet (vagy annak egy részét) a hazai kereskedő nem nyeli le.
Használt autók
A helyzet már nem ennyire vidám használt autók esetén. A régebbi autók ugyanis olcsóbbak, tehát alacsonyabb a százalékos alapon számolt fogyasztási adó összege, ezért eleve nem nyernénk olyan sokat a változáson. Ha példának okáért behozunk az országba egy három éves Ford Focus 1.8 TD-t, amely cirka 6500 Euróba, azaz egymillió hétszázezer forintba kerül a kedélyes németeknél, akkor az eddigi 340 ezer forintos fogyasztási adó helyett 150 ezer forintot fizetünk február elsejétől. Bár a különbözet kisebb, mint új autóknál, de még mindig jobban járunk a regisztrációs rendszerrel. Pláne, hogy az ilyen Fousok kínálat ára jelenleg jóval kétmillió feletti a hazai piacon.
Na de ha az autó nem Euro 3-as! Akkor van a baj. Hiszen az egy-két éves autókat leszámítva csak kevés használt gépkocsi teljesíti a megfelelő környezetvédelmi normákat, így ezen autók egy része már egy következő kategóriába esik, s a regisztrációs adó teljes szigora több százezer forinttal növelheti a használt autó árát.
A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy egy nyolcszázezres használt kisautóra az eddigi 80 ezer forintnyi fogyasztási adó helyett akár kétszázezres regisztrációs díjat is fizethetünk. Az egymillió négyszázezres középkategóriás 1,6 literes autóra az eddigi 140 ezer forint helyett négyszázezer forintot rónak ki. Ha pedig valaki beállít az országba egy környezetszennyező, kétliteres motorral szerelt régebbi autóval, melynek ára - a példa kedvéért - valahol egymillió-nyolcszázezer forint körül mozog, az eddigi 360 ezer forinttal szemben február elseje után egymillió hatszázezret fog fizetni, tehát közel annyit, mint amennyibe az autó került.
|
Ha egy kicsit utánaszámolunk, akkor kiderül, hogy az Euro 3-as környezetvédelmi normát nem teljesítő 1,4 liternél kisebb autónak legalább kétmillió forintba kell kerülnie használtan (a behozatal előtt, természetesen, adósítva, áfásítva 2,7 millióba), hogy az új rendszer ne hozzon magával drágulást, ugyanez az összeg 1,6 literes autónál négymillió (5,5 millió), 1,8 literesnél nagyobb motorok esetében pedig nyolcmillió (11,2 millió) forint. A dízeleknél (akár az új autóknál) a regisztrációs adó ugyan magasabb köbcentinél ugrik, de ha az autó nem teljesíti az Euro 3-as követelményeket, az ár növekszik.
Várjunk májusig!
Hogy a helyzet még bonyolultabb legyen, a kormány átmenetileg megtiltotta az Euro 3-as normát nem teljesítő autók behozatalát az országba, ez a határozat azonban a csatlakozással érvényét veszti, sőt, az erős támadásoknak köszönhetően lehet, hogy a szabályozás hamarabb kimúl.
Változást május hozhat. Bár a közösségen kívülről érkező, és/vagy hat hónapnál fiatalabb, illetve hatezer kilométernél kevesebbet futott (tehát de jure új) járgányok helyzete marad a régi, a használt autók esetében már jelentős változásokra lehet számítani.
Az uniós csatlakozás után ugyanis nem a hazai, hanem a vásárlás helyén érvényben lévő általános forgalmi adót kell megfizetnünk a gépkocsi után, ami kedvezőbb lehet egyrészt azért, mert egyes országokban a nálunk érvényben lévő 25 százalékos áfánál alacsonyabb értékekkel találkozunk, másrészt pedig azért - és ez a lényeg - mert az autó árára a határon rámászó regisztrációs adó után már nem kell fizetünk áfát.
Környezetvédelmi termékdíj
Ha minden egyéb költséget kifizettünk, jöhetnek a környezetvédelmi termékdíjak. Fizetnünk kell a gumi és az akkumulátor után is. Egy teljesen új gumi után kilónként 70 forint termékdíjat kell fizetnünk a határon, egy felújított kilencven, a még menthető 283, a használt kategóriába eső lestrapál pedig 1700 forintért hozható be az országba.
Mivel általában négy kereke van egy autónak, plusz a pótkerék, egy átlagos gumi pedig (a totalcar részleg sebtében összehozott kilóellenőrzési tanácsának kétharmados többséggel elfogadott véleménye szerint) közel öt kilogramm, a régi importgumik akár 42 ezer forinttal is megdrágíthatják a gépjárművet, jobb nem belegondolni abba, hogy mekkora lenne ez az összeg egy traktor esetében.
Ha megvan a gumi, jöhet az akku, mely elektrolittal fel nem töltött állapotában 140 forint plusz költséget jelent kilónként, ha pedig hozunk az országnak egy kis elektrolitot, akkor negyven forintot elengednek hálából, azaz már csak száz forintba fog kerülni egy kiló akku. Egyéb költségként jelentkezik még a 92,4 forintos kilónkénti olajár (hogy hogyan mérik le hány kiló az olaj az autóban, rejtély). Változás jövő év január elsejével léphet életbe, amikor alapvetően átalakul a környezetvédelmi termékdíj.
2005-től ugyanis várhatóan a gépkocsi tömege után is fizetnünk kell, ám az összeg az ígéretek szerint nem fogja elérni a vételár egy százalékát, ami egy négymilliós autónál negyvenezer forintot jelent. Várhatóan kibújhatunk majd a fizetési kötelezettség alól, ha Istenbizony megígérjük, hogy röpke 20-30 év múlva, amint roncsautóvá nemesedik a behozott járgány mi önként elvisszük a gépkocsit az ócskatelepre, hiszen ebben az esetben nem kell kifizetnünk a termékdíjat, mely lényegében a roncsautók begyűjtésének költségét fedezné.

Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Gazdaság
Ötszázezer forintra emelné az ingyenes készpénzfelvételt a Mi Hazánk
Novák Előd törvényjavaslatot is benyújtott az ügy érdekében.
március 25., 10:35
- Gazdaság
Hűtlen kezelés miatt nyomoznak az MNB-alapítványok ügyében
Az Állami Számvevőszék feljelentése után ez a legfrissebb fejlemény.
március 25., 13:32
- Mindeközben
Sydney Sweeney csobbant egyet a medencében, és ezzel robbantotta is a lájkbombát
tegnap, 22:00
- Mindeközben
Varga Viktor durva videóval jelentkezett be Baliról: „Halálközeli élményünk volt az óceán közepén”
tegnap, 21:22
- Címlapon
Több mint 140 halott, 732 sérült – drámai a helyzet a földrengés sújtotta Mianmarban
7,7-es erősségű földrengés rázta meg a területet.
tegnap, 20:58
- Címlapon
Példátlan lépés Kövér Lászlótól, de olyat sem láttunk még, amire ezzel reagált
Zajlik az élet a magyar parlamentben.
tegnap, 17:16
- Mindeközben
Demcsák Zsuzsa egy mondattal beoltotta új frizurája miatt Nagy Zsolt Leót, aki csak pislogni tudott a beszóláson
tegnap, 20:20
- Gazdaság
Varga Mihály kemény üzenetet küldött, Orbán Viktortól is kért egy fontos dolgot
Ez a hét legfontosabb hazai gazdasági történése.
március 25., 14:00
- Gazdaság
Elárulták, kik tartoznak Orbán Viktor középosztályába
Most ellenőrizheti, hogy középosztálybelinek számít-e.
március 25., 15:44
- Gazdaság
Orbán Viktor olyat tett Donald Trumppal, amit előtte még senki
Meg is lett a jutalma.
március 25., 06:20
- Gazdaság
Ítéletet mondanak Magyarországról, a háttérben most már Varga Mihály mozgatja a szálakat
Történelmi pillanat következik.
március 25., 06:09
- Címlapon
Húszmilliárd forintos a vesztesége, feljelenti az államot és a Fideszt a magyar milliárdos
A vállalkozó szerint megpróbálták belülről szétverni a cégét.
tegnap, 21:25
- Gazdaság
Varga Mihály váltott, új vezérigazgató a magyar tőzsde élén
Tóth Tibor május 1-től tölti be a pozíciót.
március 26., 09:23
- Mindeközben
Elizabeth Moss köpni-nyelni nem tudott, olyan bizarr dolgot kértek tőle A szolgálólány meséjének forgatása után
tegnap, 19:19
- Mindeközben
Pumped Gabo heves szóváltásba keveredett Lukács Mikivel: „Arra van szükségem, hogy bekussolj végre, tesóm!”
tegnap, 18:32
- Címlapon
Bepoloskázták a balatonalmádi polgármesteri hivatalt, több ügyben is vizsgálat zajlik
Megszólalt az Indexnek a polgármester.
tegnap, 19:39
- Mindeközben
Ráthonyi-Palácsik Tímea máig tartja a kapcsolatot Arnold Schwarzeneggerel: FaceTime-on gratulált a kisfiunkhoz
tegnap, 17:52
- Mindeközben
Újabb világsztár tartózkodik Budapesten, feleségével megvan a véleményük a magyarokról
tegnap, 16:46
- Gazdaság
Újabb ingyenpénzre lehet jelentkezni vidéken
5–30 millió forintos támogatást igényelhetnek a kkv-k.
március 24., 14:03
- Gazdaság
Lázár János egyeztetett Orbán Viktorral, minden magyar településre ATM-et telepítenek
Mindezt az elkövetkezendő hetekben szeretnék megvalósítani.
március 22., 17:34
- Gazdaság
Donald Trump emberének lefőhet a kávé, leidiótázták a nemzetbiztonsági tanácsadót
Bődületes szarvashibát követhetett el Mike Waltz.
március 25., 17:36
- Gazdaság
Az államtitkár szerint közel 900 élelmiszer ára csökkent az árrésstop bevezetése óta
Zsigó Róbert úgy véli, az áprilisi inflációs adatok igazolják majd az intézkedés bevezetését.
március 26., 09:42
- Gazdaság
Úgy néz ki, hogy 2024 a bankok éve volt Magyarországon
Magyarország hetedik legnagyobb bankja is történelmi évet zárt tavaly.
március 25., 18:23
- Gazdaság
A Matolcsy-éra végnapjaiban lezavart cégátadási ügy kezd kiegyenesedni
Varga Mihályék léptek.
március 22., 11:37
- Gazdaság
Magyar Péter csapdát állított magának, Orbán Viktor pedig most kér egy kávét
Nem véletlen, hogy a kérdéseket nem valódi referendum keretében tették fel.
március 24., 15:35
- Címlapon
Miniszterelnöki megbízást kapott Gáspár Győző
Orbán Viktor személyesen írt neki levelet.
tegnap, 19:51
- Gazdaság
Spanyolország döntött: törvényi erővel csökkentenék az élelmiszer-pazarlást az országban
Megjelentek a részletek a jogszabályról.
március 24., 06:44
- Címlapon
A német hírszerzés szerint Vlagyimir Putyin nagyszabású háborúra készül a NATO ellen
tegnap, 06:00
- Gazdaság
Csaknem negyedmilliárd forintot értek ezek a számok a hatos lottón
Kihúzták a nyerőszámokat.
március 23., 16:58
- Mindeközben
Szoboszlai Dominik újdonsült felesége, Buzsik Borka újabb esküvői fotókat posztolt, ilyen gyűrű került az ujjára
tegnap, 14:44
- Címlapon
A BYD miatt különös összeesküvés-elméletek terjednek Szegeden
A Kutyapárt szerint baj van a városi kommunikációval.
tegnap, 20:26
- Gazdaság
Kiderült, mikor juthatnak hozzá a pénzükhöz a nyugdíjasok áprilisban
Bankszámlára történő folyósítás esetén korábban kapják meg a járandóságukat.
március 24., 11:14
- Gazdaság
Mi van a füst mögött? A szabályozás és a tudomány csatája a dohányiparban
Kulcskérdés, hogy a káros hatások csökkentésére irányuló törekvések és a piaci szabályozások összhangba kerüljenek.
március 22., 19:21
- Gazdaság
Orbán Viktor előre megmondta, kinek a malmára hajtja a vizet Németország történelmi lépése
A miniszterelnök jóslata, úgy tűnik, kezd valóra válni.
március 23., 08:57
- Gazdaság
Lecsapott a jegybank, nagy büntetést kapott a K&H Bank
Több hiányosság is előjött.
március 24., 11:44
- Gazdaság
Ezek a számok 425 millió forintot értek
Kihúzták az ötös lottó nyerőszámait.
március 22., 20:49
- Címlapon
„Csókosok” kétharmada játszhatott szerepet a Munkácsy-díj Bizottság lemondásában
Kérharmados többségbe kerülhettek a protekciósok.
tegnap, 20:59