További Magyar cikkek
"Amikor itt, az Andrássy úti hedkóterben érdeklődtem, azt mondták, hogy most nem lehet vonattal kimenni Ferihegyre, de aztán fölhívtam néhány öreg vasutast" - anekdotázott Heinczinger István, a MÁV általános vezérigazgató-helyettese egy úgynevezett sajtó-háttérbeszélgetésen. Merthogy a repülőtérre most is vezet iparvágány. "A nyugatitól húsz perc alatt az egyes terminálnál voltunk. Utána persze le kellett állítani a Ferihegyi repülőtérre vezető út forgalmát, oda kellett ballagni a reptér kerítéséhez, leszedni a lakatot, kinyitni a kaput, és már végig is lehetett araszolni az iparvágány végéig, amely valahol az egyes és a kettes terminál között van" - folytatódott a kaland leírása, merthogy a legújabb fővasutasok nem voltak restek, és ki is próbálták a nagy kalandot.
Persze ahhoz, hogy utasokat lehessen vinni, a lakatos megoldásnál valami korszerűbb kell, az út keresztezéséhez sorompó (Heinczinger szerint a az autókat alig kell hosszabb ideig leállítani, mint most, a gyalogoslámpa miatt), az iparvágány rendberakása, hogy normális sebességgel lehessen használni, egy peron a végére, fogadóépület, buszforduló, hiszen a vonatról leszálló utasokat autóbusszal vinnék a két terminál felé. Mivel az iparvágány most vámszabad területen halad, némi jogi papírmunkára is szükség van.
Az ált. vez. ig. hangsúlyozottan előzetes és durva becslése szerint mindez kijöhetne legfeljebb pár százmillió forintból, ezt akár a MÁV is állná, de szeretnék, ha a reptér üzemeltetési jogát megszerző, BAA vezette konzorcium, illetve más érdekelt befektetők is beszállnának. Ferihegyre emelt díjszabással mennének a vonatok, így az üzemeltetés, de akár a beruházás is megtérülhetne. Az iparvágány fölött nincs drót, így dízeljárművekkel oldanák meg a forgalmat. Mégpedig az esztergomi vonalról ismert Siemens Desirókkal. A Dezső becenevű motorvonatokból összesen 23-at vásárol a MÁV (az utolsó példányok mostanában érkeznek), Az esztergomi forgalomhoz ennél valamivel kevesebb is elég, így néhány szerelvény átcsoportosítható.
A háttérbeszélgetésen Heinczinger István, a MÁV általános vezérigazgató-helyettese beszámolt arról is, a vasút milyen EU-s pénzeket kíván fölhasználni fejlesztéseihez. A kohéziós alapból 2007 és 2013 között 7-800 millió euróra számítanak. Ebből elsősorban az EU-s közlekedési folyosókat képező vonalak felújítására költenek. A strukturális alapokból ugyanakkor 250 millió euró jöhet. További, a MÁV figyelmét eddig elkerülő 10-11 forrásból 300-500 millió euró szerezhető meg.
A MÁV nemrég öt projekt EU-s támogatásáról írt alá szerződést. Részben a kohéziós alapból építik át a ceglédi és a győri állomás vágányait, folytatják a Békéscsabai vonal kétvágányúsítását és korszerűsítését, villamosítják illetve átépítik a szlovén határtól Zalaegerszegen át Bobáig tartó szakaszt. A beruházásokból az Unió 50-54 százalékot finanszíroz.Az iparvágányos, olcsó megoldást Heinczinger csak ideiglenesnek szánja. Január végén kiírják ugyanis azt a pályázatot, amely a csillogó-villogó, végleges megoldást jelentené. Ebben a vonatok már közvetlenül a terminálokhoz mennének, az utasoknak nem kellene buszokra szállniuk. Az előzetes elképzelések szerint az ország (de legalább a Dunától keletre fekvő rész) nagyvárosaiból jövő InterCityk megállnának Ferihegyen (pontosabban alatta), mielőtt a Keleti pályaudvarra mennének. A milliárdokba kerülő megoldás leghamarabb két-három év alatt készülhetne el a magántőke (a BAA) és az állam együttműködésében, azaz PPP-konstrukcióban.
A fapados megoldás ezzel szemben akár már áprilisra, vagy a nyár elejére működhetne, állítja Heinczinger. Az Index által megkérdezett szakértők azonban nem osztják a vezérigazgató-helyettes optimizmusát, még akkor sem, ha egyébként támogatják, és megvalósíthatónak tartják (de kissé lassabban) az ötletet.
Az egyik eddig számba nem vett probléma, hogy a reptér mellett elhaladó ceglédi vonalnak csak az egyik, északi vágánya van kapcsolatban a szóban forgó iparvágánnyal. Vagyis a városból jövő Desiróknak az utolsó állomástól (Pestszentlőrinctől) már ugyan azon a vágányon (vasutasul: helytelen vágányon) kellene haladniuk, mint a pest felé tartó vonatoknak. Magyarán arra az időre szabaddá kellene tenni ezt a vágányt, teljesen át kellene szervezni a forgalmas ceglédi vonalat. Ez feltehetően nem sikerülne anélkül, hogy túl sokat rontsanak a Cegléd, Szolnok, Debrecen, Nyíregyháza, Szeged felé haladó vonatok menetrendjén. Ha pedig új váltókkal kialakítják a hiányzó vágánykapcsolatot, a biztosítóberendezéshez (ez akadályozza meg, hogy összeütközzenek a vonatokat) is hozzá kell nyúlni. Mindez költséges és lassú, aligha oldható meg tavaszig vagy akár nyárig.
Az se triviális, hogy ideiglenes megoldásként érdemes-e ennyi nehézséget vállalni. Alaposan meg kell vizsgálni, hogy érdemes-e ideiglenesen bevinni a vonatokat a repülőtér területére, ha a végállomásról úgyis busszal visszük őket a terminálokhoz - véli Szigeti Dániel közlekedésmérnök, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem tanársegédje. Ha ugyanis a jelenlegi pályára építünk egy színvonalas megállóhelyet Ferihegy-I. mellé, gyakorlatilag ugyanott tartunk. A kettes terminálra pár perccel tovább tartana a buszút, de ennek aligha van jelentősége.
Így viszont az említett városok felől jövő valamennyi vonatot meg lehetne állítani az új megállóban, sőt annak se lenne akadálya, hogy Győrbe, Pécsre vagy Szombathelyre menjenek vonatok, hiszen Ferihegy nem a főváros, hanem az ország reptere - folytatta Szigeti. Ez az ideiglenes megoldás (amely egyébként lényegében azonos a Főmterv nevű tervezőcég korábbi tanulmányában első ütemként szereplő verzióval) kisebb zavart okozna a ceglédi vonal menetrendjében. Ráadásul előnyei ellenére valószínűleg kevesebből kijönne, mint a Heinczinger-féle javaslat.

Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Gazdaság
Magyar Péter csapdát állított magának, Orbán Viktor pedig most kér egy kávét
Nem véletlen, hogy a kérdéseket nem valódi referendum keretében tették fel.
március 24., 15:35
- Gazdaság
Csaknem negyedmilliárd forintot értek ezek a számok a hatos lottón
Kihúzták a nyerőszámokat.
március 23., 16:58
- Gazdaság
Kiderült, mikor juthatnak hozzá a pénzükhöz a nyugdíjasok áprilisban
Bankszámlára történő folyósítás esetén korábban kapják meg a járandóságukat.
március 24., 11:14
- Mindeközben
Visváder Tamás posztolt egy titkos videót A Nagy Duettről, ezen a bakin nevet az internet népe
1 órája
- Címlapon
Orbán Viktor: Provokációs verseny van az ellenzéki pártok között
A kormányfő ismét a Kossuth Rádió vendége volt.
25 perce
- Címlapon
Megzavarták Orbán Viktor rádióinterjúját, áll a bál az MTVA székházánál
A rendőrség folyamatosan emeli ki a tüntetőket.
22 perce
- Gazdaság
Beavatkozott a kormány, itt a fordulat az élelmiszereknél
Az árrésstop hatására egyes termékek ára 60 százalékkal is csökkent.
március 24., 10:41
- Gazdaság
Lecsapott a jegybank, nagy büntetést kapott a K&H Bank
Több hiányosság is előjött.
március 24., 11:44
- Gazdaság
Spanyolország döntött: törvényi erővel csökkentenék az élelmiszer-pazarlást az országban
Megjelentek a részletek a jogszabályról.
március 24., 06:44
- Gazdaság
Bedurrant a forint bicepsze, erősen kezdte a hetet a magyar fizetőeszköz
Maradt a múlt héten tapasztalt szint.
március 24., 07:21
- Gazdaság
Orbán Viktor olyat tett Donald Trumppal, amit előtte még senki
Meg is lett a jutalma.
március 25., 06:20
- Gazdaság
A GVH vizsgálatot indított egy Pest vármegyei víziközmű-szolgáltató magas árazása miatt
A hivatal szerint az érdi cég visszaélhetett erőfölényével.
március 21., 11:49
- Gazdaság
Rossz hír az autósoknak, ismét 600 forint fölé emelkedhet a benzin literenkénti átlagára
A gázolaj is drágul.
március 21., 11:18
- Gazdaság
Megjelent a rendelet a bankautomatákról, 200 milliós büntetést kaphat, aki megszegi
Nagy Márton üzent a döntés után.
március 25., 07:21
- Gazdaság
Újabb bank merített hatalmasat a húsosfazékból
Kiemelkedő, sikeres, milliárdokban gazdag 2024-et tudhat maga mögött az MBH Bank.
március 21., 09:29
- Mindeközben
A Farm VIP Kiara Lordja elárulta, milyen szigorú elvárásai vannak a férfiak felé
tegnap, 20:34
- Címlapon
Bognár György elárulta a paksi titkot: egy rúd szalámi, meg a szuperhatékony kémhálózat
A tréner szerint túlmisztifikált dolog a statisztika és az adatelemzés, mégis fél évvel a konkurencia előtt járnak.
2 órája
- Címlapon
Vlagyimir Putyin: Komolyan kell venni a Grönlandra vonatkozó amerikai igényt
Az orosz elnök az együttműködés híve az Északi-sarkvidéken.
2 órája
- Címlapon
Lázár János: Elegem van a luxizásból, a repülőzésből, a jachtozásból
A miniszter egy padon állva válaszolt minden kérdésre.
tegnap, 19:22
- Gazdaság
Orbán Viktor előre megmondta, kinek a malmára hajtja a vizet Németország történelmi lépése
A miniszterelnök jóslata, úgy tűnik, kezd valóra válni.
március 23., 08:57
- Gazdaság
Ötszázezer forintra emelné az ingyenes készpénzfelvételt a Mi Hazánk
Novák Előd törvényjavaslatot is benyújtott az ügy érdekében.
március 25., 10:35
- Gazdaság
Ítéletet mondanak Magyarországról, a háttérben most már Varga Mihály mozgatja a szálakat
Történelmi pillanat következik.
március 25., 06:09
- Gazdaság
Mi van a füst mögött? A szabályozás és a tudomány csatája a dohányiparban
Kulcskérdés, hogy a káros hatások csökkentésére irányuló törekvések és a piaci szabályozások összhangba kerüljenek.
március 22., 19:21
- Mindeközben
Blága Tünde a párjáról mesélt: „Nem egyszerű neki, hogy a tévében mással lát”
tegnap, 18:28
- Címlapon
„Aki Ukrajna gyorsított EU-csatlakozását tolja, az tulajdonképpen Putyin szekerét tolja”
Nem véletlen, hogy Moszkva nem ellenezné Ukrajna uniós tagságát.
2 órája
- Címlapon
„Állat, kutya van az autóban?” – csak újságíró és fotós
Lezárták a szlovák–magyar határt: 20 kilométeres sor, vadászkutya, szivacsok, Sztoicskov.
tegnap, 21:02
- Mindeközben
Emily Ratajkowski videón mutatta meg elrontott hajvágását: „Ez életem legrosszabb frizurája”
tegnap, 15:34
- Mindeközben
Papp Máté Bence elárulta a valódi okát annak, miért lépett ki a Fricska együttesből
tegnap, 14:34