Autóbehozatal, agyhalál

2004.11.28. 10:00
Autót külföldről behozni nem könnyű feladat. Az importőrnek többször kell visszajárnia ugyanarra a helyre, tízezreket kell költenie arra, hogy bebizonyosodjon, nem lopott az autója, ráadásul az ügyintézés hetekig is eltart. Uniós csatlakozásunk csak tovább lassította az amúgy sem gyors rendszert, ráadásul a vonatkozó irányelvek is ellentmondanak egymásnak.
Sokakban él az a téves elképzelés, hogy uniós csatlakozásunk óta lényegében akkora kihívást jelent egy tagállamból származó autót honosítani, mint józanul bekötni a cipőfűzőnket. Persze a regisztrációs adó említése sokak idegeit borzolja, a meglepő azonban az, hogy az adminisztrációs ügyintézés nem egyszerűbb, hanem még bonyolultabb lett május elseje óta.

Az ügymenet

#alt# Először a közlekedésfelügyelethez kell mennünk, ahol tízezer forintért kitölthetjük a forgalombahelyezéshez szükséges papírokat. Utána irány az okmányiroda, ahol hétezer forintért lekérik az autó adatait az Interpoltól, ez akár harminc napig is eltarthat. Vissza a közlekedésfelügyelethez, ahol hétezerötszázért levizsgáztatják az autót, utána jön a vámhivatal, ahol kifizethetjük a regisztrációs adót. Ha az Interpol visszajelzett, és nem körözik autónkat, mehetünk az eredetiségvizsgára, ami nagyjából tizenötezer forintot jelent. Ezután következik a kötelező felelősségbiztosítás, majd megint az okmányiroda, ahol átvehetjük a rendszámot és a forgalmit. A folyamat tehát legalább hatvanezerbe kerül, és öt hétig tart.

Rosszabb, mint eddig

A Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének (MGOE) titkára szerint is tragikusan hosszú ideig tart a honosítás. Bakó Zoltán elmondta, hogy a csatlakozás előtt csak a törzskönyvhöz kellett az eredetiségvizsgálat, a normális használathoz elengedhetetlen rendszámot ettől függetlenül jóval korábban megkapták az autósok. Május elseje óta azonban, azóta tehát, hogy az EU-ból származó autókat de jure belföldön vesszük, részletes ellenőrzés nélkül csak ideiglenes és drága megoldások árán használhatjuk a gépjárművet.

Máshol gyorsabb

Ejnye-bejnye
Az Európai Bizottság nemtetszését fejezte ki, úgynevezett "reasoned opiniont" küldött Hollandiának, amiért az különbséget tesz belföldről és a közösségből származó autók között. A holland törvényhozás műszaki vizsgára kötelezi a tagállamból importált autókat még a regisztráció előtt, míg az országban már bejegyzett autók esetében nincsen szükség erre a vizsgálatra adásvétel esetén. Ez a körülmény többletköltséget és hetekig tartó várakozást jelent, melynek következtében kevésbé lesz vonzó a vásárló számára más tagállamból behozni autót, mint azt otthon megvásárolni. Ez azonban már az Unió egyik alappillérét, az áruk szabad áramlását veszélyezteti.
Bakó Zoltán elmondása szerint csak Magyarországon ilyen bonyolult és lassú az ügyintézés, Szlovákiában jóval alacsonyabb költségekkel jár egy autó honosítása, ráadásul néhány órás ügyintézés után már adják is a rendszámot. Hasonló a helyzet Lengyelországban vagy akár Litvániában, ezekben az államokban is lényegesen gyorsabb és egyszerűbb a gépjármű honosítása.

Az MGOE titkára ugyanakkor érthetetlennek tartja, hogy miért kell lekérdezni az autó adatait az Interpoltól abban az esetben, ha eredeti uniós számlával tudjuk bizonyítani az adásvételt. Bakó Zoltán szerint ez olyan, mintha valaki budapesti létére vidéken vásárolna autót magának, az okmányiroda pedig leellenőrizné, hogy nem körözik-e az autót valahol a világban.

Kevés a csatorna

Mint azt a Belügyminisztérium közlekedésigazgatási és nyilvántartó főosztályának megbízott vezetője, Gaálné Kovács Györgyi elmondta, a külföldről behozott autók esetében azért van szükség a származásellenőrzési eljárásra, mert a hazai nyilvántartásokban nincs előélete a járműnek, a járműnyilvántartáson keresztül nem állnak rendelkezésre a megfelelő ellenőrzési csatornák. Míg a hazai nyilvántartásban már szereplő belföldi autók jogállása egyszerűen leellenőrizhető, külföldi autók esetében a Belügyminisztérium illetékese szerint csak a származásellenőrzési eljárással kerülhető el a vitatható jogállású autók honosításának veszélye.

Gaálné elmondta, hogy több helyről is megbizonyosodnak az autó jogállásáról, igénybe veszik nemzetközi körözési rendszerek és külföldi hatóságok nyilvántartását is. Különbségek abból adódnak, hogy Unión belül akad olyan tagállam, melytől hamar megérkezik a kért információ, míg másoknál kevésbé gördülékeny az ügyintézés. Ugyanakkor a megbízott vezető szerint már készültek tervek az egységes Uniós informatikai rendszer kiépítésére.

Vizsga újra és újra

Megkérdeztük azt is, hogy ha az eredetiségvizsga határozata hatvan napig érvényes, miért kell újra eredetiségvizsgára vinni az autót, hogy ha a határidőn belül továbbadják azt. Gaálné Kovács Györgyi elmondta, hogy az ismételt vizsgálatra azért van szükség, mert ha utólag bűncselekmény gyanúja merül fel a gépkocsival kapcsolatban, akkor csak így ellenőrizhető, hogy a bűncselekmény időpontjában kinek a tulajdonában volt az autó. Az eredetiségvizsgálattal igazolja az eladó, hogy az egyedi azonosító jelekben nem történt jogosulatlan beavatkozás, változás.

Gaálné szerint azért csak a honosítás végén vehető át a rendszám, mert a folyamatot most már egy uniós irányelv szabályozza, mely szerint addig nem vehető nyilvántartásba egy gépjármű, amíg annak jogállása nem tisztázott.

A megbízott vezető szerint tervezik a rendszer gyorsítását, az informatikai alkalmazások egyszerűsítését, egyablakos ügyintézésről vagy a folyamat átszervezéséről azonban nincs konkrét információ.

Egyéni döntés

Mint az a keretesben említett példából kitűnik, a közösség nem nézi jó szemmel, ha egy tagországból behozott gépjárművet hosszasabb vizsgálattal, extra költségekkel terhelnek. Ugyanakkor egy másik uniós irányelv - ahogy azt a Belügyminisztérium illetékese elmondta - kötelezi a tagországokat arra, hogy a rendszám kiadásáig tisztázzák az autó jogállását, mely importautó esetében hosszadalmasabb, és az adminisztrációnak köszönhetően költségesebb.

Innentől kezdve már a tagországok dolga eldönteni, hogy melyik megoldást választják, melyik irányelv a fontosabb, melyik felel meg leginkább az érdekeiknek. A jelek szerint Szlovákiában vagy Lengyelországban a gyors ügyintézés élvez prioritást, míg nálunk inkább biztosra mennek. Hiszen abból kinek lehet baja, ha egy hónapig nem használhatjuk frissen vásárolt autónkat?

Ehhez a cikkhez ajánljuk

  • Gazdaság
40 milliárd dolláros befektetéssel fejlesztené az OpenAI mesterséges intelligenciáját

40 milliárd dolláros befektetéssel fejlesztené az OpenAI mesterséges intelligenciáját

A befektetéssel megduplázná értékelését a cég.

április 1., 17:13

  • Gazdaság
Óriási összeget kaptak vissza a fogyasztók, akik visszaváltották az üvegeket

Óriási összeget kaptak vissza a fogyasztók, akik visszaváltották az üvegeket

A fogyasztók átlagosan alkalmanként 25 palackot váltanak vissza, ennek összege 1250 forint.

április 1., 13:46

  • Gazdaság
Gyógyszergyártók az Indexnek: bízunk Orbán Viktor szavában, nem számítunk újabb extra sarcra

Gyógyszergyártók az Indexnek: bízunk Orbán Viktor szavában, nem számítunk újabb extra sarcra

Pénzt nem kér a magyar stratégiai pillér a kormánytól, de van, amit igen.

április 1., 13:24

  • Gazdaság
Márciusban is folytatódott az ingatlanpiac felívelése

Márciusban is folytatódott az ingatlanpiac felívelése

Februárhoz képest 7 százalékos növekedés történt.

április 1., 15:09

  • Gazdaság
Több száz millió eurós bírságot kaptak az autógyártók kartellezésért

Több száz millió eurós bírságot kaptak az autógyártók kartellezésért

A gyártók 15 évig működtek együtt az autók újrahasznosításával kapcsolatban.

április 1., 21:26

  • Gazdaság
Fehér Ház: Közeleg a modern amerikai történelem egyik legfontosabb napja

Fehér Ház: Közeleg a modern amerikai történelem egyik legfontosabb napja

Az új szabályozásról már korábban kiderültek különböző részletek.

április 1., 21:07

  • Gazdaság
Szauron szemeként vetül a NAV figyelme a leggazdagabbakra, ám egy gyűrűnél többet keresnek

Szauron szemeként vetül a NAV figyelme a leggazdagabbakra, ám egy gyűrűnél többet keresnek

A szakma szerint nem baj, ha tisztul a piac, és csak a profi szolgáltatók maradnak

1 órája

  • Címlapon
Nyolcan költöztek be egy plázába, négy évig észre sem vették őket

Nyolcan költöztek be egy plázába, négy évig észre sem vették őket

Befalaztak egy részt és oda jártak PlayStationnel játszani.

3 órája

  • Gazdaság
Emiatt fájhatott tavaly Orbán Viktor feje: ekkora mínuszt hozott össze az állam

Emiatt fájhatott tavaly Orbán Viktor feje: ekkora mínuszt hozott össze az állam

Az emelt hiánycélt sem sikerült tartani.

április 1., 08:37

  • Gazdaság
Érkeznek az olcsóbb használt termékek, erről mindenkinek érdemes tudnia

Érkeznek az olcsóbb használt termékek, erről mindenkinek érdemes tudnia

Szilágyi Gábor, a MediaMarkt ügyvezető igazgatója szerint jók a szektor kilátásai.

április 1., 11:50

  • Címlapon
Sokkoló, ami a világ egyik legnagyobb tavával történik

Sokkoló, ami a világ egyik legnagyobb tavával történik

Közel 50 millió ember élete függ tőle.

5 órája

  • Gazdaság
Kihúzták a milliókat érő számokat a hatos lottón

Kihúzták a milliókat érő számokat a hatos lottón

Mutatjuk a nyereményeket!

március 30., 17:04

  • Gazdaság
Matolcsy György az Indexnek: Az ÁSZ jelentései nem felelnek meg a tényeknek

Matolcsy György az Indexnek: Az ÁSZ jelentései nem felelnek meg a tényeknek

A volt jegybankelnök szerint az alapítványi vagyon értéke meghaladja az 500 milliárd forintot.

március 31., 08:00

  • Gazdaság
Most Orbán Viktor álmáról szavazhatnak az országgyűlési képviselők

Most Orbán Viktor álmáról szavazhatnak az országgyűlési képviselők

A kormányfő már korábban bejelentette, hogy hamarosan érkezik ez a javaslat.

március 31., 16:40

  • Gazdaság
Tízezreket érintő új protokoll született az egészségügyben

Tízezreket érintő új protokoll született az egészségügyben

Az egészségbiztosító ellenőrizni fogja, hogy ezeket az elvárásokat betartják-e az intézmények.

április 2., 09:11

  • Gazdaság
Az Egyesült Államok beszállna a Paksi Atomerőműbe a Roszatom helyett

Az Egyesült Államok beszállna a Paksi Atomerőműbe a Roszatom helyett

Több amerikai vállalat, így a világpiacon vezető Westinghouse is készen áll erre.

március 30., 13:12

  • Gazdaság
Kiderült, mi aggasztja leginkább a magyarokat

Kiderült, mi aggasztja leginkább a magyarokat

Tízből hat válaszadó szerint az infláció napjaink legaggasztóbb fejleménye.

április 1., 06:24

  • Gazdaság
A Ferrari megkezdte az áremelést az amerikai autóvámok hatására

A Ferrari megkezdte az áremelést az amerikai autóvámok hatására

Mindössze három modellcsalád ára marad változatlan.

március 31., 10:40

  • Gazdaság
Nagy Márton az Indexnek: A magyar államnak érdemes eladnia a részesedését a bankholdingban

Nagy Márton az Indexnek: A magyar államnak érdemes eladnia a részesedését a bankholdingban

Tőzsdére készül a második legnagyobb magyar bank.

március 31., 12:20

  • Címlapon
Elon Musk orvosi előírásra lett rendszeres drogfogyasztó

Elon Musk orvosi előírásra lett rendszeres drogfogyasztó

A milliárdos elmondta, sokkal hatékonyabbnak érzi magát a szertől.

11 perce

  • Gazdaság
Megújulhat az egyedi kormánydöntés alapján megítélt támogatások rendszere

Megújulhat az egyedi kormánydöntés alapján megítélt támogatások rendszere

A kutatás-fejlesztés kapja a legnagyobb hangsúlyt.

március 31., 16:15

  • Gazdaság
Megjött a legfrissebb adat: az átlagkereset több mint 10 százalékkal nőtt

Megjött a legfrissebb adat: az átlagkereset több mint 10 százalékkal nőtt

A bruttó mediánkereset 539 500 forint volt, 9,3 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit.

március 31., 09:08

  • Gazdaság
A benzin ára emelkedik, a gázolajé csökken a kutakon

A benzin ára emelkedik, a gázolajé csökken a kutakon

A változások már kedden életbe léphetnek.

március 31., 10:31

  • Gazdaság
Elindult a matek, hány száz milliárdot érhet az állam MBH-részesedése

Elindult a matek, hány száz milliárdot érhet az állam MBH-részesedése

A régióban 2023-ig komoly konszolidáció zajlott le, jelentősen csökkent a piaci szereplők száma.

március 31., 13:25

  • Címlapon
Milliárdok a semmibe? – zsákutca felé tart a mesterségesintelligencia-ipar

Milliárdok a semmibe? – zsákutca felé tart a mesterségesintelligencia-ipar

A szakmai vélemények szerint a fejlődés jelenlegi iránya nem vezet gondolkodó géphez.

13 perce