Flörtöljön a Delfinnel!

2005.12.10. 14:07
A MÁV utasai néhány napig ismerkedhetnek egy svájci Flirt motorvonattal. A hozzá hasonló Delfinek 2007 elejétől érkeznek majd a Kelet-Dunántúl elővárosi vonalaira.

Az Index több tucat cikket írt arról, hogy a MÁV 30+30 elővárosi motorvonat beszerzésére milyen furcsa tendert írt ki, azt milyen furcsán bírálták el, hogy a a svájci Stadler milyen furcsa adatokkal nyert. Beszámoltunk a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) előtt folyó monstre eljárásról. Akárhogy is, a hivatalosan Flirtnek nevezett motorvonatok győzelme véglegesnek tekinthető, noha a szállításukra kötött és aláírt szerződés még nem hatályos. A közbeszerzés elhúzódása miatt ma már biztos, hogy a 2006-os választásokra nem érkezik meg az első magyar Flirt, a dolgok jelenlegi állása szerint arra 2007 elejéig kell várni.

Mit akar a gazda?
Dióssy Gábor, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium politikai államtitkára tömören összefoglalta a Flirt-bemutató sajtótájékoztatóján, mit terveznek a magyar vasúttal:
- A vasúti törvény elfogadása
- A MÁV szétválasztása pályavasútra, személyszállító, árufuvarozó és gépészeti társaságra
- Tőkebevonás
- A verseny beindítása
- A MÁV vezetésének megújítása

De hogy mégse kelljen annyit várni, szombattól december 15-ig a fővárosban és Kelet-Dunántúlon haknizik a svájci államvasút egy szerelvénye, amely azonban néhány dologban különbözik a majdani MÁV-os utódjaitól. A motorvonat ródsója azokra a vonalakra terjed ki, ahol az első 30 példány közlekedni fog. Vagyis a Budapestről Tatabányára, Székesfehérvárra és Pusztaszabolcsra vezető 1-es, 30-as és 40-es vonalon. Ebből az is látszik, hogy a MÁV belső bürokráciáján még mindig nem sikerült átverni azt a több MÁV-vezető szóbeli ígéreteként már elhangzott gondolatot, hogy a 6483 lélek lakta Pusztaszabolcs helyett célszerű lenne az onnan 27 kilométerre fekvő, 54335 fős (2000-res adatok) Dunaújvárosig kiterjeszteni az elővárosi forgalom határát. (Dunaújvárosi lobbisták! A gumigyár nem elég, tessék lobbizni!)

A Nyugatiban a sajtónak is bemutatott motorvonatot élőben és szemből megpillantva azonnal egy kedves palackorrú delfin jutott az eszünkbe. Úgyhogy ezennel javaslatot teszünk arra, hogy ez legyen a Flirtök magyar beceneve.


Támad a Delfin

A Stadler motorvonata tényleg pöpec kis jószág, a MÁV vonalain közlekedő járművek zöméhez nem is érdemes hasonlítani. Az esztergomi vonalon járó Siemens-gyártmányú dízel Desirók, azaz Dezsők lesznek egyetlen társaik. (Ha azonban a másik személyszállító magyar vasút, a GYSEV járműveire is kiterjesztjük látókörünket, hamarosan láthatunk még az országban e kategóriába tartozó vonatokat. Az Indóház című vasútbarát magazin értesülései szerint ugyanis Fertőszentmiklós és a burgenlandi Nezsider [Neusiedl am See] között tavasztól azok a Talentek járnak majd, amelyekkel a kanadai-német Bombardier éppen a MÁV-tenderen veszített a svájciakkal szemben.) Egy pillantás a három motorvonatra, és bárki láthatja, milyen most az elővárosi motorvonat-divat.

Ami legelőször föltűnik, az a leglényegtelenebb, a kerekded orr. Jól néz ki. Mindenki eldöntheti, hogy a Talent szemtelen angolnapofája, a Dezső szolidan megbízható pontyfeje vagy a Flirt delfinorra jön be neki. Az utasnak talán eggyel fontosabb, hogy mindhárom motorvonat belseje szép. Gyakorlati szempontból sokkal fontosabb, hogy e járművek mindegyike egyterű, átjárható. Az utasok így egyenletesebben oszlanak el, magyarán távolabb is lehet helyet keresni. Manapság fontos szempontként emlegetik, hogy az egybenyitott utasteret könnyebb átlátni, a vezető, a kalauz, az utastársak vagy a kamera szeme így talán jobban megfékezi a rongálókat.

A svájci Flirt belső elrendezése megnyerte a tetszésünket, alapvetően egymással szembefordított négyes ülések vannak benne, meg elég jelentős, többfunkciós terek, ahol álló utasok vagy biciklik, tolószékek illetve lehajtható üléseken ülő utasok lehetnek. A magyar Delfinek azonban másképp lesznek berendezve, a négyes kvázifülkéken kívül egymás mögött, távolsági buszhoz hasonlóan elhelyezett ülések is lesznek, amelyeket sokan kevésbé szeretnek, pláne, ha a menetirányhoz képest háttal kell ülni.


Alacsony padló, de kevés ajtó

A változtatások legfontosabb szempontja, hogy több utast lehessen szállítani, a MÁV ugyanis e szerint pontozott, a Flirt versenytársai pedig jobbak voltak ebből a szempontból, különösen a francia Alstom emeletes szerelvénye, amelyet azonban kizártak a versenyből. A nagyobb kapacitást, meg az alacsonyabb árat is szolgálja, hogy a svájci verziónál kevesebb ajtaja lesz a mi Delfinjeinknek. Oldalanként nyolc helyett csak hat. A vonatvégekhez legközelebbi bejáratok maradnak ki, így a vezetőhöz közel ülőknek meglehetősen sokat kell majd botorkálniuk az ajtókig. Ez mondjuk csúcsidőben feltehetően nem lesz túl kellemes foglalatosság, a fővárosi végállomáson, a Déliben pedig sokáig fog tartani, amíg mindenkire sor kerül. A magyar verzióból kimarad az első osztály is, ez ugyancsak több ülőhelyet jelent, mert az elsőosztályú ülések az eredetiben nem kettesével vannak beszerelve, hanem szólóban, laptopasztalkákkal kiegészítve.

Az ipari kémkedés ellen védekeznek
A sajtótájékoztatón az egyik rádió munkatársa (ő ugyan nem tudta kimondani, azt, hogy Index, de mi egyoldalúan is jófejek vagyunk, szóval a Kossuth krónika riportere) rákérdezett az Indexen megjelent publicisztikára, amely arról szólt, hogy a MÁV januártól titkosítja az olyan adatokat, mint az utasok mennyisége és a járművek darabszáma. Heinzinger István általános vezérigazgató-helyettes az intézkedést azzal indokolta, hogy a MÁV-nak egyre jelentősebb verseny keretei között kell működnie. Márpedig a konkurensek értékes információkhoz juthatnak az ilyen adatokból. Vagyis az állami vasút gazdasági érdekből kívánja védeni számait.

Összességében a Stadler adatai szerint a magyar Delfinekben 200 fix és 11 lehajtható ülés lesz, szemben a svájci 161+19-cel. Az állóhelyekre a prospektus 164-et ad meg a MÁV-rendelésnél és 297-et a Bázel környékén közlekedő változatnál, de az előbbi adatot négyzetméterenként három, az utóbbit négy fővel számolták. (Nyomorogjatok csak, szerencsétlen svájciak, még az EU-ba se jutottatok be!) Ha átszámoljuk három fősre az adatot, 223 álló svájci jön ki. Így az eredeti változat 403 főt szállíthat, a magyar Delfin csak 375-öt, de jóval többet ülve.

A tenderen kiemelkedett a versenytársak közül a Flirt azzal, hogy a svájciak adatai szerint 90 százalékban alacsonypadlós. Ezt az adatot ránézésre sehogy sem tudtuk belelátni a svájci vonatba, de biztos a szemünkkel van a baj, mérésre egyelőre nem volt mód. Menet közben is kipróbálva a szerelvényt viszont konstatálhattuk, hogy tényleg elég halkan jár és meglehetősen jól gyorsul. A Flirtök 160 kilométer per órára is képesek, de a Delfineket csak 120-ra vizsgáztatják majd le, mert ilyen vasúti biztosítórendszert építenek majd beléjük, noha Budapest és Tatabánya között elvileg lehetne gyorsabban is menni.

A Delfinsimogató programja
Dátum A vonat megtekinthető Helyszín
2005. dec. 10., szombat 08:10-09:15 Budapest-Déli
09:35-10:40 Budaörs, (Pest megye)
10:55-12:05 Biatorbágy, (Pest megye)
12:20-13:10 Herceghalom, (Pest megye)
13:25-14:30 Bicske, (Fejér megye)
14:45-15:55 Szárliget, (Komárom-Esztergom megye)
2005. dec. 11., vasárnap 08:55-09:50 Martonvásár (Fejér megye)
10:05-11:00 Kápolnásnyék (Fejér megye)
11:15-11:45 Gárdony, (Fejér megye)
12:40-13:50 Százhalombatta, (Pest megye)
14:10-14:50 Ercsi, (Fejér megye)
15:10-15:50 Iváncsa, (Fejér megye)
2005. dec. 12., hétfő 08:10-08:40 Budapest-Déli
10:10-11:05 Érd, vasútállomás Tolmács u. 2. (Pest megye)
12:40-15:40 Pusztaszabolcs, (Fejér megye)
2005. dec. 13., kedd 10:00-13:25 Tatabánya, (Komárom-Esztergom megye)
13:50-14:15 Bicske, (Fejér megye)
14:35-15:10 Biatorbágy, (Pest megye)
15:25-15:55 Budaörs, (Pest megye)
16:10-16:30 Budapest-Kelenföldi pályaudvar
2005. dec. 14., szerda 08:05-08:20 Budapest-Déli
09:30-12:30 Székesfehérvár, (Fejér megye)
13:00-14:10 Gárdony, (Fejér megye)
15:35-16:00 Budapest-Nyugati, 10. vágány
2005. dec. 15., csütörtök 10:10-12:00 Budapest-Keleti
(A motorvonatot a helyszínen bárki megtekintheti, fel is lehet szállni rá. Külső és belső fotó- és videó-felvételeket bárki készíthet.)

Ehhez a cikkhez ajánljuk

  • Gazdaság
Kiderült, mikor juthatnak hozzá a pénzükhöz a nyugdíjasok áprilisban

Kiderült, mikor juthatnak hozzá a pénzükhöz a nyugdíjasok áprilisban

Bankszámlára történő folyósítás esetén korábban kapják meg a járandóságukat.

március 24., 11:14

  • Gazdaság
Spanyolország döntött: törvényi erővel csökkentenék az élelmiszer-pazarlást az országban

Spanyolország döntött: törvényi erővel csökkentenék az élelmiszer-pazarlást az országban

Megjelentek a részletek a jogszabályról.

március 24., 06:44

  • Gazdaság
Csaknem negyedmilliárd forintot értek ezek a számok a hatos lottón

Csaknem negyedmilliárd forintot értek ezek a számok a hatos lottón

Kihúzták a nyerőszámokat.

március 23., 16:58

  • Gazdaság
Bedurrant a forint bicepsze, erősen kezdte a hetet a magyar fizetőeszköz

Bedurrant a forint bicepsze, erősen kezdte a hetet a magyar fizetőeszköz

Maradt a múlt héten tapasztalt szint.

március 24., 07:21

  • Gazdaság
Túl nagy előnyben részesülne a kormány intézkedésével – célkereszt került a Revolut homlokára

Túl nagy előnyben részesülne a kormány intézkedésével – célkereszt került a Revolut homlokára

A bankok ezért a neobankot is táncba hívnák, ahogy arról az Index elsőként beszámolt.

6 órája

  • Gazdaság
Újabb ingyenpénzre lehet jelentkezni vidéken

Újabb ingyenpénzre lehet jelentkezni vidéken

5–30 millió forintos támogatást igényelhetnek a kkv-k.

március 24., 14:03

  • Címlapon
Panaszt tettek Erdő Péterrel és öt másik bíborossal szemben a Szentszéknél

Panaszt tettek Erdő Péterrel és öt másik bíborossal szemben a Szentszéknél

Kiderült, mivel vádolják a magyar bíborost, az Esztergom-Budapesti Főegyházmegye is reagált.

2 órája

  • Címlapon
A bangkoki felhőkarcoló a Mexikóváros-hatás miatt omlott össze

A bangkoki felhőkarcoló a Mexikóváros-hatás miatt omlott össze

Szakértő magyarázza el a földrengés okát.

5 órája

  • Gazdaság
Beavatkozott a kormány, itt a fordulat az élelmiszereknél

Beavatkozott a kormány, itt a fordulat az élelmiszereknél

Az árrésstop hatására egyes termékek ára 60 százalékkal is csökkent.

március 24., 10:41

  • Gazdaság
Orbán Viktor olyat tett Donald Trumppal, amit előtte még senki

Orbán Viktor olyat tett Donald Trumppal, amit előtte még senki

Meg is lett a jutalma.

március 25., 06:20

  • Gazdaság
Orbán Viktor elárulta, hogy miért avatkoztak be az élelmiszeráraknál

Orbán Viktor elárulta, hogy miért avatkoztak be az élelmiszeráraknál

Számokat is közzétett a miniszterelnök.

március 23., 11:47

  • Gazdaság
Újabb bank merített hatalmasat a húsosfazékból

Újabb bank merített hatalmasat a húsosfazékból

Kiemelkedő, sikeres, milliárdokban gazdag 2024-et tudhat maga mögött az MBH Bank.

március 21., 09:29

  • Gazdaság
Megjelent a rendelet a bankautomatákról, 200 milliós büntetést kaphat, aki megszegi

Megjelent a rendelet a bankautomatákról, 200 milliós büntetést kaphat, aki megszegi

Nagy Márton üzent a döntés után.

március 25., 07:21

  • Gazdaság
Ezek a számok 425 millió forintot értek

Ezek a számok 425 millió forintot értek

Kihúzták az ötös lottó nyerőszámait.

március 22., 20:49

  • Címlapon
Hihetetlen súlyos betegség jelent meg, ami elképesztő fájdalmakat okoz az állatoknak

Hihetetlen súlyos betegség jelent meg, ami elképesztő fájdalmakat okoz az állatoknak

Rendkívüli sajtótájékoztatót tartottak a ragadós száj- és körömfájásról.

1 órája

  • Címlapon
Küldhetne Kína békefenntartókat Ukrajnába?

Küldhetne Kína békefenntartókat Ukrajnába?

Peking békefenntartók küldését mérlegeli Ukrajnába.

30 perce

  • Gazdaság
Orbán Viktor előre megmondta, kinek a malmára hajtja a vizet Németország történelmi lépése

Orbán Viktor előre megmondta, kinek a malmára hajtja a vizet Németország történelmi lépése

A miniszterelnök jóslata, úgy tűnik, kezd valóra válni.

március 23., 08:57

  • Gazdaság
Mérlegen az árrésstop: mutatjuk, hol van a legtöbb akció

Mérlegen az árrésstop: mutatjuk, hol van a legtöbb akció

Ott tapasztalható nagyobb változás, ahol több gyártói márkás terméket forgalmaznak.

március 22., 08:05

  • Gazdaság
Nagy Márton: Méltányos szintre kell csökkenteni a bankolás díjait

Nagy Márton: Méltányos szintre kell csökkenteni a bankolás díjait

A nemzetgazdasági miniszter szerint nem indokolt mértékben drágultak a pénzügyi szolgáltatások.

március 21., 11:51

  • Gazdaság
Az Állami Számvevőszék feljelentést tett a Matolcsy-korszak végén végrehajtott cégátadás miatt

Az Állami Számvevőszék feljelentést tett a Matolcsy-korszak végén végrehajtott cégátadás miatt

Sok milliárd forint került Matolcsy György fiának érdekeltségéhez.

március 21., 14:44

  • Gazdaság
Lázár János egyeztetett Orbán Viktorral, minden magyar településre ATM-et telepítenek

Lázár János egyeztetett Orbán Viktorral, minden magyar településre ATM-et telepítenek

Mindezt az elkövetkezendő hetekben szeretnék megvalósítani.

március 22., 17:34

  • Gazdaság
A Matolcsy-éra végnapjaiban lezavart cégátadási ügy kezd kiegyenesedni

A Matolcsy-éra végnapjaiban lezavart cégátadási ügy kezd kiegyenesedni

Varga Mihályék léptek.

március 22., 11:37

  • Gazdaság
Távozott az ügyvezető a debreceni akkugyár éléről, már az utódja is meg van

Távozott az ügyvezető a debreceni akkugyár éléről, már az utódja is meg van

A CATL környezethasználati engedélyével kapcsolatban több hibára is fény derült.

március 21., 18:42

  • Gazdaság
Szinte az összes Cybertruckot visszahívja a Tesla

Szinte az összes Cybertruckot visszahívja a Tesla

Egy járműtulajdonos jelezte nekik, hogy levált a külső panel.

március 21., 12:33

  • Gazdaság
Mi van a füst mögött? A szabályozás és a tudomány csatája a dohányiparban

Mi van a füst mögött? A szabályozás és a tudomány csatája a dohányiparban

Kulcskérdés, hogy a káros hatások csökkentésére irányuló törekvések és a piaci szabályozások összhangba kerüljenek.

március 22., 19:21

  • Gazdaság
Megjelent az új rendelet az árrésstopról, egy hetük van a kereskedőknek cselekedni

Megjelent az új rendelet az árrésstopról, egy hetük van a kereskedőknek cselekedni

Minden változásról tájékoztatniuk kell a boltoknak.

március 22., 09:48