További Magyar cikkek
"Ez egyszerűen nem igaz. És ez sem és ez sem" – mutatja Reményik Kálmán, az állami autópálya-beruházó, a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő (NIF) Zrt. elnök-vezérigazgatója azt, hol vannak megtévesztő állítások a NIF által az M6-os alagutak és viaduktok nélküli, alternatív nyomvonalának megtervezésére kiírt tendert elnyerő, de a NIF szerint a szerződést nem teljesítő Uvaterv védekezésében.
Kevesebb és hiányos
Mint megírtuk, az idén nyáron kiírt közbeszerzési eljárást megnyert Uvatervnek október 31-ig kellett leszállítania az alternatív nyomvonalról szóló kiviteli tervet. A tervező cég állítja, határidőre szállítottak is, azonban a NIF azt mondja, a tervek hiányosan készültek el, műszakilag nem elfogadhatók, és az Uvaterv eljárása közbeszerzés-jogilag sem elfogadható.
Ez utóbbi a legegyszerűbb ügy: a NIF szerint a szerződés 7,9 kilométernyi gyorsút, a leendő M6-os 166,15 és 174,05 kilométerszelvénye közötti szakasz megtervezésére vonatkozott. Ezzel szemben az Uvaterv egy 770 méterrel rövidebb szakaszra adta be a tervet, amit korábban Kovácsházy Frigyes, a cég műszaki vezérigazgató-helyettese is elismert lapunknak.
Reményik szerint erre a tervezőknek nem volt joguk: "Van egy szerződés, ami nagyon pontosan meghatározza, milyen feladatot kell elvégezniük. Ezt nem tették meg, és ha én ezt elfogadnám, a közbeszerzési tender vesztesei azonnal megtámadhatnák a pályázat eredményét, hogy ja, hát 10 százalékkal rövidebb szakaszt ők is tudtak volna olcsóbban tervezni".
A műszaki paraméterek kérdése már összetettebb. Az biztos, hogy a tervező cég több, a pályázati kiírásban – és így a szerződésben is – szereplő tervet és tanulmányt nem szállított le határidőre. Így nem készült el a közművek áthelyezésének tanulmányterve, az örökségvédelmi tanulmány, vagy például a három kilométeresnél hosszabb utakra előírt értékelemzés.
A túl nagy fél százalék
Emellett az Uvaterv vezetője azt állította lapunknak: bár a szabvány csak 4 százalékos emelkedőt enged autópályán, a szaktárca "nem kifogásolta", hogy ezt ők egy 900 méteres szakaszon 4,5 százalékosra módosítsák. Ez a tervezők szerint azt jelentette, hogy a minisztérium egyetértett ekkora emelkedővel. Mint korábban megírtuk, erről (is) szerettük volna megtudni a szaktárca álláspontját, azonban a GKM-től múlt heti kérdéseinkre nem kaptunk választ.
A NIF vezetője viszont elmondta: az állítólagos minisztériumi egyetértés önmagában nem elég. Csak akkor, ha a tervező ehhez egy úgynevezett szabvány alóli felmentést is kap a szaktárcától, ebben az esetben azonban ilyen nem készült.
A tervezők szerint a tömegkiegyenlítés módszerével, némileg leegyszerűsítve a dolgot a hegyes-völgyes tájon a hegyekbe bevágásokat beépítve, a földet a völgyekbe dózerolva épülhetett volna meg az így "kiegyenesített" M6-os ezen a szakaszon.
Nincs környezetvédelmi engedélye
Csakhogy a terv, és ez legkomolyabb hiányossága, nem kapta meg a környezetvédelmi engedélyt – erről az Uvaterv nem tájékoztatta az Indexet –, pontosabban a zöldhatóság nem módosította az alagutas szakaszra korábban kiadott engedélyt. A hatóságnak egyebek mellett táj- és környezetvédelmi kifogása volt a bevágások ellen, kifogásolták az élőhelyközösségek kettévágását, az ökológiai folyosók elzárását, a feltölteni tervezett völgyekben a vízfolyások akadályozását.
A környezetvédelmi engedély elutasítása egy új, legalább egy évig elhúzódó környezetvédelmi eljárást eredményezne, mondták a NIF illetékesei, hozzátéve: a pályázat során a tervező kérdésére már augusztusban leszögezték, hogy az Uvatervnek kell megfizetnie az engedélyezéshez az igazgatási szolgáltatási díjat. Az új környezetvédelmi eljárás már kizárná annak az esélyét, hogy ezzel a tervvel 2010-re elkészüljön az autópálya.
Egy vagy tíz évig ülepedik a föld?
Nem mintha ennek csak környezetvédelmi okai lennének. A bevágások mellett tervezett, helyenként húsz métert is meghaladó magasságú töltéseken az Uvaterv számításai szerint 1,5-2, egy tanulmány szerint legalább 4 éves konszolidációs időszak szükséges; vagyis a földmennyiség ennyi idő alatt sűrűsödik be nagyjából stabilra (de volt olyan töltésszakasz, ahol a NIF számításai szerint akár a tíz évet is elérheti ez az időtartam). Ez azt jelenti, hogy a legjobb esetben jövő nyárra lezajló földmunkával számolva is legkorábban 2009 végén lehetne megkezdeni az úton az aszfaltozást, ami kizárná a 2010-es átadást.
Amikor a NIF a tervezési pályázatot kiírta, akkor nem tekintette feltétlenül szentírásnak a 2010-es dátumot. "Arra voltunk kíváncsiak, meg lehet-e úgy és annyival olcsóbban építeni az autópályát egy alternatív nyomvonalon, hogy érdemes legyen azért módosítani a határidőt" – mondja Reményik. Az Uvaterv által benyújtott tervek – amelyeket a NIF illetékesei szerint sem lehetett nulláról indulva megcsinálni a szűkös, augusztus-október közötti időben, ám a nyertes pályázó utalt arra, hogy kész tanulmánytervei vannak – azonban ezt nem erősítik meg, mondja a NIF-vezér.
Még egyeztetnek, de már mindegy
Az állami sztrádaberuházónál fenntartják azt a múlt heti levelünkben közölt álláspontot, hogy az Uvaterv által készített tervek nem elfogadhatók, így a cég megszegte a szerződést. Ennek ellenére szerdán még tartottak egy egyeztetést a tervezőcéggel, amelyen Reményik Kálmán tájékoztatása az Uvaterv tudomásul vette a NIF kifogásait.
Ez azonban az érdemi ügyeket már aligha befolyásolja: a GKM hétfőn, a parlament döntése után kihirdette, hogy a ppp-beruházásban megvalósuló M6-os kivitelezője – az eredeti, alagutas tervek alapján – a Strabag vezette konzorcium lehet, amelynek jelenértéken számolva üzemeltetéssel együtt 266,8 milliárd forintot fizetnek a következő 30 évben.
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Gazdaság
Nehezen felfogható mértékben drágulnak az autók
Az új autók piacán továbbra is a lízingelés mellett döntenek a magyarok.
április 20., 07:46
- Gazdaság
Vámkáosz, és ami mögötte van: Donald Trump tűpontos terve vagy Amerika hattyúdala?
A Makronóm Intézet vezető szakértőjét kérdeztük az amerikai elnök mestertervéről.
április 20., 10:34
- Gazdaság
Ijesztő számokat tudtunk meg a hazai élelmiszer-hulladékról
Európai szinten is kiemelkedő helyen vagyunk a nem túl előkelő listán.
1 órája
- Mindeközben
Összezavart minket Kate Hudson új frizurája, mintha csak édesanyját, Goldie Hawn-t látnánk a fotón
3 órája
- Gazdaság
Orbán Viktor szerint fél éven belül eljöhet egy gazdasági megállapodás az Egyesült Államok és Magyarország között
A Donald Trump által kivetett vámok ellensúlyozására.
április 19., 19:50
- Gazdaság
Csaknem ötven embernek hiányzott egy szám ahhoz, hogy milliomos legyen
A hatos lottó főnyereménye tovább halmozódik.
április 20., 19:58
- Gazdaság
Sorsdöntő bejelentést tett a kormány, így képzelik a jövőnket
Nem váltak valóra a jóslatok, nem lesz fiskális alkoholizmus.
április 19., 09:01
- Gazdaság
Olyan embert igazolt le Varga Mihály, aki máris erőt adott a forintnak
A vámok árnyékában hamarosan rossz hír várhat a forintra.
április 20., 08:34
- Címlapon
Koós György: Itthon sokkal hamarabb kiégnek a műsorok, gyorsabban elfogyasztjuk őket
A televíziós rendező idén kapott életműdíjat munkásságáért.
2 órája
- Címlapon
Lázár János: Nemcsak a Tisza Párt, hanem a szavazói is veszélyesek a magyarokra
A bankok szájba veréséről is beszélt a miniszter.
1 órája
- Címlapon
Bede Zsolt berontott Ferenc pápa gyászmiséjére, ahol Magyar Péterrel üvöltözött
Botrányt rendezett a jobboldali aktivista a Szent István-bazilikában.
8 órája
- Címlapon
„Ez a pszichés gumibot” – bírságot kapott Pankotai Lili, miután részt vett az egyik hídfoglaló tüntetésen
Az aktivista szerint jogtalanul büntették meg.
18 perce
- Címlapon
Egyszerre rémisztő, sokkoló és előremutató, ami az araboknál történik
Egyre biztosabb, hogy ez lesz a jövő.
6 órája
- Címlapon
Az Európai Unió szigorít: sok ország esetében megszűnhet a vízummentesség
Az uniós vízummentesség bevezetése több helyen ünnepnek számított.
3 órája
- Gazdaság
Belenéztek a magyarok pénztárcájába, azonnal reagált a kormány
Megérkeztek a legfrissebb adatok.
április 17., 08:44
- Gazdaság
Bérnövekedés vagy inflációs csapda? Magyarország útja az 1000 eurós minimálbér felé
A kormány az effektív minimálbér figyelembevételére hívja fel a figyelmet. Belementünk a részletekbe.
április 17., 09:34
- Gazdaság
Félmillió forintnál ritkán áll meg, így lehet olcsóbb a B kategóriás jogosítvány
A KRESZ-professzor terítette a lapokat.
április 21., 15:36
- Címlapon
Mint egy erotikus lázálom, olyan ez az új westernhorror
A Bűnösök igazi mestermű, mégis alig pár helyen játsszák a magyar mozik.
2 órája
- Gazdaság
Óriási károkat okoztak az áprilisi fagyok, nagy áremelkedés várható
Nem csak Magyarország járt pórul.
április 21., 06:36
- Gazdaság
Országos jelentőségű, a főváros működőképességének legkritikusabb beruházása zajlik
Jó tempóban halad az elmúlt 100 év legjelentősebb budapesti vasútfejlesztése.
április 18., 10:56
- Gazdaság
Már több mint száz országban hódít a magyar családi cégből lett multi
Nehezített gazdasági pályán is rekordbevételt ért el a hazai étrendkiegészítő-óriás.
április 17., 14:51
- Mindeközben
Köllő Babett 15 éves lánya is veszélybe került az isztambuli földrengés miatt: „Mindenki sikított”
8 órája
- Címlapon
Nemzeti gyásznapot rendelt el a kormány Ferenc pápa temetésére, itt vannak a részletek
A rendelet pénteken lép hatályba.
4 órája
- Címlapon
Egy 21 éves női exkézilabdázó halt meg a budapesti közlekedési balesetben
A 2023–24-es szezon végén vonult vissza a sportolástól az Érd korábbi játékosa.
9 órája
- Címlapon
Francia felvarrót viselt egy rendőr a hídfoglaláson, vizsgálat indult ellene
Gelencsér Ferenc momentumos képviselő számolt be az esetről.
38 perce
- Gazdaság
Elindult a kiszavazóshow: júliustól új kapitánya lehet az eurózónának
Már azt is tudni, milyen fiskális politikát képviselhetnek a jövőben.
április 17., 10:50
- Gazdaság
Donald Trump keményen nekiment a Fed elnökének, a leváltását követeli
„Mindig későn és hibásan cselekszik.”
április 17., 15:03
- Gazdaság
Trump miatt menekíteni kell a pénzeket – ítéletet mondott a régiónk egyik legjelentősebb bankja
Szélsőséges időket élünk.
április 17., 19:11
- Gazdaság
Bejelentést tett Szijjártó Péter és a Mol-csoport, három helyen is földgázt találtak
Már a kitermelési stratégián is dolgozik a vállalat.
április 17., 12:31
- Gazdaság
Érdemes résen lenni, április végén az OTP több szolgáltatása sem lesz elérhető
Fejlesztési munkálatokat végez el a pénzintézet.
április 18., 07:46