Miért lesz mégis alagutas az M6-os?

2007.11.16. 23:40
Félrevezető információkat közölt lapunkkal az Uvaterv annak az alternatív nyomvonalnak a tervéről, amellyel az M6-os Szekszárd és Bóly közötti szakaszának Palotabozsok és Véménd térségébe tervezett alagutakat és viaduktokat váltották volna ki. Legalábbis ezt állítják az állami sztrádacég, a NIF szakértői. A cég hiányos, a műszaki előírásoknak nem megfelelő terveket adott be, és az általa javasolt megoldással nemhogy 2010-re, de tíz év alatt sem lenne autópálya a Mecsekbe.

"Ez egyszerűen nem igaz. És ez sem és ez sem" – mutatja Reményik Kálmán, az állami autópálya-beruházó, a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő (NIF) Zrt. elnök-vezérigazgatója azt, hol vannak megtévesztő állítások a NIF által az M6-os alagutak és viaduktok nélküli, alternatív nyomvonalának megtervezésére kiírt tendert elnyerő, de a NIF szerint a szerződést nem teljesítő Uvaterv védekezésében.

Kevesebb és hiányos

Mint megírtuk, az idén nyáron kiírt közbeszerzési eljárást megnyert Uvatervnek október 31-ig kellett leszállítania az alternatív nyomvonalról szóló kiviteli tervet. A tervező cég állítja, határidőre szállítottak is, azonban a NIF azt mondja, a tervek hiányosan készültek el, műszakilag nem elfogadhatók, és az Uvaterv eljárása közbeszerzés-jogilag sem elfogadható.

Ez utóbbi a legegyszerűbb ügy: a NIF szerint a szerződés 7,9 kilométernyi gyorsút, a leendő M6-os 166,15 és 174,05 kilométerszelvénye közötti szakasz megtervezésére vonatkozott. Ezzel szemben az Uvaterv egy 770 méterrel rövidebb szakaszra adta be a tervet, amit korábban Kovácsházy Frigyes, a cég műszaki vezérigazgató-helyettese is elismert lapunknak.

Reményik szerint erre a tervezőknek nem volt joguk: "Van egy szerződés, ami nagyon pontosan meghatározza, milyen feladatot kell elvégezniük. Ezt nem tették meg, és ha én ezt elfogadnám, a közbeszerzési tender vesztesei azonnal megtámadhatnák a pályázat eredményét, hogy ja, hát 10 százalékkal rövidebb szakaszt ők is tudtak volna olcsóbban tervezni".

A műszaki paraméterek kérdése már összetettebb. Az biztos, hogy a tervező cég több, a pályázati kiírásban – és így a szerződésben is – szereplő tervet és tanulmányt nem szállított le határidőre. Így nem készült el a közművek áthelyezésének tanulmányterve, az örökségvédelmi tanulmány, vagy például a három kilométeresnél hosszabb utakra előírt értékelemzés.

A túl nagy fél százalék

Emellett az Uvaterv vezetője azt állította lapunknak: bár a szabvány csak 4 százalékos emelkedőt enged autópályán, a szaktárca "nem kifogásolta", hogy ezt ők egy 900 méteres szakaszon 4,5 százalékosra módosítsák. Ez a tervezők szerint azt jelentette, hogy a minisztérium egyetértett ekkora emelkedővel. Mint korábban megírtuk, erről (is) szerettük volna megtudni a szaktárca álláspontját, azonban a GKM-től múlt heti kérdéseinkre nem kaptunk választ.

A NIF vezetője viszont elmondta: az állítólagos minisztériumi egyetértés önmagában nem elég. Csak akkor, ha a tervező ehhez egy úgynevezett szabvány alóli felmentést is kap a szaktárcától, ebben az esetben azonban ilyen nem készült.

A tervezők szerint a tömegkiegyenlítés módszerével, némileg leegyszerűsítve a dolgot a hegyes-völgyes tájon a hegyekbe bevágásokat beépítve, a földet a völgyekbe dózerolva épülhetett volna meg az így "kiegyenesített" M6-os ezen a szakaszon.

Nincs környezetvédelmi engedélye

Csakhogy a terv, és ez legkomolyabb hiányossága, nem kapta meg a környezetvédelmi engedélyt – erről az Uvaterv nem tájékoztatta az Indexet –, pontosabban a zöldhatóság nem módosította az alagutas szakaszra korábban kiadott engedélyt. A hatóságnak egyebek mellett táj- és környezetvédelmi kifogása volt a bevágások ellen, kifogásolták az élőhelyközösségek kettévágását, az ökológiai folyosók elzárását, a feltölteni tervezett völgyekben a vízfolyások akadályozását.

A környezetvédelmi engedély elutasítása egy új, legalább egy évig elhúzódó környezetvédelmi eljárást eredményezne, mondták a NIF illetékesei, hozzátéve: a pályázat során a tervező kérdésére már augusztusban leszögezték, hogy az Uvatervnek kell megfizetnie az engedélyezéshez az igazgatási szolgáltatási díjat. Az új környezetvédelmi eljárás már kizárná annak az esélyét, hogy ezzel a tervvel 2010-re elkészüljön az autópálya.

Egy vagy tíz évig ülepedik a föld?

Nem mintha ennek csak környezetvédelmi okai lennének. A bevágások mellett tervezett, helyenként húsz métert is meghaladó magasságú töltéseken az Uvaterv számításai szerint 1,5-2, egy tanulmány szerint legalább 4 éves konszolidációs időszak szükséges; vagyis a földmennyiség ennyi idő alatt sűrűsödik be nagyjából stabilra (de volt olyan töltésszakasz, ahol a NIF számításai szerint akár a tíz évet is elérheti ez az időtartam). Ez azt jelenti, hogy a legjobb esetben jövő nyárra lezajló földmunkával számolva is legkorábban 2009 végén lehetne megkezdeni az úton az aszfaltozást, ami kizárná a 2010-es átadást.

Amikor a NIF a tervezési pályázatot kiírta, akkor nem tekintette feltétlenül szentírásnak a 2010-es dátumot. "Arra voltunk kíváncsiak, meg lehet-e úgy és annyival olcsóbban építeni az autópályát egy alternatív nyomvonalon, hogy érdemes legyen azért módosítani a határidőt" – mondja Reményik. Az Uvaterv által benyújtott tervek – amelyeket a NIF illetékesei szerint sem lehetett nulláról indulva megcsinálni a szűkös, augusztus-október közötti időben, ám a nyertes pályázó utalt arra, hogy kész tanulmánytervei vannak – azonban ezt nem erősítik meg, mondja a NIF-vezér.

Még egyeztetnek, de már mindegy

Az állami sztrádaberuházónál fenntartják azt a múlt heti levelünkben közölt álláspontot, hogy az Uvaterv által készített tervek nem elfogadhatók, így a cég megszegte a szerződést. Ennek ellenére szerdán még tartottak egy egyeztetést a tervezőcéggel, amelyen Reményik Kálmán tájékoztatása az Uvaterv tudomásul vette a NIF kifogásait.

Ez azonban az érdemi ügyeket már aligha befolyásolja: a GKM hétfőn, a parlament döntése után kihirdette, hogy a ppp-beruházásban megvalósuló M6-os kivitelezője – az eredeti, alagutas tervek alapján – a Strabag vezette konzorcium lehet, amelynek jelenértéken számolva üzemeltetéssel együtt 266,8 milliárd forintot fizetnek a következő 30 évben.

Ehhez a cikkhez ajánljuk

  • Gazdaság
Nehezen felfogható mértékben drágulnak az autók

Nehezen felfogható mértékben drágulnak az autók

Az új autók piacán továbbra is a lízingelés mellett döntenek a magyarok.

április 20., 07:46

  • Gazdaság
Vámkáosz, és ami mögötte van: Donald Trump tűpontos terve vagy Amerika hattyúdala?

Vámkáosz, és ami mögötte van: Donald Trump tűpontos terve vagy Amerika hattyúdala?

A Makronóm Intézet vezető szakértőjét kérdeztük az amerikai elnök mestertervéről.

április 20., 10:34

  • Gazdaság
Ijesztő számokat tudtunk meg a hazai élelmiszer-hulladékról

Ijesztő számokat tudtunk meg a hazai élelmiszer-hulladékról

Európai szinten is kiemelkedő helyen vagyunk a nem túl előkelő listán.

1 órája

  • Gazdaság
Orbán Viktor szerint fél éven belül eljöhet egy gazdasági megállapodás az Egyesült Államok és Magyarország között

Orbán Viktor szerint fél éven belül eljöhet egy gazdasági megállapodás az Egyesült Államok és Magyarország között

A Donald Trump által kivetett vámok ellensúlyozására.

április 19., 19:50

  • Gazdaság
Csaknem negyven ember lett milliomos

Csaknem negyven ember lett milliomos

Kihúzták az ötös lottó nyerőszámait.

április 19., 21:20

  • Gazdaság
Csaknem ötven embernek hiányzott egy szám ahhoz, hogy milliomos legyen

Csaknem ötven embernek hiányzott egy szám ahhoz, hogy milliomos legyen

A hatos lottó főnyereménye tovább halmozódik.

április 20., 19:58

  • Gazdaság
Sorsdöntő bejelentést tett a kormány, így képzelik a jövőnket

Sorsdöntő bejelentést tett a kormány, így képzelik a jövőnket

Nem váltak valóra a jóslatok, nem lesz fiskális alkoholizmus.

április 19., 09:01

  • Gazdaság
Olyan embert igazolt le Varga Mihály, aki máris erőt adott a forintnak

Olyan embert igazolt le Varga Mihály, aki máris erőt adott a forintnak

A vámok árnyékában hamarosan rossz hír várhat a forintra.

április 20., 08:34

  • Címlapon
Koós György: Itthon sokkal hamarabb kiégnek a műsorok, gyorsabban elfogyasztjuk őket

Koós György: Itthon sokkal hamarabb kiégnek a műsorok, gyorsabban elfogyasztjuk őket

A televíziós rendező idén kapott életműdíjat munkásságáért.

2 órája

  • Címlapon
Lázár János: Nemcsak a Tisza Párt, hanem a szavazói is veszélyesek a magyarokra

Lázár János: Nemcsak a Tisza Párt, hanem a szavazói is veszélyesek a magyarokra

A bankok szájba veréséről is beszélt a miniszter.

1 órája

  • Címlapon
Bede Zsolt berontott Ferenc pápa gyászmiséjére, ahol Magyar Péterrel üvöltözött

Bede Zsolt berontott Ferenc pápa gyászmiséjére, ahol Magyar Péterrel üvöltözött

Botrányt rendezett a jobboldali aktivista a Szent István-bazilikában.

8 órája

  • Címlapon
Egyszerre rémisztő, sokkoló és előremutató, ami az araboknál történik

Egyszerre rémisztő, sokkoló és előremutató, ami az araboknál történik

Egyre biztosabb, hogy ez lesz a jövő.

6 órája

  • Címlapon
Az Európai Unió szigorít: sok ország esetében megszűnhet a vízummentesség

Az Európai Unió szigorít: sok ország esetében megszűnhet a vízummentesség

Az uniós vízummentesség bevezetése több helyen ünnepnek számított.

3 órája

  • Gazdaság
Belenéztek a magyarok pénztárcájába, azonnal reagált a kormány

Belenéztek a magyarok pénztárcájába, azonnal reagált a kormány

Megérkeztek a legfrissebb adatok.

április 17., 08:44

  • Gazdaság
Bérnövekedés vagy inflációs csapda? Magyarország útja az 1000 eurós minimálbér felé

Bérnövekedés vagy inflációs csapda? Magyarország útja az 1000 eurós minimálbér felé

A kormány az effektív minimálbér figyelembevételére hívja fel a figyelmet. Belementünk a részletekbe.

április 17., 09:34

  • Gazdaság
Félmillió forintnál ritkán áll meg, így lehet olcsóbb a B kategóriás jogosítvány

Félmillió forintnál ritkán áll meg, így lehet olcsóbb a B kategóriás jogosítvány

A KRESZ-professzor terítette a lapokat.

április 21., 15:36

  • Címlapon
Mint egy erotikus lázálom, olyan ez az új westernhorror

Mint egy erotikus lázálom, olyan ez az új westernhorror

A Bűnösök igazi mestermű, mégis alig pár helyen játsszák a magyar mozik.

2 órája

  • Gazdaság
Óriási károkat okoztak az áprilisi fagyok, nagy áremelkedés várható

Óriási károkat okoztak az áprilisi fagyok, nagy áremelkedés várható

Nem csak Magyarország járt pórul.

április 21., 06:36

  • Gazdaság
Országos jelentőségű, a főváros működőképességének legkritikusabb beruházása zajlik

Országos jelentőségű, a főváros működőképességének legkritikusabb beruházása zajlik

Jó tempóban halad az elmúlt 100 év legjelentősebb budapesti vasútfejlesztése.

április 18., 10:56

  • Gazdaság
Már több mint száz országban hódít a magyar családi cégből lett multi

Már több mint száz országban hódít a magyar családi cégből lett multi

Nehezített gazdasági pályán is rekordbevételt ért el a hazai étrendkiegészítő-óriás.

április 17., 14:51

  • Címlapon
Egy 21 éves női exkézilabdázó halt meg a budapesti közlekedési balesetben

Egy 21 éves női exkézilabdázó halt meg a budapesti közlekedési balesetben

A 2023–24-es szezon végén vonult vissza a sportolástól az Érd korábbi játékosa.

9 órája

  • Címlapon
Francia felvarrót viselt egy rendőr a hídfoglaláson, vizsgálat indult ellene

Francia felvarrót viselt egy rendőr a hídfoglaláson, vizsgálat indult ellene

Gelencsér Ferenc momentumos képviselő számolt be az esetről.

38 perce

  • Gazdaság
Elindult a kiszavazóshow: júliustól új kapitánya lehet az eurózónának

Elindult a kiszavazóshow: júliustól új kapitánya lehet az eurózónának

Már azt is tudni, milyen fiskális politikát képviselhetnek a jövőben.

április 17., 10:50

  • Gazdaság
Donald Trump keményen nekiment a Fed elnökének, a leváltását követeli

Donald Trump keményen nekiment a Fed elnökének, a leváltását követeli

„Mindig későn és hibásan cselekszik.”

április 17., 15:03

  • Gazdaság
Bejelentést tett Szijjártó Péter és a Mol-csoport, három helyen is földgázt találtak

Bejelentést tett Szijjártó Péter és a Mol-csoport, három helyen is földgázt találtak

Már a kitermelési stratégián is dolgozik a vállalat.

április 17., 12:31

  • Gazdaság
Érdemes résen lenni, április végén az OTP több szolgáltatása sem lesz elérhető

Érdemes résen lenni, április végén az OTP több szolgáltatása sem lesz elérhető

Fejlesztési munkálatokat végez el a pénzintézet.

április 18., 07:46