A mocskos, büdös IMF-re kennék a vasútbezárást

2012.06.09. 12:28 Módosítva: 2012.06.09. 14:21
Hűtlen kezelés gyanúját is felveti vasúti szakszervezeti vezetők szerint, hogy a MÁV nem azokat a vonalakat újítja fel, amelyeknél ez szükséges lenne, ehelyett viszont olyan helyen indultak munkálatok, ahol arra semmi szükség. Egy pénteki, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete és a fejlesztési minisztérium képviselői között zajlott, videóra vett egyeztetésen a minisztérium képviselője is azt állítja, nem tudják elérni, hogy ne "más szempontok" érvényesüljenek a döntéseknél. Emellett elárulja: a minisztérium sem hiszi, hogy a kormányzati nyilatkozatokban szereplő 8 milliárdos megtakarítás elérhető a vonatok ritkításával, lesznek vonalbezárások, csak meg kell várni, hogy legyen mire, például az IMF-re fogni a döntést.

Pénteken egyeztetést tartottak a magyar vasút jövőjéről és a vasúttal kapcsolatos kormányzati stratégiáról és egy új menetrendi struktúráról. A megbeszélésen a vasutas szakszervezet és a fejlesztési tárca képviselői is részt vettek, a tanácskozás egy részéről egy videó is felkerült a netre. (A VDSZSZ is kitette honlapjára a felvételt, a MÁV őszödi beszéde címmel, a videón a legtöbbet látható és hallható középen ülő szemüveges szakszervezeti vezető Bárány Balázs, a VDSZSZ alelnöke.)

A több mint húszperces felvétel elején a Mátészalka és Csenger közötti vonal jövőjéről volt szó – a vonalon áprilisban a nyolc vonatpárból hatot leállítottak –, de ennek apropóján a tizedik percre általános vasúti finanszírozási kérdések is előkerültek. Ekkor, a 12. perc kezdete után a minisztériumi képviselője különös kijelentést tett (szó szerinti idézet):

„Nem biztos, hogy ugyanez a Völner [Völner Pál, az NFM infrastruktúráért felelős államtitkára], vagy ugyanez a Fónagy [Fónagy János, az NFM parlamenti államtitkára] nem fogja azt mondani esetleg szeptemberben, amikor már látszik az, hogy teljesen finanszírozhatatlan a közösségi közlekedés, hogy [...] még további vonatritkításra és igenis vonalbezárásra kerül sor. És nyugodtan rá lehet fogni arra, és egyébként ezt zárt körben elmondta Völner úr, hogy majd akkor, ha lehet kire fogni a vonalbezárásokat, akkor igenis meg fogják lépni”.

Vagyis a minisztériumi szakértő szerint egyrészt elképzelhető, hogy szeptemberre nem marad a közösségi közlekedésre szánt költségvetési pénzből, miáltal az áprilisban leállított több mint négyszáz vonatot újabbak követhetik. Ehhez csak az kell, hogy találjanak ürügyet, amivel ezt magyarázni tudják. És hogy mikor következik el, és mi lesz az apropó, azt is elárulta Völner Pálra hivatkozva:

„Amikor az IMF tárgyalások beindulnak, és azt lehet mondani, hogy igen, az IMF az egy büdös, mocskos karvalytőke, azt erőltette ránk, hogy be kell zárni a mellékvonalakat”.

A megbeszélésen szó volt az áprilisi jelentős vonatleállításról és annak hatásáról is.

Vonalbezárások

Április közepén új vasúti menetrend lépett életbe, amellyel több mint negyven vonalon több mint négyszáz személyszállító vonatot állítotak le. A döntés a naponta közlekedő vonatok csaknem egyhetedét érintette, több mint egy tucatnyi vonalon csak napi két-három vonatpár maradt, egyes települések között legkorábban a déli órákban indul vonat. A 2010-es választási kampányban a Fidesz még a korábbi években bezárt mellékvonalak újraélesztését ígérte, és bár 2010 nyarán több helyen el is indult a vonatközlekedés, most áprilisban minden korábbinál több vonat állt le.

A minisztérium azt mondta, a vonatleállítás idén 8, míg évente átlagosan 15 milliárd forintos költségvetési kiadáscsökkentéssel jár. Az NFM annak ellenére állította ezt, hogy a vonalbezárás nélküli vonatleállításokkal csak a vasúti ágazat bevételtermelő részét kurtították, számos kiadási elem megmaradt. Ezért a 8 és 15 milliárdos vállalást a legtöbben a kezdetektől túlzásnak tartották, és látszatintézkedésnek minősítették a vonatleállítást. A minisztériumi szakértő a mostani tárgyaláson lényegében megerősítette ezeket az aggályokat.

A videó végén ugyanis arról beszél, meg kellett hasonulnia önmagával bizonyos ügyekben, amikkel nem ért egyet. Elárulta azt is: az NFM-ben sem hisznek abban, hogy az áprilisi vonatleállításokkal meg lehetne spórolni az államtitkár által ígért 8-15 milliárdos összeget. Megjegyzi, hogy ez nem szakmai döntés, hanem politikai diktátum, és „nekünk kötelességünk megvédeni a mundér becsületét”. A videó 19. percének a közepén hangzik el ez: „ha azt mondja az államtitkár [...], hogy nyolcmilliárd a megtakarítás, én sem mondhatok nektek mást, még akkor is, ha tudom, hogy nem lesz nyolcmilliárdos”.

A pénz pedig elfolyik

A szakszervezeti vezetők felvetik, hogy a vonalbezárások, illetve az azokat részben kiváltó kihasználatlansági kérdések a pályafelújítások megfelelő előkészítésével megoldhatóak lennének, számos vonalon egyszerűen azért nem utaznak, mert túl lassan mehet már csak a pályán a vonat.

Az minisztérium képviselője ezzel kapcsolatban azt állítja:

„Szeretnénk menetrend-alapú pályafelújításokat, pályakarbantartásokat elérni a Pályavasúttal szemben, ennek ellenére a Pályavasút nem így gondolkodik. De ezzel nem tudunk mit kezdeni, erre nincsen ráhatásunk, hogy olyan helyeken újítanak fel vasúti pályát, például a 121-es vonalon – épp olvastam, hogy 1200 aljat cserélnek – amire nem biztos, hogy szükség van. De ugyanakkor azokon a vonalakon, ahol meg szükség van, vagy szükség lenne, mert jobb lenne a csatlakozás, jobb lenne a vonat-találkozás – például a 46-os vonalon bekerülhetne Cece és Vajta bekerülhetne az IC-vonatok megállási helyei közé – az jelen pillanatban nem lehetséges, mert ott speciel nem végeznek semmiféle pályafelújítást.”

„Hasonló egyébként a másik ilyen, nyugodtan mondom, felzúdulást okozott a szakemberek körében (…) a 41-es vonalon is Dombóvár és Kaposvár között lenne szükség a pálya felújítására, erre hol fogják megcsinálni? Gyékényes és Csurgó között. Amire abszolút nincsen szükség.”

„Öt éve nem bírjuk elérni, hogy a MÁV Pályavasútnál a pályakarbantartási pénzeket olyan helyekre csoportosítsák, ahol menetrendi haszna van a dolognak, az egésznek. Tehát így, ilyen körülmények között tényleg beszélgethetünk egymással szerintem délután négy óráig is, de nem fogjuk tudni megváltani a közösségi közlekedés jelenlegi helyzetét.”

„Ha azt nézzük, hogy 2005 óta csak az EU-s pénzek azok, amik a pályafelújításra fordíthatóak, és a pályakarbantartás meg a többi vonalnak a rovására megy, és ezeket ilyen-olyan megfontolásokból döntik el - nem tudom, hogy hol - addig sajnos nem lehetünk optimisták.”

„Mi úgy érezzük, hogy tehetetlenek vagyunk, nekünk – nem azt mondom, hogy nem feladatunk – hanem mi hiába jelezzük, nem történik rá semmi.”

Hűtlen kezelés?

A szakszervezeti vezetők szerint ez felveti a hűtlen kezelés gyanúját, a tárca képviselője ezt nem cáfolja, de úgy véli, ez nem minisztériumi kompetencia. A szakszervezetisek anyagokat kérnek, amik segítségével ők, akár magánemberként is feljelentést tehetnének, mint fogalmaznak, nem csoda, hogy a legkorruptabb országok közé tartozunk, és hiába hitték, hogy ebben 2010 után változás lesz.

Nem a minisztérium dolgozója a minisztérium képviselője

Lapunk természetesen megkérdezte a fejlesztési minisztériumot a felvételről és az azon elhangzottakról. "A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium határozottan elhatárolódik annak a nyilatkozatnak a tartalmától és stílusától, amely a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete által az interneten közzétett, rejtett kamerával készült felvételen hallható. Az elhangzott nyilatkozat nem NFM alkalmazottól származik. Minden alapot nélkülöz, kizárólag a nyilatkozó magánvéleményét tartalmazza, és nem tükrözi a szaktárca vezetőinek, így Völner Pál és Fónagy János államtitkároknak szakmai álláspontját a nyilatkozatban elhangzott témában."

A minisztériumnak abban biztosan igaza van, hogy az egyeztetésen részt vevő szakértő bár a menetrendi kérdésekben hivatalosan is a tárca képviselője, közvetlenül nem a minisztérium alkalmazottja. A szakértő a tárca egyik háttérintézményében, a Közlekedéstudomány Intézetben dolgozik, ami a minisztérium irányítása alatt áll.

A tárca emellett leszögezi: a kormányváltás óta nem zártak be vasútvonalakat, és ilyen intézkedést továbbra sem terveznek. A Széll Kálmán tervben lefektetett a takarékossági célok teljesítése tekintetében a menetrendi intézkedések csak első lépést képviseltek, a további hatékonyságjavulást elsősorban a közlekedési szolgáltató társaságok (MÁV, VOLÁN) működésének összehangolásában, átszervezésében és működési korszerűsítésében rejlő tartalékok adhatják, közölte az NFM.

Ugyanakkor, bár a videó már péntek este óta elérhető a Youtube-on, és linkjét is átküldtük, a felújításokkal kapcsolatos részletekre, a bűncselekmények gyanújának felvetésére egyáltalán nem reagált a minisztérium.

Beletörött a bicskájuk

A közösségi közlekedésről március elején Orbán Viktor is beszélt, mint a kormányzati kudarcok egyik területéről. Egy nyilvános rendezvényen azt mondta: a közösségi közlekedés átalakítására kudarcként tekint. „A MÁV átalakításába beletörött a bicskánk, vagy ha bele nem is törött, benne maradt”. A miniszterelnök most már nem csodálkozik, hogy annyi próbálkozás ellenére, eddig senki nem járt sikerrel, de „nekünk azért még talán van rá esélyünk”.

A kormányfői szavakat követően született döntés a vonatok leállításáról, illetve jelentősen átalakították az állami vasúttársaság menedzsmentjét. A MÁV és a MÁV-Start élére is a GYSEV-től érkezett új vezér (de lemondott a Volánbusz első embere is), emellett májustól egy évre egy tömegközlekedési kormánybiztost neveztek ki – ő éppen Fónagy János.

Ehhez a cikkhez ajánljuk

  • Gazdaság
Már több mint száz országban hódít a magyar családi cégből lett multi

Már több mint száz országban hódít a magyar családi cégből lett multi

Nehezített gazdasági pályán is rekordbevételt ért el a hazai étrendkiegészítő-óriás.

április 17., 14:51

  • Gazdaság
Recessziót jósolnak az elemzők, beszakadhat a globális kereskedelem Donald Trump vámháborúja miatt

Recessziót jósolnak az elemzők, beszakadhat a globális kereskedelem Donald Trump vámháborúja miatt

A Kereskedelmi Világszervezet vezetője aggasztónak nevezte a helyzetet.

április 17., 08:08

  • Gazdaság
Belenéztek a magyarok pénztárcájába, azonnal reagált a kormány

Belenéztek a magyarok pénztárcájába, azonnal reagált a kormány

Megérkeztek a legfrissebb adatok.

április 17., 08:44

  • Gazdaság
Bejelentést tett Szijjártó Péter és a Mol-csoport, három helyen is földgázt találtak

Bejelentést tett Szijjártó Péter és a Mol-csoport, három helyen is földgázt találtak

Már a kitermelési stratégián is dolgozik a vállalat.

április 17., 12:31

  • Gazdaság
Több ezer embert küldhet el a Dunaferr

Több ezer embert küldhet el a Dunaferr

Csoportos létszámleépítést jelentett be a két utódcég.

április 17., 07:37

  • Gazdaság
Elindult a kiszavazóshow: júliustól új kapitánya lehet az eurózónának

Elindult a kiszavazóshow: júliustól új kapitánya lehet az eurózónának

Már azt is tudni, milyen fiskális politikát képviselhetnek a jövőben.

április 17., 10:50

  • Gazdaság
Újabb csapásra készül Donald Trump, jöhet a 245 százalékos vámtarifa Kínának

Újabb csapásra készül Donald Trump, jöhet a 245 százalékos vámtarifa Kínának

Nem csillapodik a kereskedelmi háború.

április 16., 16:39

  • Címlapon
Videón, ahogy lepecsételik Ferenc pápa lakosztályának ajtaját

Videón, ahogy lepecsételik Ferenc pápa lakosztályának ajtaját

Ferenc pápa életének 89. évében, hétfő reggel halt meg agyvérzés és szívelégtelenség következtében.

1 órája

  • Címlapon
Habebimus papam! – eldőlt, mikor kezdődik a pápaválasztó konklávé

Habebimus papam! – eldőlt, mikor kezdődik a pápaválasztó konklávé

Már csak a ceremónia hossza a kérdés.

3 órája

  • Gazdaság
Még nem éreztetik hatásukat Donald Trump vámjai a kínai gazdaságban

Még nem éreztetik hatásukat Donald Trump vámjai a kínai gazdaságban

Jobban növekedett a kínai GDP, mint azt az elemzők várták.

április 16., 09:17

  • Gazdaság
Durván felkavarja a családi házak piacát a kormány döntése

Durván felkavarja a családi házak piacát a kormány döntése

Tízmilliókat kaphatnak a házat vásárlók.

április 15., 09:30

  • Gazdaság
A mélyrepülés után felminősítették az OTP-t

A mélyrepülés után felminősítették az OTP-t

Eggyel magasabb osztályzatot adott a nemzetközi hitelminősítő.

április 15., 08:44

  • Címlapon
Ettől a függőségtől haláláig nem tudott szabadulni Ferenc pápa, de nem is akart

Ettől a függőségtől haláláig nem tudott szabadulni Ferenc pápa, de nem is akart

Vérbeli argentinként nem tudott élni nélküle.

5 órája

  • Gazdaság
Levált az orosz olajról Csehország

Levált az orosz olajról Csehország

Mostantól nyugatról importálnak.

április 17., 21:28

  • Gazdaság
Bejelentést tett Nagy Márton, történt valami a boltok polcain

Bejelentést tett Nagy Márton, történt valami a boltok polcain

Összesen 872 termék ára változott meg.

április 15., 17:14

  • Gazdaság
A manipulálást visszautasítja, de így is felülvizsgálja a szegénységi adatokat a KSH

A manipulálást visszautasítja, de így is felülvizsgálja a szegénységi adatokat a KSH

A hivatal elnöke egy levélben tájékoztatott erről.

április 16., 06:27

  • Gazdaság
Donald Trump keményen nekiment a Fed elnökének, a leváltását követeli

Donald Trump keményen nekiment a Fed elnökének, a leváltását követeli

„Mindig későn és hibásan cselekszik.”

április 17., 15:03

  • Címlapon
Elkezdett beteljesülni Nagy Márton rémálma

Elkezdett beteljesülni Nagy Márton rémálma

Soha ennyi pénz nem hevert még a lakosságnál.

10 órája

  • Címlapon
Súlyos sérülést szenvedett Magyar Péter fia, operálni kellett

Súlyos sérülést szenvedett Magyar Péter fia, operálni kellett

Reagált az ügyre a Tisza Párt elnöke.

9 órája

  • Címlapon
Először meghátrált a kormány, de aztán jött a csavar a történetben

Először meghátrált a kormány, de aztán jött a csavar a történetben

Az óvodák iskolásítása újra napirendre került egy módosító miatt.

3 órája

  • Gazdaság
Új lendületet kapnak az innovatív hazai KKV-k a Bay Voucher Program révén

Új lendületet kapnak az innovatív hazai KKV-k a Bay Voucher Program révén

Akár 100 millió forintos támogatást is igénybe vehetnek.

április 17., 21:50

  • Gazdaság
Varga Mihály bizalmasa érkezik az MNB alelnöki posztjára

Varga Mihály bizalmasa érkezik az MNB alelnöki posztjára

az Államadósság Kezelő Központ éléről érkezik az ortodox monetáris politika új támasza.

április 15., 12:38

  • Gazdaság
Az MNB-botrány után Varga Mihály kezdeményezi a vagyonkezelő alapítványok megszüntetését

Az MNB-botrány után Varga Mihály kezdeményezi a vagyonkezelő alapítványok megszüntetését

A kormány részéről Gulyás Gergely tárgyal az MNB új vezetésével.

április 15., 12:02

  • Gazdaság
Aggasztó felmérés: gyomirtó szerrel szennyezettek Magyarország tavai és folyói

Aggasztó felmérés: gyomirtó szerrel szennyezettek Magyarország tavai és folyói

Háromezer vízmintát elemeztek a szakértők.

április 15., 12:31

  • Gazdaság
A magyar áremelkedésekről készített riportot az egyik kínai lap

A magyar áremelkedésekről készített riportot az egyik kínai lap

A kormány vitatott árplafonja is szóba kerül.

április 15., 15:23

  • Gazdaság
Razziázott a GVH a SPAR-nál és az Auchannál

Razziázott a GVH a SPAR-nál és az Auchannál

Több hazai kiskereskedelmi láncot is eljárás alá vontak.

április 15., 15:55