További Magyar cikkek
Augusztus 8-án dönt a kormány a közlekedésfejlesztési nagyprojektek (közlekedési operatív program, közop) 2007-2008-ra tervezett beruházásairól. Az közútépítésről és a városi, elővárosi közlekedési nagyprojektekről részletesebben is írtunk már, a vasútfejlesztésekről még nem.
A 2007 és 2013 közötti magyar közlekedésfejlesztésre elkülönített 1700 milliárd forintos csomagból bőven jut a vasútfejlesztésre is, annak ellenére, hogy az EU minden segítő szándéka ellenére a kormány "a magyar nemzet érdekeit szem előtt tartva" a vasúti közlekedésfejlesztéssel szemben épp a közútit támogatja. Az unió elvárásai szerint vasútfejlesztésre a források legalább 50-60 százalékát kéne költeni, a kormány jelenleg csak 30-40 százalékát tervezi.
Mielőtt elmerülnénk az egyes fejlesztési projektekben, ismertetjük, amit a magyar és az európai vasútfejlesztésről tudni érdemes.
Az uniós átok
Míg az Egyesült Államokban az árufuvarozás 40 százalékát viszi a vasút, Európában 8 százalékát, a személyszállításban pedig csupán 6 százalékos a részesedése a közúti, légi és vízi közlekedéssel szemben.
Ez érthető is, hiszen az európai vasút több sebből vérzik: a hálózat ugyan kiterjedt, de mivel szinte mindenütt állami monopólium volt és nagyrészt még ma is az, nehézkesen fejlődik, a különböző szabványok, rendszerek, az erős helyi lobbik miatt (mozdonyt és vezetőt kell cserélni a határon stb.) integrálódni képtelen.
Egy 2003-as európai bizottsági tanulmány szerint a nemzetközi tehervonatok átlagsebessége az EU-ban 18 km/h, a közúti teherszállítással szemben egyelőre alig van esélye. A hálózat egyötöde túlterhelt (vagyis a dugóban állnak a vonatok), míg bőven akad kihasználatlan kapacitás. A legtöbb kárt a hasztalan ácsorgás okozza.
Pedig a fenntartható fejlődést szem előtt tartva a vasút szerepét mind az árufuvarozásban, mind a személyszállításban növelni kell, hiszen megfelelő körülmények között sokkal nagyobb kapacitású, környezetkímélőbb, biztonságosabb és jóval olcsóbb, gyorsabb, mint a közúti közlekedés. Egy jó hálózaton belül 600 kilométeres távolságig a légi személyszállítással, a repüléssel is tud konkurálni, a nagy sebességű vasút (pl. TGV) még ennél is többre képes.
Magyar vasút: gőzmozdonynak sem ideális
Ami az infrastruktúrát illeti, a jó európai vasúthoz röviden a következő fejlesztések kellenek: egységes uniós navigációs, biztósító rendszer (lásd a keretest) kiépítése; legalább a 120 km/h-s sebességű pályák kiépítése/fejlesztése az uniós fővonalakon.
A magyar vasúti hálózat ugyan sűrűbb szövésű, mint az EU-s átlag, a karbantartás elmaradása miatt siralmas állapotban van: a 7685 km-ből a pályák 40 százalékán a sebesség korlátozva van, a pályáknak csak 17 százaléka kétvágányú.
Mennyivel mehet a vonat?
Természetesen annyival, amennyivel, de ez nemcsak a terhelésen és a mozdony teljesítményén múlik, hanem a pályán és a biztosító berendezéseken is. Egy éles kanyart nem lehet bevenni 160-nal, de egy nagyobb ívűt már igen, ha tehát egy pályán gyorsítani akarunk pl. ívkorrekciókat kell csinálni. Az olyan pályákon pl., ahol a megengedett legnagyobb sebesség magasabb, mint 100 km/h, a felsővezetéket stabilabban kell rögzíteni. Egy 120-as pályát nem keresztezhet gyalog- vagy bicikliút. A 160-asnál gyorsabb pályát már közút sem keresztezhet (költségigényes a kiépítése, hiszen végig alul-, felüljárókat kell építeni). A 200-as pályát már zajvédő fallal kell körülvenni. Ha magyar TGV-t akarunk, vagyis nagysebességű vasutat, ahhoz teljesen különálló, új pályát kell építeni. Az sem mindegy, hogy egy 80-nal száguldozó tehervonatnak mennyit kell vesztegelnie. Amíg nincs a magyar vasúton pl. folyamatos helymeghatározás, a vonatok között egy térközt (állomás, bakterház, jelző) kell biztosítani, nem haladhatnak folyamatosan egymás mögött. A dolog ennél persze sokkal bonyolultabb, a részletes szabályozást itt találja.
A tehervonatok átlagsebessége az EU-s átlag fele, 9 km/h. Nagyon sok a közúti-vasúti átjáró (lassítja a forgalmat és balesetveszélyes), miközben a Dunán csak egy jó állapotú átkelő van (a Lágymányosi híd melletti összekötő híd). Abban a szakértők egyetértenek, nemcsak a hálózat lepattantsága, technikai elmaradottsága miatt lassúak a vonatok: ebben ugyanúgy benne van a MÁV is: a 60-as, 70-es években kétszer-háromszor ennyi vonat el tudott közlekedni a hálózaton, mint ma.
A vasútfejlesztés eddigi mérlege

(Grafika: VPE/MÁV/Tbg)
Magyarország a vasútfejlesztés terén eddig nem villantott. A Medgyessy- és a Gyurcsány-kormány szinte egyáltalán nem fejlesztette vasutat, és bár a Kóka János vezette Gazdasági és Közlekedési Minisztériumnak (GKM) nagy elképzelései voltak, még a személyszállítás kiszervezését sem sikerült úgy megoldani, hogy egy, a veszteségnyelő, mutyiparadicsom MÁV-tól teljesen független, versenyképes cég (MÁV Start) jöhessen létre.
EU-s pénzeket a 2001-es ISPA-támogatások óta nem pályázott meg Magyarország, vagyis 2002 és 2006 között több száz milliárd fejlesztési forinttól estünk el. Ráadásul még a vállalt célok sem valósultak meg: az ISPA 50 milliárd forintjából (és ugyanennyi önrészből) sem a Bp-Hegyeshalom-vonal nem lett végig 160 km/h-s sebességű pálya, ahogy a Budapest-Lőkösháza és a Zalalövő-Boba-vonal sem 120-as.
A Kóka-éra is csak a látványberuházásig jutott: építettek egy kényelmetlen megállót a ferihegyi 1-es terminálnál, és anélkül szűntettek meg két tucat vasúti mellékvonalat, hogy bárkinek a minisztériumban elképzelése lett volna arról, hogy regionális szinten egyáltalán kihasználhatók lettek volna-e ezek a vonalak (kapacitáselemzés ugyanis máig nem készült).
Az uniós példák, illetve az, hogy az utóbbi időben a vasúti árufuvarozási piac liberalizációja következtében másféltucat új teherszállító cég jött létre Magyarországon is, mégis azt mutatják, hogy igenis lehet létjogosultsága a teherszállításnak.
Nem vett jegyet, mégis fizet
Az EU vasúti revitalizációs elképzeléseiből Magyarországnak a következőket kellene teljesítenie: liberalizálni a személyszállítás, és a vasúti teherfuvarozás piacát, fejleszteni az uniós vasúti korridorokat, egyértelmű rendszert teremteni a MÁV darabjaira szedésével, állami tulajdonban csak magát a pályát hagyni.
Hiszen senki sem lehet biztos abban, hogy a személyszállítás mennyire veszteséges üzem addig, amíg áttekinthetetlenül folyik el évi százmilliárd forint. Tudta-e ön, hogy annak is havi 2-3000 forintjába kerül a vonatozás, aki csak képeslapon látott MÁV-szerelvényt?
De mire akarja költeni a kormány a 2007-2008-ban elkölthető 400 milliárd forintot? A konkrét magyar projektekről megkérdeztünk néhány a neve elhallgatását kérő szakértőt. Szerettük volna a GKM véleményét is kikérni, de - ahogy korábban sem - érdemben nem voltak hajlandók szóba állni velünk. (Továbbra sem értjük tehát, mit ért a kormány társadalmi egyeztetés alatt, de erre majd egy másik cikkben térünk ki.)
Az EU érrendszere: TEN, Helsinki-folyosók
A transzeurópai hálózatok (Trans-European Networks, TEN) megalakítását az 1992-es maastrichti egyezmény aláírásával határozta el az EU. A cél, hogy növeljék a belső piacok kohézióját és koordinációját a fejlődés egy irányba terelésével, EU-s szabványok kialakításával. Így történt ez a közlekedésben is, a TEN-Transport a közlekedési folyosók, a legfontosabb közlekedési útvonalak hálózatát rajzolta fel, így a közútiét, a víziét és a vasútiét. Ha minden tag ezt fejleszti, nő a hálózat kapacitása. A legfontosabb közlekedési korridorok, a Helsinki-folyosók (1997), amikből 3 szeli át Magyarországot (IV, V, X), ez mind vasútra (pl. V.: 25-ös, 20-as, 40-41-es, 100-as vonal), mind közútra (pl. V.: M7-es, M3-as stb.) érvényes. A vasútnál ezeket egészítik ki a TINA-folyosók, alternatív, kerülőútvonalakat meghatározva. Léteznek a kifejezetten a teherszállításra vonatkozó ERTMS-folyosók is, ebből kettő érinti az országot.
Az Index kormányzati forrásokból úgy értesült, az alábbi vasútfejlesztési projekteket (összköltség) adja be a kormány Brüsszelnek a 2007-2008-as időszakra:
- 1. Sopron-Szombathely-Szentgotthárd vonal korszerűsítése (35 mrd)
- 2. Budapest-Szolnok-Lőkösháza vonal korszerűsítése (100 mrd)
- 3. Szolnok-Debrecen vonal korszerűsítése (180 mrd)
- 4. GSM-R kommunikációs rendszer beszerzése és telepítése (56 mrd)
- 5. ETCS2 biztosító berendezés kiépítése Bajánsenye-Boba között (5 mrd)
- 6. Záhony térségében a vasúti infrastruktúra fejlesztése (100-as fővonalon kívül), az árufuvarozási határátmenetet biztosító széles és normál nyomtávú gerinchálózat ütemes felújítása (19 mrd)
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Gazdaság
Több ezer embert küldhet el a Dunaferr
Csoportos létszámleépítést jelentett be a két utódcég.
április 17., 07:37
- Gazdaság
Belenéztek a magyarok pénztárcájába, azonnal reagált a kormány
Megérkeztek a legfrissebb adatok.
április 17., 08:44
- Gazdaság
Bejelentést tett Szijjártó Péter és a Mol-csoport, három helyen is földgázt találtak
Már a kitermelési stratégián is dolgozik a vállalat.
április 17., 12:31
- Mindeközben
Kárász Róbert jogi lépést fontolgat a motorbalesete után: Más idiotizmusa és felelőtlensége miatt váltam járásra képtelenné
3 órája
- Gazdaság
Nagy Márton szerint rekord született, így teljesített a Ferihegyi repülőtér az első negyedévben
A tárcavezető beszámolt a legfrissebb adatokról.
április 16., 09:20
- Gazdaság
Újabb csapásra készül Donald Trump, jöhet a 245 százalékos vámtarifa Kínának
Nem csillapodik a kereskedelmi háború.
április 16., 16:39
- Gazdaság
Már több mint száz országban hódít a magyar családi cégből lett multi
Nehezített gazdasági pályán is rekordbevételt ért el a hazai étrendkiegészítő-óriás.
április 17., 14:51
- Gazdaság
Elindult a kiszavazóshow: júliustól új kapitánya lehet az eurózónának
Már azt is tudni, milyen fiskális politikát képviselhetnek a jövőben.
április 17., 10:50
- Címlapon
Zacher Gábor: Van egy fura függőség, amitől többen szenvednek, mint a drogoktól
Az új drogtörvény mellett kibeszéltük a szintetikus kábítószerek piacát és a kínai laborok szerepét is.
4 órája
- Gazdaság
Nyert a Mol a bíróságon, Horvátországnak súlyos árat kell fizetnie
Hamarosan csörren a kassza.
7 órája
- Gazdaság
A manipulálást visszautasítja, de így is felülvizsgálja a szegénységi adatokat a KSH
A hivatal elnöke egy levélben tájékoztatott erről.
április 16., 06:27
- Címlapon
Habebimus papam! – eldőlt, mikor kezdődik a pápaválasztó konklávé
Már csak a ceremónia hossza a kérdés.
7 órája
- Gazdaság
A mélyrepülés után felminősítették az OTP-t
Eggyel magasabb osztályzatot adott a nemzetközi hitelminősítő.
április 15., 08:44
- Gazdaság
Trump miatt menekíteni kell a pénzeket – ítéletet mondott a régiónk egyik legjelentősebb bankja
Szélsőséges időket élünk.
április 17., 19:11
- Gazdaság
Szalmonellagyanú miatt azonnal kivonják a forgalomból ezeket a humuszokat
Ha ilyen termékeket vásárolt, semmiképp se fogyassza el!
április 15., 09:46
- Gazdaság
Még nem éreztetik hatásukat Donald Trump vámjai a kínai gazdaságban
Jobban növekedett a kínai GDP, mint azt az elemzők várták.
április 16., 09:17
- Gazdaság
Donald Trump keményen nekiment a Fed elnökének, a leváltását követeli
„Mindig későn és hibásan cselekszik.”
április 17., 15:03
- Mindeközben
Nehéz időszakáról vallott Sajgál Erika: „A hajamnál fogva kihúztam magam a gödörből”
5 órája
- Gazdaság
Bejelentést tett Nagy Márton, történt valami a boltok polcain
Összesen 872 termék ára változott meg.
április 15., 17:14
- Gazdaság
Új lendületet kapnak az innovatív hazai KKV-k a Bay Voucher Program révén
Akár 100 millió forintos támogatást is igénybe vehetnek.
április 17., 21:50
- Gazdaság
Durván felkavarja a családi házak piacát a kormány döntése
Tízmilliókat kaphatnak a házat vásárlók.
április 15., 09:30
- Gazdaság
Varga Mihály bizalmasa érkezik az MNB alelnöki posztjára
az Államadósság Kezelő Központ éléről érkezik az ortodox monetáris politika új támasza.
április 15., 12:38
- Címlapon
Hídfoglalásba torkollott Hadházy Ákos délutáni sétája, leterelik a tüntetőket a Szabadság hídról
Az Index élőben tudósított a helyszínről.
6 órája
- Címlapon
Ettől a függőségtől haláláig nem tudott szabadulni Ferenc pápa, de nem is akart
Vérbeli argentinként nem tudott élni nélküle.
9 órája
- Gazdaság
Több helyen is léket kapott a magyar ipar hajója
A vesszőfutás belső szemmel: a gyatra adatok mellett a bizonytalanság is pusztít.
április 15., 15:37
- Címlapon
Elkezdett beteljesülni Nagy Márton rémálma
Soha ennyi pénz nem hevert még a lakosságnál.
14 órája
- Címlapon
Súlyos sérülést szenvedett Magyar Péter fia, operálni kellett
Reagált az ügyre a Tisza Párt elnöke.
13 órája
- Címlapon
Oroszország lassan közeledik Észtország felé a Narva folyón keresztül
A balti ország a problémát már megpróbálta napirendre tűzni a NATO-ban is, de a szervezet nem foglalkozott vele.
3 órája
- Gazdaság
Nincs visszaút: két ajtót rúg be egyszerre a GVH
Gyorsított ágazati vizsgálatokat indítottak a tej, a tejtermékek és a tojás hazai piacán.
április 15., 11:23
- Gazdaság
A magyar áremelkedésekről készített riportot az egyik kínai lap
A kormány vitatott árplafonja is szóba kerül.
április 15., 15:23
- Címlapon
Kína már a műholdas közelharcot gyakorolja, de ehhez Amerikának is van egy-két szava
Tovább éleződik az űrben az amerikai–kínai szembenállás
1 órája