További Magyar cikkek
Mikor határozták el?
Az első ötlet még 1942-ből származik, ekkor jelent meg tanulmány Vásárhelyi Boldizsár műegyetemi professzor tollából, amelyben javaslatot tett egy Budapestet elkerülő, a várostól a mainál távolabbi nyomvonalú útról. A hatvanas években a fővárosba sugárirányban befutó főutakat és autópályákat a Hungária körgyűrű vonalában egy városi, magas vezetésű autópályával akarták összefogni. A hetvenes években fogalmazták meg ismét a főváros külső kerületeiben és határában vezetett autópálya ötletét.
Milyen céldátumok voltak?
2007-re az M0-s körbeér, és valódi gyűrűvé válik, jósolta Medgyessy Péter 2004 májusában. Ezt talán már akkor sem hitte el senki a miniszterelnöknek, aki három hónappal később már nem is volt az.

Az M0-ás és a céldátumok, a meglévő szakaszok zölddel
Az egyes szakaszokra külön céldátumok is voltak, közülük az északi Duna-hídé jól szimbolizálja az egész körgyűrűét. A híd építésének elkezdését 1994-ben Schamschula György, a Boross-kormány közlekedési minisztere 1995-re, az átadást az Orbán-kormány 2002 elején 2005-re, a Medgyessy-kabinet 2002 őszén 2006-ra ígérte, az építés kezdetén 2007-ről volt szó, Kóka János ezt tavaly nyáron 2008-ra módosította.
Mennyibe kerül?
Az első, 29,5 kilométeres szakaszt, amely az M1-est, az M5-öst, az M7-est, az 1-es, az 5-ös, a 6-os, a 7-es és az 51-es főutakat kapcsolja össze, 1994-ben adták át. A kétszer két sávos, legfeljebb 80 km/órás sebességgel használható út akkor 15 milliárd forintba került.
A következő szakaszt, az M5-ös és a 4-es főút közötti 13 kilométert 2005 decemberében helyezték forgalomba. A 4-es főút egy vecsési és üllői elkerülő szakaszával együtt 34,5 milliárd forintba került.
A még épülő keleti szektor 42,2 milliárd forintba fog kerülni, további 31 milliárdba az M3-as és az M0-s gödöllői átkötése. A mostani 2/B főút – az M0 leendő M3 és Megyeri híd közötti szakasza – további 9 milliárdba került, az északi Duna-híd 62 milliárdba fog.
Ez eddig 193,7 milliárd forint, a budai folytatásra viszont egyelőre még becslések sincsenek, és építeni kellene egy átkötést délen, az 51-es főúti csomóponttól az M5-4-es főút közötti szakasz csomópontjához. Az összköltséget az Index a 300 milliárd forint közelébe saccolja.
Kinek jó, miért jó?
Jó a budapestieknek és az agglomerációban élőknek (több mint kétmillió embernek), mert naponta néhány ezer kamionnal és egyéb gépjárművel kevesebb roncsolja az egészségüket, idegeiket, csökkenhet a dugók száma a városban, és az Óbudáról Csepelre járók is választhatják a zsúfolt város helyett a gyorsforgalmi utat. Jó a fuvarozóknak, mert nem kell bemenniük a belvárosba. Jó az útépítőknek, amíg építhetik, és amikor majd fel kell újítani.
Hol rontották el?
A déli szektort ott, hogy keskeny lett, így szélesíteni kell a nyomvonalat. A keletit és a nyugatit ott, hogy nem volt elegendő előzetes egyeztetés a környezetvédőkkel és a kerületekkel, a terveket civil szervezetek és az önkormányzatok többször támadták meg bíróságon, volt, amikor a már folyó építkezést kellett leállítani szabálytalan engedélyeztetés miatt. Problémát jelentett a visszatérő pénzhiány is, valamint az, hogy 1998 és 2002 között semmilyen érdemi munka nem folyt a körgyűrűn és annak tervezésén.
Mikorra lehet?
A keleti szektort az M3-asig ez év végéig kell megépíteni, a gödöllői átkötésre egyelőre nincs időpont. Az északi Duna-hidat – amely Colbert helyett Megyeri híd lesz – a mostani információk szerint jövő nyárra kell elkészíteni, ez a 11-es főútig vezet. A 11-es és 10-es főút közötti szakasszal, valamint a 10-es főút és az M1-es közötti északi szektorral 2015-re kell elkészülni.
Az Index tippje
2015
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Gazdaság
Orbán Viktor szerint fél éven belül eljöhet egy gazdasági megállapodás az Egyesült Államok és Magyarország között
A Donald Trump által kivetett vámok ellensúlyozására.
április 19., 19:50
- Gazdaság
Egy magyar kutatás szerint a férfiak hamarabb esnek áldozatául az online átveréseknek
A hamis biztonságérzetük is közrejátszhat ebben.
április 20., 11:32
- Gazdaság
Vámkáosz, és ami mögötte van: Donald Trump tűpontos terve vagy Amerika hattyúdala?
A Makronóm Intézet vezető szakértőjét kérdeztük az amerikai elnök mestertervéről.
április 20., 10:34
- Címlapon
Lakhatási válság: benéztünk az ablakokon, és sok százezer üres ingatlant láttunk
Szakértőkkel jártunk utána, mit lehet kezdeni a – statisztikai alapon – közel 600 ezer üresen álló ingatlannal?
3 órája
- Címlapon
Volodimir Zelenszkij megszakította külföldi útját a kijevi dróntámadás miatt
Az ukrán elnök a támadások leállítását követelte.
2 órája
- Címlapon
Svédország kifelé teljesen mást kommunikál, miközben mostohán bánik az ukrán menekültekkel
Hiába az ígéretek, a jogok korlátozva vannak, a jövő pedig bizonytalan.
2 órája
- Mindeközben
Stohl András óriásit bakizott A 100 milliós játszmában, ezt senki nem bírta ki nevetés nélkül
4 órája
- Címlapon
Jön az ítéletidő, az egész országra kiadták a figyelmeztetést zivatar és felhőszakadás miatt
A hegyek környezetében villámárvizek is előfordulhatnak.
7 órája
- Gazdaság
Hernádi Zsolt beszólt a kormánynak: sokkal kiszámíthatóbb szabályozásra van szükség
A Mol-csoport elnök-vezérigazgatója szerint túl sokat fizettek már be pluszban.
2 órája
- Gazdaság
Nehezen felfogható mértékben drágulnak az autók
Az új autók piacán továbbra is a lízingelés mellett döntenek a magyarok.
április 20., 07:46
- Gazdaság
Óriási károkat okoztak az áprilisi fagyok, nagy áremelkedés várható
Nem csak Magyarország járt pórul.
április 21., 06:36
- Gazdaság
Recessziót jósolnak az elemzők, beszakadhat a globális kereskedelem Donald Trump vámháborúja miatt
A Kereskedelmi Világszervezet vezetője aggasztónak nevezte a helyzetet.
április 17., 08:08
- Címlapon
Vadai Ágnes az Operaházról kérdezte a minisztert, az államtitkár az Index cikkét ajánlotta a figyelmébe
A DK képviselője az átfogó vizsgálatról érdeklődött.
2 órája
- Címlapon
Megfejtettük, hogy miért ideges Magyar Péter – a Magyar Nemzeti Bank szembesítette a vádakkal
Az Index birtokába jutott az a kérdéssor, amelyet a Magyar Nemzeti Bank küldött el Magyar Péternek.
6 órája
- Gazdaság
Húsvéthétfőn feltámadt a forint, rég láttuk ilyen erősnek
Több mint féléves rekordot döntött a magyar valuta.
április 21., 13:22
- Gazdaság
Trump beleköpne a sörünkbe, még az alkoholmentesbe is
Fémhuzalok, kábelek, csövek, sör: keresd a kakukktojást!
április 18., 20:12
- Gazdaság
Amerikai-magyar védelmi együttműködésről tárgyalt Jászai Gellért az Egyesült Államok képviselőivel
A megbeszélések középpontjában a 4iG védelmi és haderőfejlesztési technológiái álltak.
április 18., 18:00
- Címlapon
Akár ötmilliárd forintot is bukhat egy centiméter miatt a 21 éves fiatalember
Mindeközben olyan biológiai csodát is láthatunk, amit az évezredben eddig még nem.
7 órája
- Gazdaság
Új lendületet kapnak az innovatív hazai KKV-k a Bay Voucher Program révén
Akár 100 millió forintos támogatást is igénybe vehetnek.
április 17., 21:50
- Gazdaság
Donald Trump keményen nekiment a Fed elnökének, a leváltását követeli
„Mindig későn és hibásan cselekszik.”
április 17., 15:03
- Címlapon
Lefejeztette riválisa fiát a 17 éves uralkodó, aki úgy táncolt, ahogy a nemesek fütyültek
A Hunyadi-család nem tartozott a kedvencei közé.
1 órája
- Címlapon
Üzenet a palackból, aggasztó mennyiségű vegyi anyagot mutattak ki a borokban
A magyar borok ugyanolyan veszélyesek, mint a többi.
5 órája
- Gazdaság
Itt a nemzeti kriptobank, de nagy kérdés, mit hoz magával az erős kontroll
Onnan érkezett az ígéretes, de egyben kockázatos javaslat, ahonnan kevesen számítottak rá.
április 18., 10:18
- Gazdaság
Bejelentést tett Szijjártó Péter és a Mol-csoport, három helyen is földgázt találtak
Már a kitermelési stratégián is dolgozik a vállalat.
április 17., 12:31
- Gazdaság
Érdemes résen lenni, április végén az OTP több szolgáltatása sem lesz elérhető
Fejlesztési munkálatokat végez el a pénzintézet.
április 18., 07:46
- Címlapon
Egy 21 éves női exkézilabdázó halt meg a budapesti közlekedési balesetben
A 2023–24-es szezon végén vonult vissza a sportolástól az Érd korábbi játékosa.
29 perce
- Gazdaság
Országos jelentőségű, a főváros működőképességének legkritikusabb beruházása zajlik
Jó tempóban halad az elmúlt 100 év legjelentősebb budapesti vasútfejlesztése.
április 18., 10:56