Alapvető élelmiszerek drágultak megint

DKRCS20190524017
2023.01.21. 09:25
Komoly áremelkedés figyelhető meg olyan alapvető élelmiszereknél, mint például a fürtös paradicsom vagy az alma, de a sertéspárizsi is 70 százalékkal drágult novemberhez képest. Gyorsított ágazati vizsgálatot indít a Gazdasági Versenyhivatal a tej- és tejtermékek hazai piacán, miután felmerült a versenytorzulás – közölte a GVH szóvivője.

A folyamatos drágulás miatt a magyar vásárlók egyre árérzékenyebbek, mivel az elmúlt hónapokban is rengeteg élelmiszer ára emelkedett meg az üzletekben. Az ATV Híradója konkrét számokkal támasztja alá az érzékelhető drágulást, stábjuk ugyanis minden hónapban bevásárlást tart a legalapvetőbb élelmiszerekből. A megvásárolt tíz termékből novemberhez képest a vaj, az ársapkás tej és a tojás ára maradt változatlan.

A fürtös paradicsom kilójáért ezer forinttal kell többet fizetni.

Emellett az alma és a sertéspárizsi kilója is több mint 70 százalékkal drágult. Öröm az ürömben, hogy a barna kenyeret viszont 75 százalékkal olcsóbban lehetett megvásárolni novemberhez képest. A csatorna összefoglalója megjegyzi, hogy a sajt kilója 51 százalékkal csökkent ugyan, de messzemenő következtetést ebből nem lehet levonni, mivel akciós volt az üzletben.

Raskó György agrárközgazdász szerint a béremelések, a rezsiköltségek és a termelők költségeinek növekedése a kereskedőket áremelésre sarkallja, amit beépítenek a termék árába. Ezen a területen az elszabaduló árak miatt a Gazdasági Versenyhivatal hatósági eljárást indított. 

Horváth Bálint kommunikációs vezető a csatornának úgy fogalmazott: a Gazdasági Versenyhivatal nem árhatóság, ugyanakkor a versenyek oldaláról vizsgálnia kell azt a kérdést, hogy az élelmiszerlánc szereplői nem beszéltek-e össze az árképzéskor, illetve milyen gyakorlat szerint képezték az áraikat, valamint tapasztalható-e a magatartásukban valamilyen versenyjogsértés, kartellezés, összebeszélés vagy például erőfölénnyel való visszaélés. A Gazdasági Versenyhivatal gyorsított ágazati vizsgálat keretében a kiskereskedelmi élelmiszerpiac más szegmenseit is vizsgálja a jövőben.

(Borítókép: Krizsán Csaba / MTI)