Airbus: Elérhető a kibocsátásmentes légi közlekedés

További Gazdaság cikkek
-
Nagy István: Még mindig nem tudjuk, hogyan került a száj- és körömfájás vírusa hozzánk
- Ötpontos intézkedési csomagot dolgozott ki a kormány a gazdák megsegítésére
- Kalifornia megelőzte Japánt, már a világ negyedik legnagyobb gazdaságának számít
- Orbán Viktor megjelent az OTP közgyűlésén, a tűzjelző szakította félbe beszédét
- Pénzosztásba kezd az OTP Bank – Csányi Sándor nem lesz többé vezérigazgató
A tervezés ideje lejárt, a cselekvésé elérkezett. A 2020-as éveknek a gyors és hatékony változások évtizedének kell lennie a légi közlekedésben – szögezte le megnyitó videóüzenetében Guillaume Faury, az Airbus vezérigazgatója, aki üdvözölte, hogy a fenntarthatóság szolgálatába állítja a szektor az energia- és gazdasági válságot, és a haladás felgyorsítására használja fel.
Úton a karbonsemlegesség felé
A légi közlekedés fenntarthatóságra irányuló törekvései még a Covid előtt, a párizsi klímaegyezmény aláírásával kezdődtek. A légitársaságokat összefogó Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA), illetve az ENSZ légügyi szerve, a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) is azt a célt tűzte ki maga elé, hogy a szektornak 2050-re el kell érnie a nettó karbonsemlegességet. Ehhez a kezdeményezéshez később csatlakoztak a repülőterek is ernyőszervezetük, a Repülőterek Nemzetközi Tanácsa (ACI) által. Az ágazatot számos szereplő alakítja, példaként említette a légitársaságokat, a gyártókat, a repülőtereket, a kutatóintézeteket, az energetikai vállalatokat, ráadásul képben vannak a politikai döntéshozók is. Míg a tavalyi csúcson a kollektív kihívást boncolgatták, addig idén azt vizsgálják meg, hogy milyen kézzelfogható előrelépések történtek a szén-dioxid-mentesítés felé vezető úton.
Két irány az Airbus előtt
Nem is késlekedhetnek, hiszen nagy a nyomás rajtuk, nemcsak a klímaegyezmények miatt, hanem a versenytárs is jelentősen motiválja az Airbust.
A célok egyértelműek, azonban a szakértők szerint van egy hatalmas akadály, mégpedig az, hogy a nettó karbonsemlegesség eléréséhez jelenleg nem áll rendelkezésre a technológia, és nem is mostanában jöhet. Az akkumulátoralapú hibrid vagy teljesen elektromos meghajtás nagyon gyerekcipőben jár, egyszerűen nem tudnak elég kis méretű és könnyű akkumulátort gyártani egyelőre ahhoz, hogy akár egy regionális géptípus (például egy A220-as Airbus) el tudja vinni, és értelmezhető hatótávolsága legyen. A hajtóműgyártók már kísérletezgetnek, de maximum egy–négy személyes kisgépeken. Emellett a másik fontos tudnivaló, hogy a repülőgépek aerodinamikai hatásfoka, kialakítása nem tud lépést tartani a forgalom bővülésével járó emissziónövekedéssel. Másrészt korlátos, hogy mennyit lehet még csökkenteni a szén-dioxidot hatékonyabb kialakítású gépekkel.
Az elektromos technológia a földi szállítástól eltérően a légi közlekedésben nem lehetséges, két járható út maradt. Az egyik a fenntartható forrásból származó kerozin vagy SAF (Sustainable Aviation Fuel), vagy a hidrogén, amely hosszú távon oldhatja meg a problémát. Ugyanakkor ezek az irányok jelentős befektetéseket és beruházásokat igényelnek a szektor minden szereplőjétől, különösen azoktól, akik az üzemanyagot biztosítják.
Felpörgetik a fenntartható kerozin gyártását
A SAF második generációs anyagokból készül, tehát egyszer már feldolgozott termékekből, például használt sütőolajból, kommunális hulladékból, faipari melléktermékekből. Előnye, hogy teljes életciklusra vetítve (bányászástól a felhasználásig) a hagyományos kerozinhoz képest 80 százalékkal alacsonyabb a szén-dioxid-kibocsátása, és a szállításhoz, tároláshoz nem kell átalakítani az infrastruktúrát. Hátránya, hogy keveset gyártanak belőle, ezért drága. Napirenden van, hogy az ár mérséklése érdekében állami támogatással növeljék a kapacitását.
Más alkalmazható alternatíva, átmeneti technológia jelenleg nincs.
A hangsúly egyértelműen a hidrogénen van, de ösztönözni kell a SAF-piacot, ahol az ambíció egyelőre nem igazán párosul tettekkel. Európa hatszázalékos SAF-felhasználást ír elő 2030-ra, de Faury szerint magasabb arányra lenne szükség.

A szerdán és csütörtökön zajló Airbus Summit 2022 rendezvényen jelentette be az Airbus, hogy együttműködési megállapodást kötött a világ vezető fenntarthatókerozin- (SAF) gyártójával, a Neste-tel, aminek értelmében a két vállalat együtt dolgozik az alternatív üzemanyag gyártásának felpörgetésén.
Mindkét fél vallja, hogy a fenntartható forrásból származó üzemanyag az egyik legfontosabb eszköz az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentésében. Az együttműködéstől azt várják, hogy felgyorsítsa a légi közlekedés átállását az új energiahordozóra. Ezt a folyamatot jelenleg a szűkös SAF-kínálat is hátráltatja. A közös fejlesztést is magában foglaló megállapodással azonban lehetővé teszik a gyártás felpörgetését, emellett közösen dolgoznak azon, hogy a repülőgépek 2030-ra képesek legyenek száz százalékban fenntartható kerozinnal üzemelni. Ma ez az arány legfeljebb ötven százalék.
A megállapodás részeként együtt vizsgálják a SAF-ban rejlő üzleti lehetőségeket is, a kutatásba a légitársaságokat és más érintett vállalatokat is bevonják.
Korai szakaszban a hidrogén
Faury kiemelte, hogy a zöldhidrogén előállítására és szállítására szolgáló infrastruktúra a fejlődés korai szakaszában van, ahogy a szabályozó környezet is.
Óriási változás előtt áll a légi közlekedés
Újfajta technológia kifejlesztésén dolgoznak az iparági szereplők.
A karbonsemlegesség eléréséhez 2030-ra el kell érnie a zöldenergiába való befektetett összegnek az évi négyezer milliárd dollárt. A mai előrejelzések azonban 2030-ra mindössze kétezer milliárdos befektetést prognosztizálnak.
Véleménye szerint az államok és az űripar is kollektív lépéseket tesz majd az éghajlat változás kezelésére, valamint az energiaellátás és energiabiztonság javítására. A hidrogénről érdemes tudni, hogy egy robbanékony gáz, amelyet ráadásul magas nyomáson kell tárolni, elégetésével viszont víz keletkezik, így teljesen környezetbarát. A műszaki kihívást robbanékonysága és a magas nyomású tárolás jelenti, illetve teljesen új hajtóműveket, szállító- és tárolókapacitást kell kiépíteni hozzá.

A végleges technológiát az Airbus várhatóan 2027–2028-ban jelenti be, ekkor indul el a zéroemissziós típus fejlesztése. Eredetileg 2035-re tervezték élesíteni az első kereskedelmi verziójú gépet. Az Airbus vezetője megjegyezte, hogy az üzletmenethez nagy mennyiségben és megfelelő mennyiségben lesz szükségük zöldhidrogénre. Ez arra készteti a vállalatot, hogy felfedezze a teljes hidrogén-ökoszisztémát, amelyre a hagyományos üzemanyagoknál nincs szükség.
Fejlesztések hidrogéntechnológiában
A toulouse–blagnaci repülőtéren építi fel az Airbus és az ArianeGroup a ZEROe repülőgépek első folyékony-utántöltő létesítményét, amelyet 2025-ben terveznek átadni – jelentették be a rendezvényen.
Az, hogy az Airbus minket választott partnernek, bizalmi szavazás, amely elismeri az Ariane rakétahajtáshoz használt folyékony hidrogén terén szerzett fél évszázados szakértelmét
– mondta André-Hubert Roussel, az ArianeGroup vezérigazgatója. „Büszkék vagyunk arra, hogy az Airbusszal dolgozhatunk a folyékonyhidrogén-üzemű repülőgépek felé vezető első lépéseken. A repülés és az űrhajózás két úttörő iparág. Szakértelmünk egyesítése a mi felelősségünk, hogy megbirkózzunk a holnap kihívásaival.”
Tájékoztattak arról is, hogy hidrogén-üzemanyagcellás motort is fejlesztenek. Ugyanis a hidrogén kétféleképpen használható fel a repülőgépek meghajtására. Először a hidrogén égetésével egy gázturbinában, másodszor az üzemanyagcellák segítségével, amelyek a hidrogént elektromos árammá alakítják a propellermotor meghajtás érdekében.

Az üzemanyagcellás technológia az egyik lehetséges végleges megoldás lehet a hidrogénmeghajtás alkalmazásában.
E tesztek elsődleges célja, hogy a szakemberek megbizonyosodjanak arról: az üzemanyagcellás technológia valóban széles körben alkalmazható a kereskedelmi repülésben 2035-től. A várakozások szerint ezzel a technológiával a száz utas szállítására alkalmas repülőgépek ezer tengeri mérföldes hatótávolsággal rendelkezhetnek. A validáláshoz azonban további kutatásra és fejlesztésre van szükség, ezeket végzik el az A380-as tesztgéppel.
Az első földi és légi hajtóműteszteket az évtized közepén hajtják végre az első legyártott Airbus A380-as óriásgép segítségével, amelyet most alakítanak át ZEROe-demonstrátorrá, hogy képes legyen folyékony hidrogén szállítására és az új hajtómű fogadására.
Ezzel párhuzamosan az Airbus a zöldhidrogént előállító HyPorttal is együttműködési megállapodást írt alá arról, hogy közösen hozzák létre a világ egyik első, zöldhidrogént előállító és elosztó repülőtéri üzemét. Az építkezés szintén a toulouse-i repülőtéren valósul meg, átadása 2023-ban várható, és naponta 400 kilogramm hidrogén előállítására lesz képes. Ez a mennyiség mintegy ötven földi kiszolgálójármű energiaellátásához elegendő.
(Borítókép: Airbus 350. Fotó: Airbus Magyarország)
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Gazdaság
Nagy Márton új vezetőt nevezett ki az N7 Holding élére
Póser Zoltán veszi át Antal Ferenc helyét.
április 21., 16:23
- Gazdaság
Újabb komoly áldozata van a vámháborúnak
A texasi étteremlánc fontos változásokat eszközöl kínai éttermeikben.
április 21., 15:56
- Gazdaság
Így verik át a közvetítők a figyelmetlen ingatlantulajdonosokat
Egy tanulságos eset, hogyan bukhatunk el több millió forintot.
április 22., 06:17
- Mindeközben
Nagy Tamás a harmadik sztrókja után: Régen két végén égettem a gyertyát, ezt nem szabadott volna
3 órája
- Gazdaság
Itt a vámháború egyik áldozata, egy Boeing repülőgépet küldtek vissza Kínából
Az érintett két légitársaság nem kommentálta az esetet.
április 21., 18:19
- Gazdaság
Bekopogott a valóság, most egy bejelentés is elég az árrobbanáshoz
Megnéztük, mi történik a hazai benzinkutakon.
április 21., 17:11
- Gazdaság
Donald Trump lelúzerezte a jegybank elnökét, és azonnali kamatcsökkentést követel
Az Egyesült Államok elnöke szerint Jerome Powell mindig túl későn cselekszik.
április 22., 06:47
- Címlapon
Pénzosztásba kezd az OTP Bank – Csányi Sándor nem lesz többé vezérigazgató
Átalakítják a vezetést a hitelintézetnél.
2 órája
- Címlapon
Orbán Viktor megjelent az OTP közgyűlésén, a tűzjelző szakította félbe beszédét
Mindenki meglepődött a miniszterelnök részvételén.
1 órája
- Mindeközben
Szabó András Csuti: Egy férfinak fogalma sincs a szeretetről, amíg lánya nem születik
4 órája
- Gazdaság
Menekülhetnek a szupergazdagok, nem lesz biztonságban a pénzük
Jön a világadó, amit végül mindenki megfizethet.
április 22., 07:30
- Gazdaság
Nagy István: Még mindig nem tudjuk, hogyan került a száj- és körömfájás vírusa hozzánk
Viszonossági alapon intézkedéseket vezetett be a kormány más országok ellen.
11 perce
- Gazdaság
Amerikai-magyar védelmi együttműködésről tárgyalt Jászai Gellért az Egyesült Államok képviselőivel
A megbeszélések középpontjában a 4iG védelmi és haderőfejlesztési technológiái álltak.
április 18., 18:00
- Gazdaság
Elkezdett beteljesülni Nagy Márton rémálma
Soha ennyi pénz nem hevert még a lakosságnál.
április 22., 08:25
- Címlapon
Atomháború szélére sodródott két nukleáris hatalom egy turistamészárlás miatt
A diplomáciai lépések után már a fegyveres konfliktus kockázata is növekszik.
2 órája
- Gazdaság
Csaknem ötven embernek hiányzott egy szám ahhoz, hogy milliomos legyen
A hatos lottó főnyereménye tovább halmozódik.
április 20., 19:58
- Címlapon
Zsoldosnak állt egy magyar férfi az orosz–ukrán háborúban, de hazaküldték
Otthon a testvére fényképét meglátva úgy döntött, végez a fivérével.
3 órája
- Gazdaság
Húsvéthétfőn feltámadt a forint, rég láttuk ilyen erősnek
Több mint féléves rekordot döntött a magyar valuta.
április 21., 13:22
- Gazdaság
Óriási károkat okoztak az áprilisi fagyok, nagy áremelkedés várható
Nem csak Magyarország járt pórul.
április 21., 06:36
- Gazdaság
Riasztó szintet lépett át a Magyarországra kiszabott uniós bírság összege
A visszatartott összegek jelentős része végleg elveszhetett.
április 22., 08:00
- Mindeközben
Méregdrága terápián gyógyul Horváth Éva a balesete után, kiderült, mennyibe került a kezelése
6 órája
- Mindeközben
Polgár Árpád potom pénzért lelt rá egy magyar műtárgyra Amerikában: „Több millió forintos hasznot tudtam realizálni”
7 órája
- Gazdaság
Ott volt az orrunk előtt, Donald Trump miatt ebbe teszi most mindenki a pénzét
Rekordszintre emelkedett az arany ára.
április 22., 09:48
- Gazdaság
Trump beleköpne a sörünkbe, még az alkoholmentesbe is
Fémhuzalok, kábelek, csövek, sör: keresd a kakukktojást!
április 18., 20:12
- Gazdaság
Sorsdöntő bejelentést tett a kormány, így képzelik a jövőnket
Nem váltak valóra a jóslatok, nem lesz fiskális alkoholizmus.
április 19., 09:01
- Címlapon
Lementek a Mariana-árokba, de onnan is élve jöttek fel a felszínre
Innen senki sem tudott felállni 1946 óta.
6 órája
- Címlapon
Protokollt szegtek a Szent Péter-bazilikában, Ferenc pápa koporsója mellett imádkozhatott a szerzetes nővér
Többéves barátság fűzte őket egymáshoz.
2 órája
- Gazdaság
Nehezen felfogható mértékben drágulnak az autók
Az új autók piacán továbbra is a lízingelés mellett döntenek a magyarok.
április 20., 07:46
- Gazdaság
Vámkáosz, és ami mögötte van: Donald Trump tűpontos terve vagy Amerika hattyúdala?
A Makronóm Intézet vezető szakértőjét kérdeztük az amerikai elnök mestertervéről.
április 20., 10:34
- Gazdaság
Bill Gates elárulta, mennyit hagy a vagyonából a gyerekeire
A vagyonához képest meglepően keveset.
április 20., 07:11
- Gazdaság
Olyan embert igazolt le Varga Mihály, aki máris erőt adott a forintnak
A vámok árnyékában hamarosan rossz hír várhat a forintra.
április 20., 08:34