Megtette az első lépést a Mol a teljes irányváltás felé

DSZZS20170524017
2022.05.30. 09:51
A Mol Nyrt. megkezdte az előkészületeket a Dunai Finomítóban egy új zöldhidrogéngyár megépítéséhez. A jövőben a hidrogén előállítása így semmilyen szén-dioxid-kibocsátással nem jár. De mekkora realitása van az ilyen meghajtású repülőgépeknek vagy személyautóknak, tényleg a hidrogéné a jövő? – többek között ezeket a kérdéseket tisztáztuk Pulay Krisztiánnal, a Mol Csoportszintű Downstream Fejlesztés ügyvezető igazgatójával.

Az új gyár megépítésével mi lesz a sorsa „régi hidrogéngyárnak”?

Az üzem kapacitásának egy részét kiváltja az új zöldhidrogéngyár, ezáltal kisebb kapacitás és szén-dioxid-terhelés mellett fog tovább működni a meglévő üzem.  Az új zöldhidrogéngyár – amit egy zöldmezős beruházás keretében építünk a napelemparkunk mellett – már egy másfajta technológia lesz: gyakorlatilag vízből elektromos áram segítségével állítjuk elő a hidrogént, a melléktermék pedig nem szén-dioxid, hanem tiszta oxigén lesz. Semmilyen üvegház hatású gázt nem bocsát ki. Amíg a villamosáram-igényét megújuló forrásból tudjuk fedezni, addig ez teljesen szén-dioxid-mentes technológia.

Mikor indul az üzem építése? Mekkora kapacitású lesz?

A kivitelezés már az idén elkezdődik az előkészítési munkákkal, jövő évben szállítják le magát az elektrolizálót, amiről a szerződést már megkötöttük, és jövő év végén már üzembe is áll majd. A 10 megawattos üzem évi kapacitása 1600 tonna hidrogén lesz.

Ez az 1600 tonna „mit jelent”?

Ha ezt például mind a mobilitásban szeretnénk hasznosítani, akkor körülbelül 220 hidrogénhajtású busz éves üzemanyagigényét tudná kiszolgálni. A finomításban más a lépték, mi nagy felhasználók vagyunk, ez itt nálunk a teljes hidrogéngyártás – a földgázból előállított úgynevezett szürke hidrogén – körülbelül 3 százalékának megfelelő mennyiség. Ez ugyanakkor egy nagyon jól bővíthető moduláris rendszer, és most az első lépéseket tesszük meg ezzel. Pilot projektnek viszont meglehetősen nagy a beruházás, főleg ha megnézzük, hogy a legnagyobb kapacitás, ami jelenleg működik Európában, az 15 megawatt.

Pénzben kifejezve mekkora beruházás ez?

22 millió eurós, ami mai árfolyamon körülbelül 8,4 milliárd forint.

Mikor térülhet meg?

A zöldhidrogén egyik hátránya, hogy drága. De ezt a beruházást nem feltétlenül a gyors megtérülés miatt csináljuk, hanem a hosszútávú stratégiánk megvalósítása érdekében, annak részeként indítottuk útjára. Világosan látszik, hogy a zöld hidrogén technológia fejlődik és rengeteg az innováció körülötte, ami a költségekre is jótékony hatással van. Ráadásul ezekkel a fejlesztésekkel párhuzamosan a megújuló áram ára is várhatóan csökkenni fog: sokan úgy vélekednek, hogy

legkésőbb az évtized végére a zöld hidrogén le fogja dolgozni a szürke hidrogénnel szembeni költség-hátrányát.

Ez a beruházás tehát jól mutatja a MOL elkötelezettségét a fenntartható jövő mellett: egyszerre vizsgáljuk a társadalmi érdekeket, a környezeti és a hosszútávú üzleti szempontokat. 

Mire használják a Molnál a hidrogént?

Alapvetően két dologra: a kőolaj-finomítás során a kőolajban lévő szennyeződések eltüntetésére, valamint a hosszabb molekulaláncok feltörésére, és ezáltal tulajdonságuk megváltoztatására. Mivel jelen esetben a kőolaj finomítás a hidrogénigényét részben kiváltjuk a zöldhidrogénnel, gyakorlatilag az üzemanyaggyártás folyamata válik lényegesen környezetbarátabbá.

A környezetbarátabb működést stratégiájuk zászlajára is tűzték.

Így van. A Mol-csoport 2030-as stratégiájában nagyon ambiciózus fenntarthatósági célokat fogalmaztunk meg: 2030-ig 30 százalékkal csökkentjük a szén-dioxid-kibocsátást, 2050-re pedig szeretnénk elmozdulni abba az irányba, hogy teljesen karbonsemlegessé váljon az egész cégcsoport. A zöldhidrogéngyár egy nagyon jó első lépés, mert a szén-dioxid-spórolás, a terhelés csökkentése nagyon nagy: 25 ezer tonnával kevesebb szén-dioxidot bocsátunk majd ki, ami nagyjából 5000-5500 gépjármű éves fogyasztásával egyenértékű. Tehát ennek a technológiának a bevezetése környezeti szempontból olyan, mintha ennyi gépjárművet egyik napról a másikra kivonnánk a forgalomból.

Mennyire reális cél ez a karbonsemlegesség? Ennek tényleg van realitása?

Van nagyon sok olyan technológia, ami ehhez elvezethet, de ez mindenféleképpen egy hosszú folyamat. Mi most elsősorban a 2030-as céljainkat nézzük, hiszen kevesebb, mint 10 év alatt 30 százalékkal szeretnénk csökkenteni a szén-dioxid-lábnyomunkat – emellett abszolút elkötelezettek vagyunk. A kihívás adott, a szándékaink egyértelműek, de az, hogy egy-két évtized múlva milyen technológiák állnak majd rendelkezésre, az sok mindentől függ. 

A környezetvédelmen túl milyen céljaik vannak még az új üzemmel?

Ez egy nagyon dinamikusan fejlődő terület. Az első lépés, amit most megteszünk, több célt is szolgál: a direkt szén-dioxid-kibocsátás csökkentésén túl sokat tanulhatunk erről az új technológiáról. Bár a zöldhidrogén teljes egészében a finomítóban fog hasznosulni, ez a projekt azt is, hogy a kapacitás bővítésével  párhuzamosan a zöld hidrogén felhasználás megjelenjen akár a mobilitásban is. Emellett azokra az ipari szereplőkre is gondolunk, akik zöld hidrogén felhasználásával szeretnék csökkenteni a saját szén-dioxid kibocsátásukat – nekik ezzel gyakorlatilag eszközt és alternatívát tudunk nyújtani.

Az energiaválság idején valós alternatíva lehet a zöldhidrogén?

A zöldhidrogén előállításának kifejezetten magas a villamos energiaigénye. Ahhoz, hogy a hidrogénnek meghatározó szerepe legyen a jövő energiahordozói között, sok beruházásra van szükség. Itt a gyakorlatban nemcsak a hidrogén gyártó és kiszolgáló infrastruktúra fejlesztésére kell gondolkodni, hanem az ehhez szükséges mennyiségű megújuló energiaforrások biztosítására is: az ugyanis, hogy mennyi megújuló kapacitás épül, szintén közrejátszik abban, hogy a technológia mennyire gyorsan tud elterjedni.

Az ipari felhasználáson túl lát arra esélyt, hogy a zöldhidrogén valamilyen módon eljusson például a háztartásokba is?

A hidrogén legnagyobb felhasználója az ipar – különösen a kőolajipar és a műtrágyagyártás. Annak a feltételei, hogy ezekben az ágazatokban a zöldhidrogén révén térjünk át környezetbarátabb technológiára, abszolút adottnak tekinthetők, ez egy fő csapásirány lehet.

A hidrogén ugyanakkor nagyon jó eszköz arra is, hogy a villamos hálózat szabályozhatóságát javítsuk: a többletkapacitások kezelésében lehet szerepe. A nagy megújuló hányadú elektromos rendszerekben jelenleg is kihívást jelent a szabályozhatóság: képzeljünk el egy júniusi napot, amikor rengeteget süt a nap, és épp nincs elég elektromos fogyasztó. Mit lehet tenni a többletkapacitással, amit megtermelünk? Ha nincs más megoldás, akkor lekapcsoljuk a napelemeket és akkor ez az energia elvész. A zöldhidrogéngyártás ezzel szemben kiváló alternatívát nyújthat a fölös kapacitás felhasználására úgy, hogy értékes energiahordozót állítunk elő, amit aztán fel lehet használni, vagy a szűkös kapacitásidőszakban vissza lehet tenni a rendszerbe. Például úgy, hogy egy üzemanyagcellán keresztül visszakonvertáljuk elektromos áramra. Komoly lehetőség van a zöldhidrogénben azokban az energiarendszerekben, ahol a megújuló kapacitások nőnek, ott a zöldhidrogén egy balanszírozó eszköz tud lenni az áramellátó rendszerben.

Van realitása a hidrogénmeghajtású gépjárműveknek?

Hatalmas a szakértői érdeklődés ebben a témában. A hidrogén mobilitási célú hasznosításának a magas energiasűrűség és szén-dioxid mentesség miatt a nehézgépjárműveknél – teherszállításban, légúti vagy vízi közlekedésban – lehet jelentősége. Egy személyautóba körülbelül „csak” egy fél tonnányi akkumulátor kell, egy kamionnál ez akár már több tonna is lehet, egy repülőgépnél 1000 tonna fölötti extra súlyról beszélhetnénk, míg teherszállító hajóknál ugyanez a nagyságrend még nagyobb.

Gondoljunk bele, hogy ha például egy Boeing 747-est akarnánk átalakítani fosszilisről elektromos meghajtásra, akkora akkumulátorpakkra lenne szükség, hogy aligha maradna hely az utasoknak, sőt, fel sem tudna szállni a gép a túlsúly miatt.

Ezzel szemben egy hidrogénmeghajtású turbina nem elképzelhetetlen, nagyon sokan kísérleteznek ilyennel. A hidrogén hajtásnak tehát, a nagy össztömegű járműveknél lehet szerepe a jövőben.

(Borítókép: A Mol Nyrt. százhalombattai Dunai Finomítója 2017. május 19-én. Fotó: Szigetvary Zsolt / MTI)

Ehhez a cikkhez ajánljuk

  • Gazdaság
Kiszivároghattak Donald Trump tervei: őrületes tempót vett fel a forint

Kiszivároghattak Donald Trump tervei: őrületes tempót vett fel a forint

Európa örülhet, úgy tűnik, nincs a leendő elnök célkeresztjében.

január 20., 18:17

  • Gazdaság
Orbán Viktor szerint új korszak kezdődhet

Orbán Viktor szerint új korszak kezdődhet

Ez lehet a kulcs az életszínvonal emelésére.

január 20., 18:25

  • Gazdaság
Összeült a világelit, hogy a jövőnkről vitázzanak

Összeült a világelit, hogy a jövőnkről vitázzanak

Most dőlhetnek el a legfontosabb kérdések.

január 21., 08:13

  • Gazdaság
Szijjártó Péter: Komoly válsággal nézz szembe az európai energiapiac

Szijjártó Péter: Komoly válsággal nézz szembe az európai energiapiac

A külügyminiszter azt is elárulta, mikor érdemes elfordulni az orosz gáztól.

január 20., 17:17

  • Gazdaság
A Biden-adminisztráció döntött a Richter csúcskészítményéről, 120 milliárd forintot bukhatnak ezen

A Biden-adminisztráció döntött a Richter csúcskészítményéről, 120 milliárd forintot bukhatnak ezen

A bejelentett intézkedés értelmében a készítmények ára 2027-től változna.

január 20., 16:02

  • Gazdaság
Pörög Donald Trump eldobott kockája, 640 milliárd dollárnál állhat meg

Pörög Donald Trump eldobott kockája, 640 milliárd dollárnál állhat meg

Az új amerikai vámok felgyorsítanák a globális kereskedelem átrendeződését.

tegnap, 19:10

  • Gazdaság
Kiszivárgott a Mol belsős levele: árcsökkentésre szólította fel a kiskereskedőket

Kiszivárgott a Mol belsős levele: árcsökkentésre szólította fel a kiskereskedőket

Úgy néz ki, Orbán Viktor felháborodása elég lehet az árcsökkenéshez.

január 21., 09:40

  • Gazdaság
Nagy Márton felhívást intézett a magyarokhoz: Döntsenek körültekintően!

Nagy Márton felhívást intézett a magyarokhoz: Döntsenek körültekintően!

Fontos kérdésben szólalt meg a miniszter.

január 20., 15:55

  • Gazdaság
Szuperritka Ferrari került fel a NAV oldalára

Szuperritka Ferrari került fel a NAV oldalára

A meghirdetett Ferrariból csupán 20 példányt gyártottak az egész világon.

január 20., 16:35

  • Címlapon
Orbán Viktor beváltotta a fenyegetését, Magyarország blokkolta a szankciókat

Orbán Viktor beváltotta a fenyegetését, Magyarország blokkolta a szankciókat

A helyzet feszült, nagy a zűrzavar Brüsszelben.

tegnap, 18:18

  • Gazdaság
Egy New York-i magyar vezető elmondta, mire számíthatunk Donald Trump elnökségétől

Egy New York-i magyar vezető elmondta, mire számíthatunk Donald Trump elnökségétől

Zsarnóczky Martin szerint sokkal több amerikai vállalat érkezhetne Magyarországra.

január 20., 21:39

  • Gazdaság
Még egy tetoválást is csináltatott a NAV munkatársa a sikeres akció érdekében

Még egy tetoválást is csináltatott a NAV munkatársa a sikeres akció érdekében

Lecsapott egy szalonra az adóhivatal.

január 21., 12:39

  • Gazdaság
Fordulat Moldova szakadár régiójában, véget érhet az energiaválság

Fordulat Moldova szakadár régiójában, véget érhet az energiaválság

A területen több százezer ember maradt fűtés és meleg víz nélkül.

január 21., 11:21

  • Gazdaság
Már Donald Trump felesége is kriptovalutát indított, a bitcoin pedig történelmi csúcsot döntött

Már Donald Trump felesége is kriptovalutát indított, a bitcoin pedig történelmi csúcsot döntött

Szárnyalnak a kriptopénzek a beiktatás miatt.

január 20., 14:59

  • Gazdaság
A szakértő szerint ezért jó, hogy nem jön már Ukrajnán keresztül gáztranzit

A szakértő szerint ezért jó, hogy nem jön már Ukrajnán keresztül gáztranzit

Nem minden fekete és fehér.

január 18., 16:31

  • Gazdaság
Orbán Viktor ismét útra kelt, Robert Ficóval tárgyal Ukrajnáról

Orbán Viktor ismét útra kelt, Robert Ficóval tárgyal Ukrajnáról

A megbeszélés legfontosabb témája Magyarország és Szlovákia energiabiztonsága.

január 21., 11:22

  • Címlapon
Újabb településen jelentek meg a fonálférgek az ivóvízben

Újabb településen jelentek meg a fonálférgek az ivóvízben

A Pest vármegyei polgármesterek nyugtatgatják a lakosokat.

tegnap, 13:17

  • Címlapon
„Puccshangulat Szlovákiában” – több tízezer ember vonult az utcára Robert Fico ellen

„Puccshangulat Szlovákiában” – több tízezer ember vonult az utcára Robert Fico ellen

„Elég volt Ficóból!” – skandálták a tüntetők.

tegnap, 20:47

  • Gazdaság
Ketyeg az óra, napokon belül indul a Demján Sándor 1+1 kkv beruházásélénkítő támogatási program

Ketyeg az óra, napokon belül indul a Demján Sándor 1+1 kkv beruházásélénkítő támogatási program

Akik előregisztráltak, már kedden feltölthetik a pályázati dokumentumokat.

január 20., 15:48

  • Gazdaság
Nagy Márton: A következő másfél-két hónap meghatározó lesz a magyar gazdaság számára

Nagy Márton: A következő másfél-két hónap meghatározó lesz a magyar gazdaság számára

A miniszter szerint az energiaválság hozta felszínre az Európai Unió betegségét.

január 20., 12:32

  • Gazdaság
Rezsiháború: mindenkit érintő döntés a számlázásról

Rezsiháború: mindenkit érintő döntés a számlázásról

Fontos megállapításokat tettek az MVM Next gyakorlatával kapcsolatban.

január 20., 11:02

  • Gazdaság
Budapest–Belgrád vasútvonal: mérővonat vizsgálta a magyar pályaszakaszt

Budapest–Belgrád vasútvonal: mérővonat vizsgálta a magyar pályaszakaszt

A mesterséges intelligencia is szerepet kapott.

január 20., 12:01

  • Gazdaság
Nagy változás jön: mélyen a zsebükbe nyúlhatnak a vállalatok

Nagy változás jön: mélyen a zsebükbe nyúlhatnak a vállalatok

Mind a lakosság, mind a vállalatok körében szemléletváltásra van szükség.

január 20., 09:18

  • Címlapon
Ők voltak Szíria urai, most rettegésben élnek

Ők voltak Szíria urai, most rettegésben élnek

Az ország nagy részén hatalmi vákuum keletkezett, senki nem tudja, hogy lesz-e megtorlás.

tegnap, 19:51

  • Gazdaság
Tízmilliós bírságot varrt a jegybank a PannErgy nyakába

Tízmilliós bírságot varrt a jegybank a PannErgy nyakába

Azt is elárulták, hogy miért.

január 20., 11:24

  • Címlapon
Tízezrek életét keseríti meg ez a betegség, és a Covid csak rontott a helyzeten

Tízezrek életét keseríti meg ez a betegség, és a Covid csak rontott a helyzeten

Eluralkodik társadalmunkon a pánik.

tegnap, 21:18

Neked ajánlott