MÁV: A migráció miatt kell megszüntetni a büfékocsikat

2017.08.31. 10:44 Módosítva: 2017.08.31. 16:37
A téli menetrendváltással egy időben a MÁV-Start drasztikusan visszavágja utasellátó üzletágát, ami azt jelenti, hogy a decembertől a nemzetközi vonatoknak is csak a kisebb részén találkozhatunk majd büfé-, illetve hálókocsikkal. A vasúttársaság szerint nemzetközi trendről van szó, az utasellátás csak kevés vonalon üzemeltethető nyereséggel, és mindennek a tetejébe még a migránsválság is betett az üzletnek. A szakszervezet viszont nem érti, hogyan lett a pár éve elvileg még jól menő rész pénznyelő. A szegmensben dolgozóknak kirúgás helyett átképzést ajánl a MÁV, de az érdekképviselet továbbra is leépítéstől tart.

Az utasellátás megnyirbálása miatt a VDSzSz vasutasszakszervezet sztrájkot is bejelentett, szerintük ugyanis bár a MÁV mást kommunikál, az átalakítás szükségképpen dolgozók csoportos leépítésével fog járni. Bárány Balázs, a szakszervezet alelnöke az Indexnek azt mondta, hiába az átképzési javaslat, nem életszerű, hogy a vendéglátós MÁV-alkalmazottaknak egyszer csak a vasutas szakmába ejtőernyőzzenek, és hogy eddig csak két ember fogadta el a felkínált alternatív lehetőséget. 

A MÁV viszont ugyanerről azt kommunikálta, az utasellátónál felszolgáló-szakács munkakörben dolgozók fele eleve rendelkezik valamilyen vasutas szakmai végzettséggel (például utaskísérő vagy vezető jegyvizsgáló), de a vasúttársaság 11 pontos intézkedési tervvel is segíti az átállást (nyitott pozíciók felajánlása, az ezekhez szükséges átképzés biztosítása, elhelyezkedést segítő programok indítása, keresetkompenzáció stb.) az érintett kollégák számára. Ezen kívül azt is közölték, hogy a vasutas munkát visszautasító dolgozóknak egyes létesítménygazdálkodással, irodaházi és gyári étterem-üzemeltetéssel foglalkozó cégek már felajánlották a továbbfoglalkoztatást. 

A beharangozott munkabeszüntetés egyébként nem sikerült túl nagy volumenűre a MÁV tájékoztatása szerint,

kedden délután ötig "mindössze 1 (egy) fő lépett sztrájkba" a részleg 188 dolgozójából, majd ez a szám már kettőre szökkent. 

Tényleg, a migránsok miatt?

A dolgozók elhelyezkedésénél egy fokkal érdekesebb kérdés, milyen tényezők vezettek odáig, hogy a MÁV ekkora visszavágásra (melynek részleteit ezen a linken nézheti meg) kényszerül. Bár fenntartás szintjén logikus egy ernyő alatt kezelni a büfé- és halókocsikat, a két szolgáltatás célközönsége nem pont ugyanaz, a hálókocsiknak értelemszerűen a hosszabb, nemzetközi utaknál van értelmük, ételt-italt viszont potenciálisan bármilyen pár órás úton el lehet adni az utasoknak. Az egyik ágazat teljesítménye tehát nem jár automatikusan kéz a kézben a másikéval, itthon viszont mindkettő haldoklik a MÁV állítása szerint. Pikáns részlet, hogy az utasellátás döglődésének hátterét firtató levelünkre küldött válaszában a vasúttársaság fontosnak tartotta vastag betűkkel kiemelni, hogy 

A 2015. évben kezdődött migrációs válság azonban jelentősen visszavetette a szegmens eredményességét, ennek következtében a járatok addigi kihasználtsága erősen visszaesett. 

Arra a kérdésünkre, hogy hosszútávon vajon hogyan és miért befolyásolhatták a 2015-ös nyári események a vasút népszerűségét, a MÁV azt írta, "a migrációs válság, majd a nemzetközi terrorveszély az eredményesség alakulására és a járatok kihasználtságára gyakorolt negatív hatást". Hogy ezt az összefüggést pontosan miből vonták le, arról nem szóltak, és vannak kétségeink az ok-okozati összefüggést illetően, a turizmus ugyanis remekül teljesít Európában, maximum néhány (nem tipikusan vonattal elérhető) célország lett kevésbé népszerű a nyaralók közt.

Kevés az életképes nemzetközi vonal 

A nemzetközi vonatozás visszaszorulása trendszerű volt az elmúlt két évtizedben a repüléssel szemben, ami értelemszerűen a hálókocsikra mutatkozó igényt is visszavetette, a Deutsche Bahn is durván visszavágta nemrég a hálókocsis szolgáltatását. Új fordulat azonban nem állt be mostanában e tekintetben, így a maradék, 2010-es évekig túlélt vonalak egy bizonyos részén akár lehetséges lenne a hálókocsik nyereséges üzemeltetése.

Ez persze csak azokon a távokon opció, amelyeknél az (éjszakai) vonatozás vonzó alternatívát kínálhat a repüléssel szemben, ami nagyjából az 500-900 kilométeres körben fekvő és megfelelő színvonalú vasúti összeköttetéssel rendelkező városokat jelenti.

De az egyik most megszűnik

Különös módon azonban a MÁV-nál azt látjuk, hogy éppen egy tipikusan ilyen vonalnál, a Budapest-Berlin vonalon közlekedő Metropol EuroNightnál nem is a hálókocsit szántják be, hanem még drasztikusabb lépés történik: a vonat is csak Prágáig fog járni már a téli időszaktól. A német főváros pedig éppen abba a kategóriába esik, amelynél a repüléssel járó plusz macera miatt érdemes megfontolni a vonatozást, a jelek szerint mégsem sikerült úgy beárazni és olyan színvonalra hozni a szolgáltatást, hogy az gazdaságosan üzemeltethető legyen.

A MÁV érdeklődésünkre közölte, hogy 2015 óta a Deutsche Bahn drasztikusan megemelte a német szakasz vállalkozói díját, amit már nem fedeznek a bevételek. Más társaságok ugyanakkor valahogyan megoldják az ebből adódó problémát, cseh és lengyel vonatok továbbra is elmennek Berlinig.

Egyéb viszonylatokban valószínűleg tényleg jobban teszi a vasúttársaság, hogy nem tartja fenn a vonalat, közlésük szerint a Budapest és Várna között közlekedő Nesebar-Albena járat fekvőkocsi-kihasználtsága 2016-ban mindössze 2 százalékos volt. A MÁV azt írta, az utóbbi pár évben intenzív marketingkampánnyal próbálták felturbózni a rosszul teljesítő hálókocsik kihasználtságát, ami bizonyos vonalakon sikeres volt (pl. l. SeaYou vonatok), máshol viszont egyáltalán nem, ezért kényszerülnek a szolgáltatás leépítésére. Azt persze ennek alapján nem tudjuk meg, milyen színvonalú a szolgáltatás, amit nem sikerült hatékonyan reklámozni.

Nem csoda, hogy senki nem akart a MÁV-on enni

Az étkezőkocsik esetében a leépülése szintén régi trend Magyarországon, ennek azonban nem feltétlen kellene így lennie. Enni a vonaton teljesen alap, akár pár órás utakon is gyorsan előkerülnek az alufóliából a rántott húsos szendvicsek és a zacskó chipsek, nehéz belátni, hogy miért ne lehetne jó ár-érték arányú büfészolgáltatás gazdaságosan fenntartani akár belföldi, akár nemzetközi járatokon. Ehhez képest azt látjuk, hogy az étkezőkocsik fokozatosan szinte kikoptak a hazai IC-kről, most pedig tovább nyirbálják a szegmenst.

Elég azonban megnézni a MÁV utasellátó által kínált éttermi szolgáltatást, és ár-érték arányban összevetni mondjuk a közeli cseh vagy osztrák vasúttársaság étlapjával, és rögtön világossá válik, hogy miért nem sikeres a magyar utasellátás hosszú vonatutakon sem:

a MÁV büfékocsija mellett nyilvánvalóan elszaladtak a gasztrotrendek, ráadásul megdöbbentően drága is.

Míg 7 euró körüli összegért a magyar vonaton gépsonkás-trappista sajtos reggelit kap az utas, ugyanennyiből a cseh vonaton borjú- vagy sertéssültet ehet valamilyen izgalmas körettel, egy csésze gulyásleves pontosan kétszer annyiba kerül a MÁV-on, mint a cseheknél, és akkor a színvonalbeli különbségekről még szót sem ejtettünk. A pofátlan magyar büfékocsis árazás egyértelmű jele annak, hogy valamit rosszul csinálnak az Utasellátó Központban, ha ezt a szolgáltatást még ennyiből sem tudják kihozni gazdaságosra, akkor valószínűleg több helyen szivárog (de lehet, hogy inkább ömlik) a pénz a rendszerből. 

Minden jel arra utal tehát, hogy megfelelő árazással, költséghatékony működéssel és a trendeket követő menedzsmenttel a magyar vonatokon is életképes lehetne az utasellátás, de megint az történik, hogy ha valami rosszul működik, akkor azt nem megjavítják, hanem inkább kidobják a kukába úgy ahogy van. 

Ehhez a cikkhez ajánljuk

  • Gazdaság
Izmozik a forint a dollárral szemben, idén még nem láttunk ilyet

Izmozik a forint a dollárral szemben, idén még nem láttunk ilyet

Az euróval szemben is erősödik a magyar valuta.

január 24., 10:48

  • Gazdaság
Donald Trump vejének is köze lehet a mini-Dubaj-projekthez

Donald Trump vejének is köze lehet a mini-Dubaj-projekthez

Állítólag nem véletlen, hogy pont a beiktatás napján írták alá a mini-Dubaj-szerződést.

január 24., 07:10

  • Gazdaság
Üzent a „károgóknak” Orbán Viktor, aztán az egyik minisztérium publikálta a számokat

Üzent a „károgóknak” Orbán Viktor, aztán az egyik minisztérium publikálta a számokat

A minszterelnök szerint ez óriási.

január 24., 14:49

  • Gazdaság
Nagy Márton bejelentette: 18 millió forintra emelkedik az áfa alanyi adómentessége

Nagy Márton bejelentette: 18 millió forintra emelkedik az áfa alanyi adómentessége

Újabb lépést tett a kormány a kkv-szektorban.

január 23., 13:44

  • Gazdaság
Hernádi Zsolt: Piaci alapon dőljön el, hogy amerikai LNG vagy orosz vezetékes gáz jöjjön

Hernádi Zsolt: Piaci alapon dőljön el, hogy amerikai LNG vagy orosz vezetékes gáz jöjjön

A Mol elnök-vezérigazgatója szerint „jönni fog az amerikai cucc – nem is kevés”.

január 23., 11:36

  • Gazdaság
Vegyi anyag került az üdítőkbe, visszahívja egyes termékeit a Coca-Cola Európában

Vegyi anyag került az üdítőkbe, visszahívja egyes termékeit a Coca-Cola Európában

A klorát nagy mennyiségben fogyasztva hányást, hasmenést okozhat.

49 perce

  • Gazdaság
Megszólalt a Wizz Air vezére a repülőtér visszavételéről

Megszólalt a Wizz Air vezére a repülőtér visszavételéről

Váradi József azt is elárulta, hogyan lépnek nagyobbat, mint a Ryanair.

január 24., 06:20

  • Gazdaság
Fontos adózási ügyben hozott döntést Orbán Viktor

Fontos adózási ügyben hozott döntést Orbán Viktor

A miniszterelnök abban bízik, hogy az amerikai elnök megoldást hoz a kérdésben.

január 24., 09:34

  • Gazdaság
Donald Trump miatt állított fel „hadműveleti szobát” a J.P. Morgan

Donald Trump miatt állított fel „hadműveleti szobát” a J.P. Morgan

Az elemzők arra számítanak, hogy az új elnök fellépése pozitív hatással lesz a gazdaságra.

január 24., 07:50

  • Gazdaság
Veszteségrendezésről döntött a Csíki Sör magyarországi vállalata

Veszteségrendezésről döntött a Csíki Sör magyarországi vállalata

A cég romániai anyavállalata tavaly 8 milliárd forintos tartozást halmozott fel.

január 23., 07:34

  • Gazdaság
Csökkent a foglalkoztatottak száma a KSH adatai szerint

Csökkent a foglalkoztatottak száma a KSH adatai szerint

A Nemzetgazdasági Minisztérium is reagált az adatokra.

január 24., 16:30

  • Gazdaság
Megkapta a környezethasználati engedélyt a Debrecenben épülő akkugyár

Megkapta a környezethasználati engedélyt a Debrecenben épülő akkugyár

A kínai vállalat szerint tiszteletben tartják a helyi lakosok igényeit.

január 24., 15:57

  • Gazdaság
A Mészáros Csoport építi a legújabb erőművet Magyarországon

A Mészáros Csoport építi a legújabb erőművet Magyarországon

Új lendületet kaphat az energetikai szakma.

január 24., 15:17

  • Gazdaság
Kiszivárgott a Mol belsős levele: árcsökkentésre szólította fel a kiskereskedőket

Kiszivárgott a Mol belsős levele: árcsökkentésre szólította fel a kiskereskedőket

Úgy néz ki, Orbán Viktor felháborodása elég lehet az árcsökkenéshez.

január 21., 09:40

  • Címlapon
Két vármegyére is kiadták a figyelmeztetést

Két vármegyére is kiadták a figyelmeztetést

Ránk rúgja az ajtót a tavasz, 20 fokos meleg várható kedden.

1 órája

  • Gazdaság
Tengeralattjárók atomreaktorait gyárthatja le a Rolls-Royce

Tengeralattjárók atomreaktorait gyárthatja le a Rolls-Royce

Az új flotta várhatóan a 2030-as években áll teljes számban hadrendbe.

január 24., 18:32

  • Gazdaság
Orbán Viktor ismét útra kelt, Robert Ficóval tárgyal Ukrajnáról

Orbán Viktor ismét útra kelt, Robert Ficóval tárgyal Ukrajnáról

A megbeszélés legfontosabb témája Magyarország és Szlovákia energiabiztonsága.

január 21., 11:22

  • Címlapon
Egy újabb, a Capitolium ostromáért elítélt utasította vissza az elnöki kegyelmet

Egy újabb, a Capitolium ostromáért elítélt utasította vissza az elnöki kegyelmet

A veterán szerint bűnei eltörlése meg nem történté tenné a zavargásokat.

45 perce

  • Címlapon
Több mint hárommilliárd forint összértékben kerültek elő magyar festmények

Több mint hárommilliárd forint összértékben kerültek elő magyar festmények

Kétségkívül az elmúlt húsz év legnagyobb felfedezései.

2 órája

  • Gazdaság
Fontos adatok láttak napvilágot a magyarok fizetéseiről

Fontos adatok láttak napvilágot a magyarok fizetéseiről

A java csak most jön.

január 23., 08:30

  • Gazdaság
Nagy bejelentést tett Orbán Viktor, új korszak kezdődött

Nagy bejelentést tett Orbán Viktor, új korszak kezdődött

Közösségi oldalán üzent a kormányfő.

január 21., 13:03

  • Gazdaság
Még egy tetoválást is csináltatott a NAV munkatársa a sikeres akció érdekében

Még egy tetoválást is csináltatott a NAV munkatársa a sikeres akció érdekében

Lecsapott egy szalonra az adóhivatal.

január 21., 12:39

  • Gazdaság
A vagyonkezelő szerint nem Karácsony Gergely dönti el, kinek értékesíthető Rákosrendező

A vagyonkezelő szerint nem Karácsony Gergely dönti el, kinek értékesíthető Rákosrendező

Az Egyesült Arab Emírségek kormánya jelöli ki a beruházót.

január 22., 13:30

  • Gazdaság
Ítéletet mondtak Magyarországról – Trump berúgta az ajtót, ez pedig mindent boríthat

Ítéletet mondtak Magyarországról – Trump berúgta az ajtót, ez pedig mindent boríthat

Az új amerikai elnök felülvizsgálhatja a korábbi terveit.

január 22., 10:54

  • Gazdaság
Béremelést kapnak a BME oktatói és kutatói

Béremelést kapnak a BME oktatói és kutatói

A legnagyobb emelésre az alacsony beosztásban dolgozók számíthatnak.

január 21., 19:17

  • Gazdaság
A VOSZ szerint a magyar gazdaságnak szüksége van a vendégmunkásokra

A VOSZ szerint a magyar gazdaságnak szüksége van a vendégmunkásokra

A szövetség úgy véli, a vendégmunkások azért kellenek, hogy több munkahely jöhessen létre.

január 21., 19:13

  • Címlapon
Coming outolt az angliai botrány főszereplője, majd bocsánatot kért a tetteiért

Coming outolt az angliai botrány főszereplője, majd bocsánatot kért a tetteiért

Megtörten nyilatkozott élete mélypontjairól a drogfüggőséget legyőző férfi.

8 perce

Neked ajánlott