Lejtőn a világ legtahóbb sikercége
További Gazdaság cikkek
-
Kimondta a kormány: a kecskesajt csak kecsketejből készülhet
- Magyar Péter megfenyegethette a Magyar Nemzeti Bank egyik hölgy munkatársát
- Rossz hírt kaptak az autósok, érdemes erre felkészülni
- Kőkemény üzenetet küldött Varga Mihály: Újra megjelentek a recessziós és inflációs kockázatok
- Nyilvánosságra hozták, hova küldik Putyinék rekordmennyiségben a fekete aranyukat
Csináljunk ruhát gazdag csinos és jóképű fiataloknak, és közben azért hangsúlyozzuk ki, hogy nem annyira örülnénk neki, ha öreg vagy csúnya emberek is járnának a cuccainkban.
– a cég története alapján nagyjából ez fogalmazódhatott meg az Abercrombie & Fitch egyik beosztottja, Mike Jeffries fejében, amikor a kilencvenes évek elején az akkori vezérigazgató azzal bízta meg, hogy építse újjá a megfáradt márkát.

Jeffries pedig olyannyira újjáépítette, hogy még az első ránézésre meredeknek tűnő üzletfilozófia ellenére is sikerült 20 év alatt 36-ról 1000-re növelnie a boltjaik számát, miközben eredetileg 50 millió dolláros árbevételét pedig majdnem megszázszorozta.
És az üzletember kúlságmeghajtású sikerúthengere nem állt meg az amerikai határoknál: a nemzetközi terjeszkedés sikereiről sokat árulnak el az egy-egy európai bolt megnyitásakor kialakult kígyózó sorok és a nyitásra váró csillogó szemű tinik tömegei.
És bár a cég háza táján már a 2000-es évek eleje óta botrány botrányt követ, az Abercrombie csak mostanában kezdett annyira vállalhatatlanná válni a vásárlóknak, hogy az már az eredményeiken is komolyan meglátsszon.
A vállalat bevételei már majdnem két éve folyamatosan csökkennek. Ráadásul Jeffries személyével is gondok vannak, amit jól mutatott, hogy amikor január végén az igazgatóság élére új elnököt neveztek ki helyette, – bár a vezérigazgató így is ő maradt – a részvények árfolyama több százalékkal emelkedett.
De hogy lehet ez? Csak mostanában lett ciki tahónak lenni? Vagy eltűntek a Mike Jeffries-i értelemben vett gazdag és szép fiatalok?
Menő fiatal srác Californiából
Az Abercrombie & Fitch sikerét és mostani válságát Erik Gordon a Michigani Egyetem gazdálkodási karának kutatója szerint Jeffries személyén keresztül lehet a legkönnyebben megérteni. Gordon szerint Jeffries teljesen egyedi módon tette sikeressé a márkát, személyiségjegyei visszaköszönnek a cég minden részletében. A világ viszont megváltozott, miközben Jeffries ugyanolyan maradt: ez jelentheti most a vesztét.
Jeffries Los Angelesben nőtt fel, és már fiatal korában kiskereskedelemmel kezdett foglalkozni, amikor az apjának segített a bulikellékekkel kereskedő családi üzletláncban. A hatvanas években a Columbia egyetem üzleti képzésének elvégzése után több boltban is dolgozott menedzserként. A visszaemlékezések szerint tehetséges volt abban amit csinált, viszont tekintélyelvű volt és nem tisztelte a beosztottjait.
Menő puskáktól menő tinikig
David T. Abercrombie-t 1892-ben nyitotta meg Manhattenben az első boltját, ahol eredetileg vadászati és horgászati termékeket árult. 1906-ban csatlakozott hozzá Ezra Fitch, és így alakult ki a név, amit a mai napig is használnak. Bár 1894-ben még Libanonban is boltot nyitottak, 1976-ban becsődöltek, így a boltot is be kellett zárniuk. 1977-ben a vállalatot felvásárolta az Oshman's Sporting Goods, de a nevet tovább használták. 1988-ban aztán a Limited vásárolta fel a céget, ami az 1996-os tőzsdére lépés óta is résztulajdonosa az Abercrombie-nak.
1992-ben került a céghez és pár év alatt teljesen felforgatott mindent. Az Abercrombie & Fitch akkoriban leginkább régimódi szafari ruhákkal igyekezett elnyerni a vásárlók bizalmát, viszonylag kevés hatékonysággal. Jeffries sikere abban rejlett, hogy versenytársaival szemben – akik nagyjából úgy álltak a ruhatervezéshez, mintha a mai fiatalokat laboratóriumban kellett volna vizsgálni, hogy bármit meg lehessen tudni az igényeikről – képes volt az átlagos amerikai tizenéves fejével gondolkodni. Ahogy egy kollégája mondta, "olyan szeretett volna lenni, mint egy menő fiatal srác Californiából. Érezte, hogy a vásárlói mire vágynak, hiszen ő is pont ugyanarra vágyott".
Persze soha nem rejtette véka alá, hogy az általa elképzelt menő amerikait egy jó adag lenézés és kirekesztés teszi igazán menővé, ezt pedig csak tetézi az a pár rasszista, munkavállalóit vagy gyerekeket megalázó botrány, amit a karrierje során ennek tetejébe összehozott.
Rondák és népszerűtlenek kíméljenek
2006-ban Jeffries a salon.com-nak adott interjújában arról beszélt, hogy csak jóképű és csinos embereket alkalmaznak a boltjaikban, mivel hozzájuk hasonlóan jóképű és csinos embereknek akarják eladni a termékeiket. "Minden suliban vannak menő és népszerű gyerekek, és vannak azok, akik nem annyira menők. Minket a menő amerikai srácok és csajok érdekelnek, akik jófejek és sok barátjuk van. Kirekesztőek vagyunk? Természetesen!" – mondta az üzletember.
2013 nyarán a francia diszkriminációellenes testület pont emiatt indított vizsgálatot a cég ellen. A testület azt kifogásolta, hogy a bejáratánál félmeztelen, vagy sokat mutató bolti eladókat alkalmazó cég indokolatlanul követeli meg a dolgozóitól, hogy modell külsővel rendelkezzenek. Az is nagy botrányt kavart, hogy az Abercrombie-boltokban sokáig nem lehetett kapni XL-es és XXL-es női ruhákat.

2004-ben a cég azért vesztett pert, mert bebizonyosodott, hogy munkavállalóik kiválasztásakor diszkriminálják a kisebbségeket, ezért 40 millió dolláros bírságot kellett fizetniük. Egy másik esetben egy brit munkavállalójukat azért küldték a raktárba dolgozni, mert a végtag nélkül született nő műkeze az üzletvezető szerint nem passzolt a cég szexi imidzséhez. A cég ezt a pert is elvesztette, a megalázott nőnek pedig kártérítést kellett fizetniük.
Hoppá! Már megint kiakasztottunk valakit egy hülye dizájnnal
Ugyanakkor nem csak az üzletvezetési gyakorlatban látszódott meg a főnök filozófiája: a cég dizájnjaival is sorra akasztott ki különféle társadalmi csoportokat. A teljesség igénye nélkül itt van egy pár ruhadarab, ami kiverte a biztosítékot:
- "Wong testvérek mosodája – a két Wong mindent fehérre mos" feliratú póló, ezt az amerikai ázsiaiaiak tiltkozása miatt kellett kivonni a forgalomból.
- Tanga 10 éves lányoknak "eye candy" felirattal (az olyan vizuális jelenségeket nevezik így angolul, amelyeknek az egyetlen funkciójuk, hogy szépek) és push-up bikinifelsők 7 éveseknek, ezekkel az amerikai szülőket sikerült sokkolni.
- "It's All Relative in West Virginia" feliratú póló, amely az amerikai állammal kapcsolatban elterjedt sztereotípiára utal, miszerint ott sok a vérfertőző kapcsolat (a relative angolul egyszerre jelenti azt, hogy rokon és hogy relatív, a vicc tehát az, hogy "West Virginiában mindenki rokon/minden relatív) . Az állam kormányzója írt tiltakozó levelet a cégnek.
- "(a poló mellrészére írt) Kinek kell agy, amikor ilyened van?" és "Iszonyatos rémálmom volt: barna volt a hajam" feliratú női póló, ami nőjogi aktivisták felháborodását váltotta ki.
Az Abercrombie botrányai esetében általában eléggé kiszámíthatóak voltak a reakciók. A cég valamelyik hülyébbnél is hülyébb dobásán felháborodottak aláírásgyűjtésbe, vagy tüntetésbe kezdtek, és rendszeres tévénézőként ebben az időszakban nagy kunsztnak számított úgy lavírozni a csatornák közt, hogy valamelyik műsorban ne szidja valaki a céget, miközben a vállalat ügyfélszolgálatán is égtek a vonalak a felháborodott betelefonálók hadai miatt. És mi lett mindennek a következménye? Többnyire leginkább semmi.
És pont ez az ami mostanában változni látszik.
Már nem menő tahónak lenni
Erik Gordon a Michigani Egyetemen gazdálkodási karának kutatója az nymag.com-nak arról beszélt, hogy a mai tiniknek egyszerűen már nem jön be annyira az "elit, kúl arc" életérzés, amit a cég sugallni akar, és ebben főleg az játszik szerepet, hogy már sokkal kevésbé elfogadott azon a szinten előítéletesnek és lenézőnek lenni másokkal, mint amennyire az elfogadott volt abban az időben, amikor Jeffries menő márkát varázsolt az Abercrombie & Fitch-ből.

Az pedig valószínűleg még fontosabb a tahó márka elleni hatékony fellépésben, hogy a közösségi média a korábbi fórumokhoz képest sokkal jobb terepet nyújt a céggel szembeni nyomásgyakorlásra.
Tavaly egy olyan fotósorozat járta be az internetet, amely az Abercrombie marketingjét parodizálja, majd májusban jött egy 8 milliós nézettségű videó, amelyben hajléktalan embereknek osztanak a cég termékeiből.
A cég részben ezekre a kritikákra reagálva olyan fogyasztói csoportokra is elkezdett figyelni, akiket korábban a kúlságdetektoruk nem tudott bemérni. Jelenleg például egy plus size kollekción dolgoznak, fiatal aktivistákat hívtak ohiói központjukba, hogy kibeszéljék Jeffries egy-egy botrányos kiszólását, és leszerződtek a World Vision nevű keresztény jótékonysági szervezettel, hogy millió dolláros értékben juttassanak ruhához szegény családokat.
Mr. Cool lejtőre kerül
Elemzők szerint Jeffries egyik nagy ballépése cég luxusmárkájának, a Ruehl-nek a 2004-es piacra dobása volt. A Ruehl termékeket a fiatal felnőtteknek szánták és az árakat 25-35 százalékkal az Abercrombie termékek árainál drágábbra lőtték be.
A projekt akkora bukás lett, hogy 2009-ben mind a 29 Ruehl boltot bezárták az USA-ban. Jeffries a bukás után egyébként jogosan hivatkozott arra, hogy az egész iparág dolgát megnehezíti az, hogy az amerikai tizenévesek a válság kezdete óta nagyon keveset költenek ruhára. Más vélemények szerint viszont egyszerűen már nem menő úgy gondolkodni az üzletről, ahogy azt Jeffries teszi.
Jeffries jövője egyelőre bizonytalan. Elvileg jövő februárig szól a szerződése, amelyet végül meghosszabbítottak, viszont a nymag.com forrásai szerint nem áll jól a szénája a részvényesek körében, ami könnyen oda vezethet, hogy a szerződés lejárta előtt kigolyózzák a cég vezetéséből. Ráadásul a cégen belüli személyi átrendeződésekből is arra lehet következtetni, hogy keresik az utódját.
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Gazdaság
Bill Gates elárulta, mennyit hagy a vagyonából a gyerekeire
A vagyonához képest meglepően keveset.
április 20., 07:11
- Gazdaság
Országos jelentőségű, a főváros működőképességének legkritikusabb beruházása zajlik
Jó tempóban halad az elmúlt 100 év legjelentősebb budapesti vasútfejlesztése.
április 18., 10:56
- Gazdaság
Indul az utolsó roham húsvét előtt, szombaton még minden beszerezhető, ami az ünnephez kell
Az áruházláncok és a piacok is a szokásos nyitvatartással várják a vásárlókat.
április 19., 06:49
- Gazdaság
Kimondta a kormány: a kecskesajt csak kecsketejből készülhet
Rendeletben rögzítették a módosítást.
12 perce
- Gazdaság
Nehezen felfogható mértékben drágulnak az autók
Az új autók piacán továbbra is a lízingelés mellett döntenek a magyarok.
április 20., 07:46
- Gazdaság
Orbán Viktor szerint fél éven belül eljöhet egy gazdasági megállapodás az Egyesült Államok és Magyarország között
A Donald Trump által kivetett vámok ellensúlyozására.
április 19., 19:50
- Gazdaság
Sorsdöntő bejelentést tett a kormány, így képzelik a jövőnket
Nem váltak valóra a jóslatok, nem lesz fiskális alkoholizmus.
április 19., 09:01
- Gazdaság
Amerikai-magyar védelmi együttműködésről tárgyalt Jászai Gellért az Egyesült Államok képviselőivel
A megbeszélések középpontjában a 4iG védelmi és haderőfejlesztési technológiái álltak.
április 18., 18:00
- Címlapon
Donald Trump végső béketervet küldött a háborúzó feleknek, kiderültek a részletek
Egy nap maradt a döntésre, Ukrajna oroszpártiságot kiált.
1 órája
- Mindeközben
„Gyakorlatilag mindent újra kell tanulnom” – Horváth Éva elindult a gyógyulás útján a motorbalesetét követően
4 órája
- Címlapon
Zelenszkij nemet mondott Trumpnak, az amerikai külügyminiszter máris lépett
Összeomolhat a Trump-féle béketerv.
5 órája
- Gazdaság
Érdemes résen lenni, április végén az OTP több szolgáltatása sem lesz elérhető
Fejlesztési munkálatokat végez el a pénzintézet.
április 18., 07:46
- Gazdaság
Nagy Márton szerint rekord született, így teljesített a Ferihegyi repülőtér az első negyedévben
A tárcavezető beszámolt a legfrissebb adatokról.
április 16., 09:20
- Gazdaság
Újabb csapásra készül Donald Trump, jöhet a 245 százalékos vámtarifa Kínának
Nem csillapodik a kereskedelmi háború.
április 16., 16:39
- Gazdaság
Csaknem ötven embernek hiányzott egy szám ahhoz, hogy milliomos legyen
A hatos lottó főnyereménye tovább halmozódik.
április 20., 19:58
- Címlapon
6,2-es erősségű földrengés rázta meg Isztambult
Egyelőre nem tudni, mekkora a kár, vagy vannak-e sérültek.
45 perce
- Címlapon
Nyitott koporsóban vitték át Ferenc pápa testét a Szent Péter-bazilikába
Óriási tömeg várja, hogy leróhassa kegyeletét.
4 órája
- Mindeközben
Kárász Róbert jogi lépést fontolgat a motorbalesete után: Más idiotizmusa és felelőtlensége miatt váltam járásra képtelenné
tegnap, 19:30
- Mindeközben
Nehéz időszakáról vallott Sajgál Erika: „A hajamnál fogva kihúztam magam a gödörből”
tegnap, 17:32
- Gazdaság
Olyan embert igazolt le Varga Mihály, aki máris erőt adott a forintnak
A vámok árnyékában hamarosan rossz hír várhat a forintra.
április 20., 08:34
- Gazdaság
Új lendületet kapnak az innovatív hazai KKV-k a Bay Voucher Program révén
Akár 100 millió forintos támogatást is igénybe vehetnek.
április 17., 21:50
- Gazdaság
Egy magyar kutatás szerint a férfiak hamarabb esnek áldozatául az online átveréseknek
A hamis biztonságérzetük is közrejátszhat ebben.
április 20., 11:32
- Gazdaság
Trump miatt menekíteni kell a pénzeket – ítéletet mondott a régiónk egyik legjelentősebb bankja
Szélsőséges időket élünk.
április 17., 19:11
- Gazdaság
Több ezer embert küldhet el a Dunaferr
Csoportos létszámleépítést jelentett be a két utódcég.
április 17., 07:37
- Gazdaság
Bejelentést tett Szijjártó Péter és a Mol-csoport, három helyen is földgázt találtak
Már a kitermelési stratégián is dolgozik a vállalat.
április 17., 12:31
- Gazdaság
Belenéztek a magyarok pénztárcájába, azonnal reagált a kormány
Megérkeztek a legfrissebb adatok.
április 17., 08:44
- Címlapon
Magyar Péter megfenyegethette a Magyar Nemzeti Bank egyik hölgy munkatársát
A jegybank vizsgálja a Tisza Párt elnökének a korábbi bennfentes kereskedelmét.
1 órája
- Gazdaság
Donald Trump keményen nekiment a Fed elnökének, a leváltását követeli
„Mindig későn és hibásan cselekszik.”
április 17., 15:03
- Címlapon
Még el sem temették Ferenc pápát, a fogadóirodáknál már látni az utódjelöltek esélyeit
Szent Péter székét újra egy Péter foglalhatja el.
2 órája