Na vajon melyik a kormány kedvenc cége?
További Gazdaság cikkek
-
Nagy bajba kerülhet Németország, és ez Magyarországnak is veszélyeket tartogat
- Hússzövetség: a száj- és körömfájás negatív hatásai elkerülhetők, az árrésstopé nem
- A jegybank megkongatta a vészharangot a kereskedelmi háború miatt
- Pogátsa Zoltán: Trump vámjai után jöhet a nagy kilincselés
- A Transparency International újra feljelentést tesz a Magyar Nemzeti Bank alapítványainak ügyében
- A Közgép és leányvállalatai összesen 395 milliárd közbeszerzést nyertek 2013-ban
- Ebből 336 milliárdot olyan konzorciumok nyertek el, amelyeknek a Közgép is tagja volt
- És összesen 29,8 milliárdot, amikor egyedül indult
- Annyira jól sikerült az év, hogy novemberben már 1,8 milliárd forint osztalékelőleget vettek ki
2013-ban is egymás után nyerte el a milliárdos értékű közbeszerzési pályázatokat a Fidesz gazdasági hátországa egyik legbefolyásosabbnak tartott vállalata, a Közgép Zrt.
A cég az első milliárdos közbeszerzéseit még 2010 előtt nyerte meg, de ezeket még csak konzorciumi tagként, nem önállóan pályázva. Ebben az időszakban két jelentős munkájuk volt: a Tárnok és Székesfehérvár közötti vasúti pálya felújítása, valamint Margit híd felújítása.
A vállalat nagyon látványos felemelkedése a 2010-es kormányváltás után kezdődött el. A Simicska Lajoshoz köthető cég 2012 májusáig az összes Nemzeti Fejlesztési Ügynökség építőipari beruházásainak a 17,2 százalékát nyerte el.
Mi a konzorcium?
A konzorcium egy bizonyos vállalkozói vagy banki befektetői csoportok alkalmi, szerződéses együttműködése nagyobb pénzügyi műveletek lebonyolítására. Megalakítására többnyire akkor kerül rá sor, amikor egy tranzakció nagy tőkeerőt igényel és/vagy jelentős kockázatot hordoz, amely így megosztható.
2013-ban a cég és leányvállalatai összesen 395 milliárd forintnyi pályázatot nyertek el. Ez derül ki az Index összesítéséből, amit a Közbeszerzési Értesítő online adatbázisa segítségével készítettük el.
Azonban azt nem lehet pontosan tudni, hogy egy konzorciumi szerződés keretében melyik cégnek, mennyi jut a közbeszerzési tortából, így a legtöbb esetben csak következtetni tudunk.
A Magyar Narancs gyűjtése szerint a cég 2010-11-ben összesen 200 milliárd közbeszerzést kapott (ezek nagy részénél szintén nem a Közgép, hanem egy közgépes konzorcium volt a tendergyőztes), 2012-ben ehhez jött valamivel több mint 300 milliárd, és ez nőtt tavaly egészen 400 milliárd közelébe. Magyarul a cég az elmúlt 4 évben összesen közel 900 milliárd forintnyi állami, illetve önkormányzati megbízást kapott.
Azért egyedül is megy
A Közgép 2013-ban közbeszerzésen egyedüli indulóként csak (legalábbis a 395 milliárdos végösszeghez képest csak) 29 milliárd forintot nyert el, azaz a közbeszerzések csupán 10 százalékát nyerte meg egyedül. A többit egy-egy konzorcium vezetőjeként vagy sima tagjaként, vagyis annak a 336 milliárdnak csak egy részét kapta meg – hogy mekkorát, az a teljes árbevételét mutató 2013-as mérlegéből és eredménykimutatásából derül majd ki.

Az elmúlt években is így volt ez: bár sorozatosan szinte duplázódott a cég bevétele, az összes árbevétele 2012-ben így is „csak” 85 milliárd forint volt. Ebből az is következik, hogy a 2012-es 300 milliárdot közelítő más cégekkel közösen megszerzett közbeszerzésekből a Közgép nagyjából 15-20 százalékot kap meg.
A legnagyobb megbízást 2013-ban is egy konzorcium vezetőjeként, a Strabaggal közösen kapta a Közgép. Ez az M86-os gyorsforgalmi út Hegyfalu és Csorna közti 33,4 kilométeres szakaszának kivitelezési munkája volt. Ez a projekt 65 milliárd forintba került.
2013-ban 1,8 milliárdos osztalék
A Közgép a nyereség egy részét minden évben egy részét osztalékként kifizeti a tulajdonosoknak. Öt-hat évvel ezelőtt a cég osztaléka egymilliárd forint alatt volt, ez évről-évre emelkedik. Tavaly már közel 3 milliárd forint osztalékot vettek ki a tulajdonosok a vállalatból.
A cégbíróságon található nyilvános dokumentumokból annyit már most biztosan lehet tudni, hogy a 2013. november 21-i közgyűlésén 1,8 milliárd osztalékelőleg kifizetéséről határoztak a tulajdonosok. Az adózás utáni eredményük már szeptemberben elérte az 1,88 milliárd forintot.
Közgép Zrt. | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 |
Nettó árbevétel: | 23 milliárd | 44 milliárd | 49,9 milliárd | 75 milliárd | 85 milliárd |
Adózott eredmény: | 867 millió | 1,5 milliárd | 1,9 milliárd | 3,19 milliárd | 3,3 milliárd |
Tulajdonosi osztalék: | 800 millió | 1 milliárd | 2 milliárd | 3,17 milliárd | 3,3 milliárd |
(forrás: e-beszámolo.gov.hu) |
A válságálló vállalat
Mindezt úgy sikerült megtennie, hogy az elmúlt években az egész építőipar súlyos válságot élt át, a gazdasági visszaesés következtében folyamatosan csökkentek az építőipari mutatók, és ezért több szereplő csőd szélére került, vagy jelentős átalakításokra kényszerült.
A Közgép kezdetben csak acélszerkezetek kivitelezésével foglalkozott. Mára olyan terülteken is megjelentek mint hulladékgazdálkodás, vízügyhöz köthető kivitelezési munkák, vasúti pályaépítések, útfelújítások és sugárzó anyagok tárolása, valamint megújuló energia.
A következő években is nyerhetnek
A 2013-ban elfogadott, 2014-től kezdődő új hétéves uniós támogatási ciklus nagy nyertese is a Közgép lehet, persze csak akkor, ha nem törik meg a nyerő szériája.
Ugyanis a következő években olyan programokra jut a legtöbb EU-s támogatás, ahol a Közgép is érdekelt lehet. Ilyen a program Közlekedésfejlesztés Operatív Program, vagyis röviden a KOP. Ennek keretében közel 900 milliárd forintnyi forrás jut majd közlekedésfejlesztésre, például vasútfejlesztésre, útfelújításra és autópálya építésre. Ilyen tárgyú közbeszerzéseket nyert el sorban a Közgép az elmúlt években.
Egy másik fontos bevételi forrás lehet a Közgép számára a Környezeti és Energetikai Hatékonysági Operatív Program, vagyis a KEHOP. A program keretében jut forrás a panelházak felújítására, korszerűsítésére, valamint a megújuló energia hasznosítására. Az Elios Zrt.-n keresztül a Közgép egy ideje jelen van az energiapiacon. 2014-től több, mint 800 milliárd forint jut a KEHOP programra, ami a 2014 előtti keret háromszorosa.
A Közgép-leányok
Az energiapiacon érdekelt Elios Innovatív Zrt. (korábbi nevén E-OS Innovatív Zrt.) – amely igazgatósági tagja Tiborcz István, a miniszterelnök veje – tavaly négy közbeszerzésen volt sikeres, ebből egyszer indult egyedül, a többin konzorciumban. A cég 2013-ban összesen 2,5 milliárdnyi közbeszerzést nyert el.
A Közgép másik leánya, a korábban a Hídépítő-csoport érdekeltségébe tartozó Hídépítő Speciál Kft. csak konzorciumban nyert, így is összesen 9,3 milliárd forintot, ami már most meghaladja az elmúlt 3 évnyi bevételüket – a társaságba tavaly szállt be a Közgép. A Dunántúli Távközlési Kft. 2012-ben került a Közgép tulajdonába került, és 2013-ban több mint 1 milliárd forintot nyertek el közbeszerzésen.

Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Gazdaság
Nagy bajba kerülhet Németország, és ez Magyarországnak is veszélyeket tartogat
Gazdasági válságra figyelmeztet a megbízott német pénzügyminiszter.
7 perce
- Gazdaság
Magyarország legsikeresebb üzletemberei mindössze egy karnyújtásnyira – jön a Money Talks üzleti konferencia
A résztvevők többek között Bóka János és Tomán Szabina értékes tanácsaival gazdagodhatnak.
április 2., 17:38
- Gazdaság
Kiderült, mennyi osztalékot fizet az MBH Bank
158,8 milliárd forint volt az előző év eredménye.
április 2., 12:51
- Mindeközben
Mihályfi Luca és Hegyes Berci reagált Szabó Zsófi epés megjegyzésére, egyetlen mondattal kiosztották
3 órája
- Gazdaság
Évek óta torzíthatják a szegénységi statisztikákat Magyarországon
Megdöbbentő mintázatot fedeztek fel a kutatók.
április 2., 13:29
- Gazdaság
Konkrét tervekkel indítja az AI-offenzívát a kormány
Palkovics László elárulta a részleteket.
április 2., 13:30
- Gazdaság
Donald Trump elnöki megbízottja és a Fehér Ház volt tanácsadója is a 4iG tanácsadó testületének tagja lett
Lantos Csaba energiaügyi miniszter lemondott a testületben betöltött tanácsadói pozíciójáról.
április 2., 19:02
- Gazdaság
Kína beleszerelmesedett Magyarországba, döbbenetes számok árulkodnak róla
Ha ez így megy tovább, jöhet az újabb rekordév.
április 2., 16:44
- Gazdaság
Folytatódik a tendencia, tovább drágul a benzin ára a hazai kutakon
A gázolaj sem ússza meg az árnövekedést.
április 2., 15:39
- Mindeközben
Nagy Zsolt Leo a párja miatt került botrányos helyzetbe, aki titokban, kamuprofilról savazta a Farm VIP játékosait
5 órája
- Gazdaság
Van egy terület, ahol Magyarország nagyhatalmi státuszáról beszélnek
Döbbenetes számokat mutattak a szakértők.
április 2., 15:23
- Gazdaság
Csökken egy népszerű lakossági állampapír kamata
Április 7-ig vásárolható a kedvezőbb kamatprémiumú sorozat.
április 2., 18:11
- Gazdaság
Kiderült, mennyit kerestek tavaly a Mol vezetői
Vannak, akik több mint egymilliárd forintot kaptak.
április 2., 21:26
- Gazdaság
A SPAR-vezér szerint a kereskedelmi lánc csak május végéig bírja az árrésstopot
Heiszler Gabriella szerint Győrből már Szlovákiába járnak vásárolni az emberek.
április 3., 06:08
- Címlapon
Több híd elfoglalására készülnek a tüntetők a hajnalig tartó demonstráción
A helyszínről tudósítunk.
4 órája
- Gazdaság
Érkeznek az olcsóbb használt termékek, erről mindenkinek érdemes tudnia
Szilágyi Gábor, a MediaMarkt ügyvezető igazgatója szerint jók a szektor kilátásai.
április 1., 11:50
- Gazdaság
Emiatt fájhatott tavaly Orbán Viktor feje: ekkora mínuszt hozott össze az állam
Az emelt hiánycélt sem sikerült tartani.
április 1., 08:37
- Gazdaság
Jelentősen megugrott a lakásfelújítást tervezők száma – ezek a legnépszerűbb termékek
Nem hitelből korszerűsít a magyar.
április 2., 19:04
- Címlapon
Ki kellett menekíteni az utasokat a 2-es metróból, még nagyobb lehet a közlekedési káosz
A BKK is reagált.
1 órája
- Címlapon
Szijjártó Péter a Bloombergnek: Kétoldalú együttműködésről tárgyalunk az Egyesült Államokkal
A Nemzetközi Büntetőbírósággal kapcsolatban is elmondta véleményét a miniszter.
3 órája
- Gazdaság
Gyógyszergyártók az Indexnek: bízunk Orbán Viktor szavában, nem számítunk újabb extra sarcra
Pénzt nem kér a magyar stratégiai pillér a kormánytól, de van, amit igen.
április 1., 13:24
- Gazdaság
Ez lehet az ígéret földje a magyar gazdaság számára, ám locsolni kellene
A paripa és a fegyver adott a magyar gazdaság kitöréséhez, már csak a pénz kell.
április 2., 11:53
- Gazdaság
Benyújtották az ATM-ekről szóló törvényjavaslatot, az önkormányzatokra is nagy feladat hárul
Össze is foghatnak egymással a bankok.
április 2., 08:20
- Címlapon
Közbeszólt a járvány, nem tarthatják meg Magyarország legnépszerűbb túráját
Korábban a koronavírus okozott problémákat.
3 órája
- Gazdaság
Márciusban is folytatódott az ingatlanpiac felívelése
Februárhoz képest 7 százalékos növekedés történt.
április 1., 15:09
- Gazdaság
Elkezdődött, amire mindenki várt a lakáshitelekkel kapcsolatban
A 5-ös szám bűvköréből lőnek a bankok a fiatalokra.
április 1., 15:35
- Mindeközben
Madonna és Elton John elásták a csatabárdot, évtizedes viszályuk után végre kibékültek
8 órája
- Gazdaság
Több frissen elkészülő út is fizetőssé válhat a jövőben
Összesen 81 kilométernyi út lenne díjköteles.
április 1., 21:42
- Gazdaság
Óriási összeget kaptak vissza a fogyasztók, akik visszaváltották az üvegeket
A fogyasztók átlagosan alkalmanként 25 palackot váltanak vissza, ennek összege 1250 forint.
április 1., 13:46
- Címlapon
Orbán Viktor üzent egy erőset a vámháború okozta bizonytalanság közepette
Európa legnagyobb adócsökkentését végre fogjuk hajtani – ígérte a kormányfő.
2 órája
- Gazdaság
40 milliárd dolláros befektetéssel fejlesztené az OpenAI mesterséges intelligenciáját
A befektetéssel megduplázná értékelését a cég.
április 1., 17:13