Ha így halad, nagyon hosszú időre elfelejthetjük a Lánchidat

DSC 3128
2018.04.24. 17:14
Egy év alatt háromszorosára nőtt a Lánchíd felújításához szükséges idő, ráadásul úgy, hogy az eredetileg a felújításhoz tartozó Váralagutat kivették a beruházásból, ez derül ki a fővárosi önkormányzat anyagából. A miértre nincs válasz.

Két fővárosi előterjesztés, az egyik 2017 áprilisi, a másik 2018 áprilisi: 

  • a tavalyi szerint a Lánchíd és a Váralagút felújítása másfél év alatt megoldható 22,3 milliárd forintból
  • a most szerdán tárgyalandó szerint csak a Lánchíd felújítása (Váralagút nélkül) beletelik 3 évbe, és 16,3 milliárd forintba kerül majd (az Alagút költségét nem tüntették fel)

Azt nem tudni, mi történhetett egy év alatt, ami így megnövelte a felújítás várható idejét, az viszont biztos, hogy a szükséges idő tavaly tavasszal (a főpolgármesteri hivatal közlése alapján) másfél évről két és fél évre ugrott, majd idén februárban Tarlós István nyilvánosan már 3-3,5 évet emlegetett.

Ami biztos: a tavalyi engedélyokirat szerint 2017 júniusban indult volna a Lánchíd és az Alagút felújítása és 2019 decemberben fejeződött volna be, a mostani pedig már 2018 decemberi kezdéssel és 2021 decemberi befejezéssel számol, az Alagút nélkül.

A Lánchíd felújításáról már rég szó van. 2014-ben még szélesebb járdákkal tervezték (hogy jobban elférjenek a gyalogosok és kerékpárosok), és a pesti hídfő is zöldebb lett volna, több sétánnyal. Ezek az ötletek pénzszűke miatt már rég eltűntek. 

A spórolás okozta azt is, hogy a Váralagutat leválasztották a Lánchíd rekonstrukciójáról, és majd egyszer, annak befejezési után fognak hozzá. Erről a lépésről Vitézy Dávid volt BKK-vezérigazgató, akinek regnálása idején kezdődött a tervezés, a következőt írta Facebook-oldalán vasárnap:

Ez azt jelenti, hogy az Alagút - Lánchíd közlekedési tengely kétszer annyi ideig, kb. 4-5 évig lesz lezárva a forgalom előtt. Ezzel pedig nem csak az autósokra, hanem a hídon ma is a legtöbb embert átszállító 16-os és 105-ös buszokra, illetve a kerékpárosokra is kétszer olyan hosszú lezárási idő vár.

Vitézy hozzátette, hogy az egyéb funkcionális kérdéseket (forgalomcsillapítás a felújítás után, a Széchenyi István térnek a projektből teljesen kimaradt átalakítása, a Clark Ádám téri forgalmi rend észszerűsítésének kilúgozása stb.) még nem is említette.

A volt BKK-vezér szerint a főváros és a BKK kezéből mára kicsúszott a közlekedéspolitikai irányítás, eltűnt a rendszerszemlélet, mint látható, a városházi bürokratikus szempontok felülírnak minden észérvet. "Ahogy múlt héten a Corvinuson részletesen is elmondtam: teljes szemlélet- és struktúraváltás kell a budapesti közlekedés irányításában, ez így nem fenntartható."

Mélygarázst építenek az MTA alá?

A Lánchíd felújításáról szóló előterjesztés mellékletében egy elejtett mondatból az derül ki, hogy mélygarázst terveznek a Magyar Tudományos Akadémia alá.

A melléklet 7. pontja szerint a beruházás egyelőre még koncepcionális fázisban van.

Majdnem minden csúszik

Azzal, hogy a főváros szerdán dönt a Lánchíd felújításáról, semmi, még a 3 éves átfutási idő és a 16,3 milliárd forintos bekerülési összeg sincs kőbe vésve. Ki kell még írni a kivitelezői pályázatot, amin nem lesz meglepetés, hogy ha - a 3-as metró tendereihez hasonlóan -, drágább ajánlatok érkeznek a becsültnél. Ezért vagy más okokból tovább húzódhat a közbeszerzés, ami szintén kezd gyakorivá válni a fővárosi önkormányzatnál.

Egy másik, szintén szerdán tárgyalandó előterjesztés szerint számos egyéb beruházási határidő is kitolódik:

  • BKK útfelújítási program előkészítése, terveztetése - ütemterv módosítás, az elhúzódó közbeszerzési eljárások miatt, műszaki problémák, megváltozott helyszínek: a befejezési határidő 2018-ról 2020-ra tolódik. Forrásokat átütemezik.
  • BKK útfelújítási program megvalósítása: közbeszerzési eljárás, műszaki problémák, hatósági eljárások elhúzódása miatt drágább lett, a befejezési határidő áthúzódik 2019-ről 2020-ra.
  • BKK Műtárgyfelújítási program előkészítése, terveztetése: közbeszerzési eljárások elhúzódása miatt a tervezett befejezési időpont módosult, drágább lett.
  • BKK Műtárgyfelújítási program kivitelezése: közbeszerzési eljárások elhúzódása miatt a tervezett befejezési időpont módosult.
  • orosz metrókocsik felújítása - csúszott a Metrovagonmas hibájából, a kötbértárgyalások folynak.
  • Budafoki villamosvégállomás: a befejezés 2018 december 31-re csúszik.
  • Fogaskerekű fejlesztés előkészítése: közművita miatt nincs még építési engedély, a megállapodás határideje 2018 december 31-re csúszott, forrásokat át kellett ütemezni.
  • Újpalotai villamosvonal - törölték a feladatlistából.
  • Úszóaréna melletti kerékpáros híd: a hozzá tartozó kerékpárútnak még mindig nincs forgalomba helyezési engedélye a szomszédban épülő lakóparki behajtó út hiánya miatt. A befejezés ezért 2018 december 31-re csúszik.
  • 1-es villamos meghosszabbítása: a drágább kivitelezői ajánlatok miatt többletforrás kellett, később lehetett szerződést kötni, a 2017-es feladatok nem fejeződtek be, átcsúsztak 2018-ra, a forrást is át kellett ütemezni.
  • Kisföldalatti felújításának tervezése: szerződésmódosítás miatt 2017-ről 2018-ra kellett átütemezni a forrásokat.
  • BUBI harmadik ütem: az előkészítés, összehangolás elhúzódott, a tervezett határidő módosult.