Hírlevél feliratkozás
Bucsky Péter
2020. április 22. 06:43 Tech, Vállalat

Eltűnt a Lime és a Breezy Budapestről, és nem biztos, hogy valaha visszatér

Jártál mostanában Budapest belsőbb részein? Nem hiányzott valami? Két kereke van, zöld-, esetleg sárga-fekete. Bizony, eltűntek a mobiltelefonos applikációval bérelhető elektromos rollerek, azaz a Lime és a Breezy járgányai.

A Lime március 19-én tüntette el a rollereket a fővárosból. Erről a felhasználókat nem értesítették, és közleményt sem adtak ki Magyarországon, az angol nyelvű tájékoztatás – miszerint a koronavírus-járvány miatt Dél-Koreát leszámítva világszerte szüneteltetik tevékenységüket – múlt heti keltezésű. Ez sokakat váratlanul ért: volt, aki néhány nappal korábban pont azért váltott bérletet, mert a járvány miatt akarta használni a rollereket, ő bukta a pénzét. Ilyen esetekben különösen kellemetlen, hogy egy helyi jelenléttel nem rendelkező, a hazai jogszabályokat nem követő társasággal kell vitatkoznia. Mivel a szolgáltatást egy holland társaság nyújtja, a hazai fogyasztóvédelem segítségében sem lehet bízni.

Pedig kevés közlekedési eszköz terjedt el olyan viharos gyorsasággal a világban, mint az e-rollerek. Az első modern lítium-ion akkumulátoros e-rollerek 2017-ben jelentek meg nagyobb számban, majd rögtön ebben az évben el is indult a Bird és a Lime dokkolás nélküli e-roller megosztó rendszere.

A két legnagyobb e-rolleres cég 220 városban van jelen az Egyesült Államokban és Európa három tucat országában. Bár pontos számokat nem közölnek, a Lime-nak körülbelül 120 ezer rollere lehet, és a Bird-nek is hasonlóan sok. És ez most mind áll.

A negyedmillió leállított roller közül kétséges, hogy mennyi fog valaha újraindulni.

A járvány megjelenése miatt összeomló kereslet miatt ugyanis a legnagyobb rolleres cégek március végén leállították szinte az összes városban a működésüket. Budapesten a Lime hazai kihívója, a Breezy rollerei is eltűntek az utcákról. (Utóbbinál a honlapon most az olvasható, hogy átmenetileg bevonták rollerjeiket, mert „komoly fejlődési pillanat előtt vagyunk! Ha minden a terveink szerint halad, egy megújult, modernebb és minden tekintetben jobb szolgáltatással találjátok szembe magatokat, amikor visszatérünk!”) Az összeomlás mérete egészen elképesztő: a Bloomberg információi szerint Párizsban 98 százalékkal estek vissza a bérlések márciusban csupán néhány nap alatt.

Érdekes kérdés, hogy miért álltak le teljesen. Hiszen a kerékpárosok számára vagy éppen Budapesten a Mol Bubi bérlésekre még jótékony hatással is volt a járvány, sokan inkább nyeregbe szálltak, hogy ne kelljen másokkal közösen közlekedniük. Ez elvileg az e-rollerek iránt is növelhette volna a keresletet.

Ezeket azonban – különösen Budapesten – alapvetően külföldiek, turisták használták, márpedig  a turizmus leállt. A koronavírus-járvány gyorsan megmutatta, hogy bár jól hangzó toposz, hogy a megosztás alapú e-rollereknek is fontos szerepe lehet a mikromobilitásban, ezek alapvetően gyalogolni nem kívánó turisták városnéző eszközei.

Üzleti kihívások

Az amerikai Szilícium-völgyben szívesen fektetnek be ígéretekbe: az e-rolleres cégek is évek óta gigantikus veszteségeket termelnek, de ez benne volt a pakliban. A fejlett világ több tucat hasonló cége közül ugyanis a befektetői várakozások szerint a néhány leggyorsabban növekvő maradhat meg, és ezek akkor már – konkurencia hiányában – magasabb árakkal nyereséget is tudnak termelni.

Ezzel együtt a cégeknél már eddig se mentek túl jól a dolgok: a Lime éppen januárban vonult ki 12 városból, és minden nagyobb amerikai e-rolleres cég már tavaly leépítésekbe kezdett. A probléma fő oka, hogy egyelőre egyszerűen nem éri meg az üzemeltetés: a The Intelligence számításai szerint a bruttó árrés egy út után 20 dollárcent lehet, ami a teljes bevétel 19 százaléka. Ha nem lenne elégethető tőke, akkor ebből kellene a teljes cég gazdálkodását, növekedését és marketingjét is finanszírozni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkDühbe gurul a város?Az elektromos rollerek valószínűleg a mindennapok részévé válnak, konfliktusokat okoz azonban a városlakókkal, ha a kölcsönzőcégek túltolják a biciklit.

Ilyen körülmények között az az egy-két vállalkozás maradhat életben az e-rolleres piacon, amelyik a legtöbb elégethető tőkét összegyűjti. A Lime például a nyilvános adatok szerint 800 millió dollár (260 milliárd forintnyi) tőkét gyűjtött, a cég értékét pedig 2,4 milliárd dollárra, 780 milliárd forintra árazta be a piac korábban.

Most már viszont csak nagyjából 400 millió dollárt érhet, ugyanis mivel januárban mindössze 50 millió dollár készpénze volt a veszteséget termelő cégnek, csődbe megy, ha nagyon gyorsan nem jut friss tőkéhez.

Nem csoda, hogy megszorításokra kényszerültek a cégek. A Lime még januárban elküldött a körülbelül 700 emberéből 100-at, márciusban pedig újabb akár 70-et. A Bird a munkavállalói 30 százalékát bocsátotta el.

A cégek már nem a növekedésről, hanem a túlélésről álmodnak. Márpedig a koronavírus-járvány miatti, várhatóan több hónapos közlekedési visszaesés és a turizmus talán még hosszabb ideig várható mélyrepülése nem túl rózsás jövőt fest nekik.

Innovatív vagy szimplán csaló?

A cégek túlélési esélyeit rontja, hogy a legalitás határán működnek. Egyre több városból tiltották ki őket, de az adófizetés is jelentős kockázat. Az amerikai techcégek bejáratott mantrája, hogy ők valami olyan innovatív megoldást találtak ki, amire a lassú bürokrácia és a begyöpösödött politikusok nincsenek felkészülve.

Ez azonban csak porhintés, elég egyértelműek a szabályok arra, hogy kinek mikor és milyen szolgáltatás után hol kell adóznia. Akármilyen eszközt adnak is bérbe, áfát fizetni és számlát adni mindenképpen kell(ene). De hiába kérdeztünk rá korábban olyan pofonegyszerű és egzakt dolgokra a Lime magyarországi sajtókapcsolatánál, hogy fizetnek-e áfát, és adnak-e számlát, erre egyszerűen nem válaszoltak. Mint ahogy korábbi cikkünkben bemutattuk, nekünk nem sikerült a rendszerben számlát kapni, márpedig e nélkül irreális azt feltételezni, hogy áfát fizetnének.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTörvényen kívüli e-roller terjeszkedését segítik uniós támogatássalÉletveszélyes, nem lehet szabályosan használni, nem ad számlát. És ez még nem minden, ami problémás a Budapesten is elindult Lime-mal.

Nem véletlen, hogy semmilyen információt nem akar a cég megosztani, nehogy a hatóságoknak konkrét adataik legyenek. Például arra a kérdésünkre, hogy hány darab e-rollert lehet tőlük bérelni, mellébeszéléssel válaszoltak (a csillagra kattintva olvasható*A konkrét kérdés-válasz így hangzott:
– A Lime 200 e-roller indult, jelenleg kb. mennyi e-rollert lehet bérelni?
– A főváros útjait járó autók egyre nagyobb száma, a közlekedési dugók és a növekvő forgalom komoly környezetterhelést jelent a nagyvárosok, így Budapest számára is. Mi a Lime-nál fontosnak tartjuk, hogy szolgáltatásaink révén egy egészségesebb, fenntarthatóbb és élhetőbb környezetet teremtsünk a városlakók számára. Budapesten is a felhasználói igényeknek és az időjárásnak megfelelő méretű flottát üzemeltetünk, folyamatosan figyelve arra, hogy járműveink száma egyezzen a rollereket használók igényeivel. Eddigi tapasztalataink alapján Budapesten kiemelkedő a Lime rollerjeinek népszerűsége, a magyar fővárosban rendkívül magas a rollerhasználati kedv.
. Az applikációban sem jelenik ez meg konkrétan, mi korábban körülbelül 500 eszközt számoltunk meg. Arra szintén nem válaszoltak, hogy mennyi felhasználójuk van, vagy hogy mennyi ideig tudnak egy rollert használni – a csillagra kattintva el lehet olvasni a kérdés-válaszokat*– Készítettek felmérést, hogy a Lime felhasználók milyen közlekedési módról váltottak Lime-használatra?
Világszerte több mint 100 millió megtett úttal a Lime is hozzájárul az utakon közlekedő autók számának csökkentéséhez; minden negyedik felhasználó mondta azt, hogy legutóbbi Lime útja autós utazást helyettesített. Összességében felhasználóink autóról Lime eszközre történő váltása hozzávetőleg 40 millió km autóutat és 9000 tonna széndioxid-kibocsátást előzött meg. Számításaink szerint ezek a Lime utazások több mint 4,5 millió liter gázolajat spóroltak meg, amely olyan, mintha közel 2000 autóval kevesebb közlekedne az utakon egy éven át. A budapestiek rendkívül lelkesek a Lime által kínált mikromobilitási szolgáltatás iránt, rollerjeink egész nap használatban vannak a főváros utcáin, egy átlagos rolleres út pedig 14 perc hosszú.
– Mennyi magyarországi felhasználó van? (regisztrált vagy rendszeres, ami elérhető)
A budapestiek nagyon kedvezően fogadták a Lime rollerjeit. Hatalmas az érdeklődés a szolgáltatás iránt, a rollerek egész nap használatban vannak. Az elektromos rollerek népszerűsége a többi között annak is köszönhető, hogy szabadabb és kényelmesebb közlekedést tesznek lehetővé, és ezeket a mikromobilitás által kínált előnyöket immár a budapestiek is élvezhetik. A felhasználók és a megtett utak száma felülmúlta várakozásainkat. Továbbra is figyelemmel kísérjük a budapesti szolgáltatás alakulását, és örömünkre szolgál, hogy a Lime utak száma világszerte nemrég érte el a 100 milliót, mobilapplikációnkat pedig több mint 15 millió felhasználó töltötte le.
– Azt lehet tudni, hogy a bérlések mekkora része a magyarországi, és mennyi a külföldi felhasználó?
Az egyik legnagyobb, közösségi bicikli- és rollermegosztó szolgáltatások körében elvégzett globális felmérés betekintést enged a mikromobilitás gyors ütemben fejlődő világába. A Lime-utak túlnyomó többségét helyi lakosok teszik meg, nem turisták. A felmérés válaszadói közül átlagosan 82 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy ott veszi igénybe a Lime eszközeit ahol él, munkába vagy iskolába jár, csupán a megkérdezettek 18 százaléka mondta azt, hogy egy másik város látogatása során használta a szolgáltatást. Ezeket a számokat természetesen figyelembe vesszük az utazás céljának vizsgálatakor. A felhasználók több mint 50 százaléka számolt be arról, hogy a Lime-ot rövidebb utak megtételére használja, legyen az az iskola vagy munkahely elérése (37%) vagy egyéb személyes út (14%). Ez a statisztika a budapesti felhasználói szokásokat is tükrözi.
– A budapesti tapasztalatok alapján mennyire vigyáznak a rollerekre a felhasználók? Lehet tudni, hogy kb. mennyi ideig használnak egy átlagos e-rollert?
Az elmúlt hat hónap tapasztalatai azt mutatják, hogy felhasználóink a kelet-európai régióban általában, Budapesten pedig kifejezetten ügyelnek a rollerek épségére. Arra törekszünk, hogy minél tartósabb és ellenállóbb termékeket biztosítsunk felhasználóink számára. A Lime minden esetben saját tervezésű rollereket használ, amely lehetővé teszi számunkra az iparág vezető modelljeinek előállítását. E-rollerjeink hosszú élettartamukat annak köszönhetik, hogy személyes, eseti jellegű felhasználás helyett kimondottan megosztott igénybevételre lettek kifejlesztve. Készen kapható, személyes használatra tervezett rollerek helyett kiemelten fontos volt számunkra, hogy saját hardverrel rendelkezzünk, amelyet bármikor jelentősen tudunk fejleszteni, ezáltal biztonságosabb, tartósabb és fenntarthatóbb irányba mozdítva az iparági elvárásokat. Ezek a továbbfejlesztett funkciók nem csupán a felhasználói élményt és a működési színvonalat emelik, de a fenntarthatóság szempontjából is létfontosságúak. A budapesti bevezetés előtt is jelentősen növeltük e-roller flottánk élettartamát.
– Egy átlagos rollert mennyi útra használnak egy nap? (km, vagy perc)
Egy átlagos Lime utazás 14 perc hosszú. A Lime szolgáltatása május óta érhető el Budapesten, így a használatra vonatkozó pontos számokkal egyelőre nem rendelkezünk, azonban a Lime-mal világszerte megtett utazások száma már meghaladta a 100 milliót.
– A hatóságokkal – rendőrség, ITM, közlekedési hatóság – sikerült egyeztetéseket folytatni az e-rollerek KRESZ-megítélése kapcsán? Az ORFK és Pintér Sándor belügyminiszter szerint az e-roller segédmotoros kerékpárnak minősül, de ezzel ellentétes értelmezések is napvilágot láttak. Önöknek sikerült a hatóságokkal ez ügyben egyeztetni?
Az e-roller kategória európai szinten szabályozott és nem azonos a motorkerékpár kategóriával. Éppen ezért minden országban, ahol szolgáltatásunk jelen van, betartjuk a helyi működési szabályokat és előírásokat, együttműködünk a helyi hatóságokkal, önkormányzatokkal. Információink szerint nem történt változás a magyarországi elektromos rollereket érintő jogszabályokban. Minden esetben arra törekszünk, hogy a lehető legjobb szolgáltatást nyújtsuk felhasználóink részére, és felhívjuk figyelmüket a biztonságos közlekedésre, valamint a gyalogosforgalmat nem zavaró parkolásra. Minden utazás megkezdése előtt emlékeztetjük felhasználóinkat arra, hogy a kijelölt területen használják e-rollerjeinket, parkoljanak helyesen (ezért szükséges fénykép feltöltése az applikációban a parkolást követően), és biztonságuk érdekében viseljenek bukósisakot.
.

Az V. kerületben olyan szabályt hoztak, hogy a tilosban hagyott rollereket elszállítják, és közigazgatási eljárás után adják vissza. Jó példa ez arra is, mennyire hiteltelen a Lime azon kommunikációja, hogy ők minden szabályozást hajlandók betartani, illetve hogy ellenőrizik, hogy hol parkolják le a bérlők a rollereket. Ahogy megjelent a szabályozás, azonnal letiltották Belváros-Lipótvárost a bérelhető területek között, megfelelni meg sem próbáltak.

Hoppon maradt „alkalmazottak”

A Lime a gig economy (haknigazdaság) receptje alapján dolgozik: nincsenek Magyarországon alkalmazottai, pontosabban a helyi marketingért felelős Lime Technology Kft.-nek egyetlen munkavállalója van a kezdetek óta.

A töltést és a szerelést a „juicer”-ekre bízták. Elvileg a cégnél csak vállalkozói igazolvánnyal vagy cégként lehetett dolgozni. Az jó kérdés, hogy ez valóban így volt-e. Mindenesetre egy online fórumon egy juicer például azt írta, hogy a munka adózási részéről fogalma sincsen.

De pont ez a lényege a gig economy-nak: a rosszul fizetett feladatokat munkavállalók helyett magánszemélyekre bízzák, és áttolják az adózás felelősségét. Mivel ezek rosszul fizetett munkák, teljesen legálisan már nem is igazán érné meg ezeket elvégezni. Most pedig az alapvetően katás egyéni vállalkozóként dolgozó juicerek bevétel nélkül maradtak. Ha egyszer újraindulnak az e-rollerek, valahogy az ő bizalmukat is vissza kellene nyerni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSzennyezőbb a megosztós e-roller, mintha a használóik inkább az autót és a BKK-t választanákÚgy néz ki, mintha hatékony és fenntartható lenne, de nem az.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech Vállalat bird e-roller kockázati tőke Lime Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Bucsky Péter
2024. március 28. 12:41 Támogatói tartalom, Tech

Hidrogén-rásegítéses elektromos autóbuszokkal hatékonyabban zöldíthető a hazai buszállomány

Még keresik az ideális alternatív megoldást a buszüzemeltetők, de a Mercedes-Benz hidrogénes megoldása költséghatékony működésével áttörést hozhat a fenntartható közösségi közlekedésben.

Pintér Róbert
2024. március 15. 04:36 Tech, Világ

Már most is nyomasztó a totális megfigyelőrendszer Kínában, de lesz ez még rosszabb

Az új technológiák lehetővé teszik egy digitális szörnyállam létrejöttét, Kína egyre inkább annak intő példája, hogyan ne akarjunk társadalmat építeni.

Hidi János
2024. március 9. 04:36 Tech, Világ

Vihar előtti csend van az elektromos autók piacán

Az év végén látott számokból sokan azt a következtetést vonták le, hogy mégsem zajlik olyan gyorsan a villanyautós átállás, de ez csupán átmeneti lassulás.

Fontos

Avatar
2024. április 16. 04:36 Közélet

Ha fegyelem van és rend, nincs több gond az oktatással?

Mintha az lenne az oktatásirányítás meggyőződése, hogy ha valahol gondok vannak, akkor nem érdemes vizsgálni az okokat, elég a szigorítás.

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.