Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2020. január 9. 14:17 Közélet

Mészáros Lőrinc 54 milliárdért épít vasutat a BMW-gyárhoz, nem lesz elég az erre félretett pénz

Karácsony előtt egy nappal derült ki, hogy a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó V-Híd Zrt. végezheti a Debrecen – Füzesabony vasútvonal korszerűsítésének első ütemét közel 55 milliárd forintért.

A tendert kiíró Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) éppen december 23-án tette közzé a beérkező ajánlatokról szóló összegzést. A közbeszerzésen ugyan öt cég indult, ám közülük a magyar Dömper Kft-t és az osztrák hátterű Swietelsky Vasúttechnika Kft-t kizárták, a szintén osztrák Strabag és a német tulajdonú Vasútépítők Pályatervező Kft. pedig szűk 3 milliárddal drágábban vállalta volna a munkát, mint a felcsúti milliárdos vállalata.

Állomást építenek a BMW-gyárnak

A hatalmas fejlesztés a debreceni BMW-gyárhoz köthető közel 120 milliárd forintnyi beruházás egyik legdrágább eleme. A most megrendelt első ütem keretében a 108-as kódjelű vasútvonal Debrecen és Macs közötti nagyjából 15 kilométeres szakaszát újítják fel teljes egészében. A kiírás szerint vágányok fejlesztésén túl mások mellett

  • átépítik a debreceni és macsi állomásokat, amelyek térvilágítást kapnak,
  • átalakítják a biztosítóberendezéseket,
  • integrált vasúti távközlő rendszer építenek ki,
  • parkolót alakítanak ki,
  • de épül zajvédőfal, aszfalt burkolatú út, kerékpárút és járda illetve egy szakaszon „kétnyomúsítás” is.

Ami pedig ennél is fontosabb, hogy a külön állomást kap a BMW gyárnak is otthont adó Macs Ipari Park. Ez a szakasz ugyanis épp azért fontos, mert a tervezett üzem pont Macs és Debrecen között félúton lesz.

Bár így a beruházás már elég komplex, a 15 kilométerre 55 milliárd, azaz kilométerenként 3,6 milliárd forint így is soknak tűnik. Még akkor is, ha a kétnyomúsítás miatt ténylegesen ennél jóval több vágány épül, és valóban vannak olyan tételek, amik jelentősen megdobják a költségeket.

A Heti Válasz két éve részletes cikkben elemezte, hogyan kúsznak fel a vasútépítési költségek. Akkor a rekorder a Szolnok–Szajol szakasz volt kilométerenként 3,29 milliárddal, de ott új hidat építettek a Tiszán, ami azért nagy mértékben megdobja a fajlagos költségeket, így az nem hasonlítható össze ezzel a beruházással. Az akkori második Százhalombatta és Pusztaszabolcs közötti rész, ahol 3,14 milliárdból jött ki egy kilométer, és aminek felújítását szintén Mészáros Lőrinc egyik cége nyerte el konzorciumban. A Heti Válasz már akkor jelezte, hogy ez elég komoly növekedés a korábbiakhoz képest. Négy-öt évvel korábban ugyanis még azt elemezte a magyar sajtó, hogy nemzetközi összevetésben miért olyan drága a Szajol és Püspökladány közötti vasút felújítása, amelyet a tenderen győztes cégek kilométerenként 1,45 milliárd forintért vállaltak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA hivatalos összeg tízszeresével támogatjuk valójában a debreceni BMW-gyáratMás a nagyságrend, ha a közvetlen támogatáson túl az olyan út-, vasút- és közműfejlesztéseket is számba vesszük, amelyek egyébként nem valósulnának meg.

Nem szántak rá ennyit

Eredetileg a kormány sem számolt ilyen magas költségekkel. A kormány ugyanis a teljes vasúti fejlesztésre összesen 71,6 milliárd forintot különített el, ebben viszont benne van a felújítás második szakasza is, a Nagymacs és Balmazújváros közötti 11 kilométer.

Azaz a fejlesztésre elvileg kilométerenként nem 3,6, „csak” 2,7 milliárd jutott volna.

Ám ennyiből már most látszik, hogy nem fog kijönni a teljes beruházás. Bár a második etap rövidebb és valószínűleg egyszerűbb, mint a mostani, de elvileg magába foglalja a Debrecen–Balmazújváros közötti vasúti pálya villamosítását is. Márpedig a korábbi tapasztalatok szerint ez önmagában is tízmilliárdos tétel lehet. Mindez azt is jelenti, hogy az egész (nemcsak a vasúti fejlesztéseket felölelő) projektre sem lesz elég az eddig elkülönített 120 milliárd.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgymás torkának estek, mert elfogyott a pénz a túlárazások miattHáromszor drágább a vasútfelújítás, mint Lengyelországban, nem csoda, ha hamar elfogy a pénz. A maradék balatoni felhasználása körül forrnak az indulatok.

A mostani 55 milliárdos munka egyébként a V-Híd életében sem jelentéktelen megbízás, önállóan nem is nyertek még el korábban ekkora tendert. Más cégekkel összeállva azonban már volt nagyobb megbízásuk is: Szántód-Kőröshegy – Balatonszentgyörgy, illetve a Püspökladány – Ebes szakaszok építése egyaránt meghaladta a 70 milliárdot. Amikor ezeket elnyerték papíron még nem Mészáros Lőrinc volt a tulajdonos, ám így sem maradt ki a fejlesztésekből a felcsúti milliárdos, hiszen mindkét projektben egy másik cége, az R-Kord volt a V-Híd partnere.

Újra nyert a Közgép

A vállalat egyébként természetesen most sem teljesen egyedül végzi a munkát, és az előírt referenciákat sem egyedül biztosította. Alvállalkozóként ezúttal is bevonják az R-Kordot, sőt az egykori Simicska-birodalom központi cégét, az azóta Mészáros Lőrinc barátjának és állandó üzlettársának, Szíjj Lászlónak a tulajdonában kerülő Közgépet is.

Utóbbi cég azt követően, hogy a Simicska-Orbán háború lényegében megsemmisítette, az új tulajdonosnak hála mostanra tényleg visszakerült a hazai építőipari térképre. Már tavaly nyáron biztosítottak referenciát a Mészáros Lőrinc öccse, Mészáros János cégének a székesfehérvári vasútállomás feletti gyalogos felüljáró befejezéséhez, majd a szintén Szíjj László érdekeltségébe tartozó Duna Aszfalt alvállalkozójaként egy közel 50 milliárdos projektben a fővárosba is visszatértek. A cég rehabilitása végül december elején vált teljessé, amikor 

az egykori Simicska-cég közel négy év szünet után nyert el újabb közbeszerzést.

Ráadásul nem is kicsi munkát kapott a hírhedt vállalat: a kétszer kétsávos M44 gyorsforgalmi út Szentkirály és Lakitelek közötti szakaszát építheti meg közel 44 milliárd forintért.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSimicska Lajos pénzgyára adja a referenciát MészároséknakA székesfehérvári félkész gyalogos felüljárót három éve nem sikerül befejezni. Talán majd most, miután még jobban elszállt a költsége.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÉpp most élesztik újra a Simicska-birodalom ékkövétMészáros Lőrinc üzleti körének alvállalkozójakánt tér vissza a fővárosba az egykori Simicska-birodalom zászlóshajója, a Közgép. A Déli összekötő vasúti hidat korszerűsítik.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet BMW-gyár debrecen Közgép R-Kord Kft V-Híd Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Avatar
2024. április 16. 04:36 Közélet

Ha fegyelem van és rend, nincs több gond az oktatással?

Mintha az lenne az oktatásirányítás meggyőződése, hogy ha valahol gondok vannak, akkor nem érdemes vizsgálni az okokat, elég a szigorítás.

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.

Fontos

Gergely Péter
2024. április 20. 04:31 Pénz

Az új otthonfelújítási program átrendezheti a lakáshitelek piacát

A támogatás révén több tízmilliárd forint felújítási hitel jut majd a piacra, amelyhez várhatóan jelentős mennyiségű piaci feltételű kölcsön is társul majd.

Váczi István
2024. április 19. 04:34 Világ

Romba dőlnek az orosz remények Ukrajnában?

Jelenleg szinte minden harctéri körülmény az oroszoknak kedvez, az eddig elért eredményeik mégis szerények, miközben az ukránok lőszerhiánya hamarosan enyhül.

Bucsky Péter
2024. április 18. 04:32 Adat, Vállalat

Most lehet hibáztatni Brüsszelt: kamionok áradatát szabadítja az utakra

A zöldnek mondott intézkedések a közúti áruszállítást hozzák helyzetbe, ezek hatására várhatóan jelentős mennyiségű vasúti forgalom terelődik kamionokra.