szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Egy médiaügynökség levele landolt szerdán az ellenzéki pártok kampányfőnökeinek asztalán, amelyben visszautasíthatatlannak tűnő ajánlatot kaptak. Ha nem élnek vele, csak nagyon korlátozottan tudják hirdetni magukat óriásplakátokon az áprilisi választások előtti 50 napban.

Választás 2018
Diadalmámor és totális összeomlás - ez maradt a 2018-as parlamenti választás után. Magyarország tehát egyrészt olyan, mint volt immár nyolc évig, eközben mégis egészen más lett, mint április 8-án reggel volt. A nagy kérdés most az: hogy jutottunk idáig, és mi jön most. Igyekszünk válaszokat találni.
Friss cikkek a témában

Az Odex Outdoor Expert Kft. (Odex) üzleti ajánlatot juttatott el a napokban az ellenzéki pártoknak – az MSZP, a DK, az LMP és az Együtt biztosan kapott ilyet –, ami nem is lenne meglepő, hiszen február 17-én kezdődik a választási kampány, amikor a pártok politikai üzenetei – néhány kivétellel – korlátozás nélkül (de nem ingyen) megjelenhetnek a kültéri reklámhordozókon (máshol pedig, például önkormányzati felületeken, akár ingyen is). Csakhogy az Odex a piac egy kivételes szereplője, és az ajánlat is egy kivételes helyzetben találta meg az ellenzéket. Az Odexről a cikkben később részletesen írunk, egyelőre annyit, hogy olyan cégcsoport (az IKO) része, melynek egyik tagjában pár hete tűnt fel tulajdonosként Mészáros Lőrinc.

Az elmúlt hetekben az ellenzéki pártok sorra szembesültek azzal, hogy a kampányidőszakra már minden felület elfogyott. Hiába kilincseltek az óriásplakátok és citylightok (amit pl. a buszmegállókban láthatunk) üzemeltetőinél, az üzletkötők széttárták a karjukat, és közölték, hogy egyetlen üres reklámhordozójuk sincs. Sőt, előfordult az is, hogy a korábban lekötött plakáthelyeket mondták vissza. A DK pártigazgatója, Sebián-Petrovszki László a hvg.hu-nak azt mondta, novemberig jól haladtak a tárgyalások a plakátcégekkel, az eltervezett 500 plakát felére meg is volt az aláírt szerződés vagy a szerződéstervezet, azonban egy hónapja bizonyos cégek jelezték, hogy mégsem tudják biztosítani a plakáthelyeket, így már csak 150 fix helyük maradt. Sőt, olyan is volt, hogy egy cég maga jelentkezett be, akarnak-e hirdetni, már azt is letárgyalták, pontosan hol lennének plakátok, mire pár nap múlva szóltak, hogy mégse. Ráadásul kiderült, a BKV sem fogad be politikai hirdetést, ami például az Együttet meglepetésként érte.

A kormány szerint ez tájékoztatás, azért csinálhatta választási kampányidőszakon kívül
Fazekas István

Habár voltak elképzelések arról, miért ilyen szűkös a készlet – például azért, mert állami vállalatok is kampányolnak ebben az időszakban, illetve maguk az ellenzéki pártok is későn ébredtek –, de az igazi válasz csak az Odex levelével érkezett meg.

Abból ugyanis az bontakozik ki, hogy habár senkinek sincs üres óriásplakát- vagy citylighthelye, az Odex ezrével tudja felajánlani a kapacitást. Az Odex ugyanis az elmúlt években éppen erre, vagyis a kültéri reklámhordozó-felületek lekötésére specializálódott.

Visszautasíthatatlan ajánlat?

Birtokunkba került az egyik pártnak elküldött tájékoztató és igénybejelentő lap, a kulcselemek többek elmondása alapján egyeznek a pártoknál. Ezek a következők:

  • plakáthelyenként 40 ezer + áfát kell fizetni, ebben az előállítás költsége nincs benne

  • a párt megjelölheti, hány óriásplakátot és citylightot akar, meg azt is, hogy hol, de korántsem biztos, hogy ez teljesülni fog, ha nincs hely, a választókerületben máshol tehetik ki a plakátot

  • a kívánságlistát az igénybejelentőn – vagyis első lépésben – kell közölnie, ami “kötelező érvényű”, vagyis azon már nem lehet csak úgy változtatni, ha az Odex visszajelezte, hogy "felvette a rendelést"

  • a kötelező érvényű igénylés után közli a cég, hogy hol van hely, és erre kötnek egyedi szerződést.

Több beszélgetőtársunk is úgy értelmezte a megfogalmazást, hogy

"látatlanban kellene rábólintaniuk, hogy a plakátjuk az M1/M7 bevezetőjénél vagy egy budi falára lesz-e kihelyezve.”

Egy a szerződéskötést intéző pártbeli nyilatkozónk azt mondja, normális esetben ez pont fordítva működik: a párt megmondja, hány plakáthelyet akar, a cég küld egy tételes listát a lehetőségekből, a párt válogat, majd aláírják a szerződést.

Sebján-Petrovszki László DK-pártigazgató azt mondta, ők biztos nem kötnek úgy szerződést, hogy nem tudják előre, melyik helyekről van szó. Ugyanezt mondta az MSZP kommunikációs igazgatója, Nyakó István is: a párt tett ugyan egy szándéknyilatkozatot, de akkor tárgyalnak tovább, ha a cég elárulja, hol vannak a plakáthelyek. Más szocialista forrásból úgy tudjuk, az MSZP-nek 800 óriásplakátot és 200 citylightot ajánlottak fel. Azt, hogy milyen formában, nem tudjuk, más pártnál ugyanis semmi ilyen nem merült fel.

Ahogy a határidők sem világosak: az ajánlatot megvizsgáló DK-nál nem tudnak arról, hogy lenne bármilyen határidő a visszajelzésre, LMP-s forrásunk viszont azt mondta, nekik durván 24 órájuk volt a döntésre, péntek reggel 8-ig meg kell mondani, mit akarnak. (Cikkünket ezzel az információval majd frissítjük.)

Ez még mindig nem a kampány, a pártok szabadon - persze pénzért - csak kampányidőszakban plakátolhatnak
Fülöp Máté

Az Együtt Országos Tanácsának elnöke, Szigetvári Viktor nagyon furcsának találja, hogy a politikai törésvonalakkal szegélyezett óriásplakát-piacon egy ilyen javaslat érkezik.

“Erősen meg voltunk lepődve, nem tudjuk hova tenni.”

Nem is biztos, hogy élnek a lehetőséggel, a cég fideszes kötődése miatt. Ezzel a DK-nak önmagában nem lenne baja, hiszen annak idején a Simicska-tulajdonú Mahir-oszlopon is hirdetett, racionális megfontolások alapján.

Egyik beszélgetőtársunk felvette problémaként azt is, hogy a pártok jellemzően ügynökségekkel dolgoztatnak, két ügynökség – az Odex és az eddigi szerződött partner – nem lehet egy láncolatban, így a sajátot megkerülve lehetne csak a szerződést aláírni. Van, akinek az az érzése, hogy ezzel az ajánlattal a Fidesz az ellenzéki pártoknak juttatott felületeket árban, elérésben, kihelyezésben kontroll alatt akarja tartani.

Más úgy véli, lehet egy olyan motiváció is, hogy ne csak a Fidesz és a Jobbik plakátjai virítsanak országszerte, vagy hogy a kormány mutogatni tudja, itt szabad a kampány, az ellenzéknek is jutott plakáthely. Darabra legalábbis.

Még nem hallott az Odexről?

A cég azzal párhuzamosan került képbe, hogy a Rogán Antal felügyelete alatt működő Nemzeti Kommunikációs Hivatal 2016-ban keretszerződést írt ki kormányzati kommunikációs feladatok ellátására 25 milliárd forint értékben. A közbeszerzési eljárások nyilvánossá tették, kiket bíztak meg ezzel: három olyan üzletember (Balásy Gyula, Kuna Tibor és Csetényi Csaba) vállalkozását, aki kormányhoz közel állónak mondható.

Ettől a pillanattól kezdve azonban ők is vevővé váltak: felületet akartak vásárolni a kormányzati kampányoknak, médiában és közterületen egyaránt. Ehhez pedig – immár közbeszerzés nélkül – újabb vállalkozásokat iktattak közbe, és ezek egyike az Odex, amely a kültéri reklámhordozókra specializálódott úgynevezett sales house.

A jó kapcsolatok eredménye már 2016-ban meglátszott, hiszen az Odex megduplázta a forgalmát. Az árbevétele 2,6 milliárdról 5,5 milliárdra nőtt, és az adózott profitja 2016-ban már meghaladta a 600 millió forintot. (A 2017. évről még nincsenek adatok.)

A kültéri reklámcégek tulajdonosai gyakorlatilag hátradőlhettek a székükben, hiszen az Odex olyan mennyiségben és olyan hosszú időre foglalta le a felületeket, hogy a plakátos vállalkozóknak a kisujjukat sem kellett mozdítaniuk a hirdetőkért. Így a piac kétharmadát uralja az Odex, a többi maradt a Simicska Lajosé, vagyis a Publimonté.

Az Odex ráadásul nemcsak az állami megrendeléseket kaphatta meg, hanem a kormányzó pártok és szatellitszervezeteik ügyleteit is. Erről tanúskodik az a minapi szerződés, amely szerint a Fidesz nevében Kubatov Gábor egy 153 millió forintos kampánnyal bízta meg az Odexet.

Ebből látszik például, hogy a Simicska-féle Publimont plakáthelyei nem játszanak a Fidesz legújabb, menekültellenes reklámjainak a közlésekor, ellenben a piac szinte minden más szereplője részesült a 153 millió forintból. Még a Hungaroplakát is beállt a sorba, amely még a 2014-es kampányban is a szocialisták egyik kiszolgálója volt.

Igaz, a kormány néhány jogszabály megváltoztatásával azóta kihúzta a Hungaroplakát tulajdonosainak érdekköréből a lámpaoszlopokra szerelhető, úgynevezett elefántfülek hirdetési jogát, miután a kormányfő barátja, Garancsi István megvette az Esma nevű plakátcéget és azzal együtt a jogokat.

Úgy tudni, idén már a Hungaroplakát is ajtót mutatott az MSZP-nek, amit még akár piaci körülmények között is megtehetett volna, hiszen a szocialisták több olyan számlájukat is csak tavaly fizették ki, amelyek még a 2014-es kampányban keletkeztek. Így még szimpatizáns reklámcégeknek sem okozott nagy dilemmát, hogy spájzolnak-e felületet az MSZP-nek vagy más, anyagilag nem éppen eleresztett ellenzéki pártnak.

Kérdés, hány ilyen jó plakáthely jut majd az ellenzéki pártoknak a választási kampányban
Asszonyi Eszter

A Fidesz-kormány tehát részben az üzleti környezet kialakításával, részben a szabályozással olyan környezetet alakított ki, hogy az amúgy sem a helyzet magaslatán álló ellenzéki pártok szépen besétáltak a zsákutcába. Ez pedig az, hogy vagy elfogadják az Odex ajánlatát, és akkor valahol – akár kis forgalmú utcákon – lesz kültéri reklámjuk a kampányban, vagy elutasítják, akkor viszont a választási kampányban köztéren csak a – zömében fideszes – önkormányzatok által biztosított felületen jelenhetnek meg. (A szabályozás a településeken is kiszorította az ellenzéket, erről és a plakátbiznisz más részleteiről a HVG február 15-ei számában olvashatnak majd.)

És akkor a háttérben felbukkan Mészáros Lőrinc

Az Odex ajánlata egyúttal kiszolgáltatottá teszi a szerződő partnert, mert az előtt kell elköteleződnie a kontraktus és azzal együtt a fizetés mellett, hogy tudná, hol lesz elhelyezve a plakátja: forgalmas vagy Isten háta mögötti helyen. A döntés az Odex kezében van. Az Odexszal pedig Mészáros Lőrinc közelében.

Az Odex tulajdonosa ugyanis az IKO-csoport egyik cége, az IKO Production Kft. Ez a vállalatcsoport részben luxemburgi bejegyzésű tulajdonosok kezében van, részben korábban Rákosi Tamásé volt, újabban pedig egyes vállalataiban már Vajna András és Mészáros Lőrinc is tulajdonos.

Az egyebek között televíziós műsorgyártással foglalkozó társaságok régebben az RTL Klub beszállítói voltak, majd amikor a TV2 Vajna érdekeltségébe került, Rákosi átpártolt a TV2-höz. Az IKO egyik tagvállalata, az IKO Holding decemberben a felcsúti polgármester érdekeltségébe került Mészáros egyik tőkelapaján keresztül.

Az Odex az árakat is diktálja: egy-egy plakáthely, függetlenül az elhelyezkedésétől, két hétre – mint fentebb már írtuk – nettó 40 ezer forintba kerül. Ez nagyjából piaci átlagár, esetleg valamivel az átlagár fölött van. Ám nem mindegy, hol van a plakáthely. Ha jó helyen, nem rossz üzlet, ha rossz helyen, akkor bukta, különösen akkor, ha a Fidesz tendenciózusan a jobb helyeket kapja.

Mindenesetre azzal, hogy az Odex piaci helyezkedésével és a jogszabályi keretekkel a kormányzat gyakorlatilag csapdába ejtette az ellenzéket, jogi elemzők szerint felvetődik a választási csalás és a versenyjogi szabályok megsértésének gyanúja is.