Tombol a sneakermánia, van, aki egymilliárdot keres vele itthon

További FOMO cikkek
-
Szabó Zsófi: Nagy Feró úgy vonaglott a rúdon, mint egy tini srác
- Titokban szúrják magukat gyógyszerrel az egyetemisták a látványos fogyás érdekében
- Egy e-mail elküldése akár emberéletekbe is kerülhet
- Atomtitkokat árultak el az oroszoknak, Trump ügyvédje kivégeztette őket
- Bagdy Emőkének válaszolt Kocsis Tibor: Kevés félelmetesebb dolgot tudok elképzelni, mint Budaházy Edda
Minden kornak megvan a maga hóbortja, a lakástrendek, az autók, a telefonjaink is évről évre átalakultak és változtak, akárcsak azok megítélése. Ezeket a változásokat talán a ruhadivat változásán figyelhetjük meg a legjobban: volt idő, amikor a trapézszabású nadrágok köszöntek vissza ránk úton-útfélen, mára pedig ismét a kifejezetten szűk szabású, sokszor boka fölé érő nadrágok hódítanak. Nincs ez másképp a cipők esetében sem, volt, hogy egy tornacipőért ölni tudtak volna az emberek, máskor pedig egyszerűen lenézték azt, aki abban jelent meg.
Egyre több férfiboka villan, de miért?
Polgárpukkasztás? Kifinomult ízlés? Az Index megtalálta a felelősöket.
A divat azonban mindig változik, a régen egyszer már trendinek számító darabok pedig kisebb ráncfelvarrást követően vissza-visszatérnek – így talán az sem meglepő, hogy a különböző sport- és edzőcipőkért szinte megőrülnek a mai fiatalok, akárcsak a kilencvenes évek végén és a kétezres évek elején.
A gumitalpú edzőcipők, azaz a sneakerek, amelyek egykor a sport és az atletikusság jelképei voltak, mára már bőven túlmutatnak ezeken a funkciókon. A sportruházattól és az utcai stílustól a kifutókon látható trendekig a sneakerek, azaz edző- vagy tornacipők mindegyik területen egyfajta kulturális árucikként tették le névjegyüket.
A sportos, kényelmes, mégis kissé extrém, athleisure elnevezésű trend néhány évvel ezelőtt fellépő dominanciája jelentős hatással volt a sneakerek növekvő eladásaira is – követve a kényelemre való törekvés irányvonalát. Ez a trend a világjárvány alatt csak tovább nőtt, mivel a bezárások arra késztették az embereket, hogy előtérbe helyezzék a kényelmet, ami a nappali ruházat, a sportruházat és a lapos talpú cipők, köztük a sneakerek eladásainak növekedését eredményezte.
Nem is kis növekedését, ugyanis a lábbelik képezik jelenleg a legnagyobb eladási kategóriát az online luxuspiacon, amelyből a snekaerek eladása jelentős részt harap ki. A Guccitól a Balenciagáig a nagy divatmárkák diktálják a tempót a luxustornacipők piacán, azonban ahhoz, hogy megértsük, hogyan vált a sneaker igazi jelenséggé, fontos végigfutni a történetét.
Honnan az őrület?
A legelső sportcipőket a John Boyd Dunlop által alapított The Liverpool Rubber Company készítette az 1830-as években. Dunlop újító volt, ugyanis felfedezte, hogyan lehet a vászon felsőrészeket gumitalphoz rögzíteni, ami akkoriban elképesztő áttörésnek számított – írja a The Conversation.
A 19. század utolsó évtizedeit a történészek alapvetően egy olyan időszakként határozták meg, amikor az ipari fejlődés és a társadalmi változások mellett a közösségi sportolás, így többek között a tenisz is virágkorát élte. Ez azt eredményezte, hogy a sporthoz speciális lábbelire volt szükség, amelyet a Dunlop által megálmodott gumitalpas cipő képes volt kielégíteni. A Dunlop 1929-ben dobta piacra ma már ikonikussá vált Green Flash modelljét, amelyet később a teniszikon Fred Perry is viselt Wimbledonban.
A technológiát aztán a legtöbb márka elkezdte másolni, részben ennek is köszönhető a 20. század egyik legjelentősebb sportcipőjének, a Converse All Starnak a megszületése, amelyet eredetileg kosárlabdázáshoz terveztek. Az igazi áttörést mégis az Adidas és a Nike hozta el, amely vállalatok egyértelműen szerették volna elérni azt, hogy ezeket a lábbeliket
ne csak sportoláshoz, hanem a hétköznapokban is viseljék az emberek.
Adi Dassler 1924-ben Németországban alapította meg a Gebrüder Dassler Schuhfabrik nevű cégét, amelyet később, 1949-ben neveztek át a ma is ismert Adidasra. A márka alkotta meg azt az úttörő futócipőt is, amelyben többek között Jessie Owens nyerni tudott Berlinben az 1936-os, hitleri olimpián.
A Nike jogelődje Bill Bowerman és Phil Knight összefogásából jött létre 1964-ben Blue Ribbon Sports néven, amely 1971-ben vette fel a Nike Inc. nevet, az átnevezés pedig egybeesett az amerikai futásőrület kezdetével. A Nike első kereskedelmi formaterve a futáshoz a párnázott kialakítású Cortez volt. A cipő hatalmas sikert aratott, kultuszát pedig jól mutatja, hogy Tom Hanks is egy ilyen klasszikus Nike cipőt viselt a Forrest Gumpban.
Yuniya Kawamura szociológus tornacipőkkel kapcsolatos kutatása a jelenség három hullámát határozta meg. Az első hullám az 1970-es évekre tehető, ahol az ébredező hiphopkultúra határozta meg a sneakerek kultúráját is. Ennek volt köszönhető az is, hogy 1986-ban aztán Run-DMC kiadta a My Adidas című dalt, miután szponzori szerződést kötött a márkával. A dal úttörőnek bizonyult ebből a szempontból is, ugyanis ez a szerződés alapozta meg a sneakerkultúra egyfajta egybeolvadását a popkultúrával.
A jelenség második hulláma 1984-ben kezdődött a Nike Air Jordanek piacra dobásával. A Michael Jordan fémjelezte legendás cipő miatt a sneakerek igazi kelendő árucikké váltak, és státuszszimbólumként nagy körű érdeklődés övezte ezeket a darabokat, a hírességek ajánlásainak köszönhetően. Kawamura számára a harmadik hullámot a jelenleg is zajló digitális korszak és az ebből eredő sneakermarketing és viszonteladási kultúra elterjedése jellemzi.
A viszonteladók mellett a zenei kultúrát is évről évre átjárja slágerek formájában a sneakermánia, elég csak Macklemore Wings című számára – amely főszereplője egy pár Air Jordan – vagy éppen Kanye West saját márkacsaládjára, a Yeezyre gondolni, amely egyes darabjaiért volt, hogy valaki napokig állt sorban az azt árusító üzlet előtt.
A népszerűség mellett a pénzügyekben is jól látható a sneakerek sikere: ezen lábbelik globális viszonteladói piacának bevétele 2019-ben meghaladta a 6 milliárd dollárt, az előrejelzések szerint pedig ez 2030-ra elérheti a 30 milliárdos összeget.
A különleges darabokat gyűjtő és árusító „sneakerheadek” növekvő jelenléte biztosítja ezt a fajta státuszt, amelyet ehhez mérten a gyártók is meglovagolnak. A Nike és az Adidas is rendszeresen ad ki korlátozott számban gyártott, limitált szériás cipőket, amelyek többnyire egy-egy hírességhez, hiphopsztárhoz vagy sportolóhoz köthetők. Emiatt talán nem is meglepő, hogy először a sneakermánia úgy került be a hírekbe, hogy egyesek hosszú éjszakákon át táboroztak a különböző üzletek előtt, amikor egy különleges cipő megjelenésére vártak, akárcsak mások egy új iPhone-ra.
Tinédzserek viszik csúcsra itthon a sneakerbizniszt
A sneakerek Magyarországon is egyre népszerűbbek, hazánkban azonban a nagy üzletek polcai helyett sokkal inkább a szemfüles tinédzserek lendítik fel az extravagáns sportcipők piacát.
Egy ország ismerhette meg a hetekben az RTL Cápák között című műsorában feltűnt Pachert Balázst, a Balazs Kicks üzlet alapítóját, aki mindössze 19 évesen mára már online és offline sneakerboltot is üzemeltet, ráadásul nem kis sikerrel, elmondása szerint éves bevétele az egymilliárd forintot is eléri.
Pachert a műsorban az üzletéhez szeretett volna 200 milliós befektetést kérni a Cápáktól, hogy nemzetközi vizekre evezhessen vállalkozásával, azonban nem kapott végül olyan ajánlatot, amelyre jó szívvel rábólintott volna, így kézfogás nélkül távozott a műsorból.
Ennek ellenére nincs oka búslakodásra, a fiatal üzletember a közösségi médiában is hatalmas bázist épített ki, több százezren követik az Instagramon, a Facebookon és a TikTokon is. Üzletében a hazai hírességek közül többen is rendre megfordulnak időről időre, a Balazs Kicks pedig nemrég még Orlando Bloom számára is beszerzett egy különleges cipőt.
Nem Pachert Balázs volt az első tizenéves Magyarországon, aki a közösségi média erejét kihasználva a sneakerek világába varázsolta el az érdeklődőket. A DABLTY néven ismertté vált Trunk Tamás már a 2010-es évek közepén komolyan fellendítette itthon a sneakerek piacát. A még ma is mindössze 19 éves Trunk 14 évesen már könyvet írt a témában Sneakerek, Márkák, Z generáció címmel, mostanra pedig már a 49 ezer feliratkozóval rendelkező YouTube-csatornáján gyárt vlogokat a témában.
A sneaker jelenséget is egyfajta Z generációs trendként leíró Trunk volt, hogy maga is különleges cipőkért állt sorba hosszú órákig üzletek előtt, videóinak köszönhetően pedig egy egész korosztállyal ismertette meg a Jordaneket, a Yeezyket és Ultraboostokat. Ennek ellenére ő végül nem a konkrét üzleti világ felé, azaz a cipőkereskedelem irányába vitte tovább a karrierjét, sokkal inkább síel, könyvet ír, előadásokat tart és műsorokat vezet, a hírnevét azonban mégis annak köszönheti, hogy elsőként állt neki egykoron komolyan foglalkozni a sneakerekkel a magyar YouTube-on, így Magyarországon is gyökeret vetettek ezek a lábbelik.
A növekvő érdeklődés mérhető
Ahogyan a legtöbb jelenség esetén, úgy a cipőviselési szokásokra vonatkozóan is készült felmérés, amely csak ráerősít arra a felvetésre, miszerint a sneakerek egy bizonyos réteg körében a legnépszerűbb lábbelinek számítanak ma, amelyekért borsos árat is hajlandók kifizetni egyesek. A Glami Fashion (Re)search kutatása szerint a magyar divatpiac jelenlegi három vezető trendje a fenntartható divat, a lokális divatmárkák termékei, valamint az utcai viselethez kapcsolódó sneakermánia.
Ez a felmérés megállapította, hogy a magyar piacon jelenleg a sportos, utcai viselet dominál, amelyek darabjait a hétköznapokban és a munkahelyünkön is előszeretettel viselünk: a válaszadók 60 százaléka állította, hogy nem csak sportolásra használja ezeket a cipőket, sőt a sneakereket a legtöbben már hivatalos eseményre – így esküvőre, diplomaosztóra vagy estélyekre is felveszik.
A trend napjainkra az utcákról egészen a luxusmárkák polcáig emelkedett. Ez a legdominánsabban jelen lévő termékkategória ma a piacon, az abszolút favorit, hiszen napjainkban a legtöbb darabot sneakerekből értékesítik
– áll a kutatásban.
(Borítókép: Jeremy Moeller / Getty Images)
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- FOMO
Tüntetők zavarták meg Gal Gadot ceremóniáját a hírességek sétányán
A Hófehérke és a Wonder Woman sztárja nyíltan támogatja Izraelt.
március 19., 11:32
- FOMO
Návai Anikó hitelből finanszírozta rákkezelését
Jelzáloghitelt kellett felvennie.
március 19., 09:55
- FOMO
Rippel Ferenc kés alá feküdt, elárulta, miért volt erre szükség
Orosz Barbara szerint ezt a beavatkozást sok emberen elvégzik, csak ők nem mondják el.
március 19., 16:23
- Mindeközben
Fekete Pákó súlyosan megsérült a Farm VIP-ban: „Nem tudtam, hogy mekkora bajt okoztam”
19 perce
- Címlapon
Tarolt az elítélt ellenzéki jelölt az újpesti választáson
Gyurcsány Ferenc a Fidesznek és a Tiszának is beszólt az eredmény után.
tegnap, 19:59
- Mindeközben
Váratlan fordulatot vett a Harry Potter-filmek egyik kisdiákját alakító színész élete
tegnap, 20:04
- Címlapon
Álom helyett lidércnyomás: izgalommentes meccsen esett ki a magyar válogatott
Az első fél órában négyszer is betalálhattak volna Szoboszlaiék, majd jött a végzetes három perc.
tegnap, 19:53
- Címlapon
Ez lehet az utolsó békés nyarunk – véli a német hadtörténész
Borús jövőt vizionál Sönke Nietzel.
tegnap, 19:43
- Mindeközben
Fejes Tamás újabb szerelemprojektbe kezd: Csak olyan dologba vágok, amit szeretek, ami vonz
tegnap, 18:36
- Címlapon
Tiszta vizet öntött a pohárba Trump különmegbízottja az európai orosz fenyegetéssel kapcsolatban
15 perce
- Címlapon
Előrehozott választásokat jelentett be a kanadai miniszterelnök
Mark Carney erősebb mandátumot akar az amerikai vámintézkedések miatt.
31 perce
- Címlapon
Új korszak kezdődött a Disney-nél, ingoványos talajra léptek
A vezérigazgató szerint óvintézkedéseket tesznek a felelősségteljes működésért.
32 perce
- FOMO
Ők a Kardashian's Twelve, akik végrehajtották az évszázad legnagyobb ékszerrablását
Fény derült Kim Kardashian kirablásának minden fontos részletére.
március 19., 17:20
- FOMO
Jogerősen is elítélték Koltai Róbert és Pogány Judit fiát
Költségvetési csalás, okirat-hamisítás és pénzmosás volt a vád ellene.
március 19., 09:19
- FOMO
Tiszta vizet önthet a pohárba Michelle Obama a házasságával kapcsolatban
Több fontos eseményt hagyott ki a volt first lady.
március 20., 07:14
- FOMO
Hajós András megszólalt a botrány után: Veszélyes dolog zsűrizni
A zsűritag szerint nem kell halálosan komolyan venni, amit mondanak.
március 19., 14:42
- FOMO
Újabb összetűzésbe került a transzneműekkel kapcsolatos nézetei miatt a Harry Potter szerzője
Ezúttal a film három főszereplőjének szúrt oda a közösségi médiában.
március 20., 15:29
- FOMO
Kiderült, hol él Lakatos Márk a botrány óta
Budai lakását azért még nem adta el.
március 19., 07:15
- FOMO
A Szex és New York megálmodója mindenről kitálalt a magyaroknak
Candace Bushnell, az igazi Carrie Bradshaw az Erkel Színházban tartott előadást.
március 20., 11:31
- FOMO
Szexuálisan kizsákmányolt tinédzserekből tömi a zsebét a TikTok
A platform élő adásait nem véletlenül csúfolják az internet pöcegödrének.
március 17., 12:31
- FOMO
Váratlanul elmaradt Bochkor Gáborék reggeli rádiós műsora
Nem jelent meg a stáb a stúdióban.
március 17., 08:42
- FOMO
Szaúdiak vették el a gazdag amerikai kedvenc játékszerét
Alaposan megcsapolták a dollárfolyamot.
március 19., 06:15
- FOMO
Járai Kíra meztelen fotóval üzent: Eddig sz*rtam a Pride-ra
„Mostantól közöm van hozzá, mert a szabadságomban korlátoznak.”
március 20., 10:06
- Címlapon
A fiú cowboykalap formájú fejjel született, nincsen könnyű élete
A Tubi tudja, hogyan kell megfeszíteni a húrt.
21 perce
- Címlapon
Meglátogatta a kórházban az újdörögdi baleset sérültjeit a honvédelmi miniszter
Szalay-Bobrovniczky Kristóf a sérültek állapotáról is beszámolt.
tegnap, 17:24
- Címlapon
Újabb részletek derültek ki a Ráckeresztúron meggyilkolt nőről
Szomszédai már egy nappal korábban is összevert arccal látták az áldozatot.
22 perce
- Címlapon
Megszólalt a fonói gyillkossággal vádolt férfi barátja: mindenki tudta, hogy „fóliázik”
Egy bolti eladót és két idős embert bántalmazott a nyílt utcán mindenféle előzmény nélkül.
30 perce
- FOMO
Ez nem a Truman Show, hanem a valóság: ilyen az élet Észak-Koreában
Üres utcák, megrendezett beszélgetések, és egy tartalomgyártó, aki mindezt bemutatja.
március 17., 20:45
- FOMO
Az orvosok szerint a rendőrök összevissza beszélnek a Hackman házaspár haláláról
Egy vírus, egy pacemaker és több időpont.
március 17., 18:18
- Címlapon
Körbeölelte a Fővárosi Törvényszék épületét a tömeg, testükkel védték a magyar igazságszolgáltatás függetlenségét
Orbán Viktor poloskázása ismét utcára hívta az igazságügyet.
tegnap, 18:05
- Címlapon
Marco Rossi: Az én hibám, hogy kiestünk a B ligába, de mindent megtettünk, hogy az elitben maradjunk
Azt viszont meg kell vizsgálni, miért omlik össze a csapat egy kapott gól után.
tegnap, 21:10