Megvéd a súlyos adósságtól az előre fizetős gázóra

Népszerűek azok a villany- és gázórák, amelyek előre kifizetett összeggel gazdálkodnak — derül ki az energiahivatal lapunknak küldött adataiból. Sokan akkor is kérik ezt szolgáltatójuktól, ha hivatalosan nem is tartoznak a védendő státusú fogyasztók közé.

2019. 06. 13. 5:55
Eckstein László
Budapest, 2012. március 23. Eckstein László, a Fővárosi Gázművek munkatársa lefényképezi az óraállást, amikor egy gázóra leolvasását és annak jegyzőkönyvezését végzi egy fővárosi magánlakásban. MTI Fotó: Beliczay László Fotó: Beliczay László
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jelentősen apadt a védendő fogyasztók, illetve az előre fizetős mérőórák száma két év alatt a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) nyilvántartása alapján. A lapunk kérésére küldött friss adatok szerint a szociális és/vagy egészségügyi okokból védendő státusban lévő villamosenergia-fogyasztók 13 ezerrel kevesebben vannak, míg a földgázfelhasználóknál több mint ötezerrel csökkent a számuk.

A fogyasztó a szolgáltatójától kérheti, hogy védendő státusba kerüljön. A minősítés jogszabályi feltételrendszer alapján jár, vagyis a szolgáltatónak nincs mérlegelési jogköre.

A védendő fogyasztók leggyakrabban a díjfizetés halasztását és részletfizetést kérnek, de az egészségügyi okokból védendők további, főként kényelmi szolgáltatásokat igényelhetnek.

A fizetést könnyítő megoldások között népszerű az előre fizetős villany- és gázmérők igénylése. Ezek a berendezések lehetővé teszik, hogy a hozzájuk tartozó kártyára annyi pénzt töltsön fel a fogyasztó, amennyit éppen jónak lát.

A digitális mérőn mindig látható, hogy mennyi időre elegendő energiahasználati lehetőség maradt hátra az adott feltöltésből. A rendszer megvédi a túlfogyasztástól és a tartozás felhalmozásától az ügyfeleket és a szolgáltatókat is. A megoldás praktikusságát jól jelzi, hogy míg a védendő fogyasztók köré­ben valamelyest csökkent az előre fizetős órák száma, addig csaknem megkétszereződött azok köre, akik ugyan nem védendők, mégis saját kérésre használnak kártyás villanyórát.

Emellett sokan vannak azok is, akik kikerültek a védendő státusból, ám mégis megtartották a feltöltős órájukat. A védendő státust érintően 2016-ban egyáltalán nem érkezett panasz a hivatalhoz, és idén is csak egyetlen. Igaz, a köztes két évben nyolc, illetve öt alkalommal fordultak az ügyfelek a hatósághoz.

A védendő fogyasztók lehetőségeiről a MEKH Panasza van? Segítünk! című kiadványsorozata negyedik füzete ad tájékoztatást, amely a kormányhivatalokban és a szolgáltatók központi ügyfélszolgálatain is beszerezhető, és a mekh.hu/fogyasztovedelmi-kiadvanyok cím alatt is megtalálható.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.