További Budapest cikkek
-
A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón

Továbbra sem tudhatja meg a közvélemény, miért jó a 4-es metró, amire 485 milliárd forintot költünk el. Az egészet az teszi különössé, hogy talán maga Demszky Gábor főpolgármester, de még a metróépítők sincsenek ezzel teljesen tisztában.
A kínzó kérdésre a választ ugyanis a beruházás költséghaszon-elemzése adná, vagyis az a számítás, amiből kiderülne, a metróra elköltendő horribilis összeg valamilyen formában (az utasok időmegtakarításában, a környezet- és zajszennyezés, a balesetek számának csökkenésében stb.) megtérül-e az adófizetők számára. Magyarul, tényleg jó-e ez nekünk?
Előbb épít, aztán se válaszol
Mint arról már többször megemlékeztünk, a 4-es metró építésébe 2004-ben úgy kezdett bele a Demszky Gábor vezette főváros, hogy az 1996-os számításokat nem aktualizálták.
Vagyis amikor ön politikust arról hallott nyilatkozni, hogy mennyi utasa lesz a 4-es metrónak, élhetett volna a gyanúperrel hogy a levegőbe beszélt, szavait nem támasztották alá számítások. (Eddig több mint 6 milliárd forintot költött a főváros a 4-es metró beruházásának előkészítésére.)
Hogyan térül meg egy metró?
Egy metróépítés megtérülését úgy számolják ki, hogy a gyorsabb utazással megtakarított időt forintosítják. Nevezzük ezt időprofitnak. Ha egy utazás A-ból B-be a metróval 6 perccel rövidebb ideig tart, 10 utazással egy óra takarítható meg, ami egyórás átlagbérrel számolva forintosítható. A metróépítést általában 30 év távlatában tervezik. A DBR 1996-ban 32 év megtérülési idővel számolt, a projekt 40 évéből 8 év az építkezéssel megy el. A három-négy évtized letelte után komoly felújítás, járműcsere következik, ami újabb projektnek számít. Megtakarítást, vagyis profitot hozhat az üzemi megtakarítás is, ami a metró miatt megszűnő járatok üzemeltetési költségeinek megszűnését jelenti. Ugyancsak profitot jelent, és ezzel a DBR számolt is, ha kevesebben ülnek autóba: a környezeti károk, a balesetek államot terhelő költségei, az autózás egyéb költségei csökkennek.
Egyetlen számítás készült ugyanis tavaly ősszel, de az is civileknek köszönhető. A számítás nem közpénzből, hanem a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) két tagjának szabadidejében készült.

Az egy közgazdászból és egy közlekedési mérnökből álló páros arra jutott, a 4-es metró beruházása nemhogy nem térül meg, de tízmilliárdos nagyságrendű veszteséggel jár: az elköltött pénznek a pesszimista verzió szerint csak 40, de a hurráoptimista verzió szerint is csak 80 százalékát hozza vissza, ráadásul a költségek időközben tovább emelkedtek, és várhatóan emelkedni is fognak, tovább rontva a metró megtérülési mutatóit.
Budapest vezetése ennek ellenére mégis elkötelezte magát a metró mellett, de ősszel váratlan elvárásokkal kellett szembenéznie: a megszorítások miatt az állami büdzséből az unió által finanszírozandó projektek közé sorolódott a beruházás.
Brüsszelt érdekli, miért épül 4-es metró
Az Európai Unió pedig - a magyar adófizetővel ellentétben - csak akkor ad sok pénzt a metróra, ha úgy látja, hogy ez jó. Ehhez viszont költséghatékonysági számítások kellenek, amikkel a már javában építkező a projektvezető DBR az Eurometro Kft.-t választotta ki. Novemberben azt ígérték, tavasszal elkészülnek a kalkulációk.
Tavaszra ugyan nem készültek el, de a metró tervezői és a DBR a Makadám-klubban tartottak egy szakmai beszélgetést, ahová a VEKE civil szakértőit és olyan közlekedési szakértőket hívtak meg, akik komoly összegekért már mind kivették részüket a metróberuházásból. Az újságírókat úgy kellett becsempészni.
260-474 ezer között lehet a metró napi utazásszáma
A DBR 1996-os tanulmánya 474 ezer utassal kalkulált naponta, a VEKE szakértői szerint kissé optimistán számoltak. Demszky Gábor időnként 600 ezret említ, nem tudni, honnan vette a számokat. 1996 óta viszont fejlődött a budapesti közlekedés, például már nem akarják megszűntetni a 47-49-es villamosokat, gyorsabb lett a 7-es buszcsalád, vagyis egyre kevesebben, egyre kevesebb percet nyernek a metróval. A VEKE szakértői 260-400 ezer közé becsülték, a témában a Makadám klubban tartott egyetlen (!) nyilvános vitán az eredetileg tippelt utasforgalom 75 százalékáról (kb. 350) mutattak adatokat, illetve elhangzott, hogy az időmegtakarítás 6 másodpercről 4-re (40%-kal) csökkent.
A vitán a metrótervezők, forgalomszámítók (Transmann Kft., a budapesti műszaki egyetem tanárai) gyors egymásutánban felvillantottak pár adatot, de még a gyorsan jegyzetelő VEKE-tagok sem bírták követni a pontos utasszámokat. Csupán annyi derült ki, hogy az 1996-ban becsült napi 474 ezer utazásnak legfeljebb a 75 százaléka várható a metróra. Hiába kértük el azonban a friss számokat, sem a DBR, sem a BKV, sem az Eurometro, sem a Főpolgármester Hivatal nem adta ki őket.
Aztán június 27-én Demszky és helyettese, Hagyó Miklós által közösen tartott sajtótájékoztatón bejelentették, elkészült végre a tanulmány, amit a helyszínen Becker László is megerősített. A főpolgármester-helyettes azt is elmondta, a több százmilliárdos beruházás átláthatóságához nem fér kétség, a nyilvánosság mindenről értesül, így a költséghaszon-elemzéshez is hozzájuthatunk.
Néhány percig tehát azt hittük, végre kiderül, tényleg olyan jó, vagy tényleg olyan rossz-e ez a 4-es metró, mint amennyire mondják. Hiába hittük, hogy a közérdekű adatok nyilvánosságáról (1992. évi LXIII.) szóló törvény feljogosít minket az elemzés megismerésére, tévedtünk.
Megdolgoztattuk a jogászokat
A Főpolgámesteri Hivatallal két hónapja levelezünk ugyanis arról, hogy miért nem hozzák nyilvánosságra, hány ember tudja majd használni a metrót. Demszkyék arra hivatkoznak, hogy amíg Brüsszelbe be nem adják a metró támogatási kérelmét, aminek része a költséghaszon-elemzés is, addig döntéselőkészítési fázisban van a projekt, vagyis az adatok nem nyilvánosak.

A hivatal válasza nem egyértelmű, hiszen magyar részről már megszületett a döntés a metróról: a kormány és a fővárosi közgyűlés is régen eldöntötte, megszavazta, hogy megépítik a metrót, sőt azóta már épül is, most már csak az a kérdés, jó pályázatot tudunk-e beadni Brüsszelnek.
Annál érdekesebb azonban, amit a költséghaszon-elemzésről a metróbiztos, Becker László kedden az Indexnek mondott. Ő ugyanis a júniusi helyzettel szemben azt állítja, a költséghaszon-elemzés mégsem készült el, az EU minőségvizsgálatán még nem ment át, vagyis a támogatási kérelem anyagainak adatait a magyar fél még módosítja.
A támogatási kérelem részei
- a végrehajtásért felelős testület,
- a beruházás jellege és leírása, költségei és helyszíne, beleértve adott esetben az ugyanazon a közlekedési tengelyen található helyszíneken megvalósítandó közös érdekű projektekre történő utalást, a munka teljesítésének ütemterve,
- a költség-haszon elemzés, beleértve a foglalkoztatásra közvetlenül és közvetve gyakorolt hatásokat,
- a környezetre gyakorolt lehetséges hatás felmérését lehetővé tevő információk,
- a közbeszerzési szerződésekre vonatkozó információk,
- a finanszírozási terv, amely lehetőség szerint tartalmazza a projekt gazdasági életképességére vonatkozó adatokat, valamint a tagállam által az Alapból és bármely egyéb közösségi forrásból igényelt teljes összeget,
- tartalmazza továbbá az összes megfelelő információt, amely annak bizonyításához szükséges, hogy a projekt által elérhető középtávú gazdasági és társadalmi haszon arányban van a felhasznált forrásokkal.
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Belföld
Nem érzékeny adat, ez közpénz – Péterfalvi Attila reagált Schmidt Mária kérdésére
A NAIH elnöke is megszólalt az adatigénylés ügyében.
3 perce
- Belföld
Nem ismerte el a bűnösségét a 7 éves kisfiút felrúgó karateedző
Vallomást sem tett az ügyben.
február 26., 14:46
- Belföld
A TEK fogta el a férfit, aki engedély nélkül tartott fegyvereket egy szakonyi házban
A fegyverek mellett több száz lőszert foglaltak le a hatóságok.
február 26., 15:06
- Belföld
Mező Gábor: Ne viseljék közterületeink erkölcsi hullák és kommunisták nevét!
Az író szerint meg kell őrizni 1956-ot annak, ami.
február 26., 13:14
- Belföld
Bejelentésekre készül a kormány, Gulyás Gergely ismét a sajtó elé áll
A Kormányinfót csütörtök délelőtt 10 órakor tartják.
február 26., 15:27
- Belföld
Feltételes szabadságra helyezhetik a lúgos orvost, Bene Krisztiánt
A döntés még nem jogerős.
február 26., 15:53
- Címlapon
Bejelentést tett a Richter, új korszak kezdődik a gyógyszergyártásban
A vállalat bemutatta a 2035-ös stratégiáját.
2 órája
- Belföld
Gulyás Gergely szerint a kormány nem betiltani akarja a Pride-ot, csak zárt körűvé tenné
A miniszter azt mondta, ezzel a gyermekvédelem szempontjait akarják érvényesíteni.
február 26., 14:27
- Mindeközben
Kovács Patrícia elárulta, hogyan reagált az édesanyja a 15 évvel fiatalabb párjára, Medveczky Balázsra
3 órája
- Belföld
Novák Katalin egy budapesti olimpiáért lobbizott volna Párizsban
A kegyelmi botrány azonban közbeszólt.
február 26., 08:14
- Belföld
Deák Dániel azt állítja, hogy informátorai vannak Magyar Péter közelében
Egy elemző pedig úgy tudja, hogy egy közszereplőt beépített embernek tart a Tisza Párt elnöke.
február 26., 18:09
- Belföld
Kunhalmi Ágnes szerint nincs rendben, hogy fizetnie kell annak, akinek ellopták a személyijét
Törvénymódosító javaslatot nyújtott be ez ellen az MSZP-s politikus.
február 26., 12:10
- Belföld
Kovács Zoltán: Magyarország az unió egyik legkevésbé korrupt országa
Az államtitkár szerint a Magyar Péter-jelenség csak egy újabb kormányváltási kísérlet.
február 26., 12:59
- Belföld
Özönlenek a pályaudvarok bérbevételére vonatkozó pályázatok a MÁV-hoz, kitolják a határidőt
A vasúttársaság ad még lehetőséget a hiánypótlásra.
február 26., 17:40
- Címlapon
Továbbra is mindenki olcsóbb élelmiszerárakat szeretne: itt a kezdeti lépés
Fel van adva a lecke, de van hozzá rekordmértékű támogatás.
2 órája
- Mindeközben
A Barátok közt egykori Fekete Lucája, Koller Virág: „Az ismertségnek inkább a negatív hozadékát tapasztaltam meg”
5 órája
- Címlapon
Egy nő kivéreztetésének története: élet egy személyiségzavaros férj árnyékában
Boldogságból a nincstelenségbe.
6 órája
- Címlapon
Újabb csapás Kijevre: Donald Trump a katonai segély után a hírszerzési együttműködést is felfüggeszti
A jövőben Ukrajna kénytelen lesz „részben vakon” harcolni.
5 órája
- Mindeközben
Sárközi Ákos meglepő vallomása: „Eljátszottam a gondolattal, milyen jó lenne színészkedni”
6 órája
- Belföld
Puzsér Róbert: Hát b**ki, ez maga a hópiheszellem meg a cancel culture
Magyar Pétert sikeres politikai valóságshow-hősnek tartja.
február 26., 08:06
- Belföld
„Sosem dohányoztam, rendszeresen sportoltam, aztán közölték, tüdőrákom van”
Újraindul a Harcosok Klubja a tüdőrákkal élőkért.
február 26., 17:46
- Belföld
Kényszerleszállást hajtott végre egy repülőgép Budapesten
Tűzoltók várták az Air France egyik járatát Ferihegyen.
február 26., 11:20
- Belföld
Fáradtan ült autóba, belehalt a kislánya a balesetbe, amit a sofőr okozott
A férfi akár öt évre is börtönbe kerülhet.
február 26., 10:20
- Címlapon
Izzik a levegő: Kína háborúra készül az Egyesült Államokkal
Peking háborús retorikával fogadta Donald Trump intézkedéseit.
8 órája
- Címlapon
Megszólaltak Oroszország háborús szirénái, a tévé- és rádióadásokat is megszakították
13 órája
- Belföld
Két nő lépett az V. kerületi rendőrkapitány szolgálati autója elé, elismerték felelősségüket
Bírságot szabtak ki a szabálytalan gyalogosokra.
február 26., 10:22
- Belföld
Változás jön az óvodákban, a szakma tiltakozik a tervezet ellen
A kormányzat a gyermekek fejlődési igényeit tartaná szem előtt.
február 26., 12:02
- Mindeközben
Nagyházi Lőrinc olyat tett a Kincsvadászokban, amire még kereskedőtársai is rácsodálkoztak
7 órája
- Mindeközben
Polgár Tünde vallomása a házasságáról: „Úgy mentem férjhez, hogy nem készültem fel rá”
8 órája
- Belföld
Példátlan döntést hozott a Kúria a Vinted-ügyben
Az ítélet percunamit indíthat be a bankszektorban.
február 26., 08:35
- Belföld
Kiderült, ki veszi át Havasi Bertalan feladatait Orbán Viktor mellett
Egy, már régóta a miniszterelnök mellett dolgozó államtitkár lép a korábbi sajtófőnök helyébe.
február 26., 08:19
- Belföld
Kisfaludy-támogatással épült balatoni luxusvillát árulnak 450 millióért
Öt éve a térség turisztikai fejlesztésének céljával adtak a felújításra 42 millió forintos támogatást.
február 26., 10:04
- Belföld
Index-értesülés: Nem lesz sajtófőnöke Havasi Bertalan után Orbán Viktornak
A feladatokat felosztották a miniszterelnöki stáb tagjai között.
február 26., 10:12
- Belföld
Álmában táncol a balerina, akire két és fél éve ráomlott egy épülő ház fala
február 26., 15:55