Több száz milliós bírságot kapott a Ryanair a fogyasztóvédelemtől

GettyImages-1234457694
2022.08.08. 09:47
300 millió forintos bírságot kapott a Ryanair légitársaság – közölte Varga Judit igazságügyi miniszter.

A Ryanair ellen még idén júniusban indult fogyasztóvédelmi vizsgálat a budapesti kormányhivatal kezdeményezésére. Ezt amiatt kezdeményezték, hogy a vállalat a kormány extraprofitos rendeletének megjelenése után megemelte még azoknak a jegyeknek az árát is, amelyeket már korábban megvásároltak tőlük (és amelyeknek a rendelet miatt szintén nőtt az adóköltsége). 

Varga Judit most azt írta egy Facebook-posztban, hogy „szakmai irányító szervként az Igazságügyi Minisztérium végigkövette a vizsgálatot,

melynek végén a fogyasztóvédelmi hatóság a mai napon jogsértést állapított meg, ugyanis a légitársaság tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatával megtévesztette a fogyasztókat.

Hozzátette azt is, hogy a Ryanairt emiatt 300 millió forintra büntették, és hogy a kormány „meg fogja védeni a magyar embereket, és az extraprofit-különadó áthárítása esetén minden esetben fogyasztóvédelmi vizsgálatot fognak indítani”. 

Kétmilliárd is lehetett volna, de egyáltalán jogos az eljárás? 

Ugyanezzel a vizsgálattal összefüggésben korábban az is felvetődött, hogy a Ryanair akár kétmilliárdos bírságot is kaphat. Másrészről viszont egy volt államtitkár korábban azt mondta: szerinte nincs az a bíróság, amely megtilthatná a jelenlegi helyzetben a megnövekedett költségek beépítését az árakba. 

Az Indexnek ugyanerről a kérdésről nyilatkozott korábban egy légi joggal foglalkozó jogász is, Bognár Alexandra, aki azt mondta:

Az tehát, hogy a légitársaság bizonyos időszakokban olcsóbban, aztán drágábban értékesít repülőjegyeket, nem is fogyasztóvédelmi kérdés.

Kifejtette: akik az extraprofitadó bejelentése után vásároltak drágábban jegyet, azok már egyértelműen látták az új költséget és szabadon dönthettek úgy, hogy nem vásárolnak jegyet, vagyis nem érte őket fogyasztóvédelmi jogsérelem. Valamivel komplikáltabb a kérdés azoknál, akik az adó bejelentése előtt vásároltak jegyet, de már július 1-je, a különadós rendelet életbelépése után utaztak.

Az Indexnek nyilatkozó jogász ezzel kapcsolatban azt mondta, hogy e tekintetben egy rendelet a mérvadó, amelyben az van előírva, hogy a légitársaságok kötelesek „az ár közzétételének idején elkerülhetetlen és előre látható valamennyi adót, díjat, felárat és illetéket ” közölni a vásárlóval. Az extraprofitadót viszont június 4-e előtt ők sem láthatták előre, ezért szerinte

az extraprofitadó előzetes közlésének elmulasztása sem tekinthető jogsértőnek a ryanair részéről. 

Bognár Alexandra végül hozzátette: a légitársaságok Általános Szerződési Feltételei kitérnek az utólagos áremelés lehetséges eseteire is, és ezek csak akkor tekinthetőek tisztességtelennek, „ha a fogyasztó számára ezzel párhuzamosan nem kínálja fel a felmondás vagy az elállás lehetőségét” (márpedig ez a RyanAir esetében megtörtént).

Arról még nincs hír, hogy a Ryanair él-e a jogorvoslat lehetőségével a hétfőn kiszabott bírság miatt. 

(Borítókép: Stiller Ákos / Bloomberg / Getty Images)