Megvan, ki kezeli 35 évig az autópályákat

BJASZ20210905005
2022.05.06. 08:46
A Themis magántőkealap vezette konzorcium nyerte meg az autópályák építésének és karbantartásának koncessziós jogát a következő 35 évre – jelentette be pénteken Rogán Antal miniszter az eljárás eredményét, valamint azt is ismertette, hogy nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű az autópálya-rendszer fejlesztése és bővítése. Az útdíjbevételek elegendők és fedezni fogják a koncessziós költségeket a Mészáros Lőrinc érdekeltségeit is a soraiban tudó konzorcium felé.

„Főként azok az utak kerültek be a koncesszióba, amelyek nemzetközi tranzitforgalmat bonyolítanak le, valamint, ha az M5 és M6 autópályák szerződései lejárnak, akkor bővíthető a koncessziós szerződés” – közölte Rogán Antal.

A koncesszoroktól elvárják, hogy 2032-ig 317 kilométer új utat építsenek, de megkövetelik 265 kilométer hosszan a sávbővítést. Emellett elvárják a teljes úthálózat karbantartását és üzemeltetését a következő 35 évben, amely a miniszter állítása szerint a leghosszabb törvény adta időkeret. 

A részleteket ismertetve elmondta, hogy a Bicske–Komárom–Tatabánya-szakaszokon az M1-en, Gödöllő és Kerekharaszt térségében pedig az M3-on sávbővítést kell elvégeznie a győztesnek, az M7-en Balatonvilágos és Székesfehérvár térségében kell kiszélesíteni a sztrádákat, az M81-nél a Mór–Sárbogárd-szakaszt kell megépíteni.

A miniszter elmondta, hogy 35 év alatt fizet egy RAD-rendszerben, de a bővítés, a fejlesztés és a gondozás a koncesszor feladata. „Értelemszerűen az állam nem tart meg saját karbantartási eszközöket, hanem átadja az eszközöket” – ismertette Rogán Antal az eljárás részleteit.

Az állam útdíjfedezeti rendszerben gondolkodik, vagyis ezek a bevételek kell hogy fedezzék a koncesszorok felé a költségeket, nem lehet több a költségvetés kiadása, mint ez a beszedett összeg. 

A Napi.hu szeptember végén közölte, amikor lezárult az eljárás részvételi szakasza a 35 éves autópálya-koncesszió pályázati eljárásában, hogy három cég jutott tovább a második, ajánlattételi szakaszra. A három társaság a következő:

  • az osztrák Strabag AG vezette konzorcium (tagjai a Strabag Motorway Gmbh, a Colas és a Societe de Partenariats et de Projects Nouveaux),
  • a Themis magántőkealap vezette konzorcium (tagjai a Mészáros-féle Konzum PE Magántőkealap, az Opus Bridge és New way magántőkealapok, valamint további három magántőkealap: a Cronus, a Via és a Vesta),
  • a Dömper Kft., amely egy lábatlani székhelyű, 1989-es alapítású cég, tavalyi árbevétele csaknem 26 milliárd forint volt. Több közbeszerzést is nyertek az utóbbi években.

A koncesszorok közül a Strabag kiesett egy ausztriai versenyhatósági eljárás miatt az eljárásból.

A MEGMARADT KÉT SZEREPLŐ KÖZÜL A THEMIS MAGÁNTŐKEALAP VEZETTE KONZORCIUM NYERTE A VERSENYT. 

A Miniszterelnöki Kabinetiroda alá tartozó koncessziós hivatal, hogy a pályázatokat és az eljáráson indulókat ellenőrizze, 800 millió forintért szerződtetett tanácsadókat az utak koncesszióba adásához még tavaly ősszel: a gyorsított közbeszerzési eljárással választotta ki a Nemzeti Koncessziós Iroda a Deloitte Zrt.-t pénzügyi, míg a DLA Piper Posztl, Nemescsói, Györfi-Tóth és Társai Ügyvédi Irodákat jogi tanácsadásra, nettó 400-400 millió forintért. A tanácsadás a gyorsforgalmi úthálózat koncesszióba adásához szükséges.

„Nem gondolom, hogy a koncessziós eljárás szűkítené a versenyt, mert meg kellett nevezniük azt az alvállalkozói kört, akikkel együtt dolgoznak” – jelentette ki az Index kérdésére Rogán Antal, aki szerint a Colas-Strabag évtizedek óta versenyelőnyben volt Magyarországon, most élesedhet ki a verseny, hogy a hazai szereplők helyzetén még javít is.

Bíró Marcell a választ azzal egészítette ki, hogy Európában a 35 éves időtartam a koncessziós szerződéseknél a középmezőnyben van. „Az állam pedig nem érdekelt abban, hogy az elvárt fejlesztéseket 35 évnél rövidebb idő alatt hajtsák végre, rövidebb idő alatt gazdálkodják ki ezeket a tételeket” – tette hozzá. Majd Bíró jelezte, hogy mivel egy nyílt uniós közbeszerzési eljárásról volt szó, ennél transzparensebb, versenybiztosító mód nem létezik egy ilyen koncesszió megkötésére.

„Mivel ebben egy fillér uniós pénz nincs, így ehhez Brüsszelnek semmi köze nincs” – jelentette ki Rogán Antal a Napi.hu azon kérdésére, hogy nem számítanak-e kritikára amiatt, hogy az eddig is európai uniós szervek gyakran bírálták Magyarországot, hogy a közbeszerzéseken gyakran befutók egy szűk kör, amelyből most a Themis vezette konzorciumban is feltűnik néhány cég.

Ezt az eljárást bárki megtámadhatta volna a közbeszerzés alatt, de ilyen nem történt

– tette hozzá a kabinetminiszter, aki kijelentette, hogy a legjobb ajánlatot kellett letenni az asztalra, ezért semmilyen módon nem játszott szerepet például az, hogy Mészáros Lőrinc vagy Szíjj László vállalkozók érdekeltségei is részt vesznek a kiválasztott konzorciumban. Mint elmondta, hogy rengeteg kockázatokat vállalt a szerződő csoport, amelyben az állam nem vállal át rizikófaktorokat. 

„Értem, hogy mindenki elkezd Szíjj Lászlózni és Mészáros Lőrincezni, de ezek a szereplők mindig versenyen nyertek” – tette hozzá a miniszter, aki azt is kijelentette, hogy jónak tartja, hogy ezek a szereplők felnőttek a Colas és a Strabag mellett. Rogán Antal később azt is elmondta, hogy nehezebben nézne a választók szemébe, ha egy külföldi cég futott volna be a versenyen.

Kérdésre azt is közölték, hogy az Európai Bizottság jogilag nem indíthat kötelezettségszegési eljárást a koncessziós szerződések miatt, mivel uniós költségvetési források nem érintettek, a koncessziós szerződések pedig megszokott konstrukciók Európa-szerte.

A legutóbbi fejlemény pedig az, hogy márciusban rövid időn belül a második olyan ítélet született meg, amely arra kötelezi a Nemzeti Koncessziós Irodát, hogy adja ki azokat a megelőző számításokat, amelyek alapján a kabinet arra a döntésre jutott, hogy megéri a magyar államnak az autópálya-üzemeltetést és -építést is 35 évre koncesszióba adni egyetlen magáncégnek. Mindkét esetben a Transparency International próbálta előbb közérdekű adatigénylés keretében megismerni a részleteket és az okokat, majd ennek eredménytelensége után bírósági eljárást kezdeményeztek.

(Borítókép: Személygépkocsi-forgalom az M1-es és az M7-es autópályák közös fővárosi bevezető szakaszán, Budaörs térségében 2021. szeptember 5-én. Fotó: Jászai Csaba / MTI)

Ehhez a cikkhez ajánljuk

  • Gazdaság
Donald Trump emberének lefőhet a kávé, leidiótázták a nemzetbiztonsági tanácsadót

Donald Trump emberének lefőhet a kávé, leidiótázták a nemzetbiztonsági tanácsadót

Bődületes szarvashibát követhetett el Mike Waltz.

március 25., 17:36

  • Gazdaság
Kipukkadt a lufi, visszatért a korábbi lélektani határhoz a forint

Kipukkadt a lufi, visszatért a korábbi lélektani határhoz a forint

Hétfő óta ingadozik a magyar fizetőeszköz.

március 26., 11:49

  • Gazdaság
Érdemes gyorsan cselekedniük az autósoknak, csütörtökön ismét változik a benzin ára

Érdemes gyorsan cselekedniük az autósoknak, csütörtökön ismét változik a benzin ára

Oda kell figyelnie annak, aki feltöltené a tankot.

március 26., 10:21

  • Gazdaság
Varga Mihály váltott, új vezérigazgató a magyar tőzsde élén

Varga Mihály váltott, új vezérigazgató a magyar tőzsde élén

Tóth Tibor május 1-től tölti be a pozíciót.

március 26., 09:23

  • Gazdaság
A Nemzetgazdasági Minisztérium közleményt adott ki: nincs kockázat a magyar államadóságban

A Nemzetgazdasági Minisztérium közleményt adott ki: nincs kockázat a magyar államadóságban

Cáfolták az Európai Bizottság állításait.

március 26., 20:12

  • Gazdaság
Az államtitkár szerint közel 900 élelmiszer ára csökkent az árrésstop bevezetése óta

Az államtitkár szerint közel 900 élelmiszer ára csökkent az árrésstop bevezetése óta

Zsigó Róbert úgy véli, az áprilisi inflációs adatok igazolják majd az intézkedés bevezetését.

március 26., 09:42

  • Címlapon
Borította az asztalt Gyurcsány Ferenc, aztán elárulta, mit tervez Magyar Péterrel

Borította az asztalt Gyurcsány Ferenc, aztán elárulta, mit tervez Magyar Péterrel

Országjáráson voltunk a volt kormányfővel.

tegnap, 19:21

  • Gazdaság
Pogátsa Zoltán az árrésstopról: Már az ókor óta tudjuk, hogy az állami beavatkozásnak több a kára, mint a haszna

Pogátsa Zoltán az árrésstopról: Már az ókor óta tudjuk, hogy az állami beavatkozásnak több a kára, mint a haszna

A Levegő Munkacsoport szerint az árréstop alá eső termékek fogyasztását inkább korlátozni kellene.

március 26., 14:30

  • Címlapon
Lehallgatta a titkosszolgálat a világbajnok szegedi kenust: többéves fegyházbüntetés várhat rá

Lehallgatta a titkosszolgálat a világbajnok szegedi kenust: többéves fegyházbüntetés várhat rá

Az egykori sportoló által létrehozott bűnszervezet néhány év alatt 271 millió forint áfát csalt el.

tegnap, 14:59

  • Gazdaság
Beavatkozott a kormány, itt a fordulat az élelmiszereknél

Beavatkozott a kormány, itt a fordulat az élelmiszereknél

Az árrésstop hatására egyes termékek ára 60 százalékkal is csökkent.

március 24., 10:41

  • Gazdaság
Elárulták, kik tartoznak Orbán Viktor középosztályába

Elárulták, kik tartoznak Orbán Viktor középosztályába

Most ellenőrizheti, hogy középosztálybelinek számít-e.

március 25., 15:44

  • Gazdaság
Varga Mihály kemény üzenetet küldött, Orbán Viktortól is kért egy fontos dolgot

Varga Mihály kemény üzenetet küldött, Orbán Viktortól is kért egy fontos dolgot

Ez a hét legfontosabb hazai gazdasági történése.

március 25., 14:00

  • Címlapon
Marine Le Pen bukása után Orbán Viktor annyit írt: Je suis Marine!

Marine Le Pen bukása után Orbán Viktor annyit írt: Je suis Marine!

Független igazságszolgáltatás vagy a francia demokrácia kivégzése? – reagálnak a politikusok.

tegnap, 15:02

  • Gazdaság
Továbbra is a külföldi turisták a magyar turizmus tartópillérei

Továbbra is a külföldi turisták a magyar turizmus tartópillérei

Kijöttek a friss adatok, tovább zakatol a turizmus. A kormány ismét rekordévre számít.

március 27., 08:55

  • Gazdaság
Kiderült, mikor juthatnak hozzá a pénzükhöz a nyugdíjasok áprilisban

Kiderült, mikor juthatnak hozzá a pénzükhöz a nyugdíjasok áprilisban

Bankszámlára történő folyósítás esetén korábban kapják meg a járandóságukat.

március 24., 11:14

  • Gazdaság
Az adóhatóság nem kegyelmez azoknak, akik ezeket csinálják

Az adóhatóság nem kegyelmez azoknak, akik ezeket csinálják

A bírság ugyanakkor elkerülhető, van rá mód.

március 27., 06:12

  • Címlapon
Andrew Tate öccse Orbán Viktor bejegyzésével reagált Marine Le Pen ítéletre

Andrew Tate öccse Orbán Viktor bejegyzésével reagált Marine Le Pen ítéletre

Terjed a miniszterelnök „Je suis Marine!” posztja Elon Musk közösségi oldalán.

tegnap, 21:52

  • Címlapon
Poloska és kullancs, majd jött Magyar Péter kontrája: levámpírozta Lázár Jánost

Poloska és kullancs, majd jött Magyar Péter kontrája: levámpírozta Lázár Jánost

Külön fejezetet kapott a miniszter a Tisza Párt rendezvényén.

tegnap, 20:44

  • Gazdaság
A Jobbik törvénybe iktatná a készpénzes bérkifizetés jogát

A Jobbik törvénybe iktatná a készpénzes bérkifizetés jogát

A javaslat célja, hogy mérsékelje a bankok túlzott nyereségét is.

március 26., 21:51

  • Gazdaság
Orbán Viktor olyat tett Donald Trumppal, amit előtte még senki

Orbán Viktor olyat tett Donald Trumppal, amit előtte még senki

Meg is lett a jutalma.

március 25., 06:20

  • Gazdaság
Egyre durvábban eladósodnak a magyarok, meglepő okok állnak a háttérben

Egyre durvábban eladósodnak a magyarok, meglepő okok állnak a háttérben

A személyi kölcsönöknél is érezni az inflációt.

március 25., 12:45

  • Címlapon
Nagyot akart durrantani a Volvo, pöffentés sem lett belőle

Nagyot akart durrantani a Volvo, pöffentés sem lett belőle

Nagy semmi a semmiről, de legalább semmibe sem került.

tegnap, 18:35

  • Gazdaság
Megjelent a rendelet a bankautomatákról, 200 milliós büntetést kaphat, aki megszegi

Megjelent a rendelet a bankautomatákról, 200 milliós büntetést kaphat, aki megszegi

Nagy Márton üzent a döntés után.

március 25., 07:21

  • Gazdaság
Magyar Péter csapdát állított magának, Orbán Viktor pedig most kér egy kávét

Magyar Péter csapdát állított magának, Orbán Viktor pedig most kér egy kávét

Nem véletlen, hogy a kérdéseket nem valódi referendum keretében tették fel.

március 24., 15:35

  • Gazdaság
Lecsapott a jegybank, nagy büntetést kapott a K&H Bank

Lecsapott a jegybank, nagy büntetést kapott a K&H Bank

Több hiányosság is előjött.

március 24., 11:44

  • Címlapon
Eddig bírta Kecskemét polgármestere, itt az újabb fejezet az MNB-botrányban

Eddig bírta Kecskemét polgármestere, itt az újabb fejezet az MNB-botrányban

Megtörte a csendet Szemereyné Pataki Klaudia.

tegnap, 17:53

  • Gazdaság
Ötszázezer forintra emelné az ingyenes készpénzfelvételt a Mi Hazánk

Ötszázezer forintra emelné az ingyenes készpénzfelvételt a Mi Hazánk

Novák Előd törvényjavaslatot is benyújtott az ügy érdekében.

március 25., 10:35