Budapest: támadnak a villamosok
További Zöld energia cikkek
Az elektromos hajtású módok fejlesztése a budapesti közösségi közlekedés egyik kiemelt prioritása, nyilatkozták a BKK sajtóosztályán kérdésünkre, hogy milyen környezetbarát beruházásokat terveznek a jövőben. Eszerint a ma autóbusszal kiszolgált legfontosabb útvonalakon (ismét) ki kell építeni a villamos- vagy gyorsvillamos-vonalakat, illetve felújítani a végletesen leromlott szakaszokat. Ezzel csökken a helyi lég- és zajszennyezés, nő az utasok komfortja, és javul a városkép.
Az 1-es és 3-as villamosvonal átfogó felújítása a jövő évben kezdődik: ennek keretében mintegy 40 milliárd Ft-ból megújul a pálya (részben füvesítve), az áramellátás; új, akadálymentesített peronok épülnek; az 1-es vonal pedig végre a másik végén is eléri Budát a Rákóczi hídon át. Ezt követően számos villamoshálózati fejlesztés tervezését kezdik meg a belvárosi villamosvonalak visszaállításától a külső Bécsi úti villamosvonalig – utóbbival a 19-es vonal végállomását tolnák kijjebb. Az elképzelések szerint a 47-49-es nem a Deák térig jönne be, hanem onnan tovább menne a Nyugati Pályudvarig. A Keleti és a Bosnyák tér között – a 4-es metró hosszabbítása helyett – visszaépítenék a villamossíneket.
A kevésbé terhelt szakaszokon első körben az elaggott – 18 évet meghaladó átlagéletkorú! –, súlyosan légszennyező autóbusz-flotta szinte teljes cseréjére van szükség. Ezt a BKK rövid távon magántőke bevonásával tartja megvalósíthatónak. Második körben az elektromos üzemű járművek számának növelése következhet: a viharosan fejlődő technológiák árától és megbízhatóságától függ, hogy a belvárosi és a hegyvidéki vonalak kiszolgálására a vezetékes trolibuszok, az önjáró energiatárolós vagy a különféle hibrid járművek lesznek-e a legelőnyösebbek. Az autóbuszvonalakon már ma is vizsgálják a gázüzem (LPG vagy CNG-meghajtás) lehetőségeit.
A 4-es metró 2. üteme helyett inkább az 5-ös következik
A metróhálózat bővítése rendkívül költséges beavatkozás, egyben a város fejlődésének térbeli irányait évtizedekre meghatározó döntés. Az M4 metróvonal első ütemének átadása után nem várható, hogy az eredeti tervek szerint folytatódna az építkezés; a koncepció mind műszaki, mind pénzügyi oldalról alapvető felülvizsgálatra szorul.
Ehelyett a BKK a metró- és HÉV-vonalak integrációját tartja sürgős feladatnak. Az M2 metróvonal és a gödöllői HÉV (H8, H9) átjárhatóságának megteremtése, illetve a majdani észak-déli gyorsvasút (M5 illetve H6-H7) első ütemének építése Csepel és az Astoria között jelenleg előkészítés alatt áll. Ezen fejlesztések tervezését, projektesítését a BKK a következő két évben végzi el uniós forrásokból.
A BKK kiemelten kezeli a kerékpáros infrastruktúra fejlesztését: 2020-ig a cél a kerékpárral közlekedők ma 5 százalékos arányának megduplázása. 2013 tavaszán üzembe helyezik a BuBi közbringa-hálózatot, amely 78 belvárosi dokkolóállomáson 1000 ingyenesen kölcsönözhető kerékpárból áll majd. Nagyobb ívű és tovább tartó program lesz a városi-elővárosi kerékpáros főtengelyek kiépítése vagy korrekciója, például a járhatatlan budai felső rakpart, a Veres Péter út vagy a Rákos-patak mentén építhető turisztikai kerékpárút.
A BKK szerint a túlterhelt közutak nem alkalmasak a belső városrészekbe áramló forgalom levezetésére. Mivel a Hungária körúton belül sűrű és jól kiépített a közösségi közlekedési hálózat, e területek tehermentesítése érdekében megkezdték a behajtási díj rendszerének kidolgozását. London, Stockholm és Szingapúr példája bizonyítja, hogy nem ellehetetleníti, inkább lélegzethez juttatja a belvárost, fellendíti a gazdasági életet, ösztönzi a kerékpározást és javítja a közösségi közlekedés kihasználtságát is.
A Duna kihasználatlan közlekedési folyosó: ma inkább elválasztja, mintsem összeköti Budát és Pestet. Az északi és déli elővárosok felől ingázók kiszolgálásában éppolyan komoly lehetőségek rejlenek, mint a városon belüli „hídpótló” vízibuszok bevezetésében, ezért a BKK jelenleg azt vizsgálja, milyen műszaki és pénzügyi feltételeket igényel egy Százhalombatta és Vác között közlekedő személyszállítási hajórendszer.
Az egyéni közlekedésben a rugalmas megoldásoké a jövő. A saját gépkocsi fenntartásának jó alternatívája lehet a car-sharing, vagyis a bárki által hozzáférhető városi bérautók rendszere, melyek rendszerint elektromos, környezetbarát járművek. Az ilyen rendszerek gombamód szaporodnak szerte a világon.
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Gazdaság
Kilőttek a telekárak
Egy év alatt ötvenszázalékos drágulás borzolja a kedélyeket.
április 10., 06:54
- Gazdaság
Donald Trump bejelentését követően erősödni kezdett a forint
Az amerikai tőzsdék is pozitívan reagáltak.
április 9., 21:00
- Gazdaság
Donald Trump mesterstratégiájáról beszélnek, a világgazdasági válság óta nem történt ilyen
A kockázat ugyanakkor pislogásra kényszerítette az amerikai elnököt, Kína pedig felveszi a kesztyűt.
április 10., 10:55
- Mindeközben
Boráros Gábor tortás húzása letarolta az internetet, külföldön is mindenki ezen nevet
46 perce
- Gazdaság
Nagy Márton szerint rekord született, így teljesített a ferihegyi repülőtér az első negyedévben
A tárcavezető beszámolt a legfrissebb adatokról.
2 órája
- Gazdaság
Az Európai Unió 90 napra felfüggeszti az amerikai termékek ellen kivetett vámokat
Az előkészítő munkák ettől még folytatódnak.
április 10., 14:51
- Gazdaság
Kkv-államtitkár: Nem ördögtől való a hitel, sőt a gazdasági felzárkózás motorja lehet
Hitellel a növekedésért – írja véleménycikkében Szabados Richárd.
április 9., 21:07
- Gazdaság
Kitört a pánik, ketyegő bombán ücsöröghetünk, de a kormány nyugodt
A büdzsé helyzete nem ideális, de nem kritikus.
április 10., 06:10
- Gazdaság
Már megint problémák voltak az OTP szolgáltatásaival
Két napon belül másodjára jelentkeznek gondok a banknál.
április 10., 14:13
- Gazdaság
Olyat mutatott Magyarország, hogy más országok is lemásolták
A német MediaMarkt-vezér azt is elárulta az Indexnek, miért tartja nagyszerűnek Magyarországot.
április 10., 06:52
- Gazdaság
Itt a lista, hogy a világ országainak mennyi pluszvámot kellene fizetniük
Több ország is fellélegezhet, de hárman nem úszták meg.
április 10., 08:05
- Címlapon
Márki-Zay Péter – Lázár János: 2–0 – elkaszálták a Fidesz népszavazási kezdeményezését a Wenckheim-kastélyról
Egyre nagyobb a felháborodás és az ellenállás.
1 órája
- Mindeközben
Dobó Kata: Nem szeretnék 60 éves koromra szétoperált és platinaszőke lenni, akik így próbálnak fiatalabbnak látszani
4 órája
- Gazdaság
Szijjártó Péter: Az Európai Unió vezetőinek hibái vezettek az amerikai vámintézkedésekhez
A miniszter szerint tárgyalni kell és nem szabad ellenvámokat bevezetni.
április 10., 19:37
- Gazdaság
Meghallgatást kezdeményeztek az Országgyűlésben az MNB-alapítványok ügyében
Matolcsy György fiát is meghallgatná a Gazdasági Bizottság egyik tagja.
április 9., 18:35
- Gazdaság
Világbajnok lett Budapest, özönlenek a külföldiek
Elárulták, mi kellett a világrekordhoz.
április 9., 06:02
- Mindeközben
Fekete Linda nagy felismerésre jutott a Farm VIP-ben, ezért nem szokott visszaszólni az embereknek
5 órája
- Mindeközben
Idegőrlő játék után megvannak a Farm VIP finalistái: „Ilyen rideg ember nem nyerheti meg a Farmot!”
tegnap, 21:42
- Címlapon
„Az elnyomás ellen állunk ki” – mondta egy fűben ülő tüntető a Sándor-palotánál
Az Index élőben jelentkezett a szerda délelőtti tüntetésről.
5 órája
- Gazdaság
Trump hadat üzen a mexikói drogkartelleknek, dróntámadásokat tervez az Egyesült Államok
Így is tízezrek halálát okozhatja a fentanil.
április 9., 07:56
- Gazdaság
Nagy változást jelentett be a NAV, több százezren számíthatnak értesítésre a napokban
Magánszemélyek, cégek és egyéni vállalkozók is érintettek.
április 10., 19:46
- Gazdaság
Szokatlan méretű túlterheléses támadás érte az OTP Bank digitális rendszereit
A pénzintézet minden rendelkezésre álló eszközzel dolgozott a probléma elhárításán.
április 10., 16:36
- Gazdaság
Egyre világosabb, mit művelt Donald Trump a forinttal
Ma kristálytisztán látjuk az igazságot.
április 9., 09:01
- Mindeközben
Hároméves lett Rácz Jenőék kislánya, olyan születésnapi ajándékot kapott, amit egyhamar nem felejt el
tegnap, 20:30
- Címlapon
Az amerikai külügyminiszter szóvivője elárulta, miért vették le Rogán Antalt a szankciós listáról
A két tárcavezető személyesen egyeztetett egymással.
4 órája
- Gazdaság
Vámháború: beszakadtak a piacok az elmúlt napok drasztikus döntései után
Összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat a világgazdaság legfrissebb fejleményeiről.
április 9., 17:58
- Gazdaság
Két számjegyű áresés lesz csütörtöktől a benzinkutakon
Hatszáz forint alá csökkenhetnek az üzemanyagárak.
április 9., 14:57
- Gazdaság
Nagy Márton ultimátuma után a 4iG Csoport a fogyasztóknak kedvező döntést hozott
A Telekom és a Yettel is hasonló lépésre szánta el magát.
április 9., 10:16
- Mindeközben
Molnár Ferenc Caramel nem engedné meg a lányának, hogy egy 10 évvel idősebb férfit vigyen haza: „Rettegek ettől, ha csak belegondolok”
tegnap, 17:32
- Címlapon
Schiffer András: A Fidesz a Tisza lufiját fújja
Új adással jelentkezett az ÖT YouTube-csatornáján a Közelkép Schiffer Andrással.
1 órája
- Gazdaság
Magyar Péter párttársa a romló életminőségnek szurkol, mert ezzel hatékonyan befolyásolható a 2026-os választás
Videón, ahogy a Tisza képviselője az uniós pénzek visszatartását pozitívumként festi le.
április 9., 13:01
- Gazdaság
Kanada viszontvámot vet ki az Egyesült Államokra
Az intézkedés szerdától lép életbe.
április 9., 10:38
- Gazdaság
Újabb sok milliárd forint dugipénzre bukkanhattak a rejtélyes MNB-ügyben
63 milliárd forintról beszélnek.
április 9., 09:18
- Gazdaság
Élesedtek Donald Trump vámjai, remeg az egész világ
Zuhannak a tőzsdék, gyengülnek a devizák, szemünk láttára íródik a történelem.
április 9., 10:18
- Gazdaság
Kína 84 százalékos vámmal vág vissza az Egyesült Államoknak, felbolydultak a piacok
Egyre durvább a helyzet a vámfronton.
április 9., 14:04