A tömény só gyilkol

2009.01.14. 15:56
Magyarországon a hólapáton és a sózáson kívül nem sok csúszásmentesítési eszközt alkalmazunk, az ugyanakkor már általánosan elfogadott tény, hogy a téli sózás óriási terhet jelent a városoknak és a környezetnek. Külföldön több módszert ötvöznek, alkalmazkodnak a helyi sajátosságokhoz, így a környezetet is kevesebb kár éri. 2010-től bírságot kell fizetni, aki járdát sóz, kormányrendelet védi majd a fákat.

Budapesten szerda reggel ónos eső kezdett esni, ami akár fél centinél is vastagabb jégpáncél kialakulását okozhatja, a közlekedési fennakadások elkerülésére a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. (FKF) só és homok keverékét szórja a közutakra. Kiemelten kezelik a tömegközlekedési és a főútvonalakat, a fővárosba bevezető utakat, a felüljárókat, hidakat, továbbá a kórházakba és az élelmiszer-elosztó központokhoz vezető utakat, mondta el kérdésünkre Horti Zsófia szóvivő.

Az FKF az utóbbi tíz évben telente átlagosan 20-25 ezer köbméter hintőanyaot szór a fővárosi utakra. Ez a szám nem kizárólag sót jelent, ebben benne van a homok, az útkáli, illetve egyéb csúszásgátló anyagok is.

Fotó: Barakonyi Szabolcs

Mivel a hőmérséklet nem éri el a nulla fokot, ami csapadék leesik, azonnal megfagy, hívta fel a figyelmet. Ilyen időjárásban a téli gumi ugyan javasolt, de azzal sem lehet elkerülni a csúszást, igazán csak a szöges gumi használata lenne megoldás, az azonban Magyarországon nem megengedett.

Az FKF a közutak csúszásmentesítése mellett a főváros járdái 10 százalékának biztonságossá tételéért is felel. A fennmaradó 90 százalék a társasházak gondnokainak, illetve közös képviselőinek, vagy az ingatlan tulajdonosának felelősségi körébe tartozik. Az FKF csúszásmentesíti például a közlépcsőket, hidakat, felüljárókat, ehhez a sózás helyett alternatív anyagokat, zeolitot és kalcium-kloridot használ.

Védik a fákat

2010. szeptember elsején lép hatályba a fás szárú növények védelméről szóló 346/2008 (XII.30.) számú kormányrendeletnek az a része, ami szabályozza, hogy a járdákon nem lehet olyan anyaggal síkosságmentesítést végezni, ami kárt okoz a környezetben. A rendelet tilalma nem vonatkozik az úttestre, Horti Zsófia szerint azért, mert onnan a homok és só keveréke a csatornákba kerül, így nem károsítja a fákat.

Horti Zsófia hangsúlyozta, az FKF odafigyel, hogy csak a szükséges mennyiséget szórja ki, a hely, a csapadék és a hőmérséklet függvényében pontos számításokat végeznek, hogy hány gramm kerüljön a keverékből egy négyzetméterre.

„Aki a fás szárú növények védelméről szóló jogszabály hatálya alá tartozó fás szárú növény telepítésére, fenntartására, kezelésére vonatkozó kötelezettséget nem teljesíti, ötvenezer forintig terjedő pénzbírsággal sújtható” – olvasható a rendeletben.

Ötvenezres bírság a sózásért

Bendik Gábor, a Levegő Munkacsoport jogásza elmondta, hogy ez alapján a rendőrség majd bírságolhat a járdák sózása miatt, hiszen a rendelet tartalmazza, hogyan kell eljárni a fák védelméért. „Belterületi közterületen - a közúti forgalom számára igénybe vett terület (úttest) kivételével - a síkosságmentesítésre olyan anyag használható, amely a közterületen vagy annak közvetlen környezetében lévő fás szárú növény egészségét nem veszélyezteti” – olvasható a rendelet 5. paragrafusában.

Fotó: Barakonyi Szabolcs

Mivel a sózás környezetkárosító hatása köztudomásúnak tekinthető (elvonja a vizet például), és az 5. paragrafust a kezelési kötelezettségek között határozták meg, így szabálysértésnek minősül, ha valaki sóval csúszásmentesít egy járdaszakaszt. Kiemelte, hogy mindenképp jó, ha a jogalkotó már a bevezetés előtt tájékoztatja a rendelet tartalmáról a lakosságot, mert nem is a szankció a legfontosabb, hanem hogy az önkéntes jogkövetés megvalósuljon.

A tömény só gyilkol

Hasznos Gábor, a környezetvédelmi minisztérium talajvédelmi szakértője kifejtette, hogy nagyobb mennyiségű só kiszórása óriási terhet jelent a városnak, hiszen az olvadás után az a felszíni, a felszín alatti vizekbe kerül, károsítja az élővilágot, a járműveket, valamint az épített környezetet, így a csatornákat és útburkolatokat is. Úgy véli ugyanakkor, hogy bár a só használatát korlátozni célszerű, de nem szabad teljesen betiltani, mert a közlekedés biztonságát csak ezzel lehet igazán hatékonyan megoldani.

Hasznos Gábor elmondta, hogy a reptereken például folyékony, alkoholtartalmú anyagokat használnak (ez hasonlít az autósok által használt jégoldóhoz), ami ugyan hatékony, de glikoltartalmuk miatt rendkívül károsak a környezetre: bemosódnak a vízbe és nem bomlanak le. A só ezzel szemben legalább jelen van amúgy is, csúszásmentesítéskor csak a töménysége miatt problémás, hiszen olvadáskor nagy mennyiségben kerül a talajba és károsítja a növényzetet.

Mit kell akkor a járdákra szórni?

Hasznos Gábor számos megoldási javaslatot sorolt fel, melyeket a járdákon sózás helyett lehet alkalmazni: kőzúzalék, homok, fahamu, faforgács, nádfonat, zeolit, és persze ha csak egyszerűen hóról van szó, azt el lehet lapátolni. Mesélt egy transhead névre hallgató magyar szabadalomról, ami tömény nitrogénoldat, és permetezni kell a járdára, jégmentesítő hatása 24-48 óráig tart.

A skandináv országokban például a közutakon se használnak sót, ott a hó tömörítése után gránitörleményt szórnak szét, ami utána a szöges gumival felszerelt autóknak biztonságossá teszi a közlekedést. A szakember elmondta, hogy Magyarországon az időjárás viszont teljesen más: míg a skandináv országokban akár hónapokig folyamatosan van hó, addig nálunk ez az arány átlagban 20 nap. A kőtörmelék hátránya ugyanis az, hogy olvadás után össze kell takarítani, mert a felpattanó kődarabok veszélyesek lehetnek.

Hasznos Gábor szerint a külföldi példákból azt lenne érdemes ellesnünk, hogy számos nyugat-európai országban több módszert alkalmaznak az adott hely adottságainak megfelelően. Így például a hegyvidéki utakon nem sóznak, azokat vagy fehéren hagyják és megkövetelik a hólánc használatát, vagy letakarítják a havat az útról.

Nincs választási lehetőség

Magyarországon ezzel szemben nincs választási lehetőség, csak a hólapátot és a sót ismerjük. Úgy véli, hatékony megoldás lenne, ha az önkormányzatok kijelölnének olyan utakat, például hegyi szakaszokon, ahol be lenne tiltva a sózás. Megjegyezte, hogy a témának az Európai Unióban nincs egységes szabályozása, ennek is az az oka, hogy a tagországokban annyira eltérőek a földrajzi és meteorológiai viszonyok.

o10

Lenkei Péter, a Levegő Munkacsoport szakértője szerint a rejtett költségek szempontjából a legrosszabb megoldás a só, hiszen használatának később olyan következményei vannak, melyek megoldása rengeteg pénzbe kerül. Tönkreteszi az úttestet, az úttest alatti közműveket, a vasbeton építményekben és járművekben korróziót okoz. A só képes vegyi reakciókba lépni légszennyező anyagokkal, és így új, károsabb anyagokat létrehozni. Károsítja a növényzetet, szétmarja a kutyák talpát.

A megoldás: CMA vagy útkáli

A környezetkímélő csúszásgátló módszerek közül kiemelte a már több magyar városban (Miskolc, Győr, Pécs) is alkalmazott a kalcium-magnézium-acetátot (CMA), ami ugyan drágább a sónál, de nem káros a környezetre, ráadásul van egy kedvező mellékhatása is: megköti a szálló por egy részét. Elsősorban azokat a gumikopásból és fékbetétekből eredő részecskéket ejti csapdába, melyeket állandóan felkevernek a járművek. Svéd tapasztalatok azt mutatják, hogy így a finomporterhelés 30 százalékkal csökkenthető.

Lenkei Péter szerint szintén megfelelő megoldás lehet a környezetbarát útkáli használata, ami kálium és magnézium tartalma miatt még táplálja is a talajt. A sónál kisebb mennyiség is elegendő belőle, és míg a só csak mínusz 7 fokig olvasztja a jeget, az útkáli mínusz 25 foknál is hatékony még. Ónos esőnél például jellemző jelenség a visszafagyás, az útkáli használatával ez elkerülhető, és korróziós hatása is nagyságrendekkel lassabb, mint a sóé.

Ehhez a cikkhez ajánljuk

  • Belföld
Viccnek nevezte Magyar Péter a szombati tüntetéseket

Viccnek nevezte Magyar Péter a szombati tüntetéseket

Vasárnap a Nemzet Hangja eredményvárójával zárja a hetet a Tisza Párt.

április 12., 18:44

  • Belföld
Annyira elfajult egy konfliktus két diák között egy szegedi gimnáziumban, hogy az egyik kést rántott a másikra

Annyira elfajult egy konfliktus két diák között egy szegedi gimnáziumban, hogy az egyik kést rántott a másikra

Az iskola vezetése azonnal értesítette a rendőrséget.

április 12., 13:31

  • Belföld
Gulyás Gergely: A haza nem lehet ellenzékben, de a hazaárulók igen

Gulyás Gergely: A haza nem lehet ellenzékben, de a hazaárulók igen

A miniszter azt mondta: azt hittük, Őszöd Balatonon van, de kiderült, hogy a Tiszánál.

április 12., 14:15

  • Belföld
Megszűnt a veszélyhelyzet, nincs új fertőzés, de óvatosságra intenek a szakemberek

Megszűnt a veszélyhelyzet, nincs új fertőzés, de óvatosságra intenek a szakemberek

A ragadós száj- és körömfájás terjedését látszólag megfékezték.

április 12., 17:44

  • Belföld
Kovács Gergely: Én egy olyan országban akarok élni, ahol minden ugyanolyan

Kovács Gergely: Én egy olyan országban akarok élni, ahol minden ugyanolyan

A Kutyapárt először rendezte meg a szürke Pride-ot, ahol a sokszínűség helyett egyformaságot követeltek.

április 12., 14:21

  • Belföld
Nagy Feró pribéknek nevezte Kollár Kingát, majd azt mondta, örökbe fogadna egy békát

Nagy Feró pribéknek nevezte Kollár Kingát, majd azt mondta, örökbe fogadna egy békát

Villámbeszélgetés a Kossuth-díjas énekessel.

április 12., 16:35

  • Belföld
Miközben ellene tüntettek, Kollár Kinga fagyizott, a Fidesz azonnal reagált

Miközben ellene tüntettek, Kollár Kinga fagyizott, a Fidesz azonnal reagált

Szentkirályi Alexandra szerint a vidáman nyalt fagylalt azt bizonyítja, Brüsszelben elégedettek.

április 12., 20:25

  • Belföld
Kaszkadőrmutatvány a 11-es főúton – előzés közben zárta le a tanksapkát

Kaszkadőrmutatvány a 11-es főúton – előzés közben zárta le a tanksapkát

A jó úttörő, ahol tud, ott segít.

április 12., 17:45

  • Belföld
Segítsük a fesztiválozókat, hogy ne szeméttengerben kelljen bulizni! – bemutatták a MOHU új visszaváltó rendszerét

Segítsük a fesztiválozókat, hogy ne szeméttengerben kelljen bulizni! – bemutatták a MOHU új visszaváltó rendszerét

A MOHU szerint az új automatáik megkönnyítik a visszaváltást a szabadtéri rendezvényeken is.

április 12., 13:22

  • Belföld
Erre aligha készült fel bárki, saras eső borítja be Magyarországot vasárnap

Erre aligha készült fel bárki, saras eső borítja be Magyarországot vasárnap

És még fagyra is lehet számítani.

április 13., 05:50

  • Címlapon
Mindenki irigyelte őket, pedig hajszálon függött a világ legjobb focistáinak élete

Mindenki irigyelte őket, pedig hajszálon függött a világ legjobb focistáinak élete

Hátborzongató korrajz tragikus emberi sorsokkal.

2 órája

  • Belföld
Vona Gábor: Higgye el, bár heteró vagyok, tudom, milyen érzés homoszexuálisnak lenni

Vona Gábor: Higgye el, bár heteró vagyok, tudom, milyen érzés homoszexuálisnak lenni

A Második Reformkor Sebián-Petrovszki László gondolataira reagált.

április 12., 21:41

  • Belföld
Még sosem volt ilyen könnyű droghoz jutni Magyarországon – vélik a fiatalok

Még sosem volt ilyen könnyű droghoz jutni Magyarországon – vélik a fiatalok

De vajon jó ez így, vagy szigorítanának?

április 12., 20:29

  • Belföld
„Elég volt!” – Szülők és diákok tiltakoztak egy XVIII. kerületi iskola átszervezése ellen

„Elég volt!” – Szülők és diákok tiltakoztak egy XVIII. kerületi iskola átszervezése ellen

A tankerület helyhiányra hivatkozva szeptembertől másik iskolába irányítaná a leendő elsősöket.

április 12., 07:00

  • Címlapon
Rettegett zombivírusokat rejthet az olvadó jég, a WHO már készül a legrosszabbra

Rettegett zombivírusokat rejthet az olvadó jég, a WHO már készül a legrosszabbra

Mammuttetemekből szabadulhatnak ki a jégkorszaki kórokozók, amelyek új világjárványt indíthatnak el.

10 perce

  • Címlapon
A sportág, ami már kisgyerekek után havi szinten 200-250 ezer forintot kíván az elhivatott szülőktől

A sportág, ami már kisgyerekek után havi szinten 200-250 ezer forintot kíván az elhivatott szülőktől

A három olimpiát megjárt Engi Klárát a magyar műkorcsolyáról, honosításról, sportnacionalizmusról kérdeztük.

4 órája

  • Címlapon
Rekordidő alatt 2,5 millió forint gyűlt össze Tóth-Helli Ágoston leukémiakezelésére

Rekordidő alatt 2,5 millió forint gyűlt össze Tóth-Helli Ágoston leukémiakezelésére

A tíz hónapos csecsemő túlélési esélye immunterápia nélkül rendkívül alacsony.

1 órája

  • Belföld
Meghalt Tiffán Zsolt, egykori országgyűlési képviselő

Meghalt Tiffán Zsolt, egykori országgyűlési képviselő

60 éves volt.

április 12., 12:16

  • Belföld
Olajkutak helyett napelemparkok lehetnek az egykori magyar Texasban

Olajkutak helyett napelemparkok lehetnek az egykori magyar Texasban

A Mol területeinek újrahasznosításán gondolkodik.

április 12., 08:48

  • Belföld
Takács Péter: A hét elején megérkezhet a többletforrás a kórházakhoz

Takács Péter: A hét elején megérkezhet a többletforrás a kórházakhoz

Havonta plusz 12,5 milliárd forint érkezik a kórházak számlájára dologi kiadásokra.

április 12., 10:13

  • Címlapon
Hatalmas baleset történt a horvát utakon, meghalt a válogatott labdarúgó

Hatalmas baleset történt a horvát utakon, meghalt a válogatott labdarúgó

Összesen négy autó ütközött.

8 órája

  • Belföld
Karácsony Gergely is felszólal a Momentum hétfői demonstrációján

Karácsony Gergely is felszólal a Momentum hétfői demonstrációján

Továbbra is a gyülekezési törvény módosítása ellen tiltakoznak.

április 12., 11:10

  • Belföld
A kerületektől is több 10 milliárd forintot inkasszózott már az Államkincstár

A kerületektől is több 10 milliárd forintot inkasszózott már az Államkincstár

A szolidaritási hozzájárulás mára elvesztette szolidaritás jellegét.

április 12., 07:49

  • Belföld
Az önvédelem bebizonyosodásában bízik a párját leszúró holland nő ügyvédje

Az önvédelem bebizonyosodásában bízik a párját leszúró holland nő ügyvédje

A tragikus esemény tavaly februárban történt Budapesten.

3 perce

  • Címlapon
Az utolsó szó jogán: vádbeszéddel ér fel a börtönbe zárt orosz újságíró levele a rácsok mögül

Az utolsó szó jogán: vádbeszéddel ér fel a börtönbe zárt orosz újságíró levele a rácsok mögül

Az elítélt „teljesen tisztában volt” az újságírói hivatás kockázatával Oroszországban.

56 perce