Tarlós: Még drágább a 4-es metró

2013.03.18. 11:46
A második, Bosnyák téri szakasz nélkül is 425 milliárd forintra nőtt már a 4-es metró költsége, mondta lapunknak Tarlós István. A főpolgármester idézett még építőipari viccet (kétszer), és beszélt a metróba beépítendő 180 millió darab mozaikkockáról, az Alkotmány hajléktalanokat érintő módosításáról, valamint az FKF Zrt. lelki egészségjoghoz való viszonyáról.

Mostanában úgy tűnik, mintha Orbán Viktor felfedezte volna Budapestet. Olyat még nem hallottam tőle korábban, mint amit a kormány-főváros szerződés aláírásakor mondott , miszerint a főváros a gazdaság motorja, ha leáll, az ország is leáll. Hogy sikerült ezt elérni?

Nekem a dolog másképp jelenik meg egy kicsit. Orbán Viktornak hasonló volt a kommunikációja 2010 őszén is mint most. Most egy olyan főváros-kormány-megállapodás született, ami nemcsak a működést stabilizálja, hanem megvan a lehetőség arra, hogy valódi fejlődés legyen. Ez a lehetőség 2010-ben nem volt meg. A korábbi vezetés például 2001-ben vonta magához a csatornaépítéseket a kerületektől, de 9 év alatt odáig nem jutottak el, hogy beadják a pályázatokat.

Ehhez képest mi elindítottuk a munkát. Most 17 darab fejlesztési projektünk van 2014-2020-ra előkészítve, vagy előkészítés alatt. Meg merem kockáztatni, hogy három év alatt több dolog történt, mint Demszky Gábor és Horváth Csaba egész ciklusa alatt.

Ezek a fejlesztések valójában még csak a kapuban állnak...

Leszámítva a csatornázást.

Igen. De még nem kezdődtek el. A kormány-főváros szerződésben felsorolt fejlesztések is csak szándékok egyelőre. Mikorra válnak kézzelfoghatóvá?

Szeretnék pontosítani: nem ilyenekkel van tele ez a megállapodás. Jó néhány esetben – a budai fonódó villamos, az 1-es, 3-as villamos ügyében – a támogatási szerződés már megszületett. A fővárosi közösségi közlekedés működésének a biztosítására pedig a kormány egy nagyon határozott május 20-i határidőt vállalt. Ez egy nagyon konkrét időpont.

Időpontnak konkrét, de összegnek például nem.

De. Konkrétan a 15 milliárdos hiányról van szó.

Csakhogy nem láttam a szerződésben, hogy ezt az összeget május 20-ig átutalja a kormány.

Nem mondanám, hogy nem célirányosak a kérdései. Hogy melyik nap utalja át... Az biztos, hogy május 20-ig megszületik a kormányhatározat ennek az összegnek az ütemezett átutalásáról.

Van egy olyan kitétel is a szerződésben, hogy a kormány részt vesz a BKV járműparkjának a megújításában. Milyen új járművek érkeznek kormányzati támogatással, és mikor?

Nézze. Volt az építőiparban régen egy vicc: belép a segédmunkás, és másnap a következőket mondja: holnapután lesz három napja, hogy itt dolgozok, és még mindig nem kaptam prémiumot. A járműcserével kapcsolatban hasonló a helyzet. Az már több mint cinizmus, amivel szembenézünk. 20 évig hagyták lerobbanni a járműállományt.

Ezért várják a fővárosiak nagyon az új járműveket.

Bocsánatot kérek, de a pofátlanságnak is van határa. Azt mondani, hogy már két éve itt vagytok, és még mindig nincs a kérdés megoldva...

Ezt kérdeztem volna?

Hadd vezessem le. Ha én nyilatkozom, akkor szeretném ezt elmondani. Tehát itt azon gúnyolódni, hogy a kormány azt mondja, hogy igen, kötelezettséget vállalok, hogy segítek, akkor felesleges azon polemizálni, hogy mikor és mennyit... Jönnek most a jó tanácsokkal, meg az ötletekkel. Hosszú ideig itt ültek és nem csinálták meg. Nem volt rá idejük?

Ja, hogy most Horváth Csaba volt főpolgármester-helyettesre céloz?

Igen, Demszky Gábor volt helyettesére. Elkezdtük ezt a munkát, fut a villamos- és trolitenderünk. Jönnek az új buszok. Talán ne tetszettek volna ilyen állapotokat itt hagyni. Egyébként benne vagyok, hogy ne beszéljünk a múltról, de akkor legalább az erőfeszítéseinket ne degradálják és ne tüntessék fel hamis színben.

A kérdésem nem úgy szólt, hogy két év alatt miért nincsenek már itt az új járművek, hanem úgy, hogy mikor jönnek.

De én azt szeretném, hogy ha a kérdés úgy szólna. Nem lehet ezt a dolgot relativizálni. Minden eredményt a kiindulóponthoz képest kell mérni. Tudomásul kell venni, hogy 2010-ben volt egy állapot, egy origó, onnan kellett elindulni. Csak ahhoz lehet mérni az eredményeket.

De most már túlhaladtunk ezen az origón? Elindulnak ezek a fejlesztések, és én – gondolom, a budapestiekkel együtt –  arra vagyok kíváncsi, hogy pontosan mikortól, milyen összegben, milyen tartalommal.

Ez egy összetett kérdés. Buszokról van szó, villamosokról, metrókról, HÉV-ekről. Még egyszer idézhetem az építőipari viccet, három napja dolgozom, és még nem kaptam prémiumot.

Értem. De ha már mindig visszatér erre a prémiumos poénra, nem hagyom leesni a magas labdát: ön kapott már prémiumot?

Az a rossz hírem, hogy egy fillért sem.

Rendben, akkor ezen túl is léphetünk –  pedig ugye, több mint három napja dolgozik. Szintén szól a szerződés a 4-es metró beruházás többletköltségének a finanszírozásáról. Lehet tudni, mekkora ez a többletköltség?

Tízmilliárdokat szerzünk vissza a városnak a rosszul megkötött szerződésekből. Az Alstom-szerződésből, a Siemens-szerződésből, most a Swietelsky-szerződésből. Nem zárultak le még az egyeztetések minden céggel.

Mik az érvei, az adu ászai a fővárosnak ezekben a vitákban?

Többféle érv van. A legfontosabb az arányosság. Emellett sok cégnek vannak még kifizetetlen számlái, mert nem nagyon engedek kifizetéseket, amíg ezek az egyeztetések le nem zárulnak. Az megállapodásokban végül mindkét fél valamennyit enged. A szó szoros értelmében kármentésről van szó.

Tehát akkor nem tudhatjuk meg, hol jár a 4-es metró költsége?

Az első metrószerződés 195 milliárd forintról szólt (a Baross tér és az Etele tér közötti szakaszra). Most már 400 fölött tartunk (a Bosnyák téri II. szakasz nélkül).

A legutóbb hivatalos összeg 386 milliárd forint volt.

Ez az összeg most már 425 milliárd forint. Nem beszélve azokról a pazarlásokról, amit az állomások beépítésénél tapasztaltunk. Mire volt jó például ez az apró mozaik a megállók burkolásánál? Tudja, hogy hány mozaikkockát építettek be?

Hányat?

180 millió darabot.

És ez mennyibe került?

Most várom a kimutatást, hogy mik azok az elképesztő és teljesen felesleges munkák, amiket leköltségeltek a 4-es metrónál. Egy másik példa: abban az élményben lesz része  egyes megállókban, hogy amikor rálép a mozgólépcsőre, 8-9 másodpercig még természetes megvilágítást kap a tükrökkel beirányított napfény segítségével. Majd meg kell nézni, hogy pusztán ez az ostobaság mennyi pénzébe kerül a városnak.

Tehát ezekkel és a többletköltség-követelésekkel nőtt 425 milliárdra a metró ára. Ez még növekedhet tovább?

Nem, ez már csak csökkenhet, de még nem tudjuk, milyen mértékben. Elsősorban persze a rossz szerződések következménye a sok többletköltség.

Visszatérve a szerződésre: felbukkant benne egy régi-új elem, a közös fővárosi-agglomerációs (BKV-MÁV-Volánbusz) jegyrendszer. Ez tarifaszövetség néven már egy régi szakmai álom, és eddig úgy nézett ki, hogy az is marad. Sajnos megint azt kell megkérdeznem, hogy mikortól lesz, ha lesz?

Erre most nem tudok pontos választ adni. Nem rajtunk múlik, hanem sokkal inkább a MÁV-on.

Az nem túl jó jel, mert az elképzelés eddig majdnem mindig a MÁV-on bukott meg.

Mi nyitottak vagyunk. Sürgetjük. A kormány is alapvetően egyetért vele. Ezt meg kell még beszélnünk a MÁV-val.

A másik általánosságban megfogalmazott elem a Duna-part fejlesztése. Milyen konkrét tervek vannak erre?

Teljes az egyetértés a Duna-partok ügyében a kormány és köztem. Budapest városrendezésének a Dunára kell épülnie. Ez szakmai alapkérdés.

Ami lassan már lózunggá válik.

Sajnos igen, lózunggá degradálódott, de ezt valósággá kell varázsolni, ami nem is olyan nehéz. Ezért kell a Duna-partok szabályozásának a jogosítványait egy kézbe tenni, a főváros kezébe. Ezeket a jogosítványokat a főváros meg fogja kapni, és elkészülhet egy egységes, átfogó rendezési terv, megfelelő szabályokkal. A kikötőpontokat akarjuk megszerezni, hogy a kormánnyal együtt rendezhessük a víziközlekedés kérdését. Amit a városnak vissza kell kapnia. A parton nem tulajdonjogra törekszünk, hanem csak a szabályozás meghatározására.

Áttérve még aktuálisabb témára: az Alkotmány módosítását a napokban írja alá a köztársasági elnök. Hogy érinti ez a fővárost? Elsősorban a hajléktalanokkal kapcsolatban kérdem.

Megkönnyíti, hogy dolgozni tudjunk. 2010 végén volt az utcákon néhány ezer hajléktalan. Építettünk nekik három új szállót és egy egészségügyi központot. Több mint hétszázzal emeltük a férőhelyek számát. A védelmükről is gondoskodunk: a rendőrök ugyanis azért vannak a szállóknál, hogy megvédjük egymástól őket. Ha ilyen feltételek mellett annak, aki a segítő kezet nem fogadja el, nem engedjük, hogy a város egészen másra rendszeresített pontjait életvitelszerű lakásra használja fel, és ott végezze a biológiai szükségletét, azzal véleményem szerint a többség egyetért.

De itt nem azzal volt a probléma, hogy a többség egyetért-e, hanem arról, hogy az Alkotmánybíróság nem értett egyet a közterületről való kitiltással, mert az emberi méltóságot sért, ahogyan ezt a alapvető jogok biztosa is kifogásolta.

Nézze, az emberi méltósághoz való jog, ez érdekes kérdés.  Szerintem nem az az emberi méltósághoz való jog korlátozása, ha nem engedem a hajléktalant az aluljáróban végezni a dolgát, az emberi méltóság akkor sérül, ha látják az ott közlekedő tömegek, amint a fal mellett elégíti ki biológiai szükségleteit. De ez a téma már nem is aktuális, hiszen amióta az Alkotmány tartalmazza, az ombudsmannak semmi köze hozzá. S nem beszéltünk persze a lakosság túlnyomó többségének a témával összefüggő alapvető jogairól. Fura demokrácia az, ahol a többség érdeke egyszerűen nem számít.

Szabó Máté, az alapvető jogok biztosa azt is kifogásolta, ahogyan a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. a január 14-i hóhelyzetet kezelte.

Azt mondta az ombudsman, hogy ha leesik a hó, az a lelki egészséghez való jogot akadályozza.

Lett ennek valamilyen következménye? Felelősségre vontak valakit amiatt, hogy az FKF nem volt egészen a helyzet magaslatán a hóhelyzet idején?

Merthogy? Déli egy órára teljesen helyreállt a közlekedés. Napokkal később még elzárt települések voltak az országban. Ahol nem szólalt meg az ombudsman.

Tehát az FKF kifogástalan munkát végzett ön szerint a nevezetes napon?

Azt tudom, hogy a közlekedési csúcs idején zuhogott a legjobban a hó, és azt is tudom, hogy délután egy órára helyreállt a városban a forgalom. Azért pedig, hogy a lelki egészséghez való jog sérült, az FKF nem felel.

Ehhez a cikkhez ajánljuk

  • Belföld
Meglátogatta a kórházban az újdörögdi baleset sérültjeit a honvédelmi miniszter

Meglátogatta a kórházban az újdörögdi baleset sérültjeit a honvédelmi miniszter

Szalay-Bobrovniczky Kristóf a sérültek állapotáról is beszámolt.

március 23., 17:24

  • Belföld
Megint kigyulladt egy mozdony, ezúttal Celldömölknél

Megint kigyulladt egy mozdony, ezúttal Celldömölknél

Két napon belül ez a második mozdonytűz.

március 23., 18:35

  • Belföld
Másfél nap alatt összegyűlt Hadházy Ákos 12 milliós büntetése

Másfél nap alatt összegyűlt Hadházy Ákos 12 milliós büntetése

A politikus megindokolta az akciót, és azt is elmondta, miért nem fog több hasonlót tenni.

március 23., 18:05

  • Belföld
Körbeölelte a Fővárosi Törvényszék épületét a tömeg, testükkel védték a magyar igazságszolgáltatás függetlenségét

Körbeölelte a Fővárosi Törvényszék épületét a tömeg, testükkel védték a magyar igazságszolgáltatás függetlenségét

Orbán Viktor poloskázása ismét utcára hívta az igazságügyet.

március 23., 18:05

  • Belföld
Itt a fordulat az időjárásban: hózáporok vetnek véget a 20 fokos melegnek

Itt a fordulat az időjárásban: hózáporok vetnek véget a 20 fokos melegnek

A viharos széllökések sem kímélnek minket.

21 perce

  • Belföld
Ruszin-Szendi Romulusz tiszta vizet öntött a pohárba, tagadta az ellene felhozott vádakat

Ruszin-Szendi Romulusz tiszta vizet öntött a pohárba, tagadta az ellene felhozott vádakat

A volt vezérkari főnök egy videót is közzétett arról, hogy „küzd a zsír és a toka ellen”.

március 23., 20:46

  • Belföld
A Momentum frakcióvezetője Párizsban mutatja be, hogy „mivel jár, ha hagyjuk a szélsőjobb előretörését”

A Momentum frakcióvezetője Párizsban mutatja be, hogy „mivel jár, ha hagyjuk a szélsőjobb előretörését”

A politikus a Democracy and Liberty Summit eseményre kapott meghívást.

március 23., 18:08

  • Címlapon
Továbbterjedhet a hepatitis A-járvány, volt, amikor a fagyasztott gyümölcs volt a bűnös

Továbbterjedhet a hepatitis A-járvány, volt, amikor a fagyasztott gyümölcs volt a bűnös

De megvannak a trükkök, hogy elkerüljük a betegséget.

3 órája

  • Belföld
Tarolt az elítélt ellenzéki jelölt az újpesti választáson

Tarolt az elítélt ellenzéki jelölt az újpesti választáson

Gyurcsány Ferenc a Fidesznek és a Tiszának is beszólt az eredmény után.

március 23., 19:59

  • Belföld
Mentőtiszthallgató láthatott el betegeket a szekszárdi kórházban

Mentőtiszthallgató láthatott el betegeket a szekszárdi kórházban

Az esetet Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő lebegtette meg.

március 23., 06:20

  • Belföld
Orbán Viktor egy füzetbe írta fel a 2030-ban világbajnoki döntőt játszó csapat összeállítását

Orbán Viktor egy füzetbe írta fel a 2030-ban világbajnoki döntőt játszó csapat összeállítását

Egy régi történetet is elmesélt a kormányfő.

március 23., 09:42

  • Címlapon
Meghalt Richard Chamberlain

Meghalt Richard Chamberlain

A színész 90 éves volt.

3 órája

  • Belföld
Babakocsira csukta rá az ajtót egy buszsofőr Debrecenben

Babakocsira csukta rá az ajtót egy buszsofőr Debrecenben

Az ügyben vizsgálat indult.

március 23., 06:49

  • Belföld
Barna medve kóborol Mátrakeresztes környékén

Barna medve kóborol Mátrakeresztes környékén

Hatalmas medvemancsnyomot fotózott egy túrázó.

március 23., 16:41

  • Belföld
Lázár János: A Pride olyan, mint a dohányzás, mindkettőtől meg kell védeni a gyerekeket

Lázár János: A Pride olyan, mint a dohányzás, mindkettőtől meg kell védeni a gyerekeket

Az építési és közlekedési miniszter a Bayer Show vendége volt.

március 23., 21:44

  • Belföld
Megszólalt a fonói gyillkossággal vádolt férfi barátja: mindenki tudta, hogy „fóliázik”

Megszólalt a fonói gyillkossággal vádolt férfi barátja: mindenki tudta, hogy „fóliázik”

Egy bolti eladót és két idős embert bántalmazott a nyílt utcán mindenféle előzmény nélkül.

március 24., 05:51

  • Belföld
Földrengés volt Salgótarján közelében

Földrengés volt Salgótarján közelében

A 2,1-es magnitúdójú rengést több helyen érezhették.

március 23., 21:23

  • Címlapon
Döntött a kormány, ez már csak ráadás volt a forintnak Donald Trump után

Döntött a kormány, ez már csak ráadás volt a forintnak Donald Trump után

Nincsenek jó napjai a magyar gazdaságnak.

8 órája

  • Belföld
Párjával kapták lencsevégre a börzsönyi vadmacskát

Párjával kapták lencsevégre a börzsönyi vadmacskát

A felvételt a Duna-Ipoly Nemzeti Park tette közé a közösségi oldalán.

március 23., 10:20

  • Belföld
A magyarok főként egy dolog miatt stresszelnek, ami súlyos következményekkel is járhat

A magyarok főként egy dolog miatt stresszelnek, ami súlyos következményekkel is járhat

Akár szívinfarktushoz, sztrókhoz, depresszióhoz is vezethet, ha nem tudjuk enyhíteni a szorongást.

március 23., 14:56

  • Belföld
Új szabályt vezetne be a parlamenti belépésnél a Fidesz frakciószóvivője

Új szabályt vezetne be a parlamenti belépésnél a Fidesz frakciószóvivője

Németh Balázs hiányolja a csomagok átvizsgálását.

március 23., 15:00

  • Belföld
Forgalomba állt két új akadálymentes villamos Budapesten

Forgalomba állt két új akadálymentes villamos Budapesten

Karácsony Gergely megfogalmazta, mi a cél.

március 23., 13:05

  • Belföld
Taxi gázolt sötét ruhás, szabálytalan rollerest a Lehel téren

Taxi gázolt sötét ruhás, szabálytalan rollerest a Lehel téren

Csoda, hogy túlélte.

március 23., 12:51

  • Címlapon
Másfél millió, társkeresőre feltöltött privát kép került ki az internetre

Másfél millió, társkeresőre feltöltött privát kép került ki az internetre

Egy linken keresztül bárki hozzáférhetett a képekhez.

1 órája

  • Címlapon
Patkányt találtak a miszólevesben, ideiglenesen bezár a japán étteremlánc

Patkányt találtak a miszólevesben, ideiglenesen bezár a japán étteremlánc

Egy másik vendég pedig csótányt talált az ételben.

3 órája

  • Belföld
Nem pénzben fizették ki, és még többmilliós bírság is vár a „fémbizniszelő” férfira

Nem pénzben fizették ki, és még többmilliós bírság is vár a „fémbizniszelő” férfira

Két év alatt 13 tonna fémhulladékot és akkumulátort adott le a kereskedésbe.

március 23., 17:09

  • Belföld
Kutyaürüléket öntöttek a Mi Hazánk képviselőjének autójába Gyömrőn

Kutyaürüléket öntöttek a Mi Hazánk képviselőjének autójába Gyömrőn

Kisberk Szabolcs szerint állatkínzók állhatnak az eset mögött.

március 23., 14:33

  • Címlapon
Donald Trump csak olajat öntött a tűzre, megmenthette Zelenszkijt

Donald Trump csak olajat öntött a tűzre, megmenthette Zelenszkijt

Végigvettük, ki indulhatna az ukrán elnök ellen egy választáson.

3 órája