Két évig lehet egy üres metróalagutunk
További Budapest cikkek
-
A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Úgy lehet kalkulálni, hogy 2015-16-ra lenne 4-es metró, ha a főváros most felmondaná a metrószerelvények szállítására kötött szerződést az Alstommal. Vagyis az új kocsik üzembe állásáig két évig lenne egy metró nélküli metróalagútja a fővárosnak. A felmondástól a sok kockázat miatt egyelőre húzodoznak. A metrókocsi-szerződésben igen érdekes pontra bukkantunk.
Érzékelhetően két szakmai-politikai álláspont alakult ki a hétvégén kulminálódott metrókocsi-válsággal kapcsolatban a fővárosban. Az egyik szerint azonnal fel kell bontani a szerződést a szállító céggel, a másik szerint várni kell még a felmondással, sok a vesztenivaló, ki tudja, mi lesz.
Az azonnali felbontás mellett érvelők szerint az Alstom-szerződést (az egész szerződés innen letölthető) már rég felmondhatta volna a BKV, hiszen a késedelem miatt kiszabható kötbér már hónapokkal ezelőtt elérte a maximálist (a szerződéses ár 10 százaléka), így erre a szerződés szerint joga van. Ám eddig az Alstom mindig haladékot kapott.
Június 3-án azonban a fővárosi közgyűlés is döntött az ügyben, méghozzá úgy, hogy ha július 31-ig nem kap az új metrókocsi hatósági típusengedélyt, akkor a szerződést a BKV-nak fel kell mondania. Nem kapott (az elutasító határozat teljes egészében itt olvasható), így tehát a tulajdonosi felhatalmazás is megvan arra, hogy a BKV lépjen.
Kocsis István bármit tesz, bajba kerülhet
Egyes vélemények szerint (az éppen szabadságon levő) Kocsis István BKV-vezér kutyaszorítóba került, hiszen ha felmondja egy-két héten belül a szerződést, akkor szembe megy a főváros vezetésével, ha meg nem, akkor később bármikor eltávolíthatják arra hivatkozva, hogy nem tett eleget a fővárosi közgyűlés június 3-i határozatának.

Mint megtudtuk, hétfő délelőtt a főváros vezetése szűk körben tárgyalt az ügyről, és arra jutott, hogy a BKV ne kapkodjon el semmit. Eszerint a felbontásról az augusztus 26-i közgyűlés dönt, de feltételes döntés várható, mert addigra nem dől el, hogy az első fokon meghozott hatósági elutasítás az Alstom valószínűsíthető fellebbezését követően megváltozik-e. Azaz eldöntik előre, mi lesz, ha az Alstom jogerősen is elbukja az engedélyt, vagy netán a hatóság meggondolja magát és mégis zöld utat ad a metrókocsinak.
Azt nem tudni, hogy a másodfokú döntést mikor hozza meg a közlekedési hatóság, az viszont a metrókocsi-szerződésből kiolvasható, hogy hat hónap után a főváros elvesztheti most még kedvező pozícióját. A szerződésnek van ugyanis egy elég furcsa pontja.
Vis maior a megőrült hatóság ellen
A szerződés 32-es pontja szerint a háború, a tűzvész, az árvíz, a forradalom és a járványok mellett vis maiornak (előre nem látható, a szerződőktől független katasztrófának) számít az is, ha a szállítónak nem sikerül beszereznie az általa gyártott metrókocsira a magyarországi típusengedélyt.
A szállítónak igen kedvező minősítéshez három feltétel szükséges a 32-es pont szerint: az előzetes típusengedély megléte, a felek együttműködése, valamint a felek erőfeszítése az engedély megszerzéséért. Az első kipipálható, az előzetes engedélyt megkapta az Alstom. A második-harmadik feltétel pedig attól függ, ki nézi. A BKV nyilván azt mondja egy esetleges jogvitában, hogy az Alstom nem tett meg mindent, az Alstom pedig azt, hogy de.

A nem túl szerencsésen megkötött szerződés továbbá úgy szól, ha a vis maior helyzet hat hónapig fennáll, akkor már az Alstomnak is joga van felmondani a szerződést. Ezzel pedig kútba eshet a fővárosnak az a mostani kényelmes pozíciója, hogy az eddig kifizetett 30 milliárd forintot, valamint a 15 millió eurós jóteljesítési garanciát a bankgaranciák alapján lehívhatja, azaz nem bukik.
Egyes forrásaink szerint a típusengedély elbukásának vis maiorként feltüntetése nem újdonság. Ez (inkább kelet-közép európai országokban) a hatóságok "megőrülésére" kitalált klauzula.
Ki bontson szerződést, Demszky vagy Tarlós?
A helyzetet színesíti, hogy két hónap múlva önkormányzati választások lesznek. A jelenlegi főpolgármester minden bizonnyal nem bánná, ha ezt a súlyos döntést már nem neki, hanem utódjának kellene levezényelnie. Utódja pedig, aki a közvélemény-kutatások szerint nagy valószínűséggel Tarlós István, a fővárosi Fidesz-frakció jelenleg ellenzéki vezetője lesz, abban érdekelt, hogy hamar döntsenek, ne az ő vállát nyomja ez a felelősség.
Így tehát a június 3-i, ultimátumszerű közgyűlési határozat megítélése is pártszín alapján változik. Az SZDSZ-es városvezetés szerint elhamarkodott határozat volt, ráadásul július 31. utánra írta elő a BKV-nak egyszerre a szerződés felbontását is, valamint a jogi, gazdasági következmények felmérését is, ami eszerint a logika szerint teljesíthetetlen.
A városvezetés szerint ezért várni kell, míg a BKV kiszámolja, mi lesz, ha felmondják a szerződést, mi lesz, ha nem, és egyeztet a 4-es metrót társfinanszírozó állammal, unióval, bankokkal. Két bizottság augusztus 16-án még vitatkozik az ügyről, majd augusztus 26-án a közgyűlés minden következményt megismerve dönt (mint korábban írtuk, előre, várhatóan feltételesen). Az ellenzék szerint ugyanakkor a június 3-i döntés érvényes (sőt egyhangú volt), a szerződést tehát bontani kellene.
180 milliárdos uniós támogatás szállhat el
Bonyolítja a helyzetet, hogy a metrókocsi-szerződést annak idején úgy írták ki, hogy egyszerre tartalmazta a 22 darab 2-es metróra szánt szerelvény és a 15, modernebb, automatizált, 4-es metróra szánt szerelvényt. A típusengedély elbukása egyelőre csak a 2-es metróra szánt metrókocsikat érinti, de a szerződés felmondása a benne foglalt, a 4-es vonalra szánt szerelvényekkel együtt lehetséges csak.

Az pedig, ha a 4-es metró kocsijaira új pályázatot kell kiírni, a beszerzés miatt egy, de inkább két évvel elhúzná a 4-es metró befejezését. Ez azért kellemetlen, mert a 4-es metrót 2013 végéig be kellene fejezni, ha meg akarjuk rá kapni a nagy nehezen kialkudott 180 milliárd forintos uniós támogatást.
Az azonnali szerződésbontás ellen érvelők szerint ennél biztosabb megoldást jelentene, ha valahogy mégis sikerülne az Alstommal megegyezni. A másodfokú hatósági engedélyről viszont ugyanaz a közlekedési hatóság dönt, amelyik a múlt héten elmeszelte az Alstom-kocsikat, és nehezen képzelhető el, hogy 180 fokot fordulna a véleményük, engedély nélkül pedig a megegyezés is lehetetlen.
Derogál a hatóságnak a derogáció?
Egyes vélemények szerint a közlekedési hatóság hibalistája erősebb gyártói akarattal gyorsan kipipálható lenne, kivéve a fékrendszert. Az Alstom kocsikon alkalmazott rendszer ugyanis nem felel meg a magyar szabványnak, átalakítása viszont sok időbe és pénzbe kerülne az Alstomnak, ezért szóba se jöhet. (Varsóban és Isztambulban ugyan közlekednek hasonló Alstom-szerelvények, de nem pontosan ezzel a fajta fékrendszerrel, ilyenről referenciája sincs a gyártónak.)
Megoldás lehet még a gyártó által kért derogáció, azaz a magyar szabványt alakítjuk az Alstom technológiához, ám ez nem valószínű forgatókönyv. A derogációt eddig is elutasította a közlekedési hatóság, nincs oka változtatni, másrészt viszont a fékrendszer tesztelése közben komoly problémák jelentek meg. Egy bajos fékrendszert elfogadni egy olyan nagyüzemre, mint a metró, nagyon nagy felelősséget jelent.

Ha a főváros végül mégis felmondja a szerződést, egy külön gonddal kell szembenézni, bár az eltörpül a fenti problémák mellett. Mi legyen a 2013-ra elkészülő Etele tér - Baross tér metróalagúttal, ami két évig üresen tátong? Egyes vélemények szerint használt orosz szerelvényeket lehetne összevásárolni olcsón a világpiacról, hiszen azokra megvan a típusengedély, és azokat járatni ideiglenesen.
Ebben az esetben igen abszurd módon ósdi szerelvények közlekednének a hipermodern, merész építészeti megoldásokkal megépített állomások között.
Mi legyen az üres alagútban?
Az Index előreszaladva most egy kissé, olvasói ötletpályázatot ír ki az esetre, ha mégis az a helyzet állna elő, hogy két évig üresen, metrókocsik nélkül tátong a 4-es metró alagútja. Írja meg erre a címre, mit látna szívesen a csőben, az állomásokon: romkocsmát, föld alatti sétányt, esetleg csatornát gondolákkal, vagy kis hadronütköztetőt. A legjobb javaslatokat összefoglaljuk és közzétesszük.Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Belföld
Fenyő-gyilkosság: újabb perpatvar a tárgyaláson, Portik nem hajlandó a bírósággal beszélni
Nemsokára ítélet születhet a negyed évszázaddal ezelőtti emberölési ügyben.
április 8., 11:34
- Belföld
Reagált a kormány a rekordalacsony születésszámokra
A Kulturális és Innovációs Minisztérium az 1995-ös Bokros-csomagot is hibáztatja.
április 8., 11:14
- Belföld
Orbán Viktor a zebrák után nyulakat vásárolt Tiszakürtön
A miniszterelnök videót is posztolt a látogatásról.
április 8., 11:46
- Mindeközben
Rogán-Gaál Cecília és Sarka Kata szerint egy szépségkirálynőnek természetesnek kell lennie, nem plasztikázottnak
20 perce
- Mindeközben
Hatalmas volt az öröm, Jack Black lepte meg az Egy Minecraft-film nézőit a moziban
2 órája
- Belföld
Bírságot kaptak a momentumosok a közmédiás akcióért, de folytatják a tüntetéseket és a hídzárakat
A párt szóvivője árulta el a konkrét összeget.
április 8., 13:33
- Belföld
Orbán Viktor személyesen avatja fel az M44-es gyorsforgalmi utat
A miniszterelnök hamarosan élőben jelentkezik.
16 perce
- Belföld
Szándékosan kormányozhattak rá egy autóra Veszprém vármegyében
Az esetről felvétel is készült.
április 8., 11:27
- Belföld
Vogel Evelin új vállalkozást indított egy ukrán modellel
Magyar Péter korábbi barátnője tulajdonosa és ügyvezetője is a cégnek.
április 8., 11:41
- Mindeközben
Visszatértek a Farm VIP távozott szereplői, két játékos számára pedig véget ért a műsor
3 órája
- Belföld
Így változik Budapest közlekedése a keddi tüntetés miatt
Több járat útvonala is módosul.
április 8., 13:07
- Belföld
Ismét figyelmeztette a Nébih az állattartókat a száj- és körömfájásjárvány miatt
Tovább tombol a pandémia.
április 8., 11:43
- Belföld
Gyárfás Tamás az utolsó szó jogán: Nincsenek gyilkos hajlamaim
Hosszan érvelt az ártatlansága mellett a Fenyő-ügyben.
április 8., 13:38
- Címlapon
Hont András: A szívemben a selyemmajmokat jobb helyen őrzöm, mint a „Messiás urat”
Az ÖT alapítója elmondta, miért kell Magyar Péternek ennyi fotó, és miért betegszenek bele a helyzetbe, akik nem szeretik Orbán Viktort.
2 órája
- Mindeközben
Mihályfi Luca szerint ízléses lett A Nagy Duettben kritizált ágyjelenetük: „Ránk bízták, meddig megyünk el”
tegnap, 19:09
- Címlapon
Durván felkavarja a családi házak piacát a kormány döntése
Tízmilliókat kaphatnak a házat vásárlók.
51 perce
- Címlapon
Váratlanul menesztették a budai vár kormánybiztosát
A döntést egyelőre nem indokolták.
48 perce
- Mindeközben
Schóbert Lara elárulta, milyen volt több év után először használnia a tömegközlekedést itthon
tegnap, 18:07
- Belföld
„Nem akarunk dögtemetőt” – tüntetés a száj- és körömfájás árnyékában
Nem az osztrák határzár a legrosszabb, ami a jánossomorjaiak szerint történhet.
április 8., 10:03
- Belföld
A rendőrség arra kéri a közlekedőket, hogy ne legyenek erőszakosak a tüntetőkkel szemben
Hajnali 4-ig kaptak engedélyt a demonstrációra Hadházy Ákosék.
április 8., 06:49
- Belföld
Németh Szilárd: Drogügyekben ne mérlegelhessenek a bírák
A politikust a kábítószer előállításával gyanúsított csepeli férfiak elengedése bőszítette fel.
április 8., 06:09
- Belföld
Folytatódik a zord idő, de már látszik a fény az alagút végén
Maradnak a mínuszok, de nappal egyre melegebb lesz.
április 8., 06:13
- Belföld
Népszava: rövid videókkal váltaná ki a Belügyminisztérium a drogprevenciós előadásokat
Egy korábbi kimutatás szerint a tanulók egy része már fogyasztott marihuánát.
április 8., 10:59
- Címlapon
Matolcsy Ádám: Minden jövedelmem legális, nem élek Magyarországon
A volt jegybankelnök fia szerint az egész ügy „csak politikai lejárató kampány”.
51 perce
- Címlapon
Kihirdettük a tíz legjobbat, most megmutatjuk a kétezres évek 50 legjobb magyar versét
A lista ennél is hosszabbra nyúlt.
33 perce
- Belföld
Rossz hír az Ausztriába tartóknak, több kilométeres sor alakult ki Hegyeshalomnál
Az osztrák hatóságok fertőtlenítik a járműveket.
április 8., 08:45
- Belföld
Figyelmeztet a NAV, csalók élnek vissza a hivatal nevével
A hivatal értesítési gyakorlata merőben eltér a megtévesztők módszereitől.
április 8., 08:52
- Mindeközben
Valóra vált a Futni mentem, Tenki Réka nemes cél érdekében teljesítette a Vivicittát
tegnap, 17:03
- Mindeközben
Cápák között: kutyapiszoárral házalt egy vállalkozó, de nem talált megértő fülekre
tegnap, 14:31
- Mindeközben
A Nagy Duett: Gáspár Győző nehezményezte, hogy Mihályfi Lucáék a színpadon henteregtek
tegnap, 13:25
- Belföld
Vannak betegségek, amelyekben 75 éves kor alatt nem lenne szabad meghalni
A szakemberek szerint főként az életmódnak, de az ellátórendszernek is van ebben szerepe.
április 8., 07:17
- Belföld
Az MTA elnöke is állást foglalt Orbán Viktor március 15-i beszédével kapcsolatban
Freund Tamás az akadémiai tagok tiltakozására is kitért nyílt közleményében.
április 8., 08:31
- Belföld
Gyurcsány Ferenc szerint ugyanarról hazudik a Fidesz és a Tisza Párt
A DK elnöke úgy véli, a magyarok többsége támogatja Ukrajna EU-csatlakozását.
április 8., 09:43
- Belföld
Hadházy Ákos mameluknak nevezte a Kúria elnökét, szerinte ő dönt majd a jövő évi választásokról
Szerinte a Kúria egyáltalán nem foglalkozott a tüntetők érveivel.
április 8., 08:28
- Belföld
Még mindig nyomoznak K. Endre ügyében
Kálmán Olga kérdezett, Polt Péter válaszolt.
április 8., 09:23
- Címlapon
Már a szomszédban van az újabb vírus, a kéknyelv-betegség
A fertőzés feltolja a tejtermékek árát.
3 órája
- Belföld
Ellopott egy autóbuszt egy szolnoki fiatal, majd kettétört egy villanyoszlopot
Személyi sérülés nem történt.
április 8., 14:53