Sorra állnak meg a vonatok, a MÁV „kifacsarja” a mozdonyvezetőket

További Belföld cikkek
-
Ruszin-Szendi Romulusz késett, fekvőtámasszal kért bocsánatot Békéscsabán
- Az orvosok szerint nehéz rávenni a magyarokat arra, hogy egészségesek legyenek
- Kisbusz és személyautó ütközött az M5-ös autópályán
- Óriási büntetésekbe kezdett egy BMW-s az autópályán, mert nem engedték száguldozni
- A botrányba fulladt Trump–Zelenszkij-találkozó után megmozdulnak Ukrajnáért Budapesten
Cikkünk frissült!
Egy olvasónk október 4-én, pénteken Tatáról Budapestre szeretett volna utazni. A mozdony azonban Bicskénél rostokolt egy órát, mivel lejárt a mozdonyvezető munkaideje, így megállította a járművet, és nem vezetett tovább. Az üggyel kapcsolatban a MOSZ elnökéhez, Barsi Balázshoz fordultunk, hogy megtudjuk: miként fordulhatott elő ez, és mi a helyes protokoll az ilyen esetekben.
Lejárt a mozdonyvezető munkaideje, úgyhogy félúton megállította a vonatot, és kiszállt
Pedig már azt hittük, nem mutathat idén újat a MÁV.
A cikk megjelenését követően sokan kommentekben, e-mailekben támadták a mozdonyvezetőt. Őt azonban kötik a jogszabályok, így saját magát és az utasokat sodorta volna veszélybe, ha elmegy Budapestig.
A mozdonyvezető jól döntött, hogy nem vezette tovább a vonatot
Barsi Balázs kiemelte, hogy a vasúti közlekedésről szóló törvény értelmében a mozdonyvezetők maximum „csak” 12 órát dolgozhatnak, abból pedig legfeljebb „csak” 10 órát vezethetnek. Ezt csak akkor léphetik át, ha azt a munkáltató valamilyen különleges helyzet – mondjuk, egy természeti csapás – miatt külön elrendeli.
A normális üzemmenetben nem lehet szó arról, hogy valaki többet dolgozik a megengedettnél
– jelentette ki a MOSZ elnöke, aki elmondta, hogy a konkrét esetről nincsenek információi, de leggyakrabban azért fordulhat elő ilyen, mert a mozdonyvezető szolgálata alatt, a nap folyamán többször késett a vonat.
Barsi Balázs elmondta, hogy a MÁV-nál hivatalosan nem tervezhetik 10 óráig, vagyis a felső határig a munkatársak szolgálatát, hanem hagyni kell egy bizonyos tűréshatárt, pontosan azért, hogy ne fordulhasson elő olyan helyzet, hogy a késés miatt a mozdonyvezető átlépné a 10 órás határt.
A mozdonyvezető is felelős azért, hogy a szabályok mentén végezze a munkáját
– hangsúlyozta a szakszervezet elnöke. Ez azt jelenti, hogy ha a mozdonyvezető tovább vezet a munkaideje lejárta után, hogy elérje a célállomást, akkor ő lesz a felelős, bármilyen vasúti baleset történik.

A nyáron 5-6 alkalommal is állt meg vonat félúton
2020-ban Újpesten állt meg egy vonat, még mielőtt elérte volna célját, mert lejárt egy járművezető munkaideje. Az eset után a MÁV kiadott egy közleményt, amelyben azt írták, hogy haladéktalanul felülvizsgálják a mozdonyvezetők azon szolgálatait, amelyek ideje eléri a 12 órás határt, hogy többé ilyen ne forduljon elő.
Lejárt a mozdonyvezető munkaideje, Újpesten megállította a vonatot
Már a második ilyen eset, a MÁV nem tudta megmagyarázni, miért csúszott el a műszak.
Az új rendszerben tehát elméletileg egy utasnak sem kellene várakoznia ilyen eset miatt, és ez sokáig jól működött, azonban Barsi Balázs szerint az elmúlt hónapokban rossz irányba változnak a dolgok.
Tudok arról, hogy az idén nyáron, egy hétvége alatt 5-6 olyan eset is volt, amikor azért kellett megállítani egy vonatot, mert lejárt a mozdonyvezető munkaideje
– árulta el a szakszervezet elnöke.
Barsi Balázs szerint ez a romló tendencia oda vezethető vissza, hogy a MÁV a lehető leghatékonyabban szeretné foglalkoztatni munkatársait, vagyis a lehető legtöbb vonatot próbálják meg betervezni a mozdonyvezetők szolgálati idejére, sokszor azonban tervezési hiba és a késések miatt kicsúsznak a 10 óra vezetési időből a mozdonyvezetők.
Ennek egyik oka a mozdonyvezető-hiány, másrészről tervezési problémák is felmerülnek. El lehetne kerülni az ilyen eseteket, ha nem sűrítenének be ennyi vonatot
– magyarázta Barsi Balázs.
Megpróbálják a lehető legtöbb munkát kifacsarni a mozdonyvezetőkből
Amikor a mozdonyvezető már látja, hogy szolgálati ideje alatt nem tud beérni a célállomásba, akkor Barsi Balázs szerint a vezetőnek jeleznie kell a személyzetirányítóknak, hogy a vezetési ideje előreláthatólag veszélyezteti a menetrendszerű vonattovábbítást.
A személyzetirányítóknak elvileg ennek figyelembevételével kell kezelniük a helyzetet, de előfordulhat olyan, hogy nem áll rendelkezésre mozdonyvezető, aki átveheti a járatot
– magyarázta a MOSZ elnöke.
Barsi Balázs hangsúlyozta, hogy a mozdonyvezetők áldozatok az ilyen helyzetekben, hiszen nem mehetnek tovább, a beosztásukat nem ők szervezik, az utasok haragja mégis rajtuk csattan.
„A probléma, hogy még inkább ki akarják facsarni a munkavállalókat, és még több munkavégzést akarnak belesűríteni a munkaidejükbe”
– fogalmazott a szakszervezet elnöke, aki szerint ez egy rövid ideig növeli a hatékonyságot, de hosszú távon kikészíti a munkavállalókat, másrészről pedig előfordulnak „kényszerű megállásos” esetek.
Reagált a MÁV-vezér az Index cikkére, és vizsgálatot rendelt el
Cikkünk megjelenése után nem sokkal a MÁV új vezérigazgatója, Hegyi Zsolt Facebook-oldalán reagált az Index cikkére.
A »mozdonyvezetős« ügy margójára. A kolléga a szakmai protokollnak megfelelően járt el, ráadásul nem hagyta el a járművet: biztosította azt a váltótárs megérkeztéig. Tudom, hogy ennyivel nem zárhatjuk le a történetet. Mindez ugyanis nem változtat a tényen, hogy az utasok várakozni kényszerültek, 1 órányi »késést szenvedtek el« – még ha ennek főként az is volt az oka, hogy Tatabányánál gázolásos baleset történt, ami nemcsak a menetrendet borította, hanem a második mozdonyvezető eljuttatását is akadályozta
– írta Hegyi Zsolt.
„Minden protokoll annyit ér, amennyivel az utasok hasznára tud lenni”
– emelte ki.
A MÁV vezérigazgatója szerint az az eljárás, hogy 10 órás szolgálat után a mozdonyvezető ne vigye tovább a járművet, helyes, de hogy a pótlása meg tud-e történni előrelátóbban és gyorsabban, azt vizsgálni kell.
Erre és a konkrét ügyre is kiterjedő, részletes vizsgálatot rendeltem el. Megnézzük, lehet-e ezt jobban csinálni, és ha lehet, akkor ezentúl úgy fogjuk!
– jelentette ki Hegyi Zsolt.
(Borítókép: Papajcsik Péter / Index)