Sorra állnak meg a vonatok, a MÁV „kifacsarja” a mozdonyvezetőket

PAP 0271
2024.10.16. 12:56 Módosítva: 2024.10.16. 15:32
Az Index egyik olvasója számolt be különleges MÁV-os élményéről, amikor azért késett egy órát, mert a mozdonyvezetőnek lejárt a munkaideje, így félúton kiszállt a járműből. A Mozdonyvezetők Szakszervezetének (MOSZ) elnöke, Barsi Balázs elárulta: nem szokatlanok az ilyen esetek, az elmúlt időszakban több hasonló incidens is történt, ugyanis a MÁV a lehető leghatékonyabb munka érdekében „kifacsarja” a mozdonyvezetőket.

Cikkünk frissült!

Egy olvasónk október 4-én, pénteken Tatáról Budapestre szeretett volna utazni. A mozdony azonban Bicskénél rostokolt egy órát, mivel lejárt a mozdonyvezető munkaideje, így megállította a járművet, és nem vezetett tovább. Az üggyel kapcsolatban a MOSZ elnökéhez, Barsi Balázshoz fordultunk, hogy megtudjuk: miként fordulhatott elő ez, és mi a helyes protokoll az ilyen esetekben.

Kapcsolódó

A cikk megjelenését követően sokan kommentekben, e-mailekben támadták a mozdonyvezetőt. Őt azonban kötik a jogszabályok, így saját magát és az utasokat sodorta volna veszélybe, ha elmegy Budapestig. 

A mozdonyvezető jól döntött, hogy nem vezette tovább a vonatot

Barsi Balázs kiemelte, hogy a vasúti közlekedésről szóló törvény értelmében a mozdonyvezetők maximum „csak” 12 órát dolgozhatnak, abból pedig legfeljebb „csak” 10 órát vezethetnek. Ezt csak akkor léphetik át, ha azt a munkáltató valamilyen különleges helyzet – mondjuk, egy természeti csapás – miatt külön elrendeli.

A normális üzemmenetben nem lehet szó arról, hogy valaki többet dolgozik a megengedettnél

– jelentette ki a MOSZ elnöke, aki elmondta, hogy a konkrét esetről nincsenek információi, de leggyakrabban azért fordulhat elő ilyen, mert a mozdonyvezető szolgálata alatt, a nap folyamán többször késett a vonat.

Barsi Balázs elmondta, hogy a MÁV-nál hivatalosan nem tervezhetik 10 óráig, vagyis a felső határig a munkatársak szolgálatát, hanem hagyni kell egy bizonyos tűréshatárt, pontosan azért, hogy ne fordulhasson elő olyan helyzet, hogy a késés miatt a mozdonyvezető átlépné a 10 órás határt.

A mozdonyvezető is felelős azért, hogy a szabályok mentén végezze a munkáját

– hangsúlyozta a szakszervezet elnöke. Ez azt jelenti, hogy ha a mozdonyvezető tovább vezet a munkaideje lejárta után, hogy elérje a célállomást, akkor ő lesz a felelős, bármilyen vasúti baleset történik.

A nyáron 5-6 alkalommal is állt meg vonat félúton

2020-ban Újpesten állt meg egy vonat, még mielőtt elérte volna célját, mert lejárt egy járművezető munkaideje. Az eset után a MÁV kiadott egy közleményt, amelyben azt írták, hogy haladéktalanul felülvizsgálják a mozdonyvezetők azon szolgálatait, amelyek ideje eléri a 12 órás határt, hogy többé ilyen ne forduljon elő.

Kapcsolódó
Lejárt a mozdonyvezető munkaideje, Újpesten megállította a vonatot

Lejárt a mozdonyvezető munkaideje, Újpesten megállította a vonatot

Már a második ilyen eset, a MÁV nem tudta megmagyarázni, miért csúszott el a műszak.

Az új rendszerben tehát elméletileg egy utasnak sem kellene várakoznia ilyen eset miatt, és ez sokáig jól működött, azonban Barsi Balázs szerint az elmúlt hónapokban rossz irányba változnak a dolgok.

Tudok arról, hogy az idén nyáron, egy hétvége alatt 5-6 olyan eset is volt, amikor azért kellett megállítani egy vonatot, mert lejárt a mozdonyvezető munkaideje

– árulta el a szakszervezet elnöke.

Barsi Balázs szerint ez a romló tendencia oda vezethető vissza, hogy a MÁV a lehető leghatékonyabban szeretné foglalkoztatni munkatársait, vagyis a lehető legtöbb vonatot próbálják meg betervezni a mozdonyvezetők szolgálati idejére, sokszor azonban tervezési hiba és a késések miatt kicsúsznak a 10 óra vezetési időből a mozdonyvezetők.

Ennek egyik oka a mozdonyvezető-hiány, másrészről tervezési problémák is felmerülnek. El lehetne kerülni az ilyen eseteket, ha nem sűrítenének be ennyi vonatot

– magyarázta Barsi Balázs.

Megpróbálják a lehető legtöbb munkát kifacsarni a mozdonyvezetőkből

Amikor a mozdonyvezető már látja, hogy szolgálati ideje alatt nem tud beérni a célállomásba, akkor Barsi Balázs szerint a vezetőnek jeleznie kell a személyzetirányítóknak, hogy a vezetési ideje előreláthatólag veszélyezteti a menetrendszerű vonattovábbítást.

A személyzetirányítóknak elvileg ennek figyelembevételével kell kezelniük a helyzetet, de előfordulhat olyan, hogy nem áll rendelkezésre mozdonyvezető, aki átveheti a járatot

– magyarázta a MOSZ elnöke.

Barsi Balázs hangsúlyozta, hogy a mozdonyvezetők áldozatok az ilyen helyzetekben, hiszen nem mehetnek tovább, a beosztásukat nem ők szervezik, az utasok haragja mégis rajtuk csattan.

„A probléma, hogy még inkább ki akarják facsarni a munkavállalókat, és még több munkavégzést akarnak belesűríteni a munkaidejükbe”

– fogalmazott a szakszervezet elnöke, aki szerint ez egy rövid ideig növeli a hatékonyságot, de hosszú távon kikészíti a munkavállalókat, másrészről pedig előfordulnak „kényszerű megállásos” esetek.

Reagált a MÁV-vezér az Index cikkére, és vizsgálatot rendelt el

Cikkünk megjelenése után nem sokkal a MÁV új vezérigazgatója, Hegyi Zsolt Facebook-oldalán reagált az Index cikkére.

A »mozdonyvezetős« ügy margójára. A kolléga a szakmai protokollnak megfelelően járt el, ráadásul nem hagyta el a járművet: biztosította azt a váltótárs megérkeztéig. Tudom, hogy ennyivel nem zárhatjuk le a történetet. Mindez ugyanis nem változtat a tényen, hogy az utasok várakozni kényszerültek, 1 órányi »késést szenvedtek el« – még ha ennek főként az is volt az oka, hogy Tatabányánál gázolásos baleset történt, ami nemcsak a menetrendet borította, hanem a második mozdonyvezető eljuttatását is akadályozta

– írta Hegyi Zsolt.

„Minden protokoll annyit ér, amennyivel az utasok hasznára tud lenni”

– emelte ki.

A MÁV vezérigazgatója szerint az az eljárás, hogy 10 órás szolgálat után a mozdonyvezető ne vigye tovább a járművet, helyes, de hogy a pótlása meg tud-e történni előrelátóbban és gyorsabban, azt vizsgálni kell.

Erre és a konkrét ügyre is kiterjedő, részletes vizsgálatot rendeltem el. Megnézzük, lehet-e ezt jobban csinálni, és ha lehet, akkor ezentúl úgy fogjuk!

– jelentette ki Hegyi Zsolt.

(Borítókép: Papajcsik Péter / Index)