Ez lehet Karácsony Gergely következő nagy döntése, sokan katasztrófáról beszélnek

További Belföld cikkek
-
A Momentum ismét útját próbálja állni Orbán Viktor rádióinterjújának
- Ragasztószalaggal hallgattattak el egy síró kétévest a somogyi bölcsődében
- Ismét visszaéltek Karikó Katalin nevével az interneten
- Politikai földindulás Nyugat-Magyarországon, a komplett városvezetés kilépett a pártokból
- Figyelemfelhívást küldött a GVH elnöke a videójátékos egyesületeknek és a fejlesztőknek
Mint korábban megírtuk, Karácsony Gergely főpolgármester a közösségi oldalán jelentette be, hogy a fővárosi önkormányzat felülvizsgálta és módosítja a Duna-parti Építési Szabályzatot (DÉSZ). Ezt azzal indokolta, hogy rendet tesz, száműzik „a lakók életét megkeserítő és a panorámát elcsúfító hajókat a belvárosból”. A módosított rendeletet április végén tárgyalja a testület. Ha elfogadják, akkor 2025 januárjától életbe lép a szabályozás, amely a kihirdetését követően 30 nap múlva hatályba is lép.
Karácsony arról is írt bejegyzésében, hogy az állami, szakmai és civil szervezetektől érkezett vélemények több tucat oldalt tesznek ki, több partnerükkel is az utolsó pillanatig egyeztettek a módosításról. Ezzel szemben
a hajós szakma két hetet kapott, javaslatokat tettek a szűk határidő ellenére, azonban ezeket a főváros vezetése lesöpörte az asztalról
– jelezte Tóth Mihály, a Magyar Hajózási Országos Szövetség szóvivője az Index kérdésére. Hozzátette, már az előző főpolgármester, Tarlós István idejében is az asztalon volt a part rendbetétele, amelyre szerintük szükség is van, elég csak a hangoskodó, bulizó turistákra gondolni. Ők inkább a jelenlegi vezetés módszereit kifogásolják, és itt részben a szakmai konzultáció hiányára gondolnak, és hogy nincsenek működőképes javaslatok.
A hajósok szerint radikális a terv, és elutasítják
A Magyar Hajózási Országos Szövetség és a Személyhajósok Szövetsége elutasítja jelenlegi formájában a Duna-parti Építési Szabályzat módosítását, és arra kéri a Fővárosi Önkormányzatot, hogy folytasson valódi, érdemi egyeztetést az érintettekkel – hangzott el a szakmai szervezetek sajtótájékoztatóján.
A kikötők számának tervezett drasztikus csökkentése jelentős károkat okozna nemcsak a fővárosi turizmusban, hanem nemzetgazdasági szinten is, a magyar személyhajózásban érintett mintegy tízezer ember megélhetése pedig veszélybe kerülne
– világított rá Tóth Mihály, aki elmondta, hogy a hajósokat tömörítő szakmai szervezetek szerint amennyiben a fővárosi hajókikötők átrendezése a tervezet szerint valósul meg, a jelentős forgalomnövekedés miatt sérül a közlekedésbiztonság a Duna budapesti szakaszán, és radikálisan megnő a zaj- és levegőszennyezés.
„A 32 kilométer hosszúságú fővárosi Duna-szakaszon a hajóforgalom jelenleg 68 rendezvény- és szállodahajó-kikötőn keresztül bonyolódik, szemben a DÉSZ-ben szereplő több mint 900 kikötővel, amelyek a valóságban nem léteznek” – mutatott rá a szóvivő.

Sok magyar vállalkozás mehet tönkre
A módosítás a szállodahajókat is érintené. A belvárosból kitiltott járműveknek szintén a még nem létező külvárosi, valamint a jelenleg személyhajóknak otthont adó XIII. kerületi kikötőkben biztosítanának helyet. Itt kizárólag a saját aggregátoraikkal tudnák biztosítani az áramellátásukat, ami jelentős zaj- és légszennyezést jelentene a XIII. kerületieknek. A kikötők megszüntetését a Főpolgármesteri Hivatal úgy akarja végrehajtani, hogy nincs a Duna folyó budapesti szakaszán olyan kikötő, amely ki tudná váltani a jelenleg használtakat. „Budapestnek nem kevesebb, hanem több kikötőre lenne szüksége.”
Ha a Fővárosi Közgyűlés elfogadja a DÉSZ módosítását, ez az összes budapesti hajós vállalkozást ellehetetleníti, csakúgy, mint a Budapestre érkező szállodahajók kikötését is
– jelentette ki Tóth Mihály. A szóvivő kifejtette, „a terv megvalósulása esetén a kisebb személyszállító hajós cégek kénytelenek lesznek más, jóval távolabb eső kikötőket keresni, ahol meg tudnak állni. Ez jóval jelentősebb zaj- és légszennyezéssel járna, hiszen az anyakikötőjükből üresjáratban kellene behajózniuk a belvárosba, és a jóval kevesebb kikötő miatt egymásra várakozva kellene felvenniük az utasokat”.
Hajós szervezetek: Ez felér a BKV-járatok megszüntetésével
A sajtótájékoztatón elmondták, hogy a csoportos turizmus mintegy 80 százalékát lefedő hazai személyszállító hajózásnak mindez hatalmas költségnövekedést jelentene, a kisebb cégek pedig nem bírnák el ezt a pluszterhet. A szállodahajók menetrendjét ráadásul több évre előre tervezik, egy ilyen radikális változás pedig azt jelenti, hogy a bizonytalan kikötőkapacitás, a prognosztizálható dunai forgalmi dugók és az ebből adódó korlátozások miatt az utasszervező, üzemeltető vállalkozások a megbízhatóbb és kiszámíthatóbb célkikötők felé orientálják a menetrendjüket, például Bécsbe vagy Pozsonyba.
Az intézkedés újabb BKV-járatok megszüntetéseként is értelmezhető, hiszen a BKV az érintett fővárosi Duna-szakaszon tíz személyhajót üzemeltet, a cég tizenegy kikötői helye ötre csökkenne a módosítással, amellyel a BKV teljes hajózási ágazata ellehetetlenülne
– világított rá Tóth Mihály. Arról már Kanel Judit, a Magyar Beutaztatók Szövetségének alelnöke beszélt, hogy az utazásszervezőknek minimum egy évvel előre kell tervezniük, emellett elengedhetetlen, hogy a kikötők busszal könnyen és biztonságosan reális időn belül elérhetőek legyenek. Minden szakmai egyeztetést nélkülöző, bizonytalan helyzetet teremtő változtatás komoly veszélybe sodorja a csoportos utaztatások egyik legjelentősebb pillérjének számító dunai hajózási programokat. „Egy átgondolatlan módosítással Budapest elveszítheti vonzerejét a turisták körében Béccsel és Pozsonnyal szemben” – tette hozzá Kanel Judit.
A DÉSZ-tervezet hajósközlekedésre gyakorolt hatásával kapcsolatban Horváth Imre hajóskapitány arról beszélt, hogy a hajók külső partszakaszra szorulása miatt jelentősen megnőne a forgalom a Dunán, ami nemcsak nagyobb környezetterhelést jelent, hanem igen komoly közlekedésbiztonsági aggályokat is felvet.

A szakmai szervezetek ezért arra kérik a Fővárosi Közgyűlést, ne szavazzák meg április 24-i ülésükön a tervezetet, kezdjenek érdemi párbeszédet a szakmai szervezetekkel, az álláspontok megvitatása érdekében pedig meghívják a Főpolgármesteri Hivatal illetékeseit és a Fővárosi Közgyűlés tagjait egyeztetésre.
A Magyar Hajózási Országos Szövetség és a Személyhajósok Szövetsége bejelentette azt is, hogy április 20-ára minden eddiginél nagyobb szabású kirajzási demonstrációra készülnek a hajósok a Dunán.
A szakmai szervezetek hozzáfűzték, hogy a turistaszezonhoz kapcsolódó sétahajózás, városnéző hajózás, valamint az egész évben működő program- és rendezvényhajózás jelentős forgalmat bonyolít a Duna fővárosi szakaszán. Budapesten a 24 társaság összesen több mint 80 hajóval vesz részt ebben. Tavaly a fővárosba érkezett több mint ötmillió turista több mint 80 százaléka, tehát négymillió utas részt vett valamilyen típusú hajós városnéző programon.
Ebben nem szerepelnek a családi, céges és protokollrendezvényeken részt vevők, valamint a konferenciaturisták. Szállodahajóval évente mintegy félmillió turista érkezik, Bécs után Budapesten regisztrálják a legtöbb kikötést a Dunán. A Fővárosi Önkormányzat idén februárban hozta nyilvánosságra az érintettekkel a Duna-parti Építési Szabályzat (DÉSZ) módosításáról szóló javaslatot, és mindössze két hetet hagytak az érintetteknek a több mint ezeroldalas anyag észrevételezésére. A tervezet szerint a Főpolgármesteri Hivatal a belvárosból teljesen kitiltaná a hajókat, az újlipótvárosi partszakaszon pedig a tartós várakozásra is alkalmas 24 kikötő helyett mindössze kilenc olyan maradna, amelyeket csak ki- és beszállításra lehetne használni.
Az eddig az ezen a partszakaszon állomásozó mintegy 45 személyszállító hajó kizárólag utasok felvételére és leszállítására állhatna meg a megmaradt kikötőkben, ezt követően el kellene hagyniuk azt. Az utas nélküli hajóknak külvárosi, a többi között III., IV., XI., XXII. kerületi, de konkrétan meg nem nevezett kikötőkben kellene várakozniuk, de – amint arra a DÉSZ-t előkészítő tanulmány is hivatkozik – ezek a helyszínek egyáltalán nem vagy csak részben rendelkeznek a hajók fogadásához megfelelő infrastruktúrával. Nincs megfelelő áram- és ivóvízellátás, sem pedig az utasok buszos utaztatásához szükséges parkolók, közutak.
(Borítókép: Szollár Zsófi / Index)
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Belföld
A Jobbik bejelentette, kit indít az egyik Jász-Nagykun-Szolnok vármegyei választókerületben
A párt mind a 106 körzetben önállóan indul el.
március 26., 13:13
- Belföld
Nyomozás indult egy férfi ellen, aki bántalmazott egy tüntetőt Budapesten
Nyolc napon túl gyógyuló sérülést szenvedett.
március 26., 13:36
- Belföld
Orbán Viktor: Elment egy régi harcos
A miniszterelnök is megemlékezett Wachsler Tamásról.
március 26., 13:16
- Mindeközben
Fenyvesi Barna már megbánta, hogy kitálalt Nemazalány hűtlenségéről: „Senkinek nincs joga támadni őt”
31 perce
- Mindeközben
Zimány Linda 39 évesen sem érzi, hogy elkésett volna a családalapítással: „Minden a megfelelő időben történik az életben”
2 órája
- Mindeközben
Társai egyöntetűen szerették volna, ha Dávid Petra távozik a Farm VIP-ből, de mégsem ő esett ki
3 órája
- Címlapon
Ez lehet az ígéret földje a magyar gazdaság számára, ám locsolni kellene
A paripa és a fegyver adott a magyar gazdaság kitöréséhez, már csak a pénz kell.
2 órája
- Címlapon
Két újabb telepen jelent meg a ragadós száj- és körömfájás, 3500 állat lehet fertőzött
Azonnal új intézkedéseket vezettek be.
3 órája
- Belföld
Nagy Márton „leütötte” a Budapest–Belgrád vasútvonal finanszírozását a kínaiakkal
A nemzetgazdasági miniszter Gong Taóval, a Kínai Népköztársaság nagykövetével tárgyalt.
március 26., 11:50
- Belföld
Ismét Lévai Anikó lett a legbefolyásosabb nő a magyar közéletben
A Forbes 2025-ben is kiadta a listáját.
március 26., 13:20
- Belföld
Eljárást indított a rendőrség a Dunában úszó korábbi önkormányzati képviselő ellen
„Bálint, ne tegye… Bálint, kapaszkodjon bele!” – kiabálták a rendőrök Szabó Bálintnak.
március 26., 12:41
- Belföld
A Momentum ismét útját próbálja állni Orbán Viktor rádióinterjújának
Egy héttel korábban a rendőrök vetettek véget az akciónak.
24 perce
- Címlapon
Politikai földindulás Nyugat-Magyarországon, a komplett városvezetés kilépett a pártokból
A polgármester is így döntött.
1 órája
- Belföld
Hajnal Miklós döntött: nem indul ott, ahol Magyar Péter is harcba szállna
A Budapest 3. számú választókerület jelenlegi képviselője a Facebookon tett bejelentést.
március 26., 11:43
- Belföld
Megszólalt a Mészáros Csoport a hatvanpusztai zebrákkal kapcsolatban
A közlemény szerint az állatok törődésből vannak tartva.
március 26., 10:45
- Belföld
Ikonikus színházi kellékeket árverez el a Radnóti Színház
Jótékonysági aukciót szerveznek.
március 26., 14:51
- Mindeközben
Mihályfi Luca buktatta le Hegyes Bercit, aki olyan egyszerű étrenddel tartja formában magát, amit nem is gondolnánk
7 órája
- Belföld
Már nem csak Magyar Péter mozog, de még mindig ő fut a legtöbbet
A Tisza Párt elnökének impulzív természete azonban növeli a hibázás kockázatát.
március 26., 13:42
- Belföld
Kamionról lehulló méretes jégtömbök okoztak kis híján balesetet az M7-es autópályán
Az eset könnyen okozhatott volna balesetet.
március 26., 06:19
- Mindeközben
Magasan viszi a prímet áprilisi tréfájával egy kisfiú, sikerült a szívbajt hoznia a kukásokra
8 órája
- Címlapon
Ragasztószalaggal hallgattattak el egy síró kétévest a somogyi bölcsődében
Az esetet egy szülő is végignézte.
52 perce
- Belföld
Jókedvet és esernyőket bekészíteni, borongós–esős időjárással kell dacolnunk
Napsütésre csak az ország északi, északnyugati részén lehet számítani.
március 26., 06:26
- Belföld
Megszólalt a Miniszterelnökség az újdörögdi tragikus baleset ügyében, üzentek Ruszin-Szendi Romulusznak is
Ízléstelennek nevezték a volt vezérkari főnök nyilatkozatát.
március 26., 15:16
- Belföld
A kormány törvényt módosítana Varju László ügye után
Orbán Viktor szerint ezekre a helyzetekre jogi megoldást kell találni.
március 26., 10:25
- Belföld
Pénzmosás miatt emeltek vádat egy békési férfival szemben
Az elkövető nem létező áruk után kifizetett összegeket „játszott” át megbízójának.
március 26., 10:06
- Címlapon
Terrortámadásra készültek az oroszok, beszervezett ügynökeiket is fel akarták robbantani
8 órája
- Belföld
Magyar Péter bizarr videóval küldött üzenetet kritikusainak
Vicces jelenet került ki az ellenzéki politikus közösségi oldalára.
március 26., 09:08
- Címlapon
Ismét visszaéltek Karikó Katalin nevével az interneten
A biokémikus kéri mindenkitől, hogy körültekintően tájékozódjon.
55 perce
- Belföld
Nem ért haza az iskolából egy 17 éves budafoki lány
A rendőrség jelenleg is keresi az eltűnt diákot.
március 26., 07:50
- Mindeközben
Mihalik Enikő: Amerika a ’90-es években nagyon az álmok földje volt, talán most már nem annyira
tegnap, 21:30
- Mindeközben
Szoboszlai Dominik karikagyűrűjének árától kiakadt a luxusmérő, nem aprózta el
tegnap, 20:30
- Címlapon
A jövő elkezdődött, Kína lassan bekebelezi az európai autóipart
Megérkezett a Jaecoo 7-es modellje.
2 órája
- Címlapon
Hiába a hágai elfogatóparancs, sem Putyint, sem Netanjahut nem tartóztatják le Budapesten
Ma hazánkba érkezik az izraeli miniszterelnök.
8 órája
- Belföld
Steiner Kristóf: Nem hiszem, hogy ennek az országnak szüksége van rám
Hadházy Ákos: Követeljük, hogy ezt a mocskos törvényt visszavonják.
március 26., 09:23
- Belföld
Biztonsági őr akadályozta meg, hogy bejusson a rabbi a Kazinczy utcai zsinagógába
március 26., 08:46