Nagyon olcsón kapott plakáthelyeket a kampányra a Jobbik Simicskától

DSC 6843
2017.12.15. 16:20

A Pesti Srácok nevű kormány- illetve Fidesz-közeli lap nyilvánosságra hozott két dokumentumot, ami állításuk szerint a Jobbik és Simicska Lajos plakátcégei, a Publimont és a Euro-Publicity közötti adásvételi szerződés. A két deal (1., 2., pdf nyílik) a dátum szerint szeptember 19-én köttetett, és eszerint

a két Simicska-cég elad a Jobbiknak 1041 köztéri óriásplakátot összesen 129 millió 413 ezer forintért.

Ez 124 ezer forint per plakát.

A történetben a Publimont a főszereplő, 978 plakátot ad el 124,2 millióért, míg a másik cég számai 41 plakát és 5,2 millió forint. A plakátokat a Jobbik csak politikai hirdetésekre használhatja 2020 végéig, nem adhatja őket tovább bérbe, és nem adhatja őket el. Ha hatósági eljárás indul a Jobbik ellen, akkor értesíteniük kell az eladót.

A szerződések azonban tartogatnak érdekes részleteket is.

A két papír szerint például a Jobbiknak a vételárból összesen 27,5 millió forintot kell átutalnia, a maradék bő 100 milliót csak a választások után, 2018. május 31-ig. De ezzel még nincs vége: az egyik passzus szerint ha a Jobbik 8 napon túli késedelembe esik a fizetéssel, akkor az eladó felbonthatja a szerződést, és a plakátok tulajdonjoga visszaszáll rá, visszaállítják az eredeti állapotot, és elszámolnak egymással.

Vagyis ezt lefordítva, akár az a helyzet is előállhat ezzel a szerződéssel, hogy a Jobbik 27 millióért hozzájut a választásokig több mint 1000 óriásplakáthoz, majd nem fizet, így választások után a Publimont visszakap mindent.

Számoljunk egy kicsit: ez az jelenti, hogy egy plakátot kerekítve 27 ezer forintért kap szeptember végétől április elejéig, azaz a választásokig a Jobbik. Ez 6 hónappal számolva havonta bruttó 4-5 ezer forint per plakát per hónap. Ez, akárhogy is nézzük, gyakorlatilag ingyen van.

Hazugság, és egyébként is eladtuk

A jobbik azonban azt állítja, a számok

köszönőviszonyban sincsenek a valósággal.

Schön Péter gazdasági igazgató közleménye szerint ez az ár csak az eszközök, a „vas” megvételéről szól, ehhez még két másik szerződés is társult,

  1. az egyik azon földterületek bérletéről, amelyeken az eszközök állnak,
  2. a másik pedig a plakátok kiragasztásáról és a reklámberendezések karbantartásáról.

Azt a Jobbik nem árulta el a közleményben, hogy ez milyen összeg volt. FRISSÍTÉS: a cikk megjelenése után válaszoltak. Azt írják, nem a szerződésben szereplő vételárat vitatják, hanem azt a kormánypárti sajtó által közölt fiktív számítást, amely egy adás-vételi konstrukcióba megpróbál belemagyarázni egy fiktív, 3300 Ft-os plakátbérleti díjat. Az adás-vételi szerződés az eszközökről, a vasról szól, ezek az eszközök nagyrészt magántulajdonban álló ingatlanokon állnak, amelynek használatáért bérleti díjat fizet a Jobbik, amely egy másik szerződés részét képezi. Ezen kívül az eszközök karbantartásáért, javításáért, plakátok kihelyezéséért és plakátok gyártásáért szintén külön-külön fizet a párt amelyek külön szerződéseket képeznek. Ez azt jelenti, hogy amennyiben a szerződés valamilyen okból megszűnik attól még a párt az addig felmerült ingatlanbérleti díjakat, karbantartási díjakat, ragasztási költséget és plakátgyártási költségeket megfizeti. Ezeknek pedig egy eszközre jutó havi átlaga is sokszorosa a sajtóban megjelent összegeknek.

A Jobbik ezután megmagyarázza, szerintük miért kellett ehhez az eszközhöz folyamodniuk: azt írják, az alkotmányellenesen 2/3 helyett egyszerű többséggel áterőltetett plakáttörvény kötelezővé tette, hogy a piaci ár sokszorosáért béreljenek plakáthelyeket a pártok.

A Jobbik – más jogi lehetősége nem lévén pártlogós plakákampánya folytatására – 1100 reklámberendezést vásárolt és azokon folytatta tovább 2017-es óriásplakátkampányát.

A párt emlékeztet arra is, hogy "a reklámberendezések Jobbik általi használata és birtoklása folyamatos adminisztratív és jogi akadályokba ütközött. Ennek során a reklámberendezések fekvése szerinti kormányhivatalok a reklámberendezések Jobbik általi használatát jogellenesnek minősítették, az azokon közzétett politikai hirdetéseket a hatóságok rendszeresen és folyamatosan letakarták, a letakarás költségeit pedig a Jobbikra hárították, majd pedig elkezdték a pártot táblánként 150.000,- Ft. közigazgatási bírsággal is sújtani."

A Jobbik azt is írja: 

A reklámberendezések tulajdonjogát fentiek és a párt az ÁSZ jogtalan és alaptalan 662 millió forintos bírságolása következtében a Jobbik a héten eladni kényszerült

(a bírságról itt írtunk), "ugyanis a jogtalan büntetések következtében anyagilag szinte teljesen ellehetetlenült, sem a maradék vételár kifizetésére, sem a kapcsolódó szerződések szerinti területbérleti, ragasztási és karbantartási költségek kifizetésére képtelenné vált, így ez a lépés elkerülhetetlen volt".

"A fideszes irányítású kormányhivatalok és a fideszes irányítású Számvevőszék a Jobbik elleni folyamatos és törvénytelen büntetéseivel így komoly veszélybe sodorták a Jobbik 2018-as választáson való elindulását", zárul a közlemény, amely szerint egyébként a szerződést a Pesti Srácok "vélhetően a kézivezérelt NAV-tól" szerezték, adótitoksértéssel.

Azt is megkérdeztük a Jobbiktól, hogy kinek adta el a plakáthelyeket, mennyiért, és hogyan, ha ezt a szerződés kifejezetten tiltotta nekik. Erre péntek este, a cikk megjelenése után azt válaszolták, hogy "a szerződés valóban kiköti, hogy 2020-ig harmadik szereplőnek nem adhatóak el az eszközök, így mivel más lehetősége nem volt, a Jobbik tájékoztatta az eladó cégeket a kialakult helyzetről, az Állami Számvevőszék jogtalan büntetése következményeképpen beálló fizetési nehézségeit, tárgyalásokat kezdeményezett a cégekkel és csökkentett áron eladta nekik a megvásárolt eszközöket." Tehát Simicska Lajos cégeinek adták el/vissza a plakáthelyeket.