szerző:
Oroszi Babett
Tetszett a cikk?

A Magyar Honvédség tavaly év végén tömbösítve küldte meg a hvg.hu-nak, hogy az állami vezetők közül kik és hova utaztak a honvédségi repülőgépekkel, ezért egyesével kikértük az adatokat a minisztériumoktól illetve a Köztársasági Elnöki Hivataltól. A Miniszterelnökség nem tudja, Orbán hova repült, a külügy húzza az időt, az Áder Jánosra és Pintér Sándorra vonatkozó adatokat viszont megkaptuk.

Dubaj, Abu-Dhabi, Panamaváros, Sharm el Sheikh, és a Zöld-foki köztársasághoz tartozó Praia – néhány célállomás abból a 80-ból, ahová állami vezetők utaztak a honvédségi repülőgépekkel 2018 júliusa óta. Ezt onnan tudjuk, hogy a Magyar Honvédség még tavaly részben válaszolt arra a kérdésünkre, hogy a birtokukban lévő légi járművek közül a két Airbus A319 és a két Dassault Falcon 7X mikor és hova szállított állami vezetőket, kik voltak ezek a vezetők, hány fős volt a küldöttség, és mindez mennyibe került.

A Falcon 7X belső tere
Wikipedia

Azért írjuk, hogy részben válaszolt, mert azt szerettük volna, ha az információkat utakra és személyekre lebontva közlik – tehát, hogy ki volt az adott állami vezető, aki utazott, ő hová repült, és a kérdéses út mennyibe került. A Magyar Honvédség viszont ehelyett egy összesített listát küldött. Ebből az derült ki, hogy ki használta már a gépeket (amelyeket egyébként sokáig úgy emlegettek, hogy azok "nem kormánygépek", az illetékesek nem győzték hangsúlyozni, hogy ezek a járművek nem azt a célt szolgálják elsősorban, hogy védett személyeket szállítsanak rajta).

A repülőgépeket használó állami vezetők listája:

  • Áder János államfő,
  • Orbán Viktor miniszterelnök,
  • Benkő Tibor honvédelmi miniszter,
  • Pintér Sándor belügyminiszter,
  • Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter,
  • Magyar Levente, a külügyi tárca államtitkára.

Az is kiderült, hogy összességében ők 80 helyre utaztak. A cikk elején említett helyszínek mellett ilyen volt többek között Moszkva, Washington, Párizs, Peking, Róma, Arad, Bécs, Marosvásárhely.

A Magyar Honvédség azt viszont már nem árulta el, hogy ki hova utazott, tehát, hogy például Sharm el Sheikhbe, Dubajba, vagy éppen Panamavárosba ki mennyiért és mekkora küldöttséggel ment. Ezt az információt ezért az érintett minisztériumoktól próbáltuk beszerezni. A legérdekesebb a Miniszterelnökség válasza volt, ott ugyanis azt állították, a kért adatok tekintetében nem adatkezelők, tehát nem tudják, hogy a miniszterelnök hová repült a honvédségi gépekkel. Az már nem derült ki a válaszból, hogy akkor ezt ki tartja nyilván, mi mindenesetre most elküldjük igénylésünket a Miniszterelnöki Kabinetirodához, és a Miniszterelnöki Kormányirodához is, hátha onnan érdemi választ kapunk.

Orbán Viktor miniszterelnök érkezik Brazíliavárosba 2018. december 31-én este a háttérben valószínüleg a Falcon X7
MTI / Miniszterelnöki Sajtóiroda / Szecsődi Balázs

A Honvédelmi Minisztérium, amely Benkő Tibor útjait tudta volna megosztani a nyilvánossággal, szintén nem volt túl készséges, ők azzal zárták rövidre az ügyet, hogy az általunk kért adatok honvédelmi és nemzetbiztonsági okból nem nyilvánosak, így a közérdekű adatigénylésünket nem áll módjukban teljesíteni.

Szijjártó Péter és Magyar Levente útjairól a Külgazdasági és Külügyminisztériumtól érdeklődtünk, ők a válaszadásra kiszabott 15 napos határidő után további 15 napot kértek.

Megkaptuk viszont a Köztársasági Elnöki Hivatal válaszát. Ők azt írták, Áder János az elmúlt másfél évben mintegy 14 helyszínre utazott a gépekkel, melyek a következők (különösen egzotikus egy sincs közöttük):

  • Stockholm,
  • Poprád,
  • Rotterdam/Eindhoven,
  • Vilnius,
  • Ljubljana,
  • Kassa,
  • Prága,
  • Krakkó,
  • Kijev,
  • Marosvásárhely,
  • Belgrád,
  • Varsó,
  • Tbiliszi,
  • Athén/Thessaloniki

Megtudtuk ezek költségeit is, bár szintén nem utakra lebontva. A válasz szerint a legolcsóbb út 1,5 millió forintba, a legdrágább 8,4 millió forintba került. (A pontos számok szerelmeseinek: 1.440.590 illetve 8.434.478 forintról van szó).

Áder 7-25 fős delegációkkal utazott, a köztársasági elnököt az utazások során a hivatal érintett munkatársai, szakértői, a biztonsági kíséret tagjai, újságírók és esetenként tolmács kíséri el. Áder és delegációja a válasz szerint "minden esetben hivatalos, diplomáciai céllal utazott."

A KEH arra is utalt, hogy a honvédségi repülőgépekkel tulajdonképpen spóroltak, mint írták, azok igénybevételét "az elnöki program időkeretei, a sajátos protokoll, valamint repülési feltételek és az ezekhez kapcsolódó költségek mérlegelése előzi meg", az érintett időszak valamennyi útját figyelembe véve pedig "a honvédségi repülőgép igénybe vételével a diplomáciai programok hivatalunk számára a korábbi évekhez kedvezőbb költségekkel és utazási feltételekkel valósultak meg."

A Belügyminisztérium válaszából kiderült, Pintér Sándor mindösszesen egyszer használta a honvédségi gépet, méghozzá 2019 októberében, mikor a Bel- és Igazságügyi Miniszteri Tanácsülésre utazott Luxemburgba, a mindössze egynapos utazás teljes költsége 6 millió forint volt. Pintért egy meg nem nevezett helyettes államtitkár, egy osztályvezető és egy tolmács kísérte el.

A magyar légierő Airbus A319 típusú szállítógépe a Duna felett a vízi és légi parádén 2018. augusztus 20-án, a nemzeti ünnepen
MTI / Lakatos Péter

"Közvetlen menetrendszerinti repülő járat nem indult a kérdéses időben, ezért került sor a Magyar Honvédség gépének igénybevételére" – magyarázták. (A válasz annyiban is érdekes, hogy ezek szerint a Belügyminisztériumból biztosan utazott egy helyettes államtitkár a honvédségi repülőgépekkel, miközben ezt válaszában a Magyar Honvédség egyáltalán nem említette, pedig a helyettes államtitkárokra is rákérdeztünk.)

Ami tehát mindezek alapján biztos, hogy nem Áder János, és nem Pintér Sándor repült a gépekkel Dubajba, Abu-Dhabi-ba, Panamavárosba, vagy éppen Sharm el Sheikh-be. Ez várhatóan csak az után derül ki, hogy az Orbán Viktor útjait kezelő valamelyik minisztérium, illetve a Külgazdasági és Külügyminisztérium megküldi az adatokat. Kizárásos alapon ugyanis Orbán Viktor, Szijjártó Péter, Magyar Levente, vagy Benkő Tibor volt az utas.

Az a kormány közleményeiből mindenesetre kiderül, hogy Szijjártó Péter 2019 áprilisában Panamavárosban, 2018 novemberében pedig Abu Dhabiban tárgyalt, az persze a közleményekben nem szerepelt, hogy milyen gépeket vett igénybe. A nem éppen diplomáciai jelentősége miatt ismert egyiptomi üdülőhely, Sharm el Sheikh azonban egyik nyilvános látogatásnak sem volt célpontja ebben az időszakban, és Dubajban is utoljára 2016-ban járt Szijjártó. Vagyis ezt a két utat a tárcák segítsége nélkül nem sikerült beazonosítani.

A repülőgépek általános útjairól korábban az Átlátszó is közölt cikket. A lap olyan utakról is írt, amelyek a Kanári-szigetekre, Las Vegasba, illetve Máltára vittek utasokat. A lap által említett Kanári-szigetekhez tartozó Fuerteventura nem szerepel azon a listán, amelyet a honvédség adott ki a hvg.hu-nak, ahogy Las Vegas és Málta sem. Ennek egyik oka lehet, hogy oda nem szállítottak állami vezetőket, a másik, hogy Semjén Zsoltot vitték ezekre a helyszínekre, aki miniszterelnök-helyettes, így a nekünk küldött listán nem szerepel. Hogy ezt tisztázzuk, Semjén Zsolt útjait is kikérjük a Magyar Honvédségtől, ha jön válasz, közöljük.