Jót tesz-e a tiniknek a TikTok?

A TikTok nevű, elsősorban tinik körében népszerű alkalmazást világszerte sok millióan használják. A rajongók jellemzően kamaszok, de 13 éves kor felett mindenki számára nyitva áll a lehetőség, hogy néhány másodperces vicces, elgondolkodtató, vagy épp teljességgel értelmetlen, csak egy-egy ismert zeneszámra tátogó videót töltsön fel magáról, illetve lájkolja, kommentelje, megossza a többiek mozgóképeit.

A 16 év alatti korosztályban ma a TikTok a legnépszerűbb alkalmazás, és tavaly a felhasználók életkorától függetlenül ez volt a legtöbbet letöltött applikáció világszerte: mára egymilliárd letöltésnél jár. Népszerűségének kulcsa egyrészt, hogy könnyebben, egyszerűbben kezelhető, mint más közösségi oldalak, illetve hogy nagyon jól reflektál a tinik életkori sajátosságaira. Itt könnyen és gyorsan kifejezhetik magukat, létrehozhatnak valami számukra fontosat, amivel kapcsolatban azonnali visszajelzéseket adhatnak és kaphatnak is. 

Első olvasásra tinibarát elfoglaltságnak tűnik a klipkészítés, mégis vannak, akik szerint egy sor veszély leselkedik az alkalmazást használó milliónyi gyerekre. Heti kérdésünk így szól: Biztonságos-e a TikTok?

Miben más, mint más közösségi oldalak? 

Elsősorban a felhasználói kör tér el: az alkalmazást főképp a tini/tweeny (10 és 25 éves kor közötti) korosztály használja. A  profilok döntő többsége nyilvános, regisztrációkor ugyanis ez az alapbeállítás, és a profilt létrehozó fiatalok nagyobb része nem is bajlódik az átállítgatással. A felhasználók itt nem szövegeket vagy rövid illusztrációval ellátott képet, hanem klipeket töltenek fel magukról, amelyeknek a jelentős része rövid zenerészletre készült lip sync videó, de sok prank tematikájú és kihívásra ösztönző képanyag is van az oldalon. Bár az utóbbi időben egyre több híresség is csatlakozott a felhasználók közé, a platform még mindig „amatőrebb”, mint a már bejáratott influencerfelületek, ráadásul mindenki számára könnyen előállítható és még annál is könnyebben fogyasztható tartalmat kínál. Ilyesféléket:

A nyilvánosság a TikTok-fiókok esetben azt jelenti, hogy a felhasználók által feltöltött tartalmak szabadon kommentelhetők, oszthatók, és megkötés nélkül lehet azokat további videók, kollázsok céljára is felhasználni, szerkeszteni. Jó tudni azt is, hogy az egyébként tiniknek tervezett appot szép számmal használják felnőttek is, és hogy a videók alá olyanok is kommentelhetnek, akikkel egyébként a feltöltő nincs kapcsolatban. A felhasználó gyerekek szülei közül sokan félnek, hogy a közösségi oldal nem tudja ezek mellett a feltételek mellett szavatolni a gyerekek biztonságát. 

Nem csak tinik

A tinialkalmazás – bár épp amiatt tűnhet biztonságosnak, mert úgy gondoljuk, itt a fiatalok maguk között vannak – a valóságban korántsem idilli környezet. Sőt: a nagy számú nyilvános tinifiók rossz szándékú felhasználókat is az oldalra csábít. Az idei év elején ért véget a BBC több hónapon át tartó oknyomozása, amely riasztó eredményekkel zárult. Kiderült, hogy a TikTok biztonsági szűrőjén gond nélkül átmentek olyan nyíltan szexuális tartalmú üzenetek, amiket felnőtt felhasználók küldtek tiniknek. A vizsgálat hatására az üzenetek nagyobb részét eltávolították ugyan, de továbbra sem tudják a teljes és azonnali szűrést szavatolni, már csak a felhasználók elképesztően nagy száma miatt sem. Sokan így rossz szándékú felnőttek kéretlen üzeneteitől féltik a gyerekeiket.  Mások az eleve 18+-os vagy destruktív tartalmaktól óvnák őket.

Azok a szülők ugyanakkor, akik nem látják veszélyesnek az alkalmazást, úgy vélik, felelőtlen internethasználat mellett ilyen veszélyek bármilyen platformon leselkednek a tinikre, és a fiókok priváttá tétele, illetve a szülővel folytatott rendszeres és őszinte beszélgetés megelőzheti, hogy a gyerek veszélyes helyzetbe sodródjon. Ők úgy vélik, hogy nem egy app, hanem a szülő feladata gondoskodni a biztonságról és arról, hogy gyerekeink felelős internethasználókká váljanak. 

Miért nem lájkol senki?
Miért nem lájkol senki?brusinski / Getty Images Hungary

Dalszövegek

Vannak, akiket nemcsak a koros vagy rossz szándékú felhasználók, hanem az oldalon felhasznált hangminták is nagyon zavarnak. A 15 másodperces zenerészletek nagyobb része aktuális slágerekből származik, és ezeknek a szövege a legtöbb szülő szerint nem tinifüleknek való. A TikTok legnépszerűbb dalai között szereplő, Kanye West és Lil Pump féle I love it szövegét olvasva például ezzel nem igazán lehet vitatkozni. Ráadásul a gyerekek sokszor az eredeti dalokhoz készült klipekben látható mozdulatokat is szívesen utánozzák, és ezzel ismét valami olyasmit csinálnak, ami nem felel meg az életkoruknak, és biztosan nem jó magatartásmintákat közvetít.

Te is kérdeznél?

Van olyan téma, ami erősen foglalkoztat, és amivel kapcsolatban már régen el szeretnéd mondani a véleményed?

Írd meg nekünk, és legyen a te kérdésed a hét kérdése! Ötletedet a balazs.barbara@divany.hu címre várjuk, és ha bennünket is megmozgat, a hét kérdése rovatunkban a többi olvasónak is bemutatjuk.

Sokan vetik ellen ugyanakkor, hogy a tinik akkor is ezeken a dalokon szocializálódnak, ha egyébként nem használnak TikTokot, és nem fair ezt az alkalmazást hibáztatni a popslágerek obszcenitása miatt. 

Önértékelés

Másokat az aggaszt, hogy főleg a videókkal kapcsolatos visszajelzések káros hatással lehetnek a készítők önértékelésére. Felnőttként mi is lelkesen számlálgatjuk a lájkokat, és tudjuk, hogy a gyerekek számára mekkora jelentősége van annak, milyen visszajelzést kapnak a környezetüktől, elsősorban a kortársaiktól. Ezeken az oldalakon a legnépszerűbb felhasználóknak akár több százezres rajongótárbora lehet – ezekkel az igazán népszerű tiktokkerekkel közönségtalálkozókat is szerveznek, és a kisebb-nagyobb reklámügynökségek már gyakorlatilag influencerként tekintenek rájuk. Elnézve ugyanakkor, hogy ennek a népszerűségnek az eléréséhez azért nincs szükség különleges teljesítményre, illetve nagy mennyiségű befektetett munkára, érthető, ha sokan aggódnak azon, mennyire segíti mindez a kialakulóban lévő önértékelés helyességét.

Nahát, de menők vagyunk!
Nahát, de menők vagyunk!James Darell / Getty Images Hungary

És ez nem a tinik teljesítményének lebecsülése – teszik hozzá –, de míg néhány évtizeddel ezelőtt maximum a szűk baráti kör nevetett valamilyen videós ügyetlenkedésen, addig ma egy-egy ilyen kezdeményt akár milliónyian látnak és több tízezren kedvelnek. Természetes, ha ezekből a visszajelzésekből a tinik azt a következtetést vonják le, hogy sikerült valami maradandót alkotniuk. Tény, hogy a videók színvonala nem egységes, és valóban van, amelyikben több ötlet vagy eredetiség van, de a nagy többségük tucatterméknek tűnik.

Vannak viszont, akik nem becsülnék le a videózásba fektetett munkát, és igenis értékes terméknek tekintik az itt elkészült műveket. Ők úgy gondolják, teljesen jogos a kortársak lelkesedése, és az is érthető, ha szülőként ebben nem osztozunk. Ők úgy gondolják, az ezeken az oldalakon elért sikerek a tinik közegében igenis valóságosak. A népszerű klipet forgató fiatalok valami olyat tudnak, ami számot tart kortársaik érdeklődésére.  

Bully

Nem csak ártatlan vagy jó szándékú videók kerülnek fel ugyanakkor az oldalra, és vannak, akik épp ezeknek a gyors terjedése miatt kongatják a vészharangot. A feltöltött képanyagok közt jócskán van olyan is, ami egy-egy kortárs kifigurázásáról vagy vaskos tréfáról, valaki megszégyenítéséről szól, és ezek a tartalmak nagyon gyorsan terjednek a felületen. Annak a tininek, aki egy számára kellemetlen videóban szerepelve tesz szert ismertségre a kortársai körében, nagyon kellemetlen lehet egy ilyen szituáció. Mások viszont megint csak azzal hozakodnak elő, hogy ilyen veszélynek nem csupán az online világban, és még kevésbé csak ezen a platformon vannak kitéve a gyerekek. Szerintük ezeknek a problémáknak a kezelése szintén beszélgetéssel, érzékenyítéssel lehetséges, és az, hogy egyes online felületektől tiltjuk a gyerekeket, nem oldja meg a közöttük lévő ilyen jellegű problémákat. 

Anyagiak

Megint másokat az aggaszt, hogy a TikTok használata a pénzzel, az anyagiakkal kapcsolatban is téves képet alakíthat ki a tinikben. Az applikációban például lehetőség van arra, hogy egymásnak különböző ajándékokat küldjenek a felhasználók, ezek dollárban kifejezett értékét feltünteti az app, de az, hogy ez valóban pénzbe kerül és nem csak virtuális költséggel jár, nem biztos, hogy egyértelmű a felhasználó tiniknek. Sok szülőben csak a havi telefonszámla érkezésekor tudatosul, hogy az applikáción belül vásárolt a gyerekük. 

Mások viszont nem az oldalhoz kapcsolódó kiadások, hanem a bevételek miatt aggódnak. A nagy számú követővel rendelkező tinik influencerstátuszba kerülnek, és reklámtevékenységükkel akár bevételre is szert tehetnek, még akkor is, ha 18 éves kor alatt csak szülői hozzájárulással vehetnek részt valamilyen promóciós tevékenységben. Az idei évben már a magyar felhasználókban rejlő potenciált is médiaügynökség aknázza ki, és sokan aggódnak, helyes-e, hogy a fentebb említett, sokak szerint nem értékteremtő tevékenységgel pénzt is keressenek. Mások viszont üdvözlik a jelenséget, és örülnek, ha gyerekük már fiatalon „vállalkozásba” kezd. 

Idő 

Vannak, akiket az aggaszt, hogy a könnyen elkészíthető videók előállítása azért mégiscsak elég sok időt elvesz a tinik életéből.

Az egyik legismertebb itthoni tiktokker egy interjúban elmondta, hogy egy-egy videót többször is felvesz, hogy az a lehető legjobb minőségben, a leginkább neki tetsző formában készüljön el, és ez egészen biztos, hogy sok más, fontos tevékenységtől el tudja vonni a figyelmet. Az ellenzők úgy vélik, nem jó, ha ezeket az éveket a tanulás vagy más fontos dolgok helyett ilyen videók készítésére használják fel. Mások szerint viszont, ha nem itt, hát más közösségi oldalon, egyszerű cseteléssel töltenék az időt, így az idődeficit miatt megint csak nem az oldal hibáztatható. 

És te mit gondolsz?

A szavazás a jobb felső sarokban lévő Facebook-ikonra kattintva nyílik:

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek