5 tipp, hogy hatékonyabban használd a klímát az autóban

Nem is gondolnád, mennyit számíthat, hogy indulás előtt kezded-e járatni a klímát, vagy hogy bekapcsolod-e a levegőkeringetést és a Start-stop rendszert.

A nyári kánikula idején egy tűző napon hagyott, sötét autó belső hőmérséklete már negyedóra alatt is a 45 Celsius-fokos tartományba juthat, amit nem lehet sokáig ép ésszel tolerálni, ezért a klíma helyes beállítása ilyenkor kiemelt szerephez juthat. A Consumer Reports fogyasztóvédelmi szervezet mérnökei elmondták, hogyan érheted a legjobb eredményt alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás mellett.

1. Csak indulás után kapcsold be

Minél gyorsabban forog a motor, a légkondicionáló kompresszora annál hatékonyabban tud működni, ezért ha már azelőtt csúcsra járatod a klímát, hogy egyáltalán beletaposnál a gázba, csak az időt (és a benzint) pazarlod vele.

Ha az utastér elviselhetetlenül felforrósodott, akkor indulás után viszont az legyen az első dolgod, hogy lehúzod az ablakokat és feltekered a klímát. Amint úgy érzed, hogy a ventilátorok kezdenek hideg levegőt fújni, húzd fel az első ablakokat, a hátsókat viszont tartsd résnyire nyitva további 10-20 másodpercen át (vagy azt is megteheted, hogy eleve csak ezeket húzod le). A meleg levegő így nem ragad meg az utastér hátsó részében és könnyebben tud távozni.

Ne járasd feleslegesen!
Ne járasd feleslegesen!Naked King / Getty Images Hungary

2. Állítsd alacsony hőfokra

Ha a hőmérsékletet a legalacsonyabb fokozatra állítod, a ventilátort pedig magasabb fokozatra kapcsolod, a klíma hatékonyabban fog működni, kevésbé szárítja a levegőt, és még a fogyasztásra is jótékony hatással lesz. Ha magasabb hőfokot célzol meg, csak arra kényszeríted a rendszert, hogy újra felmelegítse a levegőt, ami több erőforrást, vagyis üzemanyagot igényel.

3. Kapcsold ki a levegőkeringetést

Ha hátul is vannak utasaid, ne használd a levegőkeringető üzemmódot. Ez ugyanis csak elölről szívja el a levegőt, majd visszahúzza azt a rendszeren keresztül, így csupán az első ülésen ülők profitálhatnak belőle, miközben hátul marad a forróság.

4. Felejtsd el a Start-stop rendszert

Az újabb autókban elérhető Start-stop rendszer üzemanyagot spórol, ám a motor leállításakor egyúttal a légkondicionáló kompresszorát is kikapcsolja. Márpedig a nagy melegben a klíma hiányát viszonylag gyorsan észre fogod venni – kiváltképp, amikor a dugóban rostokolsz és alig tudsz haladni.

A cikk az ajánló után folytatódik

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

5. Legyen tiszta a levegőszűrőd

A szennyezett, eltömődött szűrő a légáramlás útjában állhat, ezért időnként nem árt ellenőrizni, hogy milyen állapotban van. Számos modern autóban egészen egyszerű a cseréje, mivel a kesztyűtartó mögött található, más típusoknál azonban a műszerfalat is szét kell hozzá bontani, ezért érdemes lehet inkább szakemberre bízni.

+ 1. Bízz az automata klímában

Ha a klímát automata üzemmódban használod, a hőmérséklet alacsonyabbra állítása nem fogja gyorsabban lehűteni az autót. A rendszer ilyen esetben automatikusan szabályozza a ventilátorokat és a hőfokot, ezért bekapcsolás után felesleges belepiszkálnod.

Ha már a hőségről van szó, az alkalmat megragadva újfent felhívnánk a figyelmet, hogy a nyári időszakban soha, semmilyen körülmények között ne hagyd magára a gyereket az autóban, mert komoly következményei lehetnek.

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek