Több százezres kárt okoz az autóban, ha erre az egy dologra nem figyelsz: apróságnak tűnik
Erre a dologra ha odafigyelsz, az autó hosszú éveken át jól fog működni.

Magyarországon a lakosság több mint fele, 2021-es statisztikák szerint 60%-a vezet jogosítvánnyal, ami nagyjából 5,7 millió főt jelent. Közülük is hozzávetőlegesen 2,5 millióan rendelkeznek saját autóval, aminek bizony a karbantartására oda kell figyelni.
Mikor kell olajat cserélni az autóban?
Noha a vezetési engedély megszerzése ma már irreálisan magasnak tűnhet – mert az is – a vezetők száma a jövőben valószínűleg csak minimálisan csökkenhet, így nem túlzás azt mondani, hogy több millió magyart érint az a kérdéskör, hogy hogyan lesz hosszú életű a kocsi. Ahhoz, hogy sokáig megbízhatóan működjön, egyetlen dologra mindenképpen oda kell figyelni – ez pedig nem más, mint az olajcsere, ami mindig az olajszűrő cseréjével együtt hajtandó végre.

Neccesebb esetekben erre figyelmeztet is a kocsi furcsa, égett szaggal, vagy sercegéssel, esetleg a műszerfalon lévő olajlámpa világításával. Ekkor még nem késő kicseréltetni vagy kicserélni, de természetesen nem érdemes megvárni, hogy ezeket produkálja a csodagép. Ökölszabály, hogy az olajcserét minden 10, legkésőbb 15 ezer kilométer megtétele után, vagy évente végre kell hajtani, attól függően, hogy melyik következik be előbb.
A motorolaj elsődleges feladata a motor mozgó alkatrészeinek (dugattyúk, csapágyak) kenése. Emellett a motor működése során keletkezett hőt is segít elvezetni. De nem csak ezek a feladatai: eltávolítja a motorban keletkező szennyeződéseket, védőréteget képez a fém alkatrészeken, megakadályozva ezzel a korróziót és tömítésként is funkcionál a dugattyúgyűrűk és a hengerfal között réseknél.
Elhasználódása során nő az üzemanyag-fogyasztás és a jármű károsanyag-kibocsátása is. Sőt, a motoralkatrészek annyira tönkremehetnek, hogy a legrosszabb esetben bekövetkezhet a gazdasági totálkár is.
Az elhasználódását sok tényező befolyásolja. Magyarországon viszonylag „öreg” autók róják az utakat (többségben átlagosan 16 éves járművek vannak forgalomban), amiknek a motorja már jobban elhasználódott az évek alatt, mint az új gépeknek. De nem csak az autó korától függ a csereperiódus. A sportos, agresszív vezetéstől, a poros, szennyezett vagy extrém hőmérsékletű környezettől is hamarabb elhasználódik. A városi forgalom, a rövid utak és a hidegindítások szintén jobban igénybe veszik a motorolajat, mint a hosszú távú, egyenletes sebességű autópályás vezetés.
A fentebbi kategóriába tartozó autókban az elmaradt olajcsere gyorsabban vezethet meghibásodáshoz, amikért borsos árat kell fizetni. Egy átlagos olajcsere 20 000 és 50 000 forint között mozog – ez sem kevés pénz. Azonban ha valaki nem figyel rá, akkor enyhébb esetekben csak a motor egyes alkatrészei károsodnak, aminek a javítási költségei már 50 000 és 200 000 forint között mozognak.
Súlyosabb esetekben a motor kopása, túlmelegedése vagy akár teljes meghibásodása is bekövetkezhet, amiért több százezer forintot is elkérhetnek a szerelők, de ez az összeg meghaladhatja az autó értékét. A motor teljes felújítása vagy cseréje a legdrágább végkifejlet, ami már több millió forintba kerülhet.
Az olajszint ellenőrzése
Érdemes időnként ellenőrizni is az olajszintet. Ezt akkor lehet a legpontosabban végrehajtani, amikor az autó sík, vízszintes felületen parkol, és a legjobb, ha hideg a motor – máskülönben várni kell legalább 10-20 percet, hogy az olaj visszacsurogjon az olajteknőbe.
A motorháztetőt felnyitva bárki könnyen megtalálhatja az olajszintmérő pálcát, ami általában élénk, sárga vagy narancssárga nyéllel rendelkezik. Ezt a pálcát kell kihúzni, megtörölni egy tiszta ronggyal vagy papírtörlővel, majd visszatolni teljesen a helyére. Ezután ismét húzd ki, és nézd meg pálcán lévő jelzéseket: egy minimum és egy maximum felirat látszik. Az olajszintnek a kettő között kell lennie, ideális esetben a maximum jelzéshez közelebb.
Az olaj színét és állagát is érdemes csekkolni. Általában borostyánsárga színű és sima állagú, ha sötétbarna vagy iszapos, akkor valószínűleg cserére van szükség. De minden autóhoz adnak egy gépkönyvet, amik online is elérhetőek. Ebben a gyártó jelzi az előírt olajcsere-periódusokat, amikre érdemes odafigyelni.
Sziszegő vagy kattogó hangot hallasz a kocsiban? Ilyenkor kell azonnal szerelőhöz menni vele
Ha furcsa zajokat hallasz a kocsidból, jobb, ha nem hagyod figyelmen kívül – lehet, hogy komoly gondot jeleznek!
Elolvasom(Képek forrása: Getty Images Hungary)
Ismét Automotive Summit! 2025. május 21-én újra találkozik az autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson. Konferencia az autóipar jelenéről és jövőjéről, a legnagyobb vállalati vezetőkkel, döntéshozókkal, szakértőkkel. Ne maradjon le! - automotivesummit.hu

OLVASD EL EZT IS!

- közlekedés
- biztonság