Átláthatóbb, gyorsabb, de mindenek felett biztonságosabb online tárhelyet alakíthatunk ki, ha rendszeresen felülvizsgáljuk a különböző eszközeinkre és a felhőbe feltöltött fájljainkat és adatainkat. Ha az információinkat rendezetlenül tároljuk és hanyag módon kezeljük, emellett elavult szoftvert használunk, a csalók, adathalászok és kártevők könnyen hozzáférhetnek az olyan érzékeny információkhoz is, mint a különböző személyes és pénzügyi adatok, céges információk és jelszavak.
Ezeknek a birtokában a kiberbűnözők percek alatt képesek lehetnek az összes pénzünket leszívni a bankszámlánkról még az előtt, hogy bármi feltűnne nekünk.
Az elsődleges gondot még mindig a gyenge, könnyen feltörhető jelszavak jelentik. Egy gyakorlott hacker kevesebb mint egy másodperc alatt képes feltörni a magyarok 20 leggyakoribb jelszavát, amelyeket nagyon sokan a jegyzeteik között, képernyőfotókon vagy a böngészőben mentenek el. Érdemes észben tartani, ha a jelszavakat több helyen, rendezetlenül tároljuk, sokkal nagyobb lesz az esélye annak, hogy előbb-utóbb hozzáfér azokhoz egy harmadik személy.
A másik legnagyobb probléma a különböző fájlok már említett, rendezetlen volta. Ha össze-vissza tároljuk az egyes mappákat, amelyeken belül ismeretlen letöltések, akár elfelejtett dolgok találhatók, valamint a telefonunkon lévő alkalmazásokat is régen szortíroztuk, nem beszélve a halomban álló olvasatlan levelekről, akkor nagy a kockázata annak, hogy ezek között a fájlok között különböző vírusok, kártékony programok lapulnak meg. Utóbbi esetben erre azért van nagy esély, mert a felhalmozódott levelek és értesítések között nagyobb eséllyel kattintunk rossz linkre vagy nyitunk meg veszélyes mellékletet, a kártevők pedig az elavult szoftverek és böngészőbővítmények okozta réseken keresztül jutnak a rendszerbe, sebezhetővé téve azt.
Ennek következtében a bejutott kémprogramok folyamatosan lophatják az adatainkat és figyelhetik a pénzügyi tranzakcióinkat.
Ennek elkerülése érdekében fontos, hogy az eszközeinken lévő fájlokat és személyes adatokat akár kétlépcsős azonosítással védett helyen tároljuk, ennek hiányában ugyanis könnyű célpontjai lehetünk a hackereknek vagy akár egy elveszett eszközünk megtalálójának. Az is lényeges, hogy az adatvédelmi incidenseket elkerülendő, a régebbi, személyes adatokat tartalmazó dokumentumokat titkosítsuk, ha ugyanis feltöltjük azokat egy nyilvános felületre, az könnyű hozzáférés esetén komoly gondokat okozhat, akár a munkahelyünkön is.

Kövesse ezt az 5 lépést, hogy megelőzze a bajt
1. Végezzünk „nagytakarítást”
Az asztalról haladva a letöltések, dokumentumok, képek és videók mappáin át töröljünk mindent, amit nem használunk, amit pedig megtartanánk, azokat rendezzük különböző mappákba. A felhőalapú tárhelyeket se hagyjuk ki, mert ezek is hamar túlcsordulnak, nem beszélve arról, hogy sokszor észre sem vesszük, mi minden van fent.
2. Szortírozzuk az alkalmazásokat
Legyen szó a számítógépünkről, laptopunkról, tabletünkről vagy a telefonunkról, idővel rengeteg, sokszor már egyáltalán nem használt applikáció felhalmozódhat rajtuk. A nem frissített, ritkán használt appok nemcsak helyet foglalnak, de biztonsági rést is jelenthetnek. Töröljük, amit nem használunk, a maradékot pedig frissítsük.
3. Rendezzük a jelszavainkat
Bizonyosodjunk meg róla, hogy egyetlen jelszavunkat sem tároljuk képernyőfotón vagy valamilyen jegyzetben. Inkább használjunk jelszókezelőt, ahol biztonságosan és rendszerezetten tárolhatjuk a kulcskódjainkat. Minden fiókhoz egyedi, erős jelszót válasszunk, és ahol lehet, kapcsoljuk be a kétlépcsős azonosítást.
4. Szelektáljuk a leveleinket
Az e-mailes postafiókjainkat tekintve töröljük az elavult üzeneteket, iratkozzunk le a felesleges hírlevelekről, és használjunk mappákat, szűrőket a levelek rendszerezéséhez. A kevesebb e-mail nemcsak átláthatóbbá teszi a rendszert, de abban is segít, hogy kiszúrjuk a gyanús, adathalász üzeneteket.
5. Végezzünk biztonsági mentést
Ha minden elővigyázatosságunk ellenére vírusfertőzés, adatvesztés vagy eszközlopás áldozatául esünk, az adatainkat, és így a saját biztonságunkat tekintve sok múlik azon, hogy van-e friss biztonsági mentésünk. Éppen ezért rendszeresen mentsük az adatainkat külső meghajtóra vagy megbízható felhőszolgáltatásba, és ellenőrizzük, hogy ezek a mentések valóban működnek-e.
(Hóvége)
(Borítókép: Telefonos tranzakció. Illusztráció: Getty Images)