Ahogy arról az Economx is beszámolt pár nappal ezelőtt, a magyar üdítőital-piac egy régi szereplővel bővül: elindult az új gyártósor Felsőlajoson, a Traubisoda ismét elérhetővé válik a hazai fogyasztók számára. A 100 százalékban magyar tulajdonú Márka Üdítőgyártó Kft. 2025 elején szerezte meg a legendás szőlőízű üdítő gyártási és forgalmazási jogát.

A Telex most azt írja, hogy

a magyar üdítők egykori királyának történetét hosszas jogviták, perek, büntetések és felszámolt cégek határozták meg, és bár eredetileg osztrák találmány, mégis Magyarországon vált meghatározó fogalommá még a hetvenes években. 

A rendszerváltással azonban elkezdődött az üdítő és gyártóinak kálváriája, hosszú ideig kétféle Traubit is lehetett kapni a boltokban. A gyártó cégeket aztán néhány év eltéréssel felszámolták, így a szőlős üdítő évekre eltűnt boltokból. Most egy ötéves tárgyalás végeredményeként valószínűleg már húsvétra visszatér a legendás üdítő; az új gyártó, a Márka szerint ráadásul majdnem az eredeti formájában.

Balog Zoltán, a Márka ügyvezető igazgatója azt mondta: többen voltak versenyben a védjegyekért, a tárgyalások pedig régóta zajlanak, talán 2020-ban lehetett az első levelezés a legendás üdítőital visszahozataláról.

A Márka a régi receptúrát is megvette védjegyek formájában, de az ügyvezető szerint abban még szerepeltek olyan összetevők, amiket ma már nem lehet használni. Elmondása szerint viszont

a termékfejlesztés során sikerült egy szinte teljesen az eredeti receptúrához hasonló ízvilágot alkotni.

  • A hagyományos szőlő mellett
  • lesz két új íz,
  • cukormentes
  • és kékszőlős Traubit is piacra dobnak.

Ezeket szintén eredeti recept alapján, ma használható összetevőkből kísérletezték ki.

Balog Zoltán beszélt arról is, hogy a cég hét év alatt kapott 3 milliárd forint támogatást GINOP-pályázatokból és egy NBT-pályázatból. A beruházásaik összértéke 13 milliárd forint volt, gyártósorokat, napelemparkot, raktárat építettek. A Traubira külön semmilyen támogatást nem kaptak, az egy külön megállapodás volt.

A cég egy másik ügyvezetője, Pécskövi Tibor arról tájékoztatta a portált, hogy

a gyártáshoz a Márka Üdítőgyártó Kft. saját beruházásban gyártott fújó- és címkézőgép szerszámokat a gépsorra. Olyan, a meglévő gépsorhoz kapcsolódó beruházást valósítottak meg, ami ahhoz volt szükséges, hogy egy új palackformát tudjanak gyártani.

Pécskövi Tibor aláhúzta, hogy a beruházás költségét maguk finanszírozták.

  • Az első palack Traubisodák már jövő héten a boltok polcaira kerülhetnek: egy nagyobb itthoni üzletlánc közel ezer raklapos rendelést adott le az üdítőre, de a Márka összes partnere nagyon érdeklődik a Traubi iránt.
  • A cél, hogy a húsvéti időszak előtt szinte minden áruházláncban megjelenjen a Traubisoda.
  • A tervek között  szerepel az is, hogy a többi üdítőjükkel egyetemben a Traubit piacra dobják a környező országokban is.

A Traubit körülvevő jogi hercehurca valószínűleg simán megtöltene egy könyvet, a sokszor ellentmondásos információkból pedig ember legyen a talpán, aki ki tudja bogozni, hogy pontosan mi miért, hogyan és mikor történt az ügyben.